OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 83 van 2.297 resultaten
interview
Personeelsmanagement
20 augustus 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Hoe hou ik mijn mensen gemotiveerd? Veel leidinggevenden vragen zich dat dagelijks af. Maar volgens adviseur Patries Quant hoeft dat helemaal niet, want medewerkers zijn zélf verantwoordelijk voor hun motivatie. In haar boek getiteld Gemotiveerde medewerkers! laat ze zien dat traditionele organisaties maar beter kunnen overschakelen op Het Nieuwe Werken, want dan komt de motivatie vanzelf weer opborrelen.
interview
Strategisch management
16 augustus 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Grote maatschappelijke tendensen hebben grote impact op ondernemingen, betoogt Frederic De Meyer in zijn boek: De impact van MEGATRENDS op uw business. Met name periodes van crisis luiden veelal veranderingen in van langdurige aard. Gezien de huidige crisis komt dit boek dus op het juiste moment. Verwar daarbij megatrends niet met sciencefiction. Megatrends zijn veel dichter bij dan Back to the Future part 24. Ze zijn hier en nu. En direct bedreigend.
interview
Organisatiekunde
15 augustus 2012
Pierre de Winter
4-5 minuten leestijd
In hun boek Mutual sustainability introduceren Kees Verschoor en Jean-Paul Boerekamps een model waarmee ze bedrijven en organisaties willen leren sturen op relaties. De relaties die een organisatie koestert met zijn stakeholders, vormen diens bestaansrecht, zo zeggen de twee. ‘Pas als je je relaties meetbaar maakt, kun je ermee aan de slag.’
interview
Marketing
9 augustus 2012
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Onder leiding van Marjolein Visser RM en Berend Sikkenga SMP hebben 25 online marketingprofessionals de handen ineen geslagen om het Basisboek Online Marketing te schrijven. ‘Het is in eerste instantie bedoeld voor studenten’, zegt Visser. ‘Als studenten niet goed weten waar online marketing over gaat, dan hebben daar nog jaren ellende van. Maar ook bij professionals zien we behoefte aan een boek dat alle aspecten van online marketing in hun samenhang behandelt.’
interview
Algemeen management
6 augustus 2012
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Vertrouwen is een hot item in de managementwereld. Het Nieuwe Werken is aan een opmars bezig, terwijl op een ander niveau banken en bouwers zich schuldig blijken te maken aan allerhande malversaties. In Werken aan vertrouwen legt Peter Nientied uit hoe je concreet aan vertrouwen kunt werken, en wat het verband is met controle.
interview
Strategisch management
6 augustus 2012
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Managers hebben schoon genoeg van efficiencyprogramma’s, kostenbesparingen en het wurgende keurslijf van allerlei systemen. Ondernemerschap is de remedie, denken Thomas Blekman en Rosemarie Konijnenburg. Samen schreven zij Orkestratie van Effectuation, het vervolg op de bestseller Corporate Effectuation.
interview
Reclame en verkoop
1 augustus 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Waarom doen mensen zaken met elkaar? Om de marketing P’s van prijs, promotie en product? Nee, vergeet het maar. Mensen doen zaken met elkaar omdat ze het elkaar gunnen. De gunfactor is in het zakenleven wat de X-factor is voor popsterren: je hebt het nodig voor succes. Dat stelt Michiel Cobben in zijn boek Verhoog je gunfactor.
interview
Algemeen management
25 juli 2012
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Mensen en teams zijn vaak tot meer in staat dan zij zelf beseffen. Dat is de heilige overtuiging van consultant en coach Paul van Schaik, die er een boek over schreef: De prestatiedoorbraak. Bij Reaal brengt hij zijn ideeën zelf in de praktijk.
interview
Organisatiekunde
17 juli 2012
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
In Het Groot Verbeterboek willen Neil Webers, Lucas van Engelen en Thom Luijben een brug slaan tussen de veelal Engelstalige instructieboeken over enerzijds Lean, 6Sigma en de talloze andere bedrijfskundige verbetertools en anderzijds de Nederlandse literatuur over verandermanagement. ‘Het zijn vaak gescheiden werelden, maar we hebben allebei nodig om daadwerkelijk verbeteringen te realiseren’, zegt Webers.
interview
Organisatiekunde
12 juli 2012
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Haarscheurtjes worden barsten. De kritiek op de huidige Corporate Governance Code neemt toe. Hans Strikwerda fileert de code zelfs. ‘Mijn advies aan bestuurders is om niet te voldoen aan de bepalingen van de NCGC.’ Op de achtergrond denkt Strikwerda ‘met mensen die er toe doen op het governance gebied’ al voorzichtig aan een nieuwe, meer toekomstbestendige governance code. Ronald Buitenhuis sprak met Strikwerda over de huidige staat en toekomst van corporate governance.
interview
Organisatiekunde
11 juli 2012
Pierre de Winter
5-6 minuten leestijd
Met het boek Social Venturing Entrepreneurship probeert Henk Kievit de opkomende kaste van maatschappelijk geëngageerde investeerders in kaart te brengen en hun mogelijke betekenis voor de toekomst. ‘SVE-principals werken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen die leiden tot zelfredzaamheid in plaats van afhankelijkheid.’
interview
Algemeen management
9 juli 2012
Paul Postma
7-10 minuten leestijd
Onze verbazing over wat dieren allemaal kunnen, is geworteld in het misverstand dat de mens zo bijzonder is. Als je weet hoe dieren reageren, begrijp je mensen ook beter: medewerkers, managers, directeuren en klanten.
interview
Organisatiekunde
5 juli 2012
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Een gezonde organisatie is het beste concurrentievoordeel, betoogt de Amerikaanse consultant Patrick Lencioni in The Advantage. Dat kan alleen als management, de operationele activiteiten en de cultuur van het bedrijf op één lijn zitten. ‘Gezonde ondernemingen worden geleid door bescheiden bestuurders die stilletjes hele mooie dingen doen.’
interview
Algemeen management
4 juli 2012
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Het groene kantoor is Marieke Schoenmaeckers’ eerste boek. Een praktisch boek voor bedrijven die werk willen maken van de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. ‘Het is heel leuk om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Je leert je leveranciers bijvoorbeeld heel anders kennen.’
interview
Economie
4 juli 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is spraakmakend, analytisch, een exacte denker. Ooit wilde hij op de kansel staan. Het werd economie. Zijn lesboek is beroemd en berucht bij scholieren. Het boek vierde dit jaar zelfs zijn vijftig jarig bestaan. Hij is hoogleraar, spreker, columnist. Hij denkt na over goede architecturen voor maatschappelijke coördinatie: over mechanism design. Wie kent hem eigenlijk niet? Deze keer, niet bij de boekenkast maar op die andere plek waar kennis wordt gedeeld, het café, niemand minder dan prof. dr. Arnold Heertje!
interview
Economie
3 juli 2012
Pierre Spaninks
5-8 minuten leestijd
De financiële crisis heeft aangetoond hoe betrekkelijk de waarde is van onze economische theorieën en modellen. Tijd voor een alternatief, vindt de Tsjechische econoom Tomáš Sedlá?ek. Tegenover de economie van winst en verlies stelt hij De economie van goed en kwaad. Economie, niet als waardevrije wetenschap maar als product van onze beschaving.
interview
Marketing
2 juli 2012
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Van Klaas Weima verscheen onlangs het boek Verdiende aandacht, hoewel het woord ‘boek’ in dit geval de lading niet helemaal dekt. Geheel in lijn met het onderwerp - sociale merkcommunicatie en -activatie, in de woorden van de auteur - is het boek in diverse digitale gedaanten tot leven gewekt.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 juni 2012
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Idealisme is mooi, scepsis is beter. Zo had het motto kunnen luiden van Diepere drijfveren, met als verklarende ondertitel ‘Verborgen motieven doorgronden met entelische intelligentie’. Een opmerkelijk boek waarin Sjaak Overbeeke zijn lezers voorhoudt dat zuiverheid (of transparantie?) onder mensen zeldzaam is en dat je dus maar beter met een gezonde dosis wantrouwen in het leven kunt staan. Dan kom je minder vaak bedrogen uit. Managementboek Magazine sprak met de auteur die ondanks deze sombere woorden een bijzonder positief mens blijkt te zijn.
interview
Strategisch management
28 juni 2012
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Business Model Generatie, het grote succes van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, heeft een broertje gekregen: Business Model You, waarin de methode van het Business Model Canvas gebruikt wordt om individuen te helpen hun carrière opnieuw uit te vinden op één A4’tje. Tim Clark, als redacteur en vertaler betrokken bij de bestseller van Osterwalder en Pigneur, is de drijvende kracht achter het initiatief. ‘Ik ben best jaloers geweest op mensen die op jonge leeftijd precies wisten welke kant zij op wilden’, zegt hij.
interview
Organisatiekunde
28 juni 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Bedrijfskunde is alles, alles is bedrijfskunde. Dit had het motto kunnen zijn van Bedrijfskunde Integraal, het nieuwste studieboek van Peter Thuis en Rienk Stuive. Niet dat zij de waarde van specialismen als ‘Finance’ of ‘HRM’ ontkennen, maar de meeste vraagstukken waarmee in bedrijven en organisaties wordt geworsteld, vragen toch om een bredere kijk. En die heeft een bedrijfskundige. Drie vragen staan in hun boek centraal: wat is een bedrijf, hoe werkt een bedrijf, en, last but not least, hoe werkt een bedrijfskundige?