OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 81 van 2.298 resultaten
interview
Leiderschap
2 januari 2013
Joep Schrijvers
9-13 minuten leestijd
In Nederland is hij nog relatief onbekend. Dit in tegenstelling tot in de UK. Hij was er hoogleraar sociale psychologie. Hij werkte mee aan programma’s voor de BBC en Channel 4 en blogt op Psychologytoday.com. Zijn eerste managementboek, in het Nederlands De natuurlijke leider, verscheen dan ook dáár. Hij staat in de frontlinie van de evolutionaire psychologie en past die toe op leiderschap en management. Zijn nieuwste boek Gezag is net uit. Dit keer bij de boekenkast de man die ons kan vertellen of er een managersbrein bestaat of niet: VU-professor Mark van Vugt.
interview
Leiderschap
31 december 2012
Jeroen Ansink
12-16 minuten leestijd
Hij is waarschijnlijk de bestverkopende managementauteur aller tijden. Kenneth Blanchard heeft al meer dan vijftig boeken over leiderschap geschreven, en heeft genoeg materiaal voor nog eens vijftig meer. Gesprek met een vrolijke, onbevangen, en diepgelovige man. ‘Jezus was de beste One Minute Manager ooit.’
interview
Leiderschap
27 december 2012
Linda Huijsmans
7-10 minuten leestijd
Managers hebben te weinig lol in hun werk, vindt Theo Hendriks. ‘Zo rond ons twaalfde jaar maken verhalen plaats voor kennis en wordt fantasie ondergeschikt aan de feiten.’ Daarom schreef hij No Story No Glory.
interview
Personeelsmanagement
24 december 2012
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Een statische, puur cijfermatige aanpak van Strategische personeelsplanning is niet meer van deze tijd, vindt HRM-specialiste Hanneke Moonen.
interview
Algemeen management
20 december 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Organisaties laten zich veel te veel leiden door systemen en verliezen daarmee de ‘bedoeling’ uit het oog. Met als gevolg een complexe en dure bedrijfsvoering en een matige dienstverlening. Wouter Hart pleit er in Verdraaide organisaties voor om de ‘pijl om te draaien’.
interview
Marketing
18 december 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
De online marketing staat voor een revolutie. In plaats van dat de impact van de marketing afneemt naarmate het bereik groeit, zoals historisch gezien altijd het geval is geweest bij massamedia, zullen consumenten op internet steeds persoonlijker benaderd kunnen worden. Hoe dat in zijn werk gaat, laat wetenschapper en ondernemer Maurits Kaptein zien in zijn boek Digitale verleiding.
interview
Psychologie
17 december 2012
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Wat zouden we soms graag gewoon even ‘gedraag je’ willen zeggen tegen medewerkers, tegen collega’s, en tegen bazen. Maar meestal doen we dat gelukkig niet, want de kans dat er wordt geluisterd, is minimaal. En al wordt er wel geluisterd, de kans dat dat dan effect sorteert, is minder dan minimaal. Wat dan wel? Gerald Morssinkhof weet raad! Wie iets wil veranderen, heeft kennis nodig van menselijk gedrag.
interview
Algemeen management
12 december 2012
Pierre de Winter
7-10 minuten leestijd
In zijn derde boek, Duurzaamheid @ the speed of passion, beschrijft ondernemer/auteur/spreker Leen Zevenbergen wat duurzaamheid in zijn ogen is en hoe ondernemers er succesvol mee om kunnen gaan. ‘Duurzaam is gewoon doen wat je geleerd hebt tijdens je opvoeding.’
interview
Organisatiekunde
11 december 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Van accountant via bestsellerschrijver tot internetondernemer. De carrière van de Brit-Canadese managementdenker Gareth Morgan is allesbehalve voorspelbaar verlopen. Zijn onderzoeksveld is echter al die jaren hetzelfde gebleven: hoe organisaties en management in een nieuw daglicht kunnen worden gezien. ‘Ik koester mijn outsidersperspectief en vertrouw op het toeval.’
interview
Algemeen management
11 december 2012
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Breinboeken verschijnen aan de lopende band. Met als belangrijkste inzet de vraag in hoeverre ons brein maakbaar is. Ria van Dinteren gaat ervan uit dat de inhoud van onze hersenpan wel degelijk maakbaar is. In Brein in training beschrijft ze hoe opleiders en trainers breinkennis kunnen toepassen.
interview
Leiderschap
2 december 2012
Joep Schrijvers
9-13 minuten leestijd
Hij kent de machinekamers van rijksoverheid als geen ander. Veranderprojecten zijn zijn lust en zijn leven. Zeg tegen hem ‘informatievoorziening en ICT’ en zijn ogen glinsteren. Zeg ‘verandering’ en hij gaat sneller praten. Ligt bij zoveel ervaring cynisme niet op de loer? Nee, bij hem niet. Dat is hij níet geworden. Wel verbaast hij zich: over wat er wel lukt en vooral wat niet. Hij schreef er zijn eigen verwonderboekje over. Voor deze man met de jongensachtige uitstraling is het Haagse Binnenhof zijn boekenkast. Daarom deze keer, dicht bij het centrum van de macht, de managementauteur, ambtenaar én verwonderaar Dirk-Jan de Bruijn.
interview
Algemeen management
29 november 2012
Ronald Buitenhuis
11-16 minuten leestijd
Leren jack en spijkerbroek. Daar waar je bij de directeur van de Baak eerder een driedelig maatpak en stropdas zou verwachten. Met het aanstellen van ondernemer en auteur Arko van Brakel als directeur lijkt de Baak een statement af te geven. Net zoals Van Brakel dat zelf doet met zijn nieuwste boek Ondernemen met Lef! waarin hij schrijft ondernemer noch manager te zijn.
interview
Psychologie
27 november 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Mensen gedragen zich veel beter dan je op basis van een economische theorie zou denken, stelt de Amerikaanse gedragseconoom Dan Ariely in Heerlijk oneerlijk. Tegelijkertijd zijn we behept met een enorm vermogen tot rationaliseren, waardoor we oneerlijk gedrag naar hartelust kunnen goedpraten. ‘De meerderheid die een klein beetje fraudeert richt veel meer schade aan dan de enkeling die echt crimineel
interview
Algemeen management
15 november 2012
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
In het boek Duurzaamheid stap voor stap probeert duurzaamheidadviseur Marguerite Steenwijk ondernemers te inspireren om serieus werk te maken van de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. ‘Ik vond het belangrijk om het woord ‘moeten’ eruit te laten.’
interview
Strategisch management
14 november 2012
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Bijna tien jaar na zijn eerste boek over performance management heeft Wim van Beers een opvolger geschreven: Het grote boek over Human Performance Management. Het is korter en praktischer, precies zoals zijn collega’s bij Schouten & Nelissen wilden. ‘De kunst is om niet te demotiveren, maar om te faciliteren.’
interview
Coaching en trainen
13 november 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Trainen is meer dan hier en daar een pleister plakken, factuurtje sturen, en hoppa, mission completed. Een goede training begint met de klantvraag en eindigt met meetbare resultaten. Er tussenin zit ergens de training. ‘Tijdsdruk en krappe budgetten remmen een goed trainingsproces.’
interview
Advisering
11 november 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een topconsultant die pas laat in het leven ging schrijven. Peter Block houdt zich al meer dan vijftig jaar bezig met het optimaliseren van menselijke relaties. ‘Je beroepskeuze wordt bepaald door de wonden uit je jeugd.’
interview
Strategisch management
9 november 2012
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
De titel zou je op het verkeerde been kunnen zetten. Wat is onze naam waard? van Jeroen Geelhoed, Salem Samhoud en Ingrid Smolders zou best een accountancyboek kunnen zijn over de waardering van immateriële activa. Maar dat is het niet. Dit boek gaat over bedrijven die méér willen dan het creëren van aandeelhouderswaarde.
interview
Algemeen management
8 november 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Zeurende medewerkers, veel managers worden er doodmoe van. Een slechte sfeer is nooit bevorderlijk voor de resultaten, laat staan voor het eigen humeur. Als zelfstandig adviseur heeft Miranda Keijser-Van Gils er vaak mee te maken. Met het boek Het gezeur de baas gaat ze haar grote ergernis te lijf.
interview
Economie
5 november 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Webinnovaties treden steeds meer toe tot de wereld van de dingen, zegt ondernemer en Wired-hoofdredacteur Chris Anderson in zijn boek Makers (Makers - De Nieuwe Industriële Revolutie in goed Nederlands). De democratisering van technologieën als open source en 3D-printen zullen leiden tot een nieuwe industriële revolutie. ‘Handelingen waar je vroeger een fabriek voor nodig had, kun je nu via je web browser verrichten.’