OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 54 van 2.298 resultaten
interview
Organisatiekunde
18 juli 2017
Guido van de Wiel
12-16 minuten leestijd
Joseph Oubelkas zat 1637 dagen onterecht vast in verschillende Marokkaanse gevangenissen. Toch is hij niet depressief, rancuneus of als slachtoffer teruggekomen, maar juist sterker, veerkrachtiger en positiever.
interview
Organisatiekunde
14 juli 2017
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Startups zijn pas succesvol als ze sneller leren dan hun concurrenten, zegt de Amerikaanse startup-deskundige Ash Maurya in Lean scale-up. Voorwaarde daarvoor is een nauwkeurig opschalingsproces met een constante feedback-loop van alle stakeholders. ‘Startups zijn conversaties geworden.’
interview
Werk en loopbaan
12 juli 2017
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Sollicitanten maken soms de gekste dingen mee als ze voor een selectiecommissie staan. Geen wonder, want het gaat er in selectieprocessen vaak nog erg amateuristisch aan toe, stelt Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit. In haar boek Het selectieproces ('Van opdracht tot voordracht') laat ze zien hoe je wél de juiste talenten kunt selecteren.
interview
Organisatiekunde
10 juli 2017
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Over disfunctionaliteit in organisaties is in de loop van de jaren al heel wat geschreven, maar wie op zoek gaat naar leeswerk over Angstcultuur in organisaties, moet tot zijn spijt constateren dat die er niet is. In de literatuur blijkt het onderwerp niet te bestaan, alle praktijkvoorbeelden ten spijt. Dat maakt het verschijnen van Peter Fijbes’ boek Angstcultuur tot een belangwekkende gebeurtenis. Alsof eindelijk een taboe wordt doorbroken.
interview
Marketing
7 juli 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Trendonderzoek gaat gepaard met veel stereotyperingen. Het moet allemaal hip en hyperig zijn. Het verleden is minstens zo belangrijk, stelt Els Dragt in haar boek How to Research Trends. ‘Het is veel belangrijker veranderingen echt te begrijpen dan blind hypes volgen.’
interview
Leiderschap
6 juli 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Lean is paradoxaal. Het is sturen op standaardisering, maar ook sturen op verbeteren en ruimte geven. Lean is soms ook beslissingsprocessen juist vertragen om uiteindelijk later succesvoller te zijn. Laveren tussen die paradoxen vergt Lean Leiderschap. ‘Lean leiderschap vergt volhardendheid’, zegt auteur Marcel van Assen. Op zoek naar het Ware Noorden.
interview
Strategisch management
4 juli 2017
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Volgens Glenn Frijde kunnen we beter stoppen met (re)organiseren; het gaat namelijk vanzelf. Hoe dit in zijn werk gaat, legt hij uit in zijn nieuwe boek Dynamisch organiseren.
interview
Werk en loopbaan
3 juli 2017
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Hardwerkende freelancers, creatieve zzp’ers, hippe zelfstandigen, carrièremakers zonder baas – ze komen allemaal voorbij in Uurtje factuurtje van Alex van der Hulst. ‘Een beetje luchtigheid tussen alle serieuze diepgravende onderzoeken en verhitte debatten door’, noemt hij het zelf. Wat niet wil zeggen dat zijn boek geen boodschap bevat. Vrij vertaald luidt die: zzp’en is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Zelf lukt hem dat heel aardig.
interview
Personeelsmanagement
28 juni 2017
Hans Kampers
4-6 minuten leestijd
Hoelang ben jij nog houdbaar? toont het belang van duurzame inzetbaarheid in een wereld die steeds sneller verandert, en geeft praktische tips en ideeën waarmee duurzame inzetbaarheid binnen handbereik komt. Een gesprek met de auteurs.
interview
Strategisch management
26 juni 2017
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
‘Je kunt soms beter je crediteurenafdeling optimaliseren voor een betere klantbeleving bij je leveranciers dan achter de holy grail van nieuwe technologie aanlopen in de hoop iets disruptiefs te verzinnen.’ Menno Lanting ontdoet in zijn nieuwe boek disruptie van zijn hyperigheid.
interview
Algemeen management
23 juni 2017
Bas Hakker
8-11 minuten leestijd
Ger van Doorn en Marijke Lingsma schreven het nieuwe standaardwerk voor coaches. In De vijf kritieke succesfactoren voor coaching (‘Kennis en kunde voor de competente coach’) krijgen coaches een theoretische en praktische basis mee voor hun werkzaamheden.
interview
Strategisch management
21 juni 2017
Peter Spijker
5-7 minuten leestijd
Hugo Hollander en Carolien Gadella-van Wersch presenteerden donderdag 1 juni op de stadsboerderij Uit je eigen stad in Rotterdam hun boek Duurzaamheid is passé. Voorafgaand aan de presentatie begeleidde professor Jan Peter Balkenende een boeiend seminar waarin hij met enkele sprekers – en in samenspraak met de tientallen aanwezigen – de betekenis van het begrip duurzaamheid tegen het licht hield. Aansluitend dus maar meteen een klein interview met JPB. Alsook met een van de auteurs.
interview
Verandermanagement
19 juni 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Marjolijn de Graaf en Edwin de Graaf, ontwerpers en begeleiders van besluitvormingsprocessen, merken in hun werkpraktijk dat organisaties onvoldoende aandacht geven aan het vormgeven van besluitvorming. De realisatie van groepsbesluiten vergt hierdoor veel tijd en energie. Een bijzondere situatie, omdat besluitvorming eigenlijk het kernproces is van een organisatie. Marjolijn en Edwin vinden dat de besluitvorming beter kan, net als de productiviteit van besluiten. Met hun boek Decisions by Design willen ze daar verandering in brengen.
interview
Projectmanagement
12 juni 2017
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Projectmanagement kan niet meer op de klassieke manier. Daarvoor is de omgeving veel te dynamisch geworden, stelt adviseur en docent Nicoline Mulder. Ze bundelde 77 werkvormen voor projectmanagement in haar gelijknamige boek dat als ondertitel ‘voor houvast bij orde en chaos in complexe projecten’ meekreeg.
interview
Algemeen management
9 juni 2017
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Paul Rulkens is gefascineerd door succes. Wat maakt de ene mens of organisatie nou wel succesvol, en de ander niet? De consultant beschrijft in zijn boek Uitstekend - High-performanceprincipes voor zakelijk en professioneel succes tien ‘uitstekende organisatieprincipes’ waarmee je zowel zakelijk als persoonlijk succes kunt realiseren.
interview
Algemeen management
8 juni 2017
Patrick Davidson
2-3 minuten leestijd
Op 22 juni tijdens het seminar Nieuw leiderschap spreekt Allard Droste, auteur van de bestseller Semco in de polder. Dagvoorzitter Patrick Davidson stelde hem enkele vragen in de aanloop naar het event.
interview
Marketing
7 juni 2017
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Bedrijven zouden hun waardepropositie veel vaker tegen het licht moeten houden, meent Paul Moers. In zijn boek De wet van de paracetamol - Zo vernieuw je de waardepropositie van je aanbod, dat bol staat van de praktische modellen om innovatie tot een succes te kunnen maken, legt hij uit waarom dit moet, en hoe je dat doet.
interview
Werk en loopbaan
6 juni 2017
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Felix Plötz werkte jaren voor een baas, maar droomde van een leven als startup-ondernemer. Hij koos voor een parttime oplossing. Dat bleek wonderwel te werken, beschrijft hij in ‘De startup van 4 uur per week’.
interview
Strategisch management
2 juni 2017
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen in de versnelling van een transitie naar een duurzame samenleving. ‘Groen’ ondernemen en winstgevendheid staan namelijk niet met elkaar op gespannen voet, zoals vaak wordt aangenomen. In hun boek Ondernemen voor transitie (‘Ruimte maken voor fundamentele vernieuwing’) laten Michiel van Yperen, Chris Roorda en Sophie Buchel zien hoe ondernemers via de transitieaanpak in die ontwikkeling een voortrekkersrol kunnen vervullen.
interview
Communicatie en media
31 mei 2017
Bert Peene
5-6 minuten leestijd
Om succesvol te kunnen zijn, is iedere organisatie afhankelijk van duurzame relaties met interne én externe groepen. Communicatie kan daarbij een cruciale rol vervullen, mits het vak voldoende meebeweegt met de eisen van een veranderende maatschappij. En dat blijkt niet eenvoudig. In haar boek De nieuwe communicatieprofessional (‘Communicatie als succesfactor voor organisaties’) beschrijft Vera de Witte uitvoerig hoe de communicatiefunctie daadwerkelijk die belangrijke rol kan vervullen.