OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 65 van 2.298 resultaten
interview
Mens en maatschappij
9 november 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Sinds Piketty staat ongelijkheid meer dan ooit op de agenda. Zijn oplossing, het progressief belasten van vermogens, vindt Marc De Vos oppervlakkig en eendimensionaal. De Belgische rechtsgeleerde onderscheidt in zijn boek Ongelijk maar fair goede en slechte ongelijkheid, en toont op eloquente wijze aan dat ongelijkheid een gelaagd, complex fenomeen is. En dus ook als zodanig benaderd moet worden.
interview
Advisering
6 november 2015
Rietje Grit
4-5 minuten leestijd
Hoe wordt een scheikundige een bestsellerauteur van managementboeken? Rietje Grit (geen familie) vroeg het Roel Grit. Zijn ervaringen laten zien dat het een combinatie is van talent, doorzettingsvermogen en toeval.
interview
Algemeen management
5 november 2015
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
In De kracht van autoriteit legt Peter Kempen het fenomeen autoriteit bloot. Dat het wat anders is dan leiderschap en autoritair zijn. Dat er verschillende soorten autoriteit zijn, dat autoriteit concurrentievoordeel oplevert en dat er naar mensen met autoriteit eerder wordt geluisterd. Wilders en Rutte zijn (nog) geen autoriteit. Danny Blind ook niet. Kapper Schorem in Rotterdam wel.
interview
Marketing
3 november 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Alles is dus marketing, in ieder mogelijk klantcontact, constateert Truus Koppelaar. Na bijna twintig jaar als directeur marketing & communicatie te hebben gewerkt bij AFAS Software, bundelde ze haar ervaringen en opvattingen over haar vak in Alles is Marketing.
interview
Advisering
2 november 2015
Bert Peene
5-8 minuten leestijd
Interne adviseurs hebben het niet gemakkelijk. Ze worden geacht bruikbare adviezen uit te brengen in een organisatie waar ze zelf bij horen. Maar waar horen ze precies bij: bij de top of bij de werkvloer? Waar ligt hun loyaliteit of waar hoort die te liggen? Voor Paul Kloosterboer is dat al lang geen vraag meer: een interne adviseur is loyaal aan zijn of haar organisatie en zijn rol is die van verbinder. ‘Vitaal adviseren’ noemt Kloosterboer het. Of, conform de titel van zijn nieuwste boek, Adviseren vanuit het geheel.
interview
Algemeen management
29 oktober 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
In de internationale editie van Zakendoen in de nieuwe economie verbreedt Marga Hoek het perspectief: aan de hand van meer dan vijftig businesscases van over de hele wereld laat ze zien hoe ondernemers op innovatieve manieren de transitie naar een duurzame economie vorm geven.
interview
Leiderschap
28 oktober 2015
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
Als journalist van het Financieele Dagblad schreef Frits Conijn veel portretten en profielen van succesvolle mensen. Hij vond het opmerkelijk dat menigeen met succes in zaken zijn carrière was begonnen bij het Korps Mariniers.
interview
Werk en loopbaan
26 oktober 2015
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Freek van Kraaikamp (30) benadert het onderwerp solliciteren in zijn Zou jij jezelf aannemen? een stuk luchtiger dan we gewend zijn. Met een mix van anekdotes en prikkelende stellingnames probeert hij sollicitanten uit hun tent te lokken. ‘Eigenlijk moet je je na de vierde mislukte sollicitatie al afvragen of je het niet beter op een andere manier zou kunnen aanpakken’, zegt hij.
interview
Marketing
26 oktober 2015
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
In 1957 schokte Vance Packard de wereld met The hidden persuaders. Inmiddels passen adverteerders nog veel meer geheime trucs toe om consumenten te verleiden. Daarmee brengen ze schade toe aan consumenten. En daarom moeten deze beïnvloeders stoppen met dit soort van ‘voodoo-marketing methodes’, betogen Ronald Voorn en Jan Dijkgraaf in Voodoo marketing. Wij spraken eerstgenoemde.
interview
Leiderschap
26 oktober 2015
Annegreet van Bergen
6-8 minuten leestijd
Ook uit eigen ervaring kent Marja Wagenaar de valkuilen voor vrouwen in leidinggevende posities drommels goed. Ze werd directeur strategie bij Nuon, nadat ze in 2002 afscheid had genomen van de Tweede Kamer. Sinds 2005 is Wagenaar leiderschapscoach, en onlangs verscheen haar Het Leiderschapsboek voor Vrouwen. Een gesprek.
interview
Persoonlijke effectiviteit
26 oktober 2015
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Peter van Lonkhuyzen schreef het allereerste boek over hoe een team beter kan functioneren dankzij tegenspraak: Tegenspraak – Hoe je beter wordt van dwarsliggers. ‘Het organiseren van tegenspraak is een stabiele methode om een cultuur te veranderen.’
interview
Organisatiekunde
22 oktober 2015
Justin van Lopik
7-10 minuten leestijd
Risicomanagement leeft weer op, zo lijkt het. Niet alleen wordt het ‘risicogestuurd denken’ expliciet genoemd in de ISO 9001:2015 kwaliteitsnorm, ook in andere vakgebieden wordt de nut en noodzaak van gedegen risicomanagement steeds duidelijker.
interview
Algemeen management
15 oktober 2015
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Volgens sommige organisatiedeskundigen bestaat ‘de organisatie’ niet. Er zijn slechts interacties tussen mensen. Daarin lijken Monic Bührs en Elisa de Groot zich wel te kunnen vinden en zij voegen er nog een belangrijke dimensie aan toe: de aard van die interacties worden grotendeels door mannen bepaald, feminiene kwaliteiten tellen in de meeste organisaties niet mee. Drie boeken schreven zijn daar tot nu toe over. Met hun vierde, Vrouwen bluffen niet laten zij mannen kennismaken met vijftien typisch vrouwelijke spelregels en hoe waardevol die kunnen zijn. Ter leringh ende vermaeck. Ze hebben het boek namelijk in verhaalvorm geschreven.
interview
Verandermanagement
9 oktober 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
In je eentje lastige veranderopgaven als klimaatverandering, energietransitie of stedelijke concurrentiekracht oplossen? Vergeet het maar. Dat lukt alleen als betrokken partijen intensief samenwerken. Dat stellen de adviseurs Pascal Lamberigts en Liesbeth Schipper van Strategie en Management Consultants (SMC), onderdeel van Royal HaskoningDHV, in hun boek Gedeeld eigenaarschap.
interview
Strategisch management
7 oktober 2015
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Groeien kun je leren, aldus Jack Korsten. In zijn boek De GroeiSpiraal laat hij zien hoe je als ondernemer sneller, slimmer én winstgevender kunt groeien.
interview
5 oktober 2015
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
In 2004 verwisselde NRC-correspondent Caroline de Gruyter standplaats Brussel voor Genève. De Gruyter, die als buitenlandredacteur en correspondent vooral ervaring had opgedaan in conflictgebieden als het voormalig Joegoslavië en het Midden-Oosten, had slechts vage plannen waarover ze vanuit Zwitserland zou gaan berichten.
interview
Non-profit
28 september 2015
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Patronen doorbreken, energie aanwakkeren, organisaties in beweging brengen. Arend Ardon doet niets liever dan dat. Een gesprek over het hoe en waarom, naar aanleiding van zijn bestseller Ontketen vernieuwing! Inclusief: de dilemma's van de organisatieadviseur die ook managementauteur is.
interview
Persoonlijke effectiviteit
23 september 2015
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Ons gedrag wordt continu ondermijnd door externe prikkels, zegt de Amerikaanse leiderschapscoach Marshall Goldsmith in Triggers - Hoe je je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn. Vaak zijn we ons daar niet eens van bewust, waardoor we blijvend verstrikt raken in slechte gewoontes. ‘Begrijpen is makkelijk. Doen is moeilijk. Maar uiteindelijk kan iedereen veranderen.’
interview
Algemeen management
15 september 2015
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Innoveren kan niet zonder de basis op orde te hebben. Maar tussen die twee grootheden botst het vaak, luidt de conclusie van Maurice Franssen in het boek Management control. ‘Je moet dynamisch omgaan met innoveren én de basis op orde.’ Belangrijkste stoorzender is vaak het gebrek aan aandacht voor de menselijke gedragskant.
interview
Communicatie en media
15 september 2015
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Effectieve sprekers worden gemaakt en niet geboren, zegt de Amerikaanse communicatiespecialist Carmine Gallo in Spreek als TED. Hij neemt het stramien van de befaamde TED-talks als voorbeeld. ‘Powerpoint is niet de vijand.’