OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 70 van 2.298 resultaten
    interview
    Marketing
    22 december 2014
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Vijf jaar na De Superpromoter komt Rijn Vogelaar met De Enthousiasme Trilogie. Daarin schakelt hij door, van marketing naar strategie. Enthousiasme van medewerkers en klanten wijst de weg naar de Flame van het bedrijf, positieve feedback daarop zorgt voor Flow, en als die zich eenmaal buiten de organisatie verspreidt hoeft de Flood alleen nog maar in goede banen te worden geleid.
    Interview
    19 december 2014
    Ger Post
    5-7 minuten leestijd
    Sam Harris schreef het boek Het huidige moment waarin hij spiritualiteit en meditatie op een rationele manier benadert. ‘Mediteren is een manier om de volgende verschijning in je bewustzijn niet volledig serieus te nemen.’
    interview
    Strategisch management
    12 december 2014
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Innoveren is een must voor iedere organisatie, maar het aantal organisaties dat innovatie als business model hanteert, is bedroevend klein. Innovatie komt in de boardroom pas op de agenda als het echt niet anders kan, oordeelt Gijs van Wulfen in zijn boek De Innovatie Expeditie (‘Een visuele reisgids naar nieuwe producten en diensten’). En dan gaat het nog vaak mis. De VOORT innovatiemethode die hij ontwikkelde, moet met name in dat laatste verandering brengen. Managementboek Magazine sprak met de auteur, die inmiddels de hele wereld over reist om de fijne kneepjes van zijn methode uit te dragen.
    interview
    Algemeen management
    11 december 2014
    Hans van der Klis
    7-9 minuten leestijd
    Vaak wordt er ietwat neerbuigend gedaan over het wetenschappelijk gehalte van de methodes van managementgoeroes en -consultants. Dat betekent niet dat managers niets hebben aan de seminars die zij bezoeken, zegt Stefan Heusinkveld, organisatiekundige aan de VU. ‘Maar ik denk wel dat het goed is als managers zich af en toe afvragen waar die ideeën vandaan komen.’
    interview
    Economie
    8 december 2014
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    Met onze conventionele business modellen komen we er niet meer. We moeten naar nieuwe manieren van samenwerken, van waarde creëren. Jan Jonker doet daar onderzoek naar. Met zijn recentste boek Nieuwe Business Modellen op tafel vertelt hij over het hoe en waarom.
    interview
    Leiderschap
    2 december 2014
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Stroperige verandertrajecten? Hans van der Loo moet er niets van hebben. In zijn nieuwe boek Vaart maken beschrijft hij hoe je in negentig dagen je organisatie weer optimaal kunt laten presteren, met het elan van een start-up. ‘Daar zou het ook in organisaties om moeten gaan: om presteren en in beweging komen. Niet omdat de Chinezen komen of zoiets, maar omdat je het zelf wilt.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    2 december 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De kunst van het beïnvloeden is een blinde vlek in het bedrijfsleven, zegt de Britse overtuigingsexpert Steve Martin. In klein GROOT presenteert hij samen met co-auteur Robert Cialdini 52 beïnvloedingsstrategieën om met minieme middelen buitensporige effecten teweeg te brengen. ‘Het is een misvatting dat een groot probleem per definitie een grote oplossing behoeft.’
    interview
    Algemeen management
    1 december 2014
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Nederlanders communiceren doorgaans heel direct. Ze zijn geneigd klip en klaar te zeggen waar het op staat en vatten ook het gesproken woord van een ander letterlijk op. Deze manier van (lage-context) communicatie is wereldwijd eerder uitzondering dan regel. In veel landen luisteren mensen niet alleen naar het gesproken woord, maar halen ze hun informatie ook uit lichaamshouding, positie, leeftijd et cetera van hun gesprekspartners. Steeds meer Nederlanders krijgen als internationale handels- en zakenlui te maken met deze hoge-context communicatie. Om deze managers bewust te maken van de keuzes die ze (moeten) maken in hun omgang met mensen uit een andere cultuur, schreef Frank Garten Managing through a Mirror.
    interview
    Werk en loopbaan
    28 november 2014
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    De arbeidsmarkt is drastisch aan het veranderen. Het aantal zelfstandige professionals groeit gestaag en volgens Roger Lenssen en Karin Manuel is die ontwikkeling niet meer te keren. Tot het bedrijfsleven lijkt dit echter nog niet helemaal te zijn doorgedrongen en van win-winsituaties tussen aanbod en vraag is dan ook nog nauwelijks sprake. Met hun boek (‘Futuring people’) Dansend naar de toekomst (‘Perspectief voor werkgevend en zelfstandig professioneel Nederland’) willen zij hierin verandering brengen. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs over de meerwaarde van de ‘hybride’ professional.
    interview
    Personeelsmanagement
    26 november 2014
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Er ontbreekt een gezamenlijke visie op de bedrijfsgezondheidszorg, vindt Marleen Teunis, directeur van Van Campen Consulting. In haar boek Ziek zijn, maak er werk van legt zij de vinger op de zere plek: het commerciële systeem van arbodiensten en bedrijfsartsen werkt niet goed en kost te veel geld. Meer zelfmanagement en het gebruik van e-health helpen ons de kosten aanzienlijk te beperken en doelmatiger te werk te gaan.
    interview
    Leiderschap
    25 november 2014
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Een goede leider is geen drammer. Of nou ja, soms juist wel. Hij staat achter zijn mensen, maar op andere momenten juist ervoor. Een leider moet flexibel zijn, stelt Jochen Hekker in zijn boek LEIDERS!. Het eerste deel gaat over zijn praktijkervaringen, in het tweede deel giet hij zijn kennis in een overzichtelijk leiderschapsmodel. Arjen de Boer sprak de luitenant ter zee 1.
    interview
    IT-management / ICT
    25 november 2014
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Hans van Bommel heeft een missie. Als IT-ondernemer heeft hij een wake-up call voor de maatschappij. Vele miljarden worden per jaar uitgegeven aan falende IT-projecten. Dat kan anders. Dat moet anders. ‘Ik wil van 75% falen naar 75% slagen.’ Hoe? Dat legt hij uit in het boek De Verbinding - IT en de Kunst van het Automatiseren dat hij samen schreef met bestuurder Jo van Engelen.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    25 november 2014
    Pierre Pieterse
    5-7 minuten leestijd
    Het boek Invloed dat Cialdini schreef staat ongetwijfeld goed gelezen in uw boekenkast. Met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren is het met recht een van de belangrijkste naslagwerken om u te helpen verkopen met meer overtuigingskracht. In september verscheen Cialdini’s nieuwste boek klein GROOT - De overtuigingskracht van het detail dat hij schreef met coauteurs Steve Martin en Noah Goldstein. Danielle de Jonge sprak Robert Cialdini.
    interview
    Strategisch management
    24 november 2014
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    De Zwitserse wetenschapper Alexander Osterwalder brak vier jaar geleden door met het boek Business Model Generatie. Dit najaar verschijnt de vertaling van zijn nieuwe boek Waarde Propositie Ontwerp dat hij schreef met medeauteurs Yves Pigneur, Greg Bernarda en Alan Smith. In dit boek staan klantsegmenten en waardeproposities centraal.
    interview
    Algemeen management
    21 november 2014
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    In achthonderd pagina’s legt jurist en sociaal wetenschapper Dick Ruimschotel uit hoe toezicht in Nederland wordt vormgegeven: bij overheid, semioverheid en bedrijfsleven. Wanneer is het goed, wanneer faalt het. Goed toezicht dus! ‘Welke commissaris zou zijn leven –net als de strandwacht- wagen voor het toezichtsbelang dat in het geding is.’
    interview
    Internet en social media
    20 november 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Dankzij big data kunnen we eindelijk doorgronden wat mensen op de werkvloer werkelijk denken, zegt MIT-hoogleraar Alex Pentland in Sociale Big Data – Opkomst van de data-gedreven samenleving. Dat heeft enorme gevolgen voor ons begrip van creativiteit, samenwerking en innovatie. ‘Leiders met fusieplannen zouden eigenlijk eerst een maand lang gemonitord moeten worden.’
    interview
    Algemeen management
    18 november 2014
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    De leden van de kenniskring Management & Bedrijf van de hogeschool Leiden hebben samen met Fons Trompenaars een bijna 600 pagina’s tellend boek met de honderd belangrijkste managementmodellen geschreven: 100+ Management Models. ‘Dit is een aanzienlijk ambitieuzer boek dan de meeste overzichten, die vaak niet veel meer dan een verzameling Wikipedia-pagina’s met een nietje erdoor zijn’, zegt samensteller Piet Hein Coebergh.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    17 november 2014
    Ger Post
    5-6 minuten leestijd
    Zelfbeheersing is als een spier, stelt Roy Baumeister in het boek Wilskracht (‘De herontdekking van de grootste kracht van de mens’). En het heeft zin die spier te trainen: ‘Op het werk worden managers die hoog scoren op zelfbeheersing door zowel hun ondergeschikten als medemanagers gunstiger beoordeeld.’
    interview
    Strategisch management
    10 november 2014
    Pierre Pieterse
    6-8 minuten leestijd
    Big Data leidt tot veel nieuwe verdienmodellen. Arent van 't Spijker verzamelde er een aantal, om te laten zien welke kansen er liggen. En Peter Boerman (journalist bij MT) tekende ze op.
    interview
    Marketing
    5 november 2014
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek When digital becomes human beschrijft Steven Van Belleghem welke impact de voortgaande digitalisering heeft op bedrijven en hun relaties met klanten. Bedrijven zullen zich moeten onderscheiden door extreme klantgerichtheid, stelt Van Belleghem, en dat kan door toevoeging van de human touch. ‘Als alles digitaal wordt, wordt menselijk contact schaars. En datgene wat schaars is, krijgt waarde en wordt strategisch.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden