OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 89 van 2.297 resultaten
interview
Leiderschap
12 december 2011
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Rob Evers, die zichzelf omschrijft als ‘bedrijvenversterker’, kent als reserveofficier van de Koninklijke landmacht de krijgsmacht van binnenuit. In zijn onlangs verschenen boek Teams door het vuur stelt Evers dat het bedrijfsleven profijt kan hebben van militaire mores.
interview
Personeelsmanagement
9 december 2011
Bert Peene
5-8 minuten leestijd
Te veel HR-professionals laten hun carrièrebelang prevaleren boven het belang van hun organisatie, en dat zet een flinke rem op de ontwikkeling van het vak. Het is een keihard oordeel dat de aanzet heeft gegeven tot een opmerkelijke bijdrage aan een vakgebied waarbinnen al zoveel is gepubliceerd: Organisatie- en personeelsmanagement. Een lijvig boek dat van auteurs Klaas Schouwstra en Jan-Willem Rengelink de volgende nader verklarende ondertitel heeft meegekregen: ‘Resultaatgericht Human Resource Management’. Waar de meeste boeken het vakgebied zelf of de bekende personeelsinstrumenten als uitgangspunt kiezen, gaan zij uit van de organisatie en haar doelstellingen. Want HRM is volgens hen alleen waardevol als zij daaraan bijdraagt.
interview
Marketing
8 december 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Het lijkt vloeken in de kerk. Een reclameman die een pleidooi houdt voor eerlijke en transparante reclame. Want juist reclame is toch bijna per definitie bedoeld om te verleiden en misschien wel te misleiden. In Open boek doet Marc Michils, directeur bij reclamebureau Saatchi & Saatchi in België een boekje open over hoe hij de toekomst van reclame ziet. ‘Je moet tegenwoordig wel eerlijk zijn, omdat de crowd vandaag de dag de stemming bepaalt.’
interview
Leiderschap
6 december 2011
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Meer dan veertig jaar houdt Jo Caris zich al bezig met leiderschap. Meer dan dertig jaar als directeur of bestuurder en adviseur in de zorgsector en de laatste jaren als adjunct-professor aan de TiasNimbas Business School in Tilburg. In zijn boek Leiderschap: feiten en fictie probeert hij de discussie over leiderschap te ontdoen van alle ruis.
interview
IT-management / ICT
5 december 2011
Joep Schrijvers
8-12 minuten leestijd
Hij is een groot verteller, een veelschrijver en schrijft graag samen met anderen. Zijn kennis van ons land is fenomenaal. Vooral van de laatste twee eeuwen. Over fabrieken, familiebedrijven, spoorwegen en computers kan hij je van alles vertellen. Techniekgeschiedenis is zijn specialiteit. Als geen ander weet hij hoe Nederland het land werd dat het nu is. Hij leeft en schrijft in zijn eigen universum zoals hij zelf zegt. Heel trots om dit keer bij zijn boekenkast aan te treffen: professor Harry Lintsen.
interview
Algemeen management
2 december 2011
Hans van der Klis
11-16 minuten leestijd
Na Nieuw Europees Organiseren verschenen dit najaar nog twee nieuwe boeken van de auteur en managementadviseur Jaap Jan Brouwer: Stop de Amerikanen en The Dutch Industrial Landscape. Managementboek Magazine voelde de auteur uitvoerig aan de tand.
interview
Advisering
30 november 2011
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Gevormd door de Korea-oorlog en de werkvloer van de Digital Equipment Corporation. Als mede-oprichter van de sociale psychologie is emeritus MIT-hoogleraar Edgar Schein een van 's werelds meest toonaangevende experts op het gebied van bedrijfsculturen. ‘Cultuurveranderingen slagen pas als bedrijven het mes op de keel hebben.’
interview
Non-profit
29 november 2011
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Onontgonnen terrein is het niet, maar strategisch management is bepaald niet stevig verankerd in het denken en doen van de meeste beleidsmakers in de non-profit. Maar volgens Kees Mouwen kun je ze dat niet kwalijk te nemen. Ze hebben dat namelijk nooit geleerd! Bovendien heeft de sector vaak last van stakeholders die zich zeer indringend met het beleid bemoeien, ‘s lands overheid bijvoorbeeld. Mouwen houdt zich al jaren als wetenschapper en publicist bezig met lange-termijnbeleid in het maatschappelijk middenveld. Kort geleden verscheen zijn magnum opus: Handboek Strategisch Management voor de non-profitorganisatie. Managementboek Magazine sprak met hem.
interview
Organisatiekunde
25 november 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Veel (proces)managers en adviseurs grabbelen in de ton van procesmanagementmodellen en komen altijd weer met drie tot vijf bekende tools op de proppen. Die macht der gewoonte doorbreken, is een van de missies van Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur, de auteurs van Het Procesmanagement Modellenboek.
interview
Coaching en trainen
25 november 2011
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Onder managers bestaat een grote behoefte het gedrag van hun medewerkers beter te leren begrijpen, heeft Manon Bongers in haar jarenlange praktijk als trainer en coach ondervonden. Dat is essentieel bij het beïnvloeden van hun gedrag om ze beter te laten functioneren. Maar inzicht in het gedrag van anderen begint met inzicht in het eigen gedrag, schrijft ze in haar zojuist verschenen boek Psychologie voor managers.
interview
Marketing
23 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Onder het motto ‘Van fouten kun je leren’ schreven Karel Jan Alsem en Robbert Klein Koerkamp een klein, maar ontluisterend boekje over hoe gemakkelijk merkmissers ontstaan: 12 merken, 13 ongelukken. Niet alleen aansprekende voorbeelden passeren de revue maar ook veel kleinere. En die zijn volgens de auteurs eigenlijk veel vervelender, want dergelijke missers worden vaak niet opgemerkt, maar kosten de opdrachtgevers wel handenvol geld. Verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende marketeer!
interview
Communicatie en media
21 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
De tijd dat de interne communicatie professional zich vooral bezighield met de communicatiestructuur van zijn werkgever, de presentaties van de CEO, en het personeelsblad is verleden tijd. Althans, als het aan Ilse van Ravenstein en Guus Kok ligt. Zij gaven hun boek IC in 3D de ondertitel ‘Interne Communicatie in breed organisatieperspectief’ mee en duidelijker kon de moraal van hun verhaal niet worden weergegeven. ‘Wij zien de IC-professional als een organisatieadviseur met een communicatiebril op,’ leggen zij uit. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs over het nieuwe paradigma.
interview
Verandermanagement
16 november 2011
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Verandertrajecten in de publieke sector verlopen niet altijd naar wens. En dan zeggen we het nog heel netjes, is de ervaring van ‘veranderdokter’ Dirk-Jan de Bruijn. Hij is al jaren actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. De Bruijn schreef het boekje En nú @nders!, een bundeling van columns over hoe overheden innovaties en veranderingen slim en efficiënt kunnen toepassen.
interview
Leiderschap
15 november 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De meeste problemen hoeven niet te worden benaderd met een vecht- of vluchtreflex, zegt de Amerikaanse managementgoeroe Stephen R. Covey in Het 3de alternatief. Er is bijna altijd een oplossing te verzinnen die voor beide partijen beter uitpakt. Zo'n derde alternatief is te bereiken met synergie, empathie en bescheidenheid. ‘Het is prima om het met elkaar oneens te zijn.’
interview
Algemeen management
12 november 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Consultants Tjip de Jong en Simon van der Veer (auteur van Animal Firm, samen met Marco Schreurs) publiceerden We presteerden nog lang en gelukkig, een sprookjesboek voor organisatieverbetering. In een vraaggesprek vertelt Tjip de Jong waarom hij Hans Christiaan Andersen prefereert boven Jim Collins. en wat organisaties kunnen leren van Klein Duimpje.
interview
Internet en social media
10 november 2011
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Social media, we steken er steeds meer tijd in. We twitteren, houden nauwkeurig onze profielen bij en storten ons vol overgave in allerlei online communities. Maar, halen we er wel uit wat er in zit, in die social media? Organisatieadviseur Tom Gouman beschrijft in zijn boek #Volgjemenog? hoe mensen sociale media kunnen inzetten bij het ontwikkelen van hun personal brand.
interview
Algemeen management
9 november 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
De structuur van ondernemingen is vaak zo ingewikkeld dat ze onmogelijk nog door één persoon kan worden overzien, zegt de Amerikaanse chirurg, hoogleraar en journalist Atul Gawande in Het checklist-manifest. Een simpele lijst met controlepunten kan dat probleem verhelpen. ‘Een goede checklist dicteert niet, maar leidt tot een betere communicatie.’
interview
Organisatiekunde
8 november 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek De kracht van passie ontpopt marketingadviseur Paul Moers zich tot een enthousiast motivator: zonder passie geen succes, betoogt hij. Om dat met het hele bedrijf te kunnen uitstralen, moeten leiders de gedrevenheid bij hun medewerkers leren stimuleren. En zo vanzelfsprekend is dat niet. ‘Ik heb echt onthutsende dingen gezien’, vertelt Paul Moers.
interview
Leiderschap
2 november 2011
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Vier jaar na verschijning van Stratego voor vrouwen hebben Monic Bührs en Elisa de Groot een opvolger geschreven: Stratego the Next Level, waarin ze een lans breken voor meer diversiteit in het management én laten zien hoe je dat kunt bereiken. ‘De uitstroom van jonge vrouwen wijten aan de biologische klok is te gemakkelijk’, zeggen ze.
interview
Organisatiekunde
1 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Sinds het verschijnen van Good to Great is iedere organisatie van formaat op zoek naar zijn eigen manier om ‘great’ te zijn. Dat wil zeggen: beter te presteren dan de concurrentie. De meeste maken daarbij de fout zich voornamelijk te concentreren op het ‘wat’, zo oordeelt Peter Stoppelenburg in zijn boek High Performance 3.0. Het ‘hoe’ is minstens zo belangrijk. 4 November verschijnt het, maar Managementboek Magazine sprak alvast even met de auteur.