OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 75 van 2.298 resultaten
interview
Communicatie en media
12 februari 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Angst. Pure angst. Dat is de belangrijkste reden waarom medewerkers hun mond houden. Deze ‘corporate silence’ is een sluipmoordenaar die organisaties kan verlammen. En de betrokkenheid van medewerkers naar het nulpunt doet dalen. Communicatiestrateeg Mark Blok legt in zijn boek Kop dicht, mond open de vinger op de zere plekken. En laat zien hoe je de stilte doorbreekt.
interview
Economie
1 februari 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens EU-adviseur Jeremy Rifkin is de eurocrisis in wezen een oliecrisis. In The Third Industrial Revolution (de Nederlandse vertaling - De derde industriële revolutie - wordt in september verwacht) breekt hij een lans voor een radicaal nieuw energiebeleid die de komende dertig jaar miljoenen banen kunnen opleveren. ‘De vraag of een bedrijf toekomst heeft hangt af van zijn energiebeleid.’
interview
Verandermanagement
28 januari 2014
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
In Het et-ceteraprincipe ontwikkelt Thijs Homan een radicaal alternatief voor onze traditionele kijk op de ontwikkeling van organisaties. Verandering is het resultaat van datgene waar alle mensen binnen en buiten de organisatie mee bezig zijn. Managers hebben daar relatief weinig controle over. ‘De vraag is natuurlijk hoe je dán de doelstellingen kunt realiseren waar je voor staat?’
interview
Algemeen management
27 januari 2014
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Juist op momenten dat de stress oploopt, zijn we geneigd nog meer vast te houden aan structuur en gaan we harder te werken. Dit werkt averechts, bepleit auteur Ori Brafman in zijn nieuwe boek Een goede manager zaait verwarring. ‘Chaos heeft in verschillende situaties veel voordelen.’
interview
Marketing
27 januari 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Snuf moest eens weten. Bestsellerauteur Jos Burgers heeft het gedrag van zijn hond als metafoor gebruikt voor de stelling waar het in zijn nieuwe boek De Wet van Snuf om draait: wat je geeft, krijg je terug. In negatieve, maar vooral ook in positieve zin.
interview
Algemeen management
24 januari 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het Deense Lego laat zien dat innovatie zowel goed als fout kan uitpakken, zegt Wharton-hoogleraar David Robertson in Steen voor steen. Dankzij een uitgekiend systeem van innovatiemanagement transformeerde een bijna failliet Lego zich tot de meest succesvolle speelgoedfabrikant van dit moment. ‘Lego dacht zo out of the box dat het niet besefte hoeveel waarde er inside the box was.’
interview
Communicatie en media
23 januari 2014
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
De oogst van de coaches/mediators Johan Weerkamp en Truke Zeinstra na een leven lang actief in de landbouw te zijn geweest: de boer heeft een levensgroot communicatieprobleem. In het boek Wat de boer niet zegt stellen de auteurs het probleem aan de kaak en bieden oplossingen. Trekkers tegen elkaar, eenzame uren op het land en een schoondochter als potentiële splijtzwam.
interview
Ondernemen
22 januari 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Startups produceren vaak spullen die niemand wil en verliezen daarmee onnodig veel geld en tijd, zegt Eric Ries in De Lean startup. Dat kan voorkomen worden door een proces van gevalideerd leren, dat gestuurd wordt door experimenten en harde feiten. ‘Zelfs gevestigde bedrijven zijn gebaat bij een startup-mentaliteit.’
interview
Internet en social media
21 januari 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In De Twitter Story beschrijft New York Times-journalist Nick Bilton de onwaarschijnlijke ontstaansgeschiedenis van een van ‘s werelds meest succesvolle internetbedrijven. Ondanks interne gevechten en verraad groeide Twitter binnen zeven jaar uit van een vaag concept tot een wereldbedrijf met een beurswaarde van 35 miljard dollar. ‘De chaos van Twitter vormde de basis voor het succes.’
interview
Reclame en verkoop
13 januari 2014
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Als het aan verkooptrainer Michel Hoetmer ligt, kunnen alle pretentieuze theorieën over verkoopvaardigheden in de prullenbak. In een nieuwe serie (e-)boeken bespreekt hij de belangrijkste verkoopvaardigheden per thema: Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen, Slim onderhandelen over prijzen en Sluit de deal! ‘Als mijn lezers willen, kunnen ze deze lessen vandaag nog toepassen.’
interview
Leiderschap
8 januari 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Leiderschap is in een crisis geraakt, stelt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in The End of Leadership. Topbestuurders zien hun macht afbrokkelen terwijl gewone mensen steeds mondiger worden. Het is niet duidelijk wat daarvoor in de plaats komt. ‘De eisen van volgers zijn vaak onrealistisch.’
interview
Marketing
7 januari 2014
Ger Post
4-6 minuten leestijd
Hersenonderzoek is hot, vandaar dat Eric van Arendonk, Adriaan Polderman en Karel Smit in Neuromarketing - Maximale impact met marketing en communicatie, op een rijtje zetten wat marketeers hebben aan de bevindingen uit neuro-onderzoek. Arendonk: ‘Wat communiceert gaat altijd voor, geen discussie.’
interview
Organisatiekunde
30 december 2013
Ronald Buitenhuis
6-9 minuten leestijd
Eigenlijk is het heel teleurstellend. Lean bestaat als fenomeen al pakweg dertig jaar, velen organisaties koketteren ermee en toch geldt het Pareto-principe: bij 80 procent heeft lean geen of kortstondig zin of is het hooguit lean-light. In een minderheid van de gevallen wordt lean toegepast zoals lean bedoeld is. ‘Plantjes telen op een betonvloer helpt niet, ook al gooi je er water bij.’ Aldus Vincent Wiegel en John Maes, auteurs van Succesvol Lean.
interview
Persoonlijke effectiviteit
18 december 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Onderhandelen met iemand die woedend is, kwaad wegloopt, keihard zit te liegen, of in huilen uitbarst. Herkenbaar? Na zijn bestseller De dirty tricks van het onderhandelen komt onderhandelingsexpert George van Houtem met technieken voor Onderhandelen als het heet wordt. Een boek waarmee je iedere druk aan de onderhandelingstafel het hoofd kan bieden.
interview
Psychologie
16 december 2013
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Voor de lancering van het boek Schaarste (‘Hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen’) was auteur Eldar Shafir ingevlogen. Tijdens het debat ‘Zijn arme mensen dom?’ sprak hij over de gevolgen van schaarste op iemands denkkracht. ‘Schaarste kaapt automatisch ons denken.’
interview
Psychologie
11 december 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Gebrek aan focus leidt tot slecht leiderschap, zegt de Amerikaanse denker Dan Goleman in Aandacht. Managers die resultaten willen behalen, moeten tegelijkertijd beschikken over zelfkennis, mensenkennis en systeemkennis. ‘We hebben moeite met iets dat ons in het verleden natuurlijk afging.’
interview
Organisatiekunde
4 december 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Het bedrijf van de toekomst is een ‘connected company’, een lerend organisme dat doelbewust de interactie aangaat met zijn omgeving. Dat zichzelf continu verbetert, op basis van experimenten en feedback van klanten. Dat is het credo van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.
interview
Personeelsmanagement
3 december 2013
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Mensen, organisaties, strategie en verandering. Daarom draait het voor de gebroeders Ten Have. Zij ontwikkelen visies op verandering waar mensen in de praktijk wat mee kunnen en die wetenschappelijk hout snijden. Hun nieuwste boek gaat over wat er nodig is voor een effectief veranderingsproces. ‘Als je Veranderkracht tekortschiet, moet je hem verder ontwikkelen.’
interview
Algemeen management
28 november 2013
Jeroen Ansink
11-16 minuten leestijd
Een naar eigen zeggen ‘idealistische pragmaticus’ wiens interesse in het bedrijfsleven bij toeval is gewekt. Peter Senge is de man die het systeemdenken heeft geïntroduceerd. ‘We leven in een wereld van ongekende interdependentie.’
interview
Coaching en trainen
27 november 2013
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
De trainers Gwenda Schlundt Bodien (GSB) en Coert Visser (CV) ontdekten ruim tien jaar geleden het oplossingsgericht werken. Samen ontwikkelen ze deze ideeën verder en inmiddels noemen ze hun methode ‘progressiegericht werken’. Ze schreven er elk een nieuw boek over waarin zowel de theorie als de praktijk aan bod komen.