OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 58 van 2.298 resultaten
interview
Strategisch management
27 januari 2017
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Hoe weten nieuwkomers een markt naar hun hand te zetten? De kern van het succes van spelveranderaars zit ‘m in de ontdekking dat zij heel anders naar de wereld kijken dan bestaande bedrijven, blijkt uit Gamechangers, een boek over hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen.
interview
Verandermanagement
25 januari 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe gaat een manager of bestuurder effectief om met complexe vraagstukken? Door als een sterke, daadkrachtige leider knopen door te hakken? Eric Spaans, Gemma van der Ploeg en Rolf Resink vinden van niet. In Hoe richt je een zwerm? Een eenvoudige aanpak voor complexe vraagstukken stellen de drie auteurs dat complexe vraagstukken een andere visie en aanpak vereisen. Een aanpak waarmee je duurzame veranderingen realiseert door productieve ontmoetingen of werkateliers te organiseren voor de betrokken partijen.
interview
Verandermanagement
23 januari 2017
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Eigenaarschap is misschien wel de allerbelangrijkste voorwaarde om een verandering te laten slagen. Zonder eigenaarschap verdampt ieder verandersucces vroeger of later. Maar eigenaarschap creëren blijkt in de praktijk nu juist zo moeilijk en dat komt volgens Leike van Oss en Jaap van ’t Hek vooral omdat wens en werkelijkheid onvoldoende door ‘mogelijkheid’ met elkaar verbonden worden. In hun boek Onomkeerbaar leggen zij uit wat ‘mogelijkheid’ inhoudt en hoe je het kunt gebruiken om verandersuccessen onomkeerbaar te maken. Anders gezegd: hoe je eigenaarschap creëert.
interview
Mens en maatschappij
18 januari 2017
Justin van Lopik
12-17 minuten leestijd
Bart Flos schreef Vooruitkijken voor gevorderden, waarmee hij een hoopvolle toekomst schetst voor mensaap en moederplaneet. Het zou ons moeten helpen om verder vooruit te kijken dan onze primatenneus lang is want het gaat veel beter met de menselijke soort dan we dagelijks ervaren. Flos kijkt in zijn boek 10, 100, 1000 en zelfs 10.000 jaar vooruit.
interview
Marketing
16 januari 2017
Marc de Groot
4-5 minuten leestijd
Marc de Groot neemt interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Hij sprak Patrick Petersen, auteur van HOM5.
interview
12 januari 2017
Ger Post
5-7 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Waarom – Op zoek
naar wat ons werkelijk drijft verkent Victor Lamme, professor in cognitieve
neurowetenschappen, verschillende vakgebieden. ‘Ik vind het leuk om al dat ingewikkelde
gedrag zo plat mogelijk te slaan tot iets heel fundamenteels en biologisch.’
interview
Strategisch management
6 januari 2017
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Twee jaar na zijn succesvolle essay Het nieuwe normaal heeft Jacques Pijl een nieuw boek geschreven: Strategie = Executie. Zijn ambitie is hoog: met het in het boek uitgewerkte raamwerk wil hij bestuurders, professionals en ondernemers helpen beter te worden in strategie-executie.
interview
Non-profit
3 januari 2017
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Commerciële bedrijven versus maatschappelijke organisaties. Het is als sport versus spel. Profit is keiharde sport, met spelregels een afgebakend speelveld en aan het einde een winnaar of verliezer.
interview
Strategisch management
3 januari 2017
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Ondernemer, architect en innovator Thomas Rau, door Trouw onlangs op de tweede plek van hun duurzame Top 100 geplaatst, schreef met Material Matters een boek over het failliet van onze lineaire verdienmodellen en lanceert als tegenhanger hiervan zijn zogeheten Turntoo-model, waarmee de klant pas echt op zijn wenken bediend wordt en onze planeet wordt ontzien.
interview
Marketing
2 januari 2017
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Een boek over marketing, maar nu eens niet met mooie theorieën en modellen. De marketingorganisatie van de toekomst gaat over hoe je de marketingfunctie binnen de organisatie vormgeeft. Volgens auteur Rob Beltman kan dat beter competentiegestuurd dan, zoals dat vandaag de dag nog vaak gebeurt, vanuit functies en taken.
interview
Algemeen management
2 januari 2017
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het vierluik is compleet. Na drie boeken over ‘briljante businessmodellen’, toegepast op finance en zorg, sluiten Jeroen Kemperman, Jennifer op ’t Hoog en Jeroen Geelhoed hun reeks af met Briljante businessmodellen in food. Met als hamvraag: hoe maak je gezond en duurzaam eten betaalbaar en schaalbaar?
interview
Marketing
2 januari 2017
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Paul Postma schreef het boek Big Data Marketing – Snel - Simpel - Succesvol over hoe bedrijven big data praktisch kunnen inzetten. ‘Als je niet snapt wat je doet, kun je niet echt in de top meedraaien.’
interview
Psychologie
2 januari 2017
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek verkent neurobioloog Dick Swaab de creatieve kanten van ons brein. Muziek en beeldende kunst kunnen invloed hebben op de genezing van hersenziekten, stimuleren de hersenontwikkeling en het ontstaan van creativiteit.
interview
Verandermanagement
22 december 2016
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Een groot deel van de in de populaire managementboeken en adviespraktijk gehanteerde aannames blijkt onjuist te zijn. In Reconsidering Change Management maken MythBusters Steven ten Have & co. een einde aan die aannames en bespreken ze de bijwerkingen van change management praktijken.
interview
Verandermanagement
21 december 2016
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Ondernemingen moeten innovatiever worden om de concurrentie te evenaren of te overtreffen. Dat is eenvoudiger dan menigeen denkt, want in elke organisatie zit verborgen creatief en innovatief talent. Toch komt innovatie vaak niet tot ontplooiing. Het blijft een abstract doel en we missen een concrete aanpak. Bart Stofberg wil dit probleem oplossen. In Iedereen kan innoveren benoemt hij de bouwstenen van innovatievermogen en daarmee van innovatie.
interview
Psychologie
20 december 2016
Justin van Lopik
Hoe werkt de wereld als je alleen vanuit marktwerking denkt? Een interessante gedachtenexperiment. Jasper van Kuijk is cabaratier, universitair docent en columnist van de Volkskrant. Bastiaan de Jong spreekt hem in zijn podcast naar aanleiding van het boek Hoe moeilijk kan het zijn?.
interview
Algemeen management
19 december 2016
Guido van de Wiel
2-3 minuten leestijd
‘Zet mensen bij elkaar en je krijgt gedoe. Gegarandeerd. Tegelijkertijd geldt: mensen willen geen gedoe maar verbinding.’ Aan het woord is Marco Buschman, auteur van Verbindend vermogen; de recente nummer 1 in de managementboek bestsellerlijst. ‘Mensen willen erbij horen, willen gezien worden, willen erkend worden. Die behoefte aan verbinding is van alle tijden. En van alle mensen.’
interview
Algemeen management
15 december 2016
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Dees van Oosterhout werkt als zelfstandig adviseur in de top van overheid en bedrijfsleven. Onlangs verscheen haar vierde boek: Politieke Intelligentie - Meer invloed? Zó speel je het spel op de werkvloer! Een boek waar iedere manager in Nederland zijn voordeel mee kan doen. Omdat je persoonlijke strategie voor 60% je succes bepaalt.
interview
Leiderschap
13 december 2016
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Snelle verandering in organisaties: het lijkt een contradictio in terminis, zeker als het gaat om verandering van houding en gedrag. Taaie vraagstukken dus. Volgens steeds meer veranderkundigen kan het echter wel degelijk. Onder hen ook Simon van der Veer en Linde Peters. Zij publiceerden een boek met de veelzeggende titel Move before you’re ready, over hoe je snel en continu verbetert.
interview
Persoonlijke effectiviteit
12 december 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De proliferatie van het internet heeft geleid tot een onacceptabele hoeveelheid leugens en desinformatie, stelt de Amerikaanse neurowetenschapper Daniel Levitin in Uit onbetrouwbare bron. Hij pleit voor meer informatiegeletterdheid. ‘Ik reserveer slechts één moment van de dag voor online nieuws.’