OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 80 van 2.298 resultaten
interview
Organisatiekunde
26 februari 2013
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
In You-Topia draagt Erik Veldhoen ‘het oude werken’, gebaseerd op de schijnzekerheden van de industriële revolutie, ten grave. De opmars van de virtuele ruimte zal drastische gevolgen hebben voor onze life-work balance. Een gesprek over de toekomst van vandaag.
interview
Algemeen management
26 februari 2013
Jeroen Ansink
11-16 minuten leestijd
In zijn kantoor aan de voet van de Rocky Mountains in Utah haalt Stephen M.R. Covey (1962) herinneringen op aan zijn vader. De legendarische managementgoeroe naar wie hij vernoemd is mag dan een jaar geleden zijn overleden, zijn gedachtegoed draagt hij nog elke dag met zich mee. Een gesprek met Stephen M.R. Covey.
interview
Algemeen management
22 februari 2013
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Al meer dan tien jaar maken Marc van Eck en zijn collega’s van het adviesbureau Business Openers gebruik van een methode om businessplannen op één A4’tje te zetten: OGSM heet dit ooit in Japan ontwikkelde model, dat zij zelf hebben doorontwikkeld met een eigen, specifieke aanpak. Nu hebben ze het op papier gezet: Businessplan op 1 A4 - Word succesvoller met OGSM.
interview
Persoonlijke effectiviteit
21 februari 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Elke werkdag verspillen we met z'n allen zeeën van tijd, stelt Harvard-docent Robert C. Pozen in Ultieme productiviteit. Dergelijke inefficiënties kunnen met een paar simpele ingrepen verholpen worden. 'Werknemers moeten het gevoel hebben om de baas te zijn over hun eigen winkel.’
interview
Organisatiekunde
19 februari 2013
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Bij verbeteren, veranderen en vernieuwen grijpen we tegenwoordig graag naar instrumenten. Managementtools als invuloefening om processen te verbeteren. ‘Het beklijft zelden’, betoogt Adriaan Bekman. ‘Je moet een laag dieper.’ Die diepere laag biedt de oprichter van het Instituut voor Mens- en Organisatieontwikkeling (IMO) in zijn nieuwste boek: Vensters op organisaties. Een snoeppot, een bijbel, een kookpot, of gewoon het Rode Boekje over hoe veranderen echt kan landen in organisaties.
interview
Verandermanagement
14 februari 2013
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Veranderen zonder weerstand, het is mogelijk. Dat schrijven Marck Oostra en Paul Devilee in hun boek Theaterinterventies waarin zij twaalf interventievormen bespreken die daarbij van dienst kunnen zijn. ‘Theaterinterventies zorgen dat betrokkenen bij een verandertraject zich met de perspectieven van anderen verbinden’, zegt Oostra.
interview
Coaching en trainen
12 februari 2013
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Filmfragmenten als hulpmiddel bij leiderschapsontwikkeling, teambuilding en zelfreflectie: de coaches Belia van den Berg en Rozemarijn Dols hebben er getuige de research voor hun boek De coach als regisseur bijna een studie van gemaakt. Maar niets is minder waar: het boek komt voort uit de praktijk en blinkt uit in toepasbaarheid, vertelt Van den Berg. ‘In teams is er geheid één die zegt: je zou eens moeten weten hoe het er hier aan toegaat.’
interview
Internet en social media
30 januari 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Stond er in de titel van zijn vorige boek Het einde van winkels? nog een vraagteken, de titel van het nieuwe boek van Cor Molenaar, Red de winkel!, schreeuwt om een uitroepteken, en die staat er dan ook. Behalve beleving zullen fysieke winkels internettechnologie moeten integreren als zij overeind willen blijven. ‘De smartphone gaat de winkel redden.’
interview
Algemeen management
29 januari 2013
Ronald Buitenhuis
11-16 minuten leestijd
Hij scoort hoog op ‘Klout-score’ en ‘Kred Story’, toch vindt Menno Lanting zichzelf geen digitale extremist; meer een realist. ‘De toenemende digitalisering zorgt voor een verschuiving van macht. Tussen bedrijven en consumenten; binnen organisaties. De tijd dat we voorgeprogrammeerd opschoven in de organisatiepiramide is voorbij.’ Na de bestseller Connect! en Iedereen CEO verschijnt binnenkort deel drie van zijn trilogie: De slimme organisatie. Een gesprek over micro-multinationals, een nieuwe lost generation, de worsteling van bedrijven met nieuwe media, symmetrie van informatie en het toenemende gewicht van start-ups.
interview
Marketing
29 januari 2013
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Het is beroerd gesteld met het marketingvak. Hoewel onderzoek uitwijst dat het met de brand equity van de bekende merken wel goed zit, staan marktaandelen onder druk. Ergens doet iemand dus iets niet goed, maar wat? Voor Herman Toch is er maar één verklaring mogelijk: merken zijn niet langer belangrijk in de levens van mensen en dat kan alleen veranderen wanneer marketeers zich nieuwe paradigma’s eigen maken. In zijn boek Transformeren om te overleven legt hij uit hoe het marketingvak weer duurzame meerwaarde kan creëren.
interview
Algemeen management
28 januari 2013
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Auteur van Engelands eerste managementboek en medeoprichter van de London Business School. Charles Handy heeft het Europese managementlandschap fundamenteel veranderd. Ook al laat hij zich voornamelijk inspireren door eeuwenoude wijsheden. ‘Er is niets in mijn boeken dat niet al eerder gezegd is. Het verschil is dat het nog niet eerder is gelezen.’
interview
Organisatiekunde
24 januari 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Fysieke mishandeling is erg, maar kinderen die door ouders genegeerd worden en zich daardoor niets waard voelen, dat is misschien nog wel schadelijker. Trek de parallel door naar organisaties. Medewerkers die genegeerd worden en zich daardoor niets waard voelen, worden feitelijk psychologisch verwaarloosd. Tal van leiders in organisaties verwaarlozen hun medewerkers omdat ze druk zijn met beleid, cijfers of managementmodellen. De metafoor van verwaarlozing werkt Joost Kampen uit Verwaarloosde organisaties dat zojuist door de Ooa is bekroond tot Boek van het Jaar 2012!
interview
Leiderschap
24 januari 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De beste managers zien het genie in al hun medewerkers, zegt de Amerikaanse denker Kenneth Blanchard in Het geheim van Leiderschap (dat hij samen met Mark Miller schreef). Ze ontwikkelen hun mensen, geven een concrete visie en uiten regelmatig hun waardering. ‘Niemand klaagt over een overkill aan complimenten.’
interview
Leiderschap
21 januari 2013
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
De gangbare manier van leidinggeven voldoet niet meer, betoogt Karel Noordzij in Op weg naar nieuw leiderschap. Organisaties moeten minder focussen op de ultieme strategie en meer op een integere cultuur. In maart in het magazine een uitgebreid portret van Noordzij waar we hier bij wijze van amuse alvast op vooruit lopen.
interview
Algemeen management
16 januari 2013
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Begin februari prijkt Menno Lanting op de cover van Managementboek Magazine, om de verschijning De slimme organisatie, het derde deel uit de Lanting-trilogie, groots aan te kondigen. Indachtig het centrale thema van dat boek hier alvast enige krenten uit de pap. ‘De toegevoegde waarde van kennis delen is vele malen groter dan het risico. Kennis is niet langer macht, kennis delen is macht.’
interview
Marketing
11 januari 2013
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
In de marketingwereld leidt de kloof tussen online en offline marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.
interview
Strategisch management
8 januari 2013
Linda Huijsmans
5-6 minuten leestijd
Innoveren is een voorwaarde om te overleven. Toch mislukt nog steeds een groot deel van de productintroducties. Luisteren naar de klant is een essentiële voorwaarde voor succes, betoogt Sjors van Leeuwen daarom in zijn boek Klant in de driver’s seat - Klantgedreven innoveren met cocreatie, crowdsourcing en communities. Dankzij de sociale media is de consument een niet te negeren factor geworden.
interview
Algemeen management
5 januari 2013
Ronald Buitenhuis
6-9 minuten leestijd
‘Vasthouden aan wat je kunt en wat je nu doet, is een garantie voor middelmaat in de toekomst’, betoogt Jeroen Busscher in zijn nieuwe boek Onbeperkt houdbaar. Hij houdt een pleidooi voor meer persoonlijkheid en meer samenwerken. Kennis wordt bijzaak. Het boek is een cocktail van een serieuze boodschap met de nodige ironie waarbij de auteur er niet voor terugdeinst om er soms vol in te gaan.
interview
Organisatiekunde
3 januari 2013
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Twee jaar geleden verscheen van Dees van Oosterhout het boek Procesregie. Exact twee jaar later ligt de opvolger in de winkel: Procesinterventies. Reden voor Managementboek Magazine om de auteur wat vragen voor te leggen.
interview
Verandermanagement
2 januari 2013
Pierre Spaninks
11-15 minuten leestijd
Nederland telt nogal wat deskundigen op het gebied van verandermanagement. Van hen is prof. dr. Anton Cozijnsen bepaald niet de minste. Al meer dan dertig jaar probeert hij zijn vak steviger te onderbouwen en managers te helpen hun projecten beter aan te sturen. Dit voorjaar verschijnen er maar liefst drie nieuwe boeken van zijn hand, waaronder De 7 V’s van verandermanagement. Een gesprek over de kloof tussen wetenschap en praktijk.