OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 82 van 2.297 resultaten
interview
Marketing
2 november 2012
Albert Boswijk
9-13 minuten leestijd
De experience economy anno 2012 is een economie die zich bezighoudt met de waarde die gecreëerd wordt voor en rond het individu in zijn sociaal culturele context. Centraal daarin staat het immateriële aspect. Het niet tastbare element van de transactie vertegenwoordigt naar verhouding de meeste waarde.
interview
Organisatiekunde
31 oktober 2012
Pierre de Winter
11-16 minuten leestijd
Manon Ruijters is een rising star in Nederland op het gebied van leren in organisaties. Dit jaar heeft ze twee boeken gepubliceerd, waarvan met name de Canon van het leren veel succes oogst. Gesprek met een leergoeroe in opkomst die op school grote moeite had met leren.
interview
Leiderschap
30 oktober 2012
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Vernieuwingsprocessen in kennisintensieve organisaties verlopen vaak moeizaam en leiden zelden tot het beoogde resultaat. Volgens Paul Kloosterboer komt dat doordat managers en professionals al snel in een loopgravenoorlog belanden die op z’n best een ‘verloren strategie’ oplevert: een waardevolle strategie die echter onvoldoende (h)erkenning vindt en niet doordringt tot de mainstream. In 2011 promoveerde hij op dit uitdagende onderwerp. Kort geleden verscheen de handelseditie van zijn proefschrift: Van Waarnemen naar Waarmaken.
interview
Marketing
24 oktober 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Klinkt mooi, een klanttevredenheidcijfer van een acht. Maar feitelijk koop je er niets voor, want zo stelt Jean-Pierre Thomassen in De Customer Delight Strategie, voor twintig eurocent minder loopt de klant naar de concurrent. Alleen negens en tienen voldoen. ‘Het draait om de combinatie van operational excellence en customer intimicy.’
interview
Coaching en trainen
8 oktober 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Ze houdt niet van slachtoffergedrag en maak haar niet kwaad met onrechtvaardig gedrag. Dan is ze als een leeuwin. Van coachen en goede vragen stellen weet ze alles. Socrates is haar grote voorbeeld. Ze is analytisch, onderzoekend én praktisch. Zelfs bij grote tegenslag geeft ze zichzelf maar één avond om zielig te doen. Daarna moet er weer pragmatisch gehandeld worden. Want het leven is te kort om te simmen. Dit keer bij de boekenkast de nuchtere managementauteur Hilde Veraart-Maas.
interview
Internet en social media
5 oktober 2012
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Met meer dan 900 miljoen gebruikers waarvan zeven miljoen in Nederland, lijkt de positie van Facebook onaantastbaar. Geen ander medium weet zo veel van ons, zelfs Google niet. Marketeers verdringen elkaar om die schat aan gegevens af te tappen. Maar dat succes brengt ook risico’s met zich mee, laat Peter Olsthoorn zien in De macht van Facebook.
interview
Leiderschap
3 oktober 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Auteur van talloze bestsellers en jongste afdelingshoofd van Harvard Business School ooit. John Kotter is ‘s werelds expert op het gebied van leiderschap. Binnenkort introduceert hij in de Harvard Business Review zijn tweeledige besturingssysteem voor ondernemingen, een synthese van de belangrijkste inzichten uit zijn eerdere werk. ‘Leiderschap komt lang niet altijd uit de top van het bedrijfsleven.’
interview
Personeelsmanagement
29 september 2012
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Samen met Richard Jongsma schreef Jacco van den Berg Overspoeld door schaarste. Het boek gaat uitgebreid in op de weinig florissante ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, maar biedt tevens vijftien praktijkscenario’s waarmee organisaties het tij kunnen keren.
interview
Strategisch management
27 september 2012
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
De consument gaat de economie bepalen. Tot in het extreme. De consument wordt deels ook zelfproducerend. Bedrijven zijn louter volgend. Maar de Shell’s, Nuon’s, en BMW’s van deze wereld hebben nog niet begrepen dat de bedrijfsmodellen (maar ook politieke modellen) van nu volledig op de schop gaan. ‘Het wordt een komen en gaan van bedrijven’, zo voorspelt hoogleraar Toekomstonderzoek Universiteit Twente, Wim de Ridder in zijn nieuwe boek De strategische revolutie.
interview
Strategisch management
26 september 2012
Jeroen Ansink
12-16 minuten leestijd
Zijn ideeën over strategie hebben het concurrentielandschap blijvend veranderd. Harvard-professor Michael Porter is na bijna veertig jaar nog steeds vol passie over zijn vakgebied. Een gesprek over keuzes, intellectuele eenzaamheid en prestatiedrang. ‘Concurrentie in het bedrijfsleven is van een hele andere orde dan competitie in sport.’
interview
Leiderschap
25 september 2012
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Leidinggeven kun je zelf! heet het nieuwe boek van Peter de Roode. Het is een theoretische uitwerking van het eerder verschenen Werkvormen voor managers, al wordt in zijn laatste werk de praktijk zeker niet vergeten. De Roode aan het woord over de noodzaak tot mondigheid.
interview
Strategisch management
20 september 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Veel bedrijven hebben een te beperkt beeld van strategie, zegt Harvard-hoogleraar Cynthia Montgomery in De strateeg. Ze hebben de eindverantwoordelijkheid losgekoppeld van de CEO en beseffen niet dat strategie een organisch proces is dat constante bijstelling behoeft. ‘Permanente concurrentievoordelen zijn een illusie.’
interview
Leiderschap
11 september 2012
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Haar man gelooft er niets van, maar Hilde Veraart-Maas heeft aangekondigd dat haar nieuwe boek Socratisch coachen voor leidinggevenden en HRM ook haar laatste is. Ze heeft het toegespitst op de context waarin managers en HR-managers werken en de spanningen waarmee zij te maken hebben. ‘Je zou dit boek kunnen beschouwen als mijn nalatenschap aan managementland.’
interview
Algemeen management
11 september 2012
Pierre Spaninks
8-11 minuten leestijd
Hij mag dan 83 zijn, Geert Hofstede is nog steeds actief op het gebied van cultuur en management. Zijn belangrijkste boeken werkt hij nog regelmatig bij, zodat ze hun relevantie behouden. ‘Volkeren zullen altijd blijven verschillen. Ze moeten leren samenleven zonder te willen dat anderen net zo worden als zij. Iedere andere weg loopt dood.’
interview
Organisatiekunde
6 september 2012
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Samen met haar goede vriend en vakgenoot Robert-Jan Simons initieerde adviseur en lector Manon Ruijters de Canon van het leren. Een compendium van 50 leerconcepten en hun grondleggers, geschreven door 54 auteurs. ‘Ik wilde iets doen waarmee je de brug kon verstevigen tussen de theorie en de praktijk van ons vak.’
interview
Verandermanagement
5 september 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Organisatieverandering levert alleen daadwerkelijke verbetering op wanneer de verandermanager voor een integrale, ‘evidence based methode’ kiest. Een studieboek over verandermanagement hoort dan ook breed van opzet te zijn en alle relevante stromingen en theorieën een podium te gunnen. De meeste boeken voldoen echter niet aan de criterium en daarom schreef Anton Cozijnsen Organisatie en verandering in de praktijk waarmee hij de verandermanager (in spé) een stevig fundament wil bieden om in de praktijk keuzes te kunnen maken die een succesvol verandertraject mogelijk maken.
interview
Leiderschap
5 september 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Ze is actief in de top van het Nederlandse zakenleven, was de eerste vrouwelijke expat van de ING in Azië, bekleedt diverse commissariaten, coacht vrouwen in en naar het topsegment. Ze participeert in diverse nationale en internationale adviescommissies. Haar leven is avontuurlijk, ondernemend en kent een grote autonomie. Ze praat net zo ingewijd én enthousiast over Europa en Nederland als over Azië en China. Ze is een geboren storyteller. Deze keer bij haar boekenkast de managementauteur met de groene vingers: Mirella Visser.
interview
Algemeen management
3 september 2012
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Managen is helemaal niet zo moeilijk, betoogt Mireille van Beugen in haar onlangs verschenen boek met de provocatieve titel Simpel Management. ‘Ik heb mij wel afgevraagd waarom het mij zo gemakkelijk afgaat knelpunten te herkennen. Veel mensen zeggen dat het komt doordat ik als interim-manager van buiten kom, maar dat geloof ik niet. Ik luister, ik kijk en ik probeer logisch na te denken.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
23 augustus 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
In onze hectische maatschappij wordt het steeds belangrijker om je boodschap kort en helder over te kunnen brengen. En snel en doeltreffend op anderen te reageren. Een goede debattechniek is daarbij een uitstekend hulpmiddel, stelt Roderik van Grieken. Hij schreef met Arthur Noordhuis en Donatello Piras het boek Debatteren om te winnen, met als ondertitel ‘De kunst van het overtuigen’.
interview
Economie
22 augustus 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Bedrijven moeten op zoek naar nieuwe vormen van samenwerking, stelt de Amerikaanse socioloog Richard Sennett in Together. Persoonlijke vormen van coöperatie maken volgens hem steeds meer plaats voor gestandaardiseerde en kortdurende samenwerkingsverbanden. ‘Het neo-liberale systeem is geen duurzame manier om een economie te runnen.’