OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 71 van 2.298 resultaten
interview
Coaching en trainen
5 november 2014
Justin van Lopik
7-10 minuten leestijd
De Noorse mental coach Erik Bertrand Larssen is een internationaal fenomeen. Met zijn inspirerende ‘helweek’ stimuleert hij zijn coachees om uit hun comfortzone te stappen en te doen wat ze altijd uitstelden. In gesprek met Victor Mion, One Minute Coach en voormalig tenniscoach, legt hij uit wat hem drijft.
interview
Organisatiekunde
5 november 2014
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Oud Post-topman Peter Bakker stelde ooit: ‘de wereld gaat naar de klote en de enigen die er iets aan kunnen doen zijn bedrijven en organisaties’. Zo opent ook het nieuwe boek van Huib Broekhuis: Beyond MBA. ‘Groei? Waarom altijd groei? Een boom groeit ook niet oneindig. We zijn de principes van de natuur ernstig gaan negeren.’
interview
Financieel management
4 november 2014
Justin van Lopik
11-16 minuten leestijd
Verkopen aan Jan en alleman leidt niet tot duurzaam, klantgericht ondernemen. Wil Wurtz en Marcel Wiedenbrugge breken in hun nieuwe boek ‘Meer Klantwaarde’ een lans voor hechte samenwerking tussen finance en commercie. Alleen zo kan een organisatie goed bepalen welke klanten het waard zijn tijd en middelen aan te besteden voor het opbouwen van een goede, langdurige klantrelatie. Een relatie die niet alleen nu, maar ook in de toekomst winstgevendheid biedt.
interview
Persoonlijke effectiviteit
3 november 2014
Ger Post
4-6 minuten leestijd
Taalstrateeg Sarah Gagestein helpt bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen van een frame dat een boodschap ondersteunt. Onlangs schreef ze het boek Denk niet aan een roze olifant (‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’). ‘De belangrijkste les bij framing is: stop met ontkennen.’
interview
Marketing
29 oktober 2014
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Hoewel er geen naam op de kaft staat, heeft de Contentbijbel wel degelijk een schepper: adviseur en oud-journalist Cor Hospes. ‘Eerst dienen, dan verdienen. Het is echt zo.’
interview
Algemeen management
29 oktober 2014
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Managers liggen al jaren onder vuur. Niet alleen op de werkvloer maar ook in serieuze publicaties. Ze zouden niets toevoegen en dus als ‘laag’ in een organisatie het best kunnen wordt geschrapt. Wie zo denkt, slaat volgens Wouter Fioole de plank volledig mis. Management heeft wel degelijk een toegevoegde waarde, als je maar weet wat je van managers verwacht. Met zijn boek Wat willen we nou van managers? wil hij laten zien dat er veel meer uit management gehaald kan worden dan momenteel gebeurt.
interview
Algemeen management
28 oktober 2014
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Professionals die zelf hun administratie doen met slimme ICT, gemeentehuizen en kantoren die verdwijnen, minder managers en secretaresses, HR en finance & control personeel, meer zelfsturing…. De toekomst is aan de overheadloze organisatie, zo betogen Mark Huijben en Arno Geurtsen in Heeft iemand de overhead nog nodig?
interview
Persoonlijke effectiviteit
27 oktober 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Mensen zijn doorgaans slechte waarnemers, zegt Harvard-hoogleraar Max Bazerman. Daardoor zien we regelmatig informatie over het hoofd die cruciaal is voor het besluitvormingsproces. In Zien wat anderen niet zien legt de gedragspsycholoog uit hoe we een eersteklas observeerder kunnen worden. ‘Beschouw je intuïtie als het startsein voor nader onderzoek.’
interview
Economie
14 oktober 2014
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Haar boek vliegt de winkels uit, en is na een paar maanden al toe aan de zesde druk. Econoom en journalist Annegreet van Bergen raakt met Gouden jaren een gevoelige snaar. Ze laat zien hoe ons leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is veranderd. En ontmaskert en passant de romantiek van de jaren vijftig en zestig.
interview
Strategisch management
13 oktober 2014
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Onze samenleving bevindt zich in een kantelfase: van centraal geleid en top-down bestuurd naar bottom-up. In haar nieuwste boek, Wat bezielt ons?, schetst Lenette Schuijt een ontwikkeling waarin een eind lijkt te komen aan een periode waarin falend bestuur, slecht management, fraude en zelfverrijking de gewoonste zaak van de wereld waren. Nieuwe, horizontale verbanden winnen terrein en allemaal hebben ze één ding gemeen: de mens staat weer centraal
interview
Algemeen management
10 oktober 2014
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
In Happy profit houdt marketeer Herman Toch een pleidooi voor bedrijven en merken die èn duurzaam èn succesvol zijn. Het geld dat we daarmee verdienen is de beloning die we krijgen als we de wereld een beetje beter maken.
interview
IT-management / ICT
7 oktober 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Met De uitvinders heeft Steve Jobs-biograaf Walter Isaacson zijn meest ambitieuze project tot nog toe afgeleverd: een honderdzeventig jaar omspannende geschiedenis van de digitale revolutie. Zijn zoektocht langs honderden bekende en minder bekende mensen en teams laat zien dat de meest succesvolle innoveerders opereren op het snijvlak van kunst en technologie. ‘Eenzame knutselaars schrijven geen geschiedenis.’
interview
Leiderschap
30 september 2014
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
In zijn deze zomer verschenen boek De dageraad van de toekomst geeft hoogleraar Cees Zwart zijn visie op recente economische ontwikkelingen en leiderschap, en schetst hij een beeld van wat hij een ‘hoopvolle transitie’ noemt. Zwart: ‘Onderling handelsverkeer is een klassiek middel tot beschaving.’
interview
Algemeen management
30 september 2014
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Oscar David verzamelde als organisatieadviseur en coach van topondernemers en andere leidinggevenden kleurrijke observaties, interviews en ervaringen over macht. Hij beschrijft ze in zijn nieuwe boek Macht! ‘Niemand heeft er problemen mee als een baas macht uitoefent zolang dit dienend is.’
interview
Communicatie en media
29 september 2014
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Strategieontwikkeling moet en kan sneller, interactiever. Dat is de mening van communicatiedeskundigen Betteke van Ruler en Frank Körver. Ze ontwikkelden daartoe een methode: Het Strategisch Communicatie Frame. In het gelijknamige boek presenteren ze het frame als ‘hulpmiddel voor ambitieuze professionals die met communicatie het verschil willen maken’. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs.
interview
Algemeen management
29 september 2014
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Hoe je als ‘olietanker’ op koers blijft, en hoe je als speedboot voorkomt dat je door een onverwacht hoge golf verzwolgen wordt, en in plaats daarvan misschien zelfs op die golf meesurft. Dat is waar Menno Lantings nieuwste boek over gaat. ‘De kunst voor de komende jaren wordt het managen van complexiteit.’
interview
Algemeen management
9 september 2014
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
De entertainmentindustrie wordt steeds afhankelijker van megahits, zegt de Nederlandse Harvard-hoogleraar Anita Elberse in Blockbusters. Het creëren van een kaskraker is inmiddels een doelbewuste strategie waarbij bijna het volledige productie- en marketingbudget naar slechts enkele projecten per jaar gaat. ‘De blockbuster-strategie zal ook tot de rest van het bedrijfsleven doordringen.’
interview
Verandermanagement
3 september 2014
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Een nar siert de cover van het boek De interne veranderaar (‘Van medewerkersbeleving naar organisatieambitie’). En dat is niet toevallig. De auteurs maken in hun boek de vergelijking tussen het theater en organisaties. ’We spelen immers de gehele dag toneel’, concluderen adviseurs Peter van den Boom en Peter de Roode. ‘We acteren beter dan we zelf beseffen.’
interview
Algemeen management
2 september 2014
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Traditionele innovatietheorieën zijn achterhaald, zegt de Amerikaanse adviseur Larry Downes in Big Bang Disruption. Disruptieve innovaties verlopen niet meer via een geleidelijk proces, maar komen zo onverwacht dat ze gevestigde bedrijven binnen een mum van tijd kunnen wegvagen. ‘Wees bedacht op een dynamiek van mislukking, mislukking, mislukking, doorslaand succes.’
interview
Verandermanagement
30 augustus 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In een wereld die voortdurend verandert is out of the box-denken niet meer efficiënt, zegt Boston Consulting Group-adviseur Luc de Brabandere in Thinking in new boxes. Dat betekent dat bedrijven voortdurend op zoek moeten gaan naar nieuwe denkpatronen. ‘Leiders moeten hun strategie de tijd gunnen die er eigenlijk niet is.’