OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 76 van 2.298 resultaten
interview
Economie
26 november 2013
Pierre Spaninks
12-17 minuten leestijd
Met De kunst van veranderen verschijnt het derde Nederlandse boek in korte tijd over hoe je het doet als het anders moet. Was dat nou nodig? Absoluut, vinden Marco de Witte en Jan Jonker. ‘Wij hebben het niet meer over hoe je erwtjes slimmer in een potje kunt stoppen maar over hoe we met zijn allen de energietransitie kunnen maken. Dat kun je niet ontwerpen, dat moet je ontdekken en ontwikkelen.’
interview
Reclame en verkoop
22 november 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Wie zei er dat verkopers niet lezen? In september dit jaar verscheen Sales beter de baas van Edwin de Haas, dat vrijwel meteen op de eerste plaats van de Top 10 van Managementboek.nl terechtkwam. Als je de juiste snaar weet te raken, willen verkopers kennelijk best een boek ter hand nemen. Maar wat voor snaar is dat?
interview
Internet en social media
19 november 2013
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Meedogenloos, innovatief, flexibel en niet bang voor de harde realiteit. In Mr. Amazon schetst de Amerikaanse journalist Brad Stone een complex beeld van superondernemer Jeff Bezos. ‘Er stroomt ijswater door zijn aderen.’
interview
Algemeen management
18 november 2013
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Bedrijven worden onbewust gestuurd door hun nationale erfgoed, zegt de Deense headhunter Kai Hammerich in Fish can’t see water. Deze culturele achtergrond kan een bedrijfsstrategie maken of breken. ‘Er schuilt een waarheid in nationale clichés.’
interview
Coaching en trainen
1 november 2013
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
De trainers Gwenda Schlundt Bodien (GSB) en Coert Visser (CV) ontdekten ruim tien jaar geleden het oplossingsgericht werken. Samen ontwikkelen ze deze ideeën verder en inmiddels noemen ze hun methode ‘progressiegericht werken’. Ze schreven er elk een nieuw boek over waarin zowel de theorie als de praktijk aan bod komen.
interview
Marketing
31 oktober 2013
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Het is tijd voor een paradigmashift in bedrijfsstrategie, aldus marketeer Frank Wouters. De theorie die hij ontwikkelde en die hiervoor moet zorgen, doopte hij Honshitsu. Een gesprek over zijn gelijknamige boek, over Honshitsu - De essentie van marketing, de marketing van de essentie.
interview
Strategisch management
31 oktober 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
We weten al heel veel over kennismanagement, maar het is nu tijd voor de volgende fase. De puntjes moeten op de ‘kennis i’ worden gezet. Er is een koppeling nodig met de strategie van een organisatie en niet managers maar medewerkers moeten zelf de regie krijgen in het overdragen en vastleggen van kennis. Aldus betoogt kennismanager Jan Jacob Bos in zijn nieuwe boek Noodzakelijke kennis waarin hij zelf zijn kennis over kennismanagement overdraagt. ‘Vroeger was een manager slimmer in zijn vak dan de medewerker. Dat is niet meer zo.’
interview
Leiderschap
30 oktober 2013
Hans van der Klis
11-15 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie haalt Hans van der Loo het begrip ‘energie’ uit de mystieke hoek, om het zodoende te demystificeren. Hij laat zien hoe energie werkt en hoe je het energiepeil bij mensen kunt verbeteren. Hans van der Klis sprak uitgebreid met ‘Mr Energy’, over de staat van het Nederlandse bedrijfsleven, over het energiepeil van de Hollandse werknemer, en over ‘het nieuwe presteren’.
interview
Algemeen management
29 oktober 2013
Annegreet van Bergen
5-7 minuten leestijd
In opdracht van John Fentener van Vlissingen schreef thrillerauteur Charles den Tex ´Ik ben koopman´, het verhaal van een van de meest succesvolle Nederlandse ondernemersfamilies. Den Tex sprak met familieleden en doorzocht de archieven van de Steenkolen Handelsvereniging (SHV). Toen de oorspronkelijke handel, kolen, door het gebruik van olie en gas achterhaald raakte, diversifieerde SHV razend knap en startte bedrijven als Kijkshop, Xenos, Makro, GTI, Getronics en de Nederlandse Overslag Maatschappij. SHV groeide uit tot het grootste familiebedrijf van Nederland.
interview
Algemeen management
28 oktober 2013
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Zowel De prooi als In het hol van de leeuw schetsen een beeld van een verrotte, door ego’s gedreven financiële wereld. Jeroen Smit schrijft vanuit het perspectief van de outsider, Jurgen Spelbos vertelt het als insider. Dat maakt het tot een wezenlijk ander boek. Spelbos belandde als directeur communicatie bij ING ongewild in een hele slechte film waarin hij een hoofdrol vertolkte, eerst als slachtoffer later als ‘tragiheld’. Zonder echt goede afloop: ‘Er is binnen ING nog niets wezenlijks veranderd.’
interview
Algemeen management
25 oktober 2013
Hans van der Klis
12-17 minuten leestijd
In Nooit af, dat hij net als Easycratie schreef in samenwerking met Erwin Witteveen, houdt Martijn Aslander een pleidooi voor de staat van permanent bèta: alles is altijd in de testfase. ‘De tools die je nodig hebt, zijn voor iedereen toegankelijk. Ook voor rotjochies in Pakistan. Je hebt geen dure kantoren meer nodig om het verschil te maken.’
interview
Coaching en trainen
25 oktober 2013
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Kijken door een gekleurde bril geldt meestal als onjuist: je hebt een verkeerd beeld van de werkelijkheid, subjectief in ieder geval en soms ook te rooskleurig. De methode Multifocus, ontworpen door Gitta en Lenneke Overmaat, leert echter dat daar niks mis mee is. Zolang je je er bewust van bent en die verschillende zienswijzen respecteert.
interview
Advisering
25 oktober 2013
Jeroen Ansink
8-12 minuten leestijd
Sinds organisatiepsycholoog en grondlegger van de lerende organisatie Chris Agryris (90) toestemde met een interview voor de ‘Galerij der Groten’, is zijn gezondheid enorm achteruitgegaan. Hartproblemen hebben er toe geleid dat hij zijn ‘speedy thinking’, zoals hij het zelf noemt, heeft verloren. Toch heeft Argyris de voor hem gereserveerde plek ingeruimd – en wel door een ‘conversatie’ op afstand, een indirect gesprek.
interview
Mens en maatschappij
14 oktober 2013
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Tijdens de Avond van Wetenschap en Maatschappij, begin oktober in Den Haag, is de essaybundel Nederland in ideeën gepresenteerd. In dit boek beschrijven tientallen wetenschappers, intellectuelen, politici en ondernemers welk idee of welke innovatie volgens hen Nederland voorgoed heeft veranderd of dat nog zal gaan doen. Nederland in ideeën is de opmaat voor een nieuw platform waar deze denkers gezamenlijk gaan praten over de toekomst van ons land.
interview
Reclame en verkoop
14 oktober 2013
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Het salesvak is toe aan een grondige herbezinning. Van denken op korte termijn naar denken op lange termijn, en van product selling naar value selling. Dat betekent dat salesmanagers een andere rol krijgen. Hun afdeling is niet langer een tactisch instrument binnen marketing, maar een kritieke succesfactor voor organisatiesucces. In zijn boek Praktisch sales- en accountmanagement reikt Robin van der Werf de tools aan om die omslag te kunnen maken.
interview
Verandermanagement
11 oktober 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Het Fyra-debacle, de ramp met de kernreactor in Fukushima, ziekenhuisblunders, de ramp met de Challenger… Heel veel risico’s waren wel degelijk in kaart gebracht. En toch ging het fout. ‘Vooral omdat het menselijk gedrag rond risico’s in de beoordelingen niet mee werd genomen’, concluderen Walter Zwaard en Cecile van der Velde in hun nieuwe boek: Van risico-inventarisatie naar cultuurverandering. Ronald Buitenhuis sprak met Cecile van der Velde.
interview
Marketing
10 oktober 2013
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Hersenonderzoek is hot, vandaar dat Eric van Arendonk in Neuromarketing (‘Maximale impact met marketing en communicatie’, met medeauteurs Adriaan Polderman RM en Karel Smit RM) op een rijtje zet wat marketeers hebben aan de bevindingen uit neuro-onderzoek. ‘Wat communiceert gaat altijd voor, geen discussie.’
interview
Algemeen management
4 oktober 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In De firma neemt de Amerikaanse journalist Duff McDonald ons mee achter de schermen van het legendarische adviesbureau McKinsey. Ondanks blunders en criminele werknemers ziet hij de toekomst van 's werelds machtigste consultancy zonnig in. ‘McKinseys grootste uitdaging is het managen van haar eigen groei.’
interview
Algemeen management
2 oktober 2013
Jeroen Ansink
8-11 minuten leestijd
Hij is 83, maar piekert er niet over om met pensioen te gaan. Als man achter de teamrollentheorie is Meredith Belbin dé expert op het gebied van samenwerking op de werkvloer. Gevormd door de Tweede Wereldoorlog wil hij van de wereld vooral een betere plek maken. ‘Het Rijnlandmodel is effectiever dan de Angelsaksische manier van managen.’
interview
Verandermanagement
1 oktober 2013
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Kunnen we de crisis overleven door te verbeteren waar we goed in zijn? Of moeten we juist radicaal het roer omgooien? In het boek Re-inventing business laten Henk Volberda, Frans van den Bosch en Kevin Heij zien waarom en hoe bedrijven hun businessmodel innoveren. Een gesprek met Henk Volberda.