OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 9 van 2.296 resultaten
    Interview
    Marketing
    3 april 2024
    Bas Hakker
    6-8 minuten leestijd
    Rudy Moenaert (hoogleraar strategische marketing, TIAS School for Business & Society) en Henry Robben (hoogleraar marketing Nyenrode Business Universiteit) schreven ‘The Customer Leader’. Met Robben bespreken we hoe je als leider een geweldig bedrijf neerzet zonder aan jezelf te denken: ‘Alle bedrijven vinden zichzelf natuurlijk innovatief, duurzaam en geweldig, maar als je dan even verder kijkt...’
    Interview
    Verandermanagement
    2 april 2024
    Peter Spijker
    8-12 minuten leestijd
    Uilke Duinstra verzorgt al zo’n 10 jaar innovatieworkshops. Zijn ervaring is dat kansrijke, innovatieve ideeën vaak niet worden omarmd door de eigen organisatie. Omdat je in elke organisatie twee groepen hebt met verschillende gezichtspunten, legt hij uit in ‘Corporate Alt Delete’. Als je ze bij elkaar krijgt en opnieuw naar de eigen business laat kijken, kan de organisatie daadwerkelijk een versnelling maken op innovatie. 
    Interview
    Leiderschap
    27 maart 2024
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Met haar nieuwe boek ‘Sensitieve intelligentie’ breekt Ann Baeke een lans voor durven vertrouwen op ons gevoel en onze intuïtie. Die worden te vaak nog genegeerd, waardoor een deel van onze intelligentie onbenut blijft. ‘Met je gevoel kun je een laag aanraken die nu onbenut is en die we echt nodig hebben binnen organisaties.’
    interview
    Algemeen management
    26 maart 2024
    Hans van der Klis
    11-15 minuten leestijd
    De shortlist voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar 2024 telt vijf boeken: even interessant als divers. Wat opvalt: behalve de kwaliteit hebben ze ook gemeen dat ze buitengewoon actueel zijn. We vroegen de genomineerde auteurs naar hun eerste reactie. ‘Dit boek sluit aan bij de tijdgeest, veel mensen worstelen met deze vraagstukken.’
    Interview
    Personeelsmanagement
    25 maart 2024
    Peter Spijker
    7-11 minuten leestijd
    De ondernemingsraad (OR) mag invloed uitoefenen op het beleid en de besluitvorming van de organisatie. In de weerbarstige praktijk gebeurt dat helaas onvoldoende. Hielke Boersma wil daar met ‘Oneindig veel invloed’ verandering in brengen. Overleg en afspraken met de bestuurder ziet hij als het belangrijkste onderdeel van OR-werk.
    Interview
    Communicatie en media
    22 maart 2024
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Binnen organisaties komt er steeds meer aandacht voor praktische filosofie. En daarmee ook voor het socratisch gesprek, een gespreksmethode waarbij kritisch doorvragen leidt tot meer verdieping en verbinding. Daarbij helpt ‘Socrates op sneakers’, de bestseller waarmee theatermaker en praktisch filosoof Elke Wiss een ‘filosofische gids biedt voor het stellen van goede vragen’. 
    Interview
    Leiderschap
    20 maart 2024
    Kim Buitenhuis
    9-13 minuten leestijd
    Met ‘Authentiek leiderschap voor vrouwen´ hopen Jolanda Holwerda en Liesbeth Tettero vrouwen te inspireren niet langer aan de zijlijn te blijven staan. En met behulp van een handig stappenplan en leerzame inzichten leren zij je vol trots je podium te pakken, op de manier die bij jou past. We spreken Liesbeth Tettero: ‘Het gaat echt om: hoe kom jij het beste tot je recht?’
    Interview
    IT-management / ICT
    18 maart 2024
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Erik Jan Hengstmengel constateert dat er veel teleurstelling en radeloosheid is bij leiders rondom data, AI, Chat GPT, algoritmes…. Vertwijfeling tussen kansen en risico’s. ‘Leiders zijn te weinig met data bezig. Maar je kunt het niet overlaten aan alleen de tech-afdeling. Je zult je als leider in data moeten verdiepen.’ Over ‘bossware’, DMA, DSA, GDPR, DPIA. NIS2, ISMS en 99 mobieltjes in een winkelwagen die een onjuiste filemelding afgeven.
    Interview
    Organisatiekunde
    15 maart 2024
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Machtsmisbruik in het bedrijfsleven wordt na MeToo en corona niet meer gepikt, zegt Cor Hospes in ‘Hart voor zaken’. In het boek beschrijft hij hoe leiders de overgang kunnen maken naar een liefdevolle organisatie. ‘Hart skills zijn de hard skills van de toekomst.’
    interview
    Verandermanagement
    12 maart 2024
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    Renate Kamp en Agnes Nanninga schreven het prachtig uitgegeven Veranderprikkels - 18x meer kans dat het lukt. Een boek met 18 perspectieven op veranderen uit onder meer de antropologie, psychologie en hersenwetenschappen. Nanninga: ‘Als veranderen niet goed lukt, is het de vraag wat jou in jouw praktijk helpt. Het is fijn als je dan wat te kiezen hebt.’ We spraken de auteurs over hun boek, en over wat veranderen kansrijker maakt. 
    interview
    Marketing
    11 maart 2024
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Juist in het internettijdperk is mond-tot-mondreclame belangrijker dan ooit, zegt marketingexpert Jos Burgers. In zijn nieuwe boek ‘Superfijne klanten’ beschrijft hij hoe bedrijven van hun fans een ambassadeur kunnen maken. ‘De klant is weliswaar koning, maar dan moet hij zich ook koninklijk gedragen.’
    interview
    Organisatiekunde
    8 maart 2024
    Ronald Buitenhuis
    7-9 minuten leestijd
    Managers hebben vaak weinig ervaring opgedaan voordat ze als manager aan de slag gaan. Organisaties vertrouwen op ‘managementtraining on the job’. Vergelijk dat eens met hoe piloten worden getraind in de ‘sim’. Dat is de kern van Business Flight Simulator van Leo Kerklaan. ‘Als we piloten zouden trainen zoals we managers trainen, stapt er nooit meer iemand in een vliegtuig.’
    interview
    Algemeen management
    6 maart 2024
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Volgens psycholoog Daniel Goleman kunnen niet alleen individuen, maar ook organisaties over emotionele intelligentie beschikken. In zijn nieuwe boek ‘Optimaal’ onderzoekt hij de relatie tussen optimaal voelen en optimaal werken. ‘Het effect van IQ neemt af naarmate je carrière groeit.’
    Interview
    Communicatie en media
    1 maart 2024
    Bas Hakker
    5-6 minuten leestijd
    Samen met Ann Maes, Frederik Picard en Chris van Gils schreef Bart Lombaerts het boek ‘Do tell’. We speken Lombaerts over de manier waarop je als bedrijf vertelt over duurzaamheid. Lombaerts: ‘Als het oprecht en eerlijk is, dan levert het jouw bedrijf een beter imago op.’
    Interview
    Marketing
    28 februari 2024
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    Martijn Stuiver en Peter Koning schreven een businessroman, ‘Klant-DNA’, om de lezers kennis te laten maken met hun DNA-model en hun ideeën over hoe je transformaties tot stand brengt zonder dat je je verliest in interne processen. We spraken Martijn Stuiver: ‘Betrokkenen zijn soms zo hard bezig met interne procesoptimalisatie dat de klant naar de achtergrond verdwijnt.’
    Interview
    Marketing
    26 februari 2024
    Bas Hakker
    4-6 minuten leestijd
    In ‘Dutch Ad Men’ beschrijft Fred Kolsteeg, zelf oprichter van het reclamebureau ARA, de periode van 1864 tot 2000 in de Nederlandse reclamewereld. In het pre-digitale tijdperk werd er veel gepionierd in het reclamevak en dat levert goede verhalen op. Kolsteeg: ‘Ik vind het belangrijk dat de reclamemakers van nu hun klassiekers kennen.’
    Interview
    Personeelsmanagement
    23 februari 2024
    Peter Spijker
    7-9 minuten leestijd
    De weg naar inclusie en diversiteit begint bij jezelf. Met behulp van introspectie en het besef dat geen enkel mens in een hokje past. In de ‘Kracht van het verschil’ presenteren Abigail Koopmans, Esma Curuk en Steven de Jong praktische oplossingen en strategieën om tot een meer inclusievere werkvloer te komen.
    Interview
    Organisatiekunde
    21 februari 2024
    Bas Hakker
    5-8 minuten leestijd
    Stephan Ummelen schreef ‘Betekenis & bullshit - Zingeving en marketing in de betekeniseconomie’. Een boek over de nadruk die bedrijven de laatste jaren leggen op zaken als duurzaamheid. Maar hoe oprecht zijn die waarden of purpose eigenlijk? Gaat het uiteindelijk alleen maar om geld?
    Interview
    Verandermanagement
    19 februari 2024
    Kim Buitenhuis
    11-15 minuten leestijd
    Aangezien er geen hapklare succesformule voor verandercommunicatie is en veranderen sowieso continu verandert, is een boek vol handige tips, modellen, praktijkvoorbeelden en checklists geen overbodige luxe. Gelukkig besloot Monica Wigman twaalf jaar na haar succesvolle debuut ‘Regel jij het draagvlak?’ haar boek te herschrijven, met ‘Draagvlak al geregeld?’ als resultaat.
    Interview
    Organisatiekunde
    16 februari 2024
    Johan Faber
    5-7 minuten leestijd
    De grote piramidevormige organisaties zijn vastgelopen, denkt socioloog Marieke van Voorn. In haar boek ‘Heel de samenleving’ beschrijft ze wat bestuurders en leidinggevenden kunnen doen om de patronen van de systeemwereld te doorbreken. ‘Ik probeer de onderstroom zichtbaar te maken.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden