OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 62 van 2.298 resultaten
interview
Psychologie
13 juni 2016
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Als het goed is heeft u het al ergens langs zien komen dan wel zien liggen: het gifgroene omslag van Zo werkt aandacht, geschreven door Stefan van der Stigchel. MB sprak met de auteur over dit boek waarin hij op zoek gaat naar wat ons wel en niet prikkelt.
interview
Algemeen management
10 juni 2016
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Volgens Kees Gabriëls is talent het vermogen dat in mensen – iedereen, niet alleen de ‘sterretjes’ – schuilt om iets tot stand te brengen waar een ander wat aan heeft. Dat kan bijvoorbeeld het talent ‘naar de zin maken’ zijn, ‘de rode draad zien’ of ‘overzichtelijk maken’. Nadat hij zijn ideeën over talentontwikkeling eerder al beschreef twee boeken die meer op persoonlijke ontwikkeling gericht waren, heeft hij voor zijn nieuwste boek De Talentafdeling het organisatieperspectief als uitgangspunt gekozen.
interview
Strategisch management
8 juni 2016
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
KPI’s worden veel te vaak gekoppeld aan het organigram in plaats van dat ze in relatie tot elkaar staan. ‘En dan verworden ze tot een orkest dat niet harmonieus samenspeelt’, stelt Peter Geelen in zijn boek KPI’s die wél werken. ‘Ik denk dat nog geen twee procent van de bedrijven KPI’s wel juist inzet.’
interview
Internet en social media
6 juni 2016
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
Roel van Rijsewijk is een verteller, die ondernemers en bestuurders in Cyberrisico als kans verleidt om niet bang te zijn voor de risico’s van het internet en om de organisatie niet dicht te timmeren met beveiligingsmaatregelen.
interview
Algemeen management
2 juni 2016
Bas Hakker
5-6 minuten leestijd
Jeanet Bathoorn schreef samen met Petra Iuliano 50 Verdienmodellen. Het boek gaat niet alleen over de keiharde pecunia’s maar om het verbinden van ‘het waarom van je bedrijf’ met het juiste verdienmodel.
interview
Marketing
1 juni 2016
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Hoe kunnen organisaties zich op een natuurlijke manier transformeren tot bezielde merkorganisaties? Die vraag staat centraal in Verhalen om niet te verdwalen (‘De reis van de merkorganisatie’) van Jan Spackler en Ruud Heijenga. Geen boek, maar een ‘Bookazine’: een gevarieerd geheel van beschouwende, verhalende, verklarende en inspirerende teksten en heel veel beeldmateriaal. Prikkelend kortom in toon en beeldtaal of, zoals de auteurs het zelf noemen: ‘de zakelijkheid vermenselijkt’. Managementboek Magazine ging met ze mee op reis.
interview
Economie
30 mei 2016
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Ruim tien jaar geleden schreef Annegreet van Bergen het boek De lessen van Burn-out, over haar burn-out. Onlangs kwam een nieuwe uitgave van het boek uit. ‘Ik stel nu grenzen aan mijn werk, hoe leuk het ook is.’
interview
Leiderschap
27 mei 2016
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Authenticiteit is al jaren een vast onderdeel van ieder zichzelf respecterend programma voor leiderschapsontwikkeling. Authenticiteit heeft alles te maken met persoonlijke drives, met missie en ambitie én met moed. Want als het erop aankomt, moet je als leidinggevende de moed hebben je hart te volgen en waar nodig tegen de stroom in durven gaan. En juist op dat vlak laten heel wat leiders het afweten: het tonen van moed. In Moed- Over gedurfd leiderschap ontrafelt Andor de Rooy dit lastige thema en probeert hij leiders (in spé) concrete handvatten te bieden om kritieke momenten de juiste dingen te doen.
interview
Psychologie
26 mei 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Mensen zijn tot veel meer in staat dan ze zelf denken, zegt Florida State University-psycholoog Anders Ericsson in Piek. Dankzij doelbewuste training kunnen ook gewone mensen buitengewone prestaties leveren. ‘De limiet is nog lang niet bereikt.’
interview
Inkoop en logistiek
25 mei 2016
Nancy van Bemmel
3-4 minuten leestijd
Best Value Procurement is als nieuw onderwerp aan de tweede druk van Inkopen voor Dummies toegevoegd. Bestaande onderwerpen, die altijd in beweging zijn, zijn aangepast, zoals e-procurement, maatschappelijk verantwoord inkopen (mvi) en Europees aanbesteden. Het boekje is uitgebracht als pocketversie, maar is met 363 bladzijden zeker geen klein boekje.
interview
Non-profit
23 mei 2016
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Tijdens het Managementboekengala op de SS Rottterdam is De Corporate Tribe van Danielle Braun en Jitske Kramer bekroond tot Managementboek van het Jaar 2016. ‘Een boek waar je volgens de jury helemaal ingezogen wordt, en waarvan je zegt als je het aan het einde dichtslaat: ik wil meer’, zei juryvoorzitter Mirella Visser.
interview
Mens en maatschappij
20 mei 2016
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Jos Ahlers en René Boender schreven een update van Generatie Z – En de Vierde (Industriële) Revolutie. Het was immers alweer 3,5 jaar geleden dat de eerste versie uitkwam, in de huidige tijd een lichtjaar geleden. ‘De antwoorden van een Generatie Z’er zijn meer waard dan die van een MBA’er.’
interview
Marketing
12 mei 2016
Peter Spijker
5-7 minuten leestijd
Marketing verliest terrein in ondernemingen, vanwege een gebrek aan visie en leiderschap. Samen met Henry Robben schreef Rudy Moenaert het boek Marketing met ballen waarin drie gedragskenmerken centraal staan die marketingleiderschap bepalen: ontdekken, managen en respecteren.
interview
Organisatiekunde
29 april 2016
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Uit verwondering over hun merkwaardige verdoezelende taalgebruik begon Joop Swieringa jaren geleden met het verzamelen van de typische uitdrukkingen die managers gebruiken. Maar in plaats van een eenvoudig ‘bureaucratisch woordenboek’, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, heeft hij er een Inburgeringscursus voor managers van gemaakt. ‘Managers gebruiken taal om macht uit te oefenen.’
interview
Organisatiekunde
26 april 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Veel organisaties blijven in routines steken als er onverwachte gebeurtenissen op hen af komen. Ze zijn verstrikt geraakt in bureaucratie en regelzucht. Door processen mindful te organiseren, kunnen ze winnen aan de broodnodige veerkracht en alertheid. Dat is de ervaring van Bert Slagmolen en Bert van Dalen, adviseurs van organisatieadviesbureau Apollo13 consult, in hun Praktijkboek Mindful Organiseren.
interview
Psychologie
20 april 2016
Carsten de Dreu
3-4 minuten leestijd
Creativiteit, er bestaan vele mythen over en het wordt gezien als belangrijke succesfactor voor bedrijven. Toch is er geen goed overzicht van de psychologische grondslagen. Met Creativiteit krijg je niet voor niks van Carsten de Dreu en Daniel Sligte komt daar verandering in. Een gesprek.
interview
Leiderschap
12 april 2016
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Zijn fascinatie voor de ‘Grote Man’ in organisaties, culmineerde uiteindelijk in een kloek boek over misschien wel de Grootste der Grote Mannen, Cor Boonstra. Manfred Bik geeft zijn lezers een uniek en leerzaam kijkje in het leven en de werkwijze van ‘Neerlands meest dwarse CEO’.
interview
Algemeen management
12 april 2016
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Om te begrijpen waarom organisaties functioneren zoals ze doen, is dan ook inzicht in het gedrag van werknemers nodig. In hun boek Gedrag en cultuur in organisaties reiken Pieternel Dijkstra en Max Wildschut theorieën maar ook concrete adviezen aan om mensen beter te laten presteren, samenwerken en hun welzijn te verhogen.
interview
Algemeen management
11 april 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Pionier in vier industrieën en vastbesloten om de wereld te veranderen. Elon Musk is een ondernemer met de potentie van een Steve Jobs, zegt Bloomberg-journalist Ashlee Vance in de gelijknamige biografie. ‘Waar Facebook je helpt om babyfoto's te delen, probeert Musk de mensheid te beschermen tegen vernietiging.'
interview
Algemeen management
11 april 2016
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Geen enkele organisatie wil de kant op van Kodak en Nokia, de twee bekendste voorbeelden voor organisaties die niet meer bestaan omdat ze zich te laat aanpasten aan een nieuwe situatie. In Agile Managen brengt Mike Hoogveld agile naar de volle breedte van de organisatie. ‘Agile is een middel, geen doel op zich.'