OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 84 van 2.297 resultaten
    interview
    Marketing
    28 juni 2012
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Wie op zoek gaat naar geschikte literatuur over de succesfactoren van effectieve reclame, komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Daar is namelijk maar weinig over gepubliceerd. Dat inspireerde Rene van Hoften tot het schrijven van een boek waarin hij relevante sociaalpsychologische achtergronden van reclame verbindt met de praktijk waarmee we dagelijks in de media worden geconfronteerd.
    interview
    Leiderschap
    27 juni 2012
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Theory U is een stappenplan dat diepgaande verandering in organisaties en mensen mogelijk maakt. Een belangrijke voorwaarde is dat je bereid en in staat bent alle (voor)oordelen over de werkelijkheid achter je te laten. Ofwel: ‘Leading the Future as it Emerges, zoals de ondertitel van het bekende boek Theory U van Otto Scharmer luidt. Dat is echter verre van eenvoudig en daarom schreven organisatiecoaches Esther de Haan en Eva Beerens een boek dat u kan helpen: Organisatieontwikkeling met Theory U. Managementboek Magazine sprak beide auteurs.
    interview
    Algemeen management
    27 juni 2012
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Corporate governance is meer dan de Code Tabaksblat of de monitoring erop. Corporate governance is niet in beton gegoten. Behoorlijk bestuur evolueert mee met de ontwikkelingen in de maatschappij en economie en past zich als een kameleon aan. Het jaarboek Corporate Governance helpt om het debat rondom het thema levend te houden. Managementboek magazine sprak een van de samenstellers, Mijntje Lückenrath-Rovers.
    interview
    Marketing
    25 juni 2012
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Mabel Nummerdor en Mijke de Vette van Spark Avenue zijn van mening dat marketeers nu eindelijk eens rekening moeten gaan houden met vrouwen. De invloed van vrouwen reikt namelijk veel verder dan alleen hun eigen portemonnee: de gehele maatschappij feminiseert. In hun boek Miss Marketing (‘Business in de Evanomie’) hebben Nummerdor en De Vette een praktische leidraad geformuleerd waarmee marketeers hun strategieën en campagnes kunnen toetsen aan de vrouwelijke waarden.
    interview
    Communicatie en media
    25 juni 2012
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Bij een crisis hadden organisaties vroeger zo’n vierentwintig uur de tijd om zich te bezinnen op een reactie. De opkomst van de sociale media heeft dat verkort tot hooguit een uur. Wie niet bij voorbaat heeft geïnvesteerd in reputatie- en crisismanagement is dan het bokje, betoogt Frank Peters in Reputatie onder druk.
    interview
    Marketing
    21 juni 2012
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Hij is al bijna veertig jaar 's werelds meest invloedrijke marketingdenker, maar Philip Kotler weigert op zijn lauweren te rusten. Gevormd door drie Nobelprijswinnaars en gedreven door idealisme is hij nog steeds oprecht nieuwsgierig. ‘Markten zijn oneindig fascinerend.’
    interview
    Organisatiekunde
    19 juni 2012
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Het werkveld rondom leren is enorm breed. En wie zich wil verdiepen in de theorie, verzandt al snel in eindeloos veel details, of verdwaalt in de vele denkrichtingen. De Canon van het leren heeft de ambitie om het brede veld rondom leren toegankelijk te maken. Wie zijn de grondleggers achter de bekendste concepten, hoe zit hun gedachtegoed in elkaar en hoe werkt de theorie in de praktijk? Ronald Buitenhuis sprak een van de auteurs vlak voor verschijnen van de canon.
    interview
    Leiderschap
    13 juni 2012
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Diversiteit, meer vrouwen aan de top, wellicht een quotum, die discussie houdt de gemoederen al jaren bezig. Onzin, zegt bedrijfsadviseur Paul van Loon. Mannen moeten gewoon zelf meer vrouwelijk gedrag gaan vertonen. Hij pleit in zijn boek getiteld Echte kerels doen het anders voor een nieuw soort leiderschap: minder haantjesgedrag, meer luisteren, overleggen en aanvoelen.
    interview
    Economie
    12 juni 2012
    Annegreet van Bergen
    6-9 minuten leestijd
    Eerst was het Japan. Toen waren het de Vier Tijgers: Hongkong, Taiwan, Zuid-Korea en Singapore. Daarna de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China. Steeds meer nieuwe spelers zijn zich op het wereldtoneel gaan vertonen en steeds meer raken hun economieën met elkaar verknoopt. Sinds een jaar of vijftien wordt dat proces met een Anglicisme ‘globalisering’ genoemd. Veel economen beschouwen deze mondialisering, het correcte woord voor ‘globalisering’, als een belangrijke motor voor groei.
    interview
    Strategisch management
    11 juni 2012
    Jeroen Ansink
    6-9 minuten leestijd
    Het werk van strategie-denker Michael Porter is zowel onbekend als onbegrepen, zegt Harvard-medewerker Joan Magretta. Met Michael Porter: de essentie probeert ze die kenniskloof te dichten. ‘Veel bedrijven maken de strategische fout om de beste te willen zijn.’
    interview
    Coaching en trainen
    8 juni 2012
    Pierre Spaninks
    8-12 minuten leestijd
    ‘Te veel organisaties zijn buitengewoon onaangename plekken om te werken,’ weet Manfred Kets de Vries. ‘Ik houd ervan mensen te helpen daar wat aan te doen.’ Dat is niet onopgemerkt gebleven. De inmiddels 69-jarige INSEAD-hoogleraar geldt als een van de invloedrijkste deskundigen ter wereld op het gebied van leiderschap.
    interview
    Marketing
    8 juni 2012
    Paul Groothengel
    10-14 minuten leestijd
    Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    8 juni 2012
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Hoewel er inmiddels nogal wat boeken en boekjes beschikbaar zijn over het effectief omgaan met sociale media, zagen Joris Coppes en Tom Scholte er brood in om het aanbod met nog een titel uit te breiden. Het resultaat hiervan, Hoe je goed gevonden wordt, voorziet wat Scholte betreft wel degelijk in een behoefte. Hij legt uit waarom.
    interview
    Coaching en trainen
    7 juni 2012
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Coaching is een relatief jong vakgebied, stelt Ien van der Pol. Er wordt veel over geschreven, maar een overzichtswerk ontbrak in haar ogen nog. Ze besloot het zelf te schrijven. Coachen als professie is een ‘body of knowledge’ geworden, gelardeerd met persoonlijke ervaringen.
    interview
    Non-profit
    7 juni 2012
    Joep Schrijvers
    9-13 minuten leestijd
    Hij is de grootste in de opleidingskundige wereld van Nederland. Wie ooit een bedrijfsopleiding heeft gevolgd, heeft zijn invloed ondergaan. Taakgericht opleiden, lerende professionals, kennisproductiviteit en leiderschap zijn de buzz words. Hij heeft het leren van werknemers realistisch gemaakt: toegespitst op de praktijk. Het vakgebied van de HRD, human resource development, is mede dankzij hem volwassen geworden. Hij is sinds kort ook hoogleraar ‘opleidingskundig leiderschap’ bij de Open Universiteit. Deze keer bij zijn boekenkast: prof. dr. Joseph Kessels.
    interview
    Verandermanagement
    7 juni 2012
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Als communicatieprofessional kies je je rol in verandercommunicatie. Afhankelijk van de situatie, en in overleg. Dat stelt Monica Wigman, senior communicatieadviseur voor Maatschap voor Communicatie, in haar boek Regel jij het draagvlak? Ze schreef dit boek over verandercommunicatie niet alleen voor communicatiemedewerkers en communicatieadviseurs maar ook voor HR-medewerkers en managers.
    interview
    Algemeen management
    6 juni 2012
    Bert Peene
    5-8 minuten leestijd
    Organisatieontwikkelaars citeren graag Einstein. En dan vooral deze waarschuwing: ‘We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.’ Ook Frank Groot gebruikt ze als motto bij zijn boek 52 patroondoorbrekende denktechnieken voor managers (‘Voor besluitvorming en visieontwikkeling in teams’). Dit boek is bedoeld als inspirerende en praktische toolkit voor de manager die patronen in zijn team en organisatie wil doorbreken en praktische tools zoekt om samen met zijn managementteam nieuwe inzichten en ideeën te ontwikkelen. Denkpatronen doorbreken is zijn devies en de denktechnieken in zijn boek moeten daarbij helpen.
    interview
    Leiderschap
    6 juni 2012
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    De eerste wet van Ber Damen luidt: er is altijd leiderschap. Maar er zijn meer wetten van de auteur van Het Berenschot leiderschapsboek (‘Naar een nieuwe visie op leiderschap en leiderschapsontwikkeling’). Zo zal formele hiërarchie worden vervangen door natuurlijke hiërarchie en zal gedeeld/ wisselend leiderschap volstrekt normaal gaan worden.
    interview
    Strategisch management
    31 mei 2012
    Hans van der Klis
    7-11 minuten leestijd
    Met het boek Groeimodellen willen Yousri Mandour en zijn coauteurs Kris Brees en Roy Wenting van adviesbureau ICSB Marketing en Strategie ondernemers en managers uitdagen eens kritisch in de spiegel te kijken. Voldoet hun businessmodel nog wel in een stagnerende markt of is een radicaal andere opzet van het bedrijf nodig om verspilling te ontdekken? ‘Natuurlijk is het doodeng alles om te gooien’, zegt Mandour.
    interview
    Strategisch management
    29 mei 2012
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Gijs van Wulfen schreef in 2006 een eerste versie van zijn boek Nieuwe producten en diensten bedenken. Hierin liet hij Nederland kennismaken met innovatie via de ‘VOORT-methode’. Inmiddels ligt de nieuwste versie in de winkel: Nieuwe producten en diensten bedenken - versie 3.0.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden