OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 82 van 2.297 resultaten
    interview
    Marketing
    2 november 2012
    Albert Boswijk
    9-13 minuten leestijd
    De experience economy anno 2012 is een economie die zich bezighoudt met de waarde die gecreëerd wordt voor en rond het individu in zijn sociaal culturele context. Centraal daarin staat het immateriële aspect. Het niet tastbare element van de transactie vertegenwoordigt naar verhouding de meeste waarde.
    interview
    Organisatiekunde
    31 oktober 2012
    Pierre de Winter
    11-16 minuten leestijd
    Manon Ruijters is een rising star in Nederland op het gebied van leren in organisaties. Dit jaar heeft ze twee boeken gepubliceerd, waarvan met name de Canon van het leren veel succes oogst. Gesprek met een leergoeroe in opkomst die op school grote moeite had met leren.
    interview
    Leiderschap
    30 oktober 2012
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Vernieuwingsprocessen in kennisintensieve organisaties verlopen vaak moeizaam en leiden zelden tot het beoogde resultaat. Volgens Paul Kloosterboer komt dat doordat managers en professionals al snel in een loopgravenoorlog belanden die op z’n best een ‘verloren strategie’ oplevert: een waardevolle strategie die echter onvoldoende (h)erkenning vindt en niet doordringt tot de mainstream. In 2011 promoveerde hij op dit uitdagende onderwerp. Kort geleden verscheen de handelseditie van zijn proefschrift: Van Waarnemen naar Waarmaken.
    interview
    Marketing
    24 oktober 2012
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Klinkt mooi, een klanttevredenheidcijfer van een acht. Maar feitelijk koop je er niets voor, want zo stelt Jean-Pierre Thomassen in De Customer Delight Strategie, voor twintig eurocent minder loopt de klant naar de concurrent. Alleen negens en tienen voldoen. ‘Het draait om de combinatie van operational excellence en customer intimicy.’
    interview
    Coaching en trainen
    8 oktober 2012
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Ze houdt niet van slachtoffergedrag en maak haar niet kwaad met onrechtvaardig gedrag. Dan is ze als een leeuwin. Van coachen en goede vragen stellen weet ze alles. Socrates is haar grote voorbeeld. Ze is analytisch, onderzoekend én praktisch. Zelfs bij grote tegenslag geeft ze zichzelf maar één avond om zielig te doen. Daarna moet er weer pragmatisch gehandeld worden. Want het leven is te kort om te simmen. Dit keer bij de boekenkast de nuchtere managementauteur Hilde Veraart-Maas.
    interview
    Internet en social media
    5 oktober 2012
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    Met meer dan 900 miljoen gebruikers waarvan zeven miljoen in Nederland, lijkt de positie van Facebook onaantastbaar. Geen ander medium weet zo veel van ons, zelfs Google niet. Marketeers verdringen elkaar om die schat aan gegevens af te tappen. Maar dat succes brengt ook risico’s met zich mee, laat Peter Olsthoorn zien in De macht van Facebook.
    interview
    Leiderschap
    3 oktober 2012
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Auteur van talloze bestsellers en jongste afdelingshoofd van Harvard Business School ooit. John Kotter is ‘s werelds expert op het gebied van leiderschap. Binnenkort introduceert hij in de Harvard Business Review zijn tweeledige besturingssysteem voor ondernemingen, een synthese van de belangrijkste inzichten uit zijn eerdere werk. ‘Leiderschap komt lang niet altijd uit de top van het bedrijfsleven.’
    interview
    Personeelsmanagement
    29 september 2012
    Erik de Vries
    7-10 minuten leestijd
    Samen met Richard Jongsma schreef Jacco van den Berg Overspoeld door schaarste. Het boek gaat uitgebreid in op de weinig florissante ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, maar biedt tevens vijftien praktijkscenario’s waarmee organisaties het tij kunnen keren.
    interview
    Strategisch management
    27 september 2012
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    De consument gaat de economie bepalen. Tot in het extreme. De consument wordt deels ook zelfproducerend. Bedrijven zijn louter volgend. Maar de Shell’s, Nuon’s, en BMW’s van deze wereld hebben nog niet begrepen dat de bedrijfsmodellen (maar ook politieke modellen) van nu volledig op de schop gaan. ‘Het wordt een komen en gaan van bedrijven’, zo voorspelt hoogleraar Toekomstonderzoek Universiteit Twente, Wim de Ridder in zijn nieuwe boek De strategische revolutie.
    interview
    Strategisch management
    26 september 2012
    Jeroen Ansink
    12-16 minuten leestijd
    Zijn ideeën over strategie hebben het concurrentielandschap blijvend veranderd. Harvard-professor Michael Porter is na bijna veertig jaar nog steeds vol passie over zijn vakgebied. Een gesprek over keuzes, intellectuele eenzaamheid en prestatiedrang. ‘Concurrentie in het bedrijfsleven is van een hele andere orde dan competitie in sport.’
    interview
    Leiderschap
    25 september 2012
    Erik de Vries
    5-6 minuten leestijd
    Leidinggeven kun je zelf! heet het nieuwe boek van Peter de Roode. Het is een theoretische uitwerking van het eerder verschenen Werkvormen voor managers, al wordt in zijn laatste werk de praktijk zeker niet vergeten. De Roode aan het woord over de noodzaak tot mondigheid.
    interview
    Strategisch management
    20 september 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Veel bedrijven hebben een te beperkt beeld van strategie, zegt Harvard-hoogleraar Cynthia Montgomery in De strateeg. Ze hebben de eindverantwoordelijkheid losgekoppeld van de CEO en beseffen niet dat strategie een organisch proces is dat constante bijstelling behoeft. ‘Permanente concurrentievoordelen zijn een illusie.’
    interview
    Leiderschap
    11 september 2012
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Haar man gelooft er niets van, maar Hilde Veraart-Maas heeft aangekondigd dat haar nieuwe boek Socratisch coachen voor leidinggevenden en HRM ook haar laatste is. Ze heeft het toegespitst op de context waarin managers en HR-managers werken en de spanningen waarmee zij te maken hebben. ‘Je zou dit boek kunnen beschouwen als mijn nalatenschap aan managementland.’
    interview
    Algemeen management
    11 september 2012
    Pierre Spaninks
    8-11 minuten leestijd
    Hij mag dan 83 zijn, Geert Hofstede is nog steeds actief op het gebied van cultuur en management. Zijn belangrijkste boeken werkt hij nog regelmatig bij, zodat ze hun relevantie behouden. ‘Volkeren zullen altijd blijven verschillen. Ze moeten leren samenleven zonder te willen dat anderen net zo worden als zij. Iedere andere weg loopt dood.’
    interview
    Organisatiekunde
    6 september 2012
    Pierre de Winter
    5-7 minuten leestijd
    Samen met haar goede vriend en vakgenoot Robert-Jan Simons initieerde adviseur en lector Manon Ruijters de Canon van het leren. Een compendium van 50 leerconcepten en hun grondleggers, geschreven door 54 auteurs. ‘Ik wilde iets doen waarmee je de brug kon verstevigen tussen de theorie en de praktijk van ons vak.’
    interview
    Verandermanagement
    5 september 2012
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Organisatieverandering levert alleen daadwerkelijke verbetering op wanneer de verandermanager voor een integrale, ‘evidence based methode’ kiest. Een studieboek over verandermanagement hoort dan ook breed van opzet te zijn en alle relevante stromingen en theorieën een podium te gunnen. De meeste boeken voldoen echter niet aan de criterium en daarom schreef Anton Cozijnsen Organisatie en verandering in de praktijk waarmee hij de verandermanager (in spé) een stevig fundament wil bieden om in de praktijk keuzes te kunnen maken die een succesvol verandertraject mogelijk maken.
    interview
    Leiderschap
    5 september 2012
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Ze is actief in de top van het Nederlandse zakenleven, was de eerste vrouwelijke expat van de ING in Azië, bekleedt diverse commissariaten, coacht vrouwen in en naar het topsegment. Ze participeert in diverse nationale en internationale adviescommissies. Haar leven is avontuurlijk, ondernemend en kent een grote autonomie. Ze praat net zo ingewijd én enthousiast over Europa en Nederland als over Azië en China. Ze is een geboren storyteller. Deze keer bij haar boekenkast de managementauteur met de groene vingers: Mirella Visser.
    interview
    Algemeen management
    3 september 2012
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    Managen is helemaal niet zo moeilijk, betoogt Mireille van Beugen in haar onlangs verschenen boek met de provocatieve titel Simpel Management. ‘Ik heb mij wel afgevraagd waarom het mij zo gemakkelijk afgaat knelpunten te herkennen. Veel mensen zeggen dat het komt doordat ik als interim-manager van buiten kom, maar dat geloof ik niet. Ik luister, ik kijk en ik probeer logisch na te denken.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    23 augustus 2012
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    In onze hectische maatschappij wordt het steeds belangrijker om je boodschap kort en helder over te kunnen brengen. En snel en doeltreffend op anderen te reageren. Een goede debattechniek is daarbij een uitstekend hulpmiddel, stelt Roderik van Grieken. Hij schreef met Arthur Noordhuis en Donatello Piras het boek Debatteren om te winnen, met als ondertitel ‘De kunst van het overtuigen’.
    interview
    Economie
    22 augustus 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Bedrijven moeten op zoek naar nieuwe vormen van samenwerking, stelt de Amerikaanse socioloog Richard Sennett in Together. Persoonlijke vormen van coöperatie maken volgens hem steeds meer plaats voor gestandaardiseerde en kortdurende samenwerkingsverbanden. ‘Het neo-liberale systeem is geen duurzame manier om een economie te runnen.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden