OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 79 van 2.298 resultaten
interview
Verandermanagement
25 april 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Na het succesvolle Gedoe komt er toch uit 2005 hebben de organisatieadviseurs Joop Swieringa en Jacqueline Jansen een opvolger geschreven: Gedoe op tafel. Net als zijn voorganger is dit ook weer een mooi dun boekje van net geen honderd pagina’s, waarin de twee in bedrieglijk eenvoudige taal uitleggen wat de beste manier is om problemen binnen organisaties uit te praten.
interview
IT-management / ICT
25 april 2013
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wifrid Opheij verkozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’
interview
Verandermanagement
24 april 2013
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
De menskant van veranderen is ongetwijfeld de belangrijkste, boeiendste én lastigste kant van ieder verandertraject. Niet voor niets rijken boeken over ‘hoe je ze meekrijgt’ en ‘gedoe’ tot hoog in de top 10 van menige hitlijst. Eén van de instrumenten die zich daartoe bij uitstek lenen, is de Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) van Kim Cameron en Robert Quinn. Befaamd, wereldwijd gewaardeerd, maar niet eenvoudig toe te passen. Daarom schreef Marcella Bremer van Ocai-online.nl een nuttige handleiding: Organizational Culture Change.
interview
Organisatiekunde
24 april 2013
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Al tien jaar werken Twynstra Gudde-adviseurs Edwin Kaats en Wilfrid Opheij aan het thema ‘samenwerken’. Samen uiteraard. Ze hebben nu een soort magnum opus uitgebracht: Leren samenwerken tussen organisaties. Verplichte managerskost in een wereld die steeds meer opereert in netwerken, en juist daar is samenwerken een even belangrijk als heikel thema. ‘Samenwerken is niet vrijblijvend meer, maar wezenlijk voor de toekomst van organisaties.’
interview
Organisatiekunde
11 april 2013
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Met Duurzaam ondernemen waarmaken schreven Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa het eerste Nederlandse boek over duurzaamheid vanuit zuiver bedrijfskundig perspectief. ‘De crisis heeft in veel gevallen juist een stimulerende rol gespeeld.’
interview
Verandermanagement
10 april 2013
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Een gedeeld inzicht in verwachtingen en ambities is een belangrijke voorwaarde voor een succesvol verandertraject. Dat inzicht is misschien niet nieuw, maar het had in ieder geval nog geen naam. Sinds het verschijnen van het boek Batenmanagement draait om mensen van Michiel van der Molen heeft dat het wel: het heet ‘bateneigenaarschap’. Managementboek Magazine sprak met de auteur over een aanpak die in Nederland nog onvoldoende bekendheid geniet.
interview
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het beeld van de leurende verkoper die met geniepige trucs zijn producten aan de man brengt, is achterhaald, zegt de Amerikaanse managementdenker Daniel Pink in Verkocht. Technologische ontwikkelingen en een onstuimig ondernemingsklimaat hebben de basisprincipes van sales fundamenteel veranderd. ‘Verkopers zijn er niet meer om problemen op te lossen, maar om ze te vinden.’
interview
Marketing
27 maart 2013
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Aan aandacht voor social media geen gebrek. Maar in de uitvoering van hun social media strategie maken bedrijven de nodige blunders, constateert Sjef Kerkhofs. Hoe het beter kan, beschrijft hij samen met Robert Gangadin in Social Media Marketing.
interview
Strategisch management
27 maart 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Veel organisaties in Nederland, vooral in de dienstensector, hebben nauwelijks kaas gegeten van hoe zij innovatie in hun activiteiten kunnen incorporeren. Maar nu hun markten in hoog tempo veranderen, zullen zij meer dan ooit ondernemerschap moeten tonen en gaan innoveren. In hun Groot Innovatie Modellenboek hebben innovatie-experts Frank Kwakman en Ruud Smeulders veertig modellen samengebracht die daarbij kunnen helpen.
interview
Algemeen management
27 maart 2013
Ronald Buitenhuis
12-16 minuten leestijd
Teleurstelling en blijdschap over het al dan niet halen van de longlist en shortlist. Een boekenbal dat geen bal mag heten. De jaarlijkse discussie over de winnaar. Jury’s die ter discussie staan. Een prijs waar ‘als ware het Gouden Kalveren’ in de zaal mee wordt gedold: ‘Wil dan niemand dit beeldje?’. Als er zoveel reuring is rond een prijs, dan moet die wel serieus genomen worden. En dat wordt hij dan ook! ‘De impact is groot.’
interview
Strategisch management
27 maart 2013
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Nederlandse ondernemingen die jaar in jaar uit een gezond rendement op hun investeringen behalen. Daar zijn er niet zo veel van. Zo weinig zelfs dat Gerard Brockhoff spreekt van 'Witte raven'. Dat is ook meteen de titel van zijn boek. Daarin geeft hij een verklaring voor het succes van de een - en het falen van de ander.
interview
Persoonlijke effectiviteit
26 maart 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het evenwicht tussen ons verbale en visuele brein is uit balans, zegt de Amerikaanse consultant Dan Roam in Bla Bla Bla - Wat te doen als woorden niet werken. We praten zo veel dat we ten onrechte zijn gaan denken dat we de wereld ook begrijpen. Zonder visuele ondersteuning missen we echter vaak het overzicht. ‘Het is onmogelijk om de Griekse schuldencrisis uit te leggen met alleen woorden.’
interview
Organisatiekunde
20 maart 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Wordt het nieuwe boek Hoe bouw je een High Performance Organisatie? (What Makes a High Performance Organization) eindelijk de langverwachte wereldwijde doorbraak van André de Waal? Zijn ideeën over de HPO hebben alles in zich om een tweede, maar dan meer door de wetenschap ondersteunde en dus betere, In Search of Excellence (Excellente ondernemingen, Tom Peters) of Good to Great (Jim Collins) te worden. ‘Tot op heden zijn er nog geen gaten in het HPO-raamwerk geschoten.’
interview
Marketing
18 maart 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Wat hebben webvertising, zoekmachinemarketing, emailmarketing en social media gemeen? Ze zitten allemaal in de toolkit van de online marketeer. Maar mobile marketing ontbreekt daarin nog veel te vaak, en dat is een gemiste kans, stelt internetondernemer en docent Patrick Petersen. In zijn Handboek Mobile Marketing geeft hij aan hoe organisaties hun mobiele marketingstrategie het beste kunnen vormgeven.
interview
Strategisch management
15 maart 2013
Walter van Hulst
7-10 minuten leestijd
‘Ken al je goeroes, maar volg geen van hen’. Directeuren en managers moeten leren hun eigen weg uit te stippelen op een speelveld vol paradoxen. Pas dus op voor de consultant die kant en klare oplossingen belooft, zeker als het om strategie gaat.
interview
Leiderschap
14 maart 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
De tijdwaarneming bij een schaatswedstrijd wijst de schaatser in de binnenbocht als winnaar aan, maar TV-beelden laten overduidelijk zien dat de buitenbaan wint. De jury beslist echter om de tijdwaarneming leidend te maken. Onrecht zoals je in het bedrijfsleven ook geregeld tegenkomt. ‘Omdat organisaties zich te veel laten leiden door systemen. Organisaties laten zich gijzelen door wetten en regels’, zo blijkt uit het boek Verdraaide organisaties van Wouter Hart.
interview
Leiderschap
13 maart 2013
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Leidinggeven kun je zelf! heet het nieuwe boek van Peter de Roode. Het is een theoretische uitwerking van het eerder verschenen Werkvormen voor managers, al wordt in zijn laatste werk de praktijk zeker niet vergeten. De Roode aan het woord over de noodzaak tot mondigheid.
interview
Leiderschap
4 maart 2013
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
De opvattingen over leiderschap staan onder druk. Misstanden als zelfverrijking, autoritair leiderschap en megalomanie hebben de wereld in een economische crisis gestort. Het moet anders, maar hoe? Inge Nuijten denkt dat ‘dienend-leiderschap’ het antwoord kan geven. Zij promoveerde op het onderwerp en maakte er daarna een handboek over. In Echte leiders dienen legt ze het concept uit, een concept dat in Nederland nog vrij onbekend is.
interview
Algemeen management
27 februari 2013
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Martin Bjergegaard en Jordan Milne schreven samen Winning without losing. Het boek bevat niet minder dan 65 strategieën om een succesvol bedrijf op te bouwen – zonder dat het ten koste gaat van je gezondheid, je vrienden en je gezin.
interview
Leiderschap
27 februari 2013
Pierre Spaninks
8-12 minuten leestijd
De gangbare manier van leidinggeven voldoet niet meer, betoogt Karel Noordzij in Op weg naar nieuw leiderschap. Organisaties moeten minder focussen op de ultieme strategie en meer op een integere cultuur. ‘Om aan dat proces leiding te kunnen geven moet je bereid zijn naar jezelf te kijken en de hand in eigen boezem te steken.’