OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 55 van 2.298 resultaten
interview
Juridisch
30 mei 2017
Diana de Wolff
3-5 minuten leestijd
Ongeveer 35% van alle arbeidsrelaties is flexibel en het aantal zzp’ers stijgt door. De Wet werk en zekerheid en de Wet DBA hebben die trend niet weten te keren. Diana de Wolff, arbeidsrechtadvocaat en redacteur van Flexibele arbeidsrelaties deelt haar visie hierop.
interview
Psychologie
29 mei 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
In Superverslavend legt Adam Alter uit waarom veel gebruikers van nieuwe technologieën zoals smartphones, games, apps en sociale media een digitale gedragsverslaving ontwikkelen. Ze raken mede verslaafd omdat de bedrijven achter deze digitale producten en diensten bewust inspelen op basale menselijke behoeften. Digitale gedragsverslaafden ervaren weliswaar geluksmomenten, maar voelen zich volgens Alter uiteindelijk ongelukkiger, hebben een slechtere gezondheid en leven meer in een sociaal isolement.
interview
Strategisch management
26 mei 2017
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De nieuwe generatie internetondernemers bestaat uit gedwongen politici en verhalenvertellers, zegt Bloomberg-journalist Brad Stone in The Upstarts, een gecombineerde geschiedenis van kamerverhuursite Airbnb en taxi-app Uber. Disruptief leiderschap heeft echter ook zijn keerzijden. ‘Uber-baas Travis Kalanick vecht voor zijn voortbestaan.’
interview
Algemeen management
25 mei 2017
Jeppe Kleijngeld
6-8 minuten leestijd
Het besturen van een organisatie is geen sinecure. De hoeveelheid gegevens neemt nog steeds exponentieel toe en zijn ook steeds sneller beschikbaar. Daardoor verouderen gegevens ook steeds sneller en is de tijd om goed onderbouwde beslissingen te nemen enorm afgenomen.
interview
Personeelsmanagement
24 mei 2017
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
We selecteren nieuwe werknemers op basis van volstrekt de verkeerde veronderstellingen, is de voornaamste conclusie die Bas Kodden heeft getrokken na jarenlang onderzoek. Zaken als ervaring en diploma’s zijn lang niet zo relevant als we denken, schrijft hij in zijn nieuwe boek De kunst van duurzaam presteren. Uit zijn onderzoek blijkt dat zelfeffectiviteit de bepalende factor voor duurzaam presteren betreft.
interview
Algemeen management
23 mei 2017
Glenn van der Burg
Een nieuwe aflevering van Business Books by People Power. Glenn van der Burg is in gesprek met Marco Buschman, auteur van Verbindend vermogen.
interview
Financieel management
22 mei 2017
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Crowdfunding is het stadium van financieel-kruimelwerk-met-hoge-aaibaarheidsfactor allang ontgroeid; het is ook en vooral een bindmiddel met een groep betrokken mensen, stelt Simon Douw. Met Gijsbert Koren, met wie hij een adviesbureau voor crowdfunding runt, schreef hij Het grote crowdfunding boek ('De weg naar jouw crowd).
interview
Leiderschap
19 mei 2017
Ronald Buitenhuis
5-8 minuten leestijd
14 vragen over leiderschap definieert Toon Gebrands in zijn boek Mijn Stijl. Geen verwijzing naar Johan Cruijff maar het is twee keer de Zeven van Covey. ‘Omdat het leven sinds Covey een stuk complexer is geworden.’ Een inkijkje in het persoonlijk leiderschap van de PSV-directeur. ‘Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik me kwetsbaar durf op te stellen. Dat doe je als 40-er met carrièredrang niet.’ Toon Gebrands over onder meer domineestaal en alles beter dan een compromis.
interview
Marketing
17 mei 2017
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Influencer marketing is trending. Maar waar vind je Influencers en hoe kun je via hen een boodschap verspreiden? Carole Lamarque schreef Influencers: ‘Je kunt influencers niet aan of uit zetten als dat jou uitkomt.’
interview
Marketing
15 mei 2017
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Vergeet je eigen marketing. Vergeet je eigen webwinkel. Platforms zijn de nieuwe holy grail. Airbnb, Uber, Facebook en Alibaba bezitten niks, maar zijn miljarden waard. ‘We voeren hier in de polder vooral kansloze achterhoedegevechten’, concludeert Cor Molenaar in De kracht van platformstrategie.
interview
Strategisch management
12 mei 2017
Glenn van der Burg
Een nieuwe aflevering van Business Books by People Power. Glenn van der Burg is in gesprek met Tony de Bree, auteur van Kan het vliegen?
interview
Strategisch management
11 mei 2017
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup schreef Tony de Bree een praktische gids met checklists voor startups en scale-ups, zowel voor de oprichters als voor investeerders en andere betrokkenen. ‘Dit boek is bedoeld om het er in elke fase bij te kunnen pakken en jezelf af te vragen of je goed bezig bent, of je plan onderscheidend genoeg is en of je je huiswerk wel goed genoeg hebt gedaan.’
interview
Communicatie en media
10 mei 2017
Glenn van der Burg
Een nieuwe aflevering van Business Books by People Power. Glenn van der Burg is in gesprek met Vera de Witte, auteur van De nieuwe communicatieprofessional.
interview
Economie
9 mei 2017
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Vrije markten zijn niet alleen een effectief mechanisme om consumenten te geven wat ze willen maar ook een uitstekend systeem om mensen te manipuleren tot aankopen die ze uiteindelijk níet willen, zegt Nobelprijswinnende econoom Robert Shiller in De economie van list en bedrog. Consumenten vertonen een keur aan kwetsbaarheden die door marketingmensen continu uitgebuit. ‘Alle soorten kattevoer smaken hetzelfde.’
interview
Algemeen management
9 mei 2017
Justin van Lopik
4-5 minuten leestijd
Terwijl het Nederlandse bedrijfsleven geobsedeerd is door deadlines, focussen managers en ondernemers in zuidelijke landen zich veel meer op contacten. Dit concludeert publicist Saskia Maarse na vijf jaar lang diepte-interviews voeren.
interview
Persoonlijke effectiviteit
8 mei 2017
Ger Post
5-7 minuten leestijd
In Doeltreffend beïnvloeden beschrijven Willem Verbeke en Lamar Qayoumi een model voor beïnvloeden gebaseerd op inzichten uit gedragseconomie en socio-neurowetenschappen. ‘We zijn ontzettend gevoelig voor wat anderen denken.’
interview
Strategisch management
5 mei 2017
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Tot de uitreiking van de prijs Managementboek van het Jaar 2017 was innovatiegoeroe Gijs van Wulfen wereldberoemd behalve in Nederland. De bekroning van zijn boek Het innovatiedoolhof, tijdens het Managementboekengala op 18 april in de Prodentfabriek in Amersfoort, zal daar zonder twijfel verandering in brengen. ‘Hoe meer mensen ik kan helpen, hoe meer ik daar van geniet’, zei Van Wulfen na de prijsuitreiking.
interview
Personeelsmanagement
4 mei 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Beoordelingsgesprekken bereiken vaak het tegenovergestelde van wat ze beogen. Het doel van deze gesprekken is dat medewerkers beter gaan presteren en gemotiveerder worden. Toch houden de meesten er juist een katterig gevoel aan over, vanwege de focus op hun tekortkomingen in het gesprek. Jacco van den Berg pleit in zijn boek Het Nieuwe Beoordelen voor een dialoog over de sterke punten van de medewerker en een meer continue feedback van de leidinggevende.
interview
Algemeen management
1 mei 2017
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
‘Ervaringen van een interimmanager’, luidt de ondertitel van het boek van Siebe Sonnema. Maar gaat het in U komt er zelf wel uit nou over het vak of over de vent? Het een krijgen we niet zonder het ander, zo veel is zeker. ‘Je moet meerdere leiderschapsstijlen kunnen toepassen - zonder dat je jezelf hoeft te forceren, want daar prikken mensen meteen doorheen.’
interview
Marketing
28 april 2017
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Iedere salesprofessional weet dat een goede voorbereiding het halve werk is. Kennis van de klant is een van de belangrijkste succesfactoren voor succes en toch trekt vrijwel niemand daar voldoende tijd voor uit. Deadlines dringen, targets moeten worden gehaald. Bovendien vinden de meeste salesmensen onderzoek lastig. Welke vragen moet je bijvoorbeeld in welke fase van het salesproces stellen? Het Sales Canvas wil daarbij behulpzaam zijn. Het bestaat uit een boek en een spel, waarin het aanleren van onderzoeksmethoden centraal staat.