OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 78 van 2.298 resultaten
    interview
    Personeelsmanagement
    2 juli 2013
    Ronald Buitenhuis
    6-9 minuten leestijd
    Dolfinarium Harderwijk had recent twintig vacatures specifiek voor 50+-medewerkers, omdat ouderen productief, gemotiveerd en weinig ziek zijn. Ouderen zijn duurzaam inzetbaar, blijkt uit onderzoek, maar de perceptie bij werkgevers is dat ouderen duur en lastig zijn. ‘Een rare spagaat’, stelt Annet de Lange in Een leven lang inzetbaar? Een encyclopedie over duurzame inzetbaarheid die overigens veel verder gaat dan het ouderenvraagstuk.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    2 juli 2013
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Van laatbloeier werd hij een van de belangrijkste innovatie-experts ter wereld. Harvard-professor Clayton Christensen beïnvloedde en inspireerde generaties topmanagers, van Andy Grove tot Steve Jobs. Een gesprek over het stellen van vragen, leiderschap en de invloed van het Mormoonse geloof. ‘Onze kerk is een fantastische managementschool.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    1 juli 2013
    Ger Post
    5-6 minuten leestijd
    Juist op het moment dat winnaarsmentaliteit en rivaliteit onder druk staan, komt Ashley Merryman met Goed, beter, best. De auteur duwt in het boek verschillende heilige huisjes om, zo betoogt hij dat vrouwen rationeler zijn dan mannen, een bonusstructuur helemaal zo slecht niet is en dat het soms handig is om de angst om te verliezen te omarmen.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    27 juni 2013
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Managers nemen schrikbarend vaak slechte beslissingen, zegt de Amerikaanse auteur Dan Heath in Beslist (Decisive). In het boek biedt hij een systematische benadering om de psychologische valkuilen in het besluitvormingsproces te vermijden. ‘In plaats van jezelf te overtuigen dat jouw idee het beste is, kun je het ook testen in de echte wereld.’
    interview
    Inkoop en logistiek
    26 juni 2013
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Gerco Rietveld, de auteur van Inkoop – een nieuw paradigma (dat in 2010 met de titel ‘Managementboek van het Jaar’ de Rode Hoed verliet) komt met een nieuw boek: Wat bezielt mijn klant!? Een boek over de strijd tussen inkoop en verkoop, de bloedrode oceaan waar veel slachtoffers vallen, over de wurggreep van inkopers, en hoe je uit die wurggreep kunt ontsnappen. ‘Hef inkoop- en verkoopafdelingen gewoon op. Ze zorgen alleen maar voor ruis op de lijn.
    interview
    Marketing
    12 juni 2013
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Een sterk merk is aantrekkelijk als het een specifieke verwachting oproept en die altijd waarmaakt. Zo kun je het best de moraal omschrijven van Het succes van Internal Branding (‘Een sterk merk bouwen en onderhouden’). Het is een vervolg op Internal branding in de praktijk waarin Marc van Eck en Ellen Leenhouts in 2009 het begrip ‘internal branding’ in Nederland introduceerden. Vermeerderd met nieuwe inzichten en nieuwe casuïstiek.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    12 juni 2013
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Vergaderingen kunnen stukken efficiënter dankzij het gebruik van tekeningen, zegt de Amerikaanse consultant Dan Roam in Op de achterkant van een servet. Dat is niet stom of kinderachtig: ‘Doe je verhaal aan de hand van een beschrijving van je illustraties. Je krijgt dan een veel dynamischere presentatiestijl.’
    interview
    Economie
    5 juni 2013
    Annegreet van Bergen
    3-5 minuten leestijd
    Voordat Robert Skidelsky eind maart in Nederland was, sprak hij in Polen en Duitsland over het boek dat hij met zijn zoon Edward Skidelsky schreef How Much is Enough? In Amsterdam was er geen tijd voor een interview met Managementboek Magazine. Daarna reisde hij naar China, Rusland en de Verenigde Staten. Voor hij opnieuw vertrok, naar Frankrijk dit keer, had hij in Londen even tijd voor onderstaand interview.
    interview
    Algemeen management
    31 mei 2013
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    Animal Firm (nummer 1) en het sprookjesboek We presteerden nog lang en gelukkig (nummer 4) waren bestsellers van Simon van der Veer. Beide boeken hadden als doel: vanuit een totaal andere optiek/wereld organisatieverandering bewerkstelligen. Met De organisatie draait door doet de auteur met een soortgelijk benadering een nieuwe poging de bestsellerlijst te bestormen. TV-programma’s als alternatief voor een klassieke ‘heidag’. ‘Dat beklijft beter.’
    interview
    Algemeen management
    28 mei 2013
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Philip Idenburg en Mark Schweitzer deden samen met meer dan 100 professionals uit de sector onderzoek naar de toekomst van de sociale huisvesting in Nederland. Ze vatten het samen in het boek Sociaal Wonen in 2030. ‘Eigenlijk klopt die titel niet’, zegt Idenburg, managing partner bij BeBright. Wonen raakt zoveel meer: bouwers, corporaties, winkelgebieden, welzijn, gemeenten, zorg…’ Inclusief een hernieuwd pleidooi voor de methode van scenarioplanning.
    interview
    Verandermanagement
    26 mei 2013
    Paul Groothengel
    6-9 minuten leestijd
    Negen blinde vlekken. Iedereen heeft ze, in meer of mindere mate. Het zijn de dode hoeken voor iedere manager die een verandertraject voor ogen heeft of uitvoert. Wie zich bewust is van zijn eigen blinde vlekken, is al een eind in de goede richting, betoogt adviseur Marc Dortu in zijn boek Je ziet het niet vanzelf!, met als ondertitel Negen blinde vlekken bij verandertrajecten.
    interview
    Algemeen management
    25 mei 2013
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Hij zoekt de provocatie en weet zich gesteund door Nobelprijswinnaars. De Britse managementdenker Edward de Bono houdt zich al bijna vijftig jaar bezig met wat hij omschrijft als ‘software voor het brein’. ‘Gebrekkig denken is ons grootste probleem.’
    interview
    Coaching en trainen
    25 mei 2013
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Het Praktijkboek intervisie van Monique Bellersen en Inez Kohlmann behoort sinds 2009 tot het vaste instrumentarium van heel wat professionals. De praktijkgerichte opzet van het boek maakt het tot een nuttige how to voor iedereen die de ontwikkeling van mensen in organisaties tot zijn (of haar) vakgebied rekent. Na drie jaar was het boek aan revisie toe en dat leidde tot een nieuwe, gewijzigde druk.
    interview
    Organisatiekunde
    24 mei 2013
    Pierre Spaninks
    11-16 minuten leestijd
    Meer bereiken met je organisatie, tegen lagere kosten. Een slim ontwerp is daarvoor niet voldoende. Daarbinnen moeten ook nog eens alle betrokkenen effectief samenwerken. Met Horizontaal organiseren wil Renco Bakker dat sociale perspectief uit de schaduw halen van het technische. Aanleiding tot een gesprek over complexiteit en verandering, mentale modellen, en verantwoord leiderschap. ‘Het werkt pas echt als je zelf voelt dat je rekenschap hebt af te leggen.’
    interview
    Marketing
    21 mei 2013
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Rages zijn geen toevalstreffers, zegt de Amerikaanse marketingdeskundige Jonah Berger in Buzz. Wie weet waarom mensen informatie delen, kan de effectiviteit van een marketingcampagne dramatisch verhogen. ‘Elk product heeft het in zich om opmerkelijk of emotioneel te zijn.’
    interview
    Algemeen management
    16 mei 2013
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    CO2-neutraal zijn is niet alleen weggelegd voor het grootbedrijf. Zelfs de zelfstandige installateur of het advocatenkantoor met drie vennoten kan een zero CO2-voetafdruk overleggen. Hoe, dat legt Rob van der Rijt uit in zijn boek In vijf stappen CO2-neutraal ondernemen (‘Energie besparen en duurzame energie opwekken voor bedrijven’).
    interview
    IT-management / ICT
    2 mei 2013
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Dankzij het wereldwijde web is samenwerken en kennis uitwisselen nog nooit zo makkelijk geweest. Wat voor invloed heeft dat op onze toekomst? Futuroloog Maurits Kreijveld schetst in het voor het Managementboek van het Jaar 2013 genomineerde ‘Samen Slimmer’ een aantal mogelijke scenario’s waarin deze ‘wisdom of crowds’ gebruikt worden om ons leven gezonder, democratischer en veiliger te maken. De technologie maakt alles mogelijk, maar de vraag is hoe ver we zelf willen gaan. ‘We herijken niet de techniek, maar onze houding tegenover de mogelijkheden ervan.’
    interview
    Algemeen management
    29 april 2013
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Verhalen kunnen een belangrijk vehikel zijn bij het ombuigen van weerstand naar veranderbereidheid. Verhalen verschaffen toegang tot het irrationele en intuïtieve, tot belevingen en emoties; tot alles, kortom, waar in veel verandertrajecten vaak achteloos voorbij wordt gegaan. Met alle gevolgen van dien. In Storypower introduceert Annet Scheringa een storytellingmodel voor verandercommunicatie. Het is geen wondermiddel, waarschuwt ze, maar het helpt wel degelijk om meer veranderprogramma’s tot een succes te maken.
    interview
    Internet en social media
    25 april 2013
    Paul Groothengel
    7-10 minuten leestijd
    Wat hebben websites als marktplaats.nl en booking.com gemeen? Ze zijn simpel en succesvol. Ze maken deel uit van een kleine voorhoede, die ver voor ligt op een groot peloton van matige, ondoorgrondelijke en te overdadige websites, die eerder irritatie dan extra afzet opleveren. Hoe je websites verbetert, beschrijft internetcopywriter Aartjan van Erkel in Verleiden op internet.
    interview
    Internet en social media
    25 april 2013
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Een futuroloog wil hij zich niet noemen, maar ontwikkelingen ziet hij al ver van tevoren aankomen. De Canadese managementdenker Don Tapscott houdt zich zijn carrière lang al bezig met het beschrijven van de toekomst. ‘Mijn trainingsfilosofie bestaat uit drie woorden: iedereen moet twitteren.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden