OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 67 van 2.298 resultaten
    interview
    Strategisch management
    16 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    ‘Leiders blijven bestaan, maar we gaan managers uit organisaties slopen.’ Het is voor Filip Vandendriessche en Han Looten, auteurs van het boek Leidinggeven zonder cijfers ('Van input naar output'), geen vraag of dat gaat gebeuren, maar in welk tempo. Domineerde in de jaren ’70 tot ’90 generalisme, de toekomst is er één voor de specialisten. ‘Je kunt niet vandaag een schoenenfabriek managen en morgen de NS. ’ Van (af)vinken naar vonken.
    interview
    Economie
    15 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    De reorganisatie bij de politie vlot niet. De Jeugdzorg klaagt over het nieuwe systeem en ook met het pgb wil het nog niet vlotten. Waarom gaat het in verandertrajecten toch zo vaak fout? In het boek Hoe ik verander (‘Anders interveniëren in organisaties en maatschappelijke vraagstukken’) geeft Shirine Moerkerken antwoord op die vraag en geeft zij tevens aan hoe je wel het verschil kunt maken.
    interview
    Economie
    14 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    8-12 minuten leestijd
    Het vak corporate antropologie is in opkomst. Organisaties kunnen veel leren van gebruiken en rituelen van verre vreemde volken. Waar we in het dagelijks leven bijvoorbeeld uitgebreid stil staan bij geboorte en dood, daar laten we in de corporate wereld mensen met stille trom vertrekken en vergeten we inwerkprogramma’s of een goede afscheidsspeech. Terwijl die rituelen er niet voor niets zijn. ‘Het zou pas geholpen hebben als bankiers door een ritueel berouw hadden getoond. Dan zou het misschien hebben beklijfd.’
    interview
    Werk en loopbaan
    14 juni 2015
    Pierre Spaninks
    4-5 minuten leestijd
    In Wie heeft mijn werkplek gepikt? vertellen Floris Vrasdonk en Suze Krijnen hoe je als medewerker Het Nieuwe Werken naar jouw hand kunt zetten. Dat iemand je werkplek gaat pikken, is onvermijdelijk. De vraag is: regel jij er een betere plek voor terug?
    interview
    Algemeen management
    11 juni 2015
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Hoe minder managers, hoe beter. Dat zegt Paul Verburgt die zelf 35 jaar manager was. Medewerkers zuchten onder de beheersdrift van hun managers en daarom moet het roer radicaal om, lezen we in zijn boek Minimal Management.
    interview
    Reclame en verkoop
    10 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    In no time stond Human2Human: de nieuwe klantrelatie in de top vijf van best verkochte managementboeken. Er is kennelijk grote behoefte aan antwoorden op de vraag hoe we in dit internettijdperk de klant kunnen bereiken. Auteur Daniëlle de Jonge ontzenuwt de mare dat alles online zal gaan. ’75 procent van de kopers wil vroeg of laat toch menselijk contact.’ Ofwel: echte aandacht.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    4 juni 2015
    Ger Post
    5-7 minuten leestijd
    Vier jaar geleden schreven Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras het boek Debatteren om te winnen (‘De kunst van het overtuigen’). Het werd een bestseller, vandaar dat de auteurs onlangs met een herziening van het boek kwamen. Van Grieken: ‘Rutte gaat iets te nonchalant om met zijn talent voor spreken.’
    interview
    Personeelsmanagement
    28 mei 2015
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    Over professionals, professioneel en professionaliteit is in de loop der jaren al heel wat geschreven. Over professionele identiteit ook, alleen is daarover, in tegenstelling tot de eerstgenoemde begrippen, bar weinig in professionaliseringsprogramma’s terecht gekomen. Dat is volgens Manon Ruijters een belangrijke vergissing. Met haar boek Je Binnenste Buiten - Over professionele identiteit in organisaties wil zij een bijdrage leveren aan de positionering van het onderwerp binnen het omvangrijke corpus van literatuur over het ontwikkelen van mensen in organisaties.
    interview
    Algemeen management
    27 mei 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Heb je diep vertrouwen in je mensen, beschouw je ze als volwassen medewerkers in plaats van als notoire uitvreters en onnozele zielen, dan heb je nauwelijks management nodig. ‘Management is vooral beheerskosten waaruit je moeiteloos zestig procent kunt wegsnijden’, betoogt auteur Paul Verburgt in het recht-voor-zijn-raap-boekje Minimal Management.
    interview
    Ondernemen
    27 mei 2015
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Lean ondernemen hoeft zich niet te beperken tot technologiesector, zegt Patrick Vlaskovits in De Lean Entrepreneur. Met name op het gebied van klantbegrip en marktsegmentatie biedt de lean-methodiek van gevalideerd leren via constante feedback loops grote voordelen voor fysieke bedrijven. ‘Je moet kijken wat klanten doen, niet wat ze zeggen.’
    interview
    Algemeen management
    26 mei 2015
    Erik de Vries
    4-6 minuten leestijd
    Vorig jaar verscheen van Aad Ouborg het boek Anders ondernemen, juist nú. Krap een jaar later is de opvolger er al, Internationaal ondernemen, waarin Ouborg aan de hand van de oprichting van het merk Bourgini, de meest recente loot aan de stam van de Ouborg Group, laat zien hoe hij zijn theorie in de praktijk brengt.
    interview
    Organisatiekunde
    18 mei 2015
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    In een wereld waarin de kosten van ondernemerschap lager zijn dan ooit is een nieuw soort bedrijf opgestaan, zegt Salim Ismail in Exponentiële organisaties. Dergelijke startups hebben nauwelijks overhead, groeien als kool, en zullen het concurrentielandschap fundamenteel transformeren. ‘Te veel leiders steken nog hun kop in het zand.’
    interview
    IT-management / ICT
    13 mei 2015
    Hans van der Klis
    12-16 minuten leestijd
    Omnichannel in retail van de Vlaamse marketingprofessor Gino Van Ossel is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2015. De bekroning van het debuut van Van Ossel was het hoogtepunt van het twaalfde Managementboekengala in De Rode Hoed in Amsterdam, op 23 april jl. Van Ossel was trots: ‘Ik ben diep in de praktijk van de beschreven ondernemingen gaan zitten, zowel van bedrijven die succesvol zijn in hun omnichannelstrategie als van bedrijven die dat niet zijn. Dat heeft echt nieuwe inzichten opgeleverd.’
    interview
    Leiderschap
    13 mei 2015
    Justin van Lopik
    3-4 minuten leestijd
    Ik ontmoet Henk-Peter Dijkema en Wim Oolbekkink. In hun boek Tussen brood en spelen, meer geluk in je werk gaan ze in op de vraag: doe je je werk om geld te verdienen of streef je naar plezier in je werk? Als partners bij Youmeus is het hun doelstelling om het potentieel van mensen in organisaties te ontwikkelen. Gedreven vertellen ze waar het bij werkgeluk om draait.
    interview
    Projectmanagement
    6 mei 2015
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Projecten lopen bijna altijd vertraging op en blijven zelden binnen budget. Toch is zo’n uitkomst niet onvermijdelijk, zegt de Amerikaanse consultant Jeff Sutherland. In Scrum beschrijft hij hoe zelfsturende teams met verschuivend leiderschap zelfs de meest bureaucratische organisaties tot efficiënte prestatiemachines kunnen omvormen. ‘Specialisme remt teams af.’
    interview
    Leiderschap
    4 mei 2015
    Pierre Spaninks
    3-5 minuten leestijd
    Als de minderheid niet wordt meegenomen in een beslissing van de meerderheid, gaat de wijsheid van die minderheid verloren. Is daar wat tegen te doen? Ja, zegt corporate antropoloog Jitske Kramer. Wat dan wel? Daarover gaat haar boek Deep democracy - De wijsheid van de minderheid.
    interview
    Reclame en verkoop
    30 april 2015
    Ger Post
    5-7 minuten leestijd
    Willem Verbeke, hoogleraar sales en account management aan de Erasmus Universiteit, schreef onlangs het boek Ik begrijp waarom ik verkoop, dus ik verkoop beter (samen met Maarten Colijn). Hij vertelt over het effect van schoonmoeders op sales en waarom mooie verkopers daadwerkelijk beter verkopen.
    interview
    Coaching en trainen
    17 april 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Veel online communicatie is vluchtig, maar e-coaching juist niet. Met e-coaching bereik je vaak meer diepgang dan met face-to-face coachingsgesprekken, betoogt ondernemer Joke van der Ven in haar nieuwe boek E-coachen met PASSIE. Bij e-coaching is de gecoachte steeds in de lead, terwijl in face-to-face gesprekken de coach bijna altijd de leiding heeft. ‘E-coaching leidt tot een rijker contact en er is minder ruis op de lijn.’
    interview
    Leiderschap
    15 april 2015
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Managers zuigen vaak met de beste bedoelingen de energie uit hun mensen weg, zegt de Amerikaanse bedrijfsadviseur Liz Wiseman in Multipliers. Leiders die daarentegen openstaan voor de verborgen talenten van werknemers kunnen hun team twee keer zo effectief maken. ‘De taak van een leider is niet om het werk uit te voeren, maar om het te distribueren.’
    interview
    Marketing
    10 april 2015
    Sjors van Leeuwen
    4-5 minuten leestijd
    Het nieuwe boek Power to the people gaat over marketing in de zorg. Een nieuw fenomeen voor zorgorganisaties. Het boek beschrijft hoe je als zorgorganisatie marktgericht wordt en hoe je marketing als nieuwe discipline kunt invoeren in een zorgorganisatie. Aan de auteurs Marian Draaisma, Marketing Director bij Pluryn, en Sjors van Leeuwen, Indora Managementadvies en Zorgmarketingplatform, stelden we de volgende vragen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden