OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 90 van 2.297 resultaten
    interview
    Advisering
    1 november 2011
    Annegreet van Bergen
    11-16 minuten leestijd
    Als hij binnenkomt, is meteen alle aandacht op hem gericht. Mensen als magneten kom je wel vaker tegen, maar meestal zijn zij in tweede instantie niet erg sympathiek. Bij René Boender ligt dat anders.
    interview
    Marketing
    28 oktober 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Met Het complete handboek actiemarketing schreef Ed van Eunen een waardige opvolger van zijn eerste leerboek over dit onderwerp: ‘Actiemarketing’ uit 2003. Van Eunen vertelt MbM over de redenen dat die opvolger er moest komen en waarom actiemarketing toch zo’n mooie tak van sport is.
    interview
    Marketing
    27 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Ondanks het explosieve gebruik van sociale media hebben veel bedrijven nog steeds last van koudwatervrees, zegt Josh Bernoff, marktonderzoeker bij het Amerikaanse Forrester. Met het boek Groundswell biedt hij een systematische manier waarop ondernemingen optimaal kunnen profiteren van de stemmen op het internet. ‘Sociale media gaan uiteindelijk om relaties, niet om technologie.’
    interview
    Marketing
    21 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Bedrijven moeten hun klanten niet alleen tevreden stellen maar in verrukking brengen, zegt de Amerikaanse ondernemer, durfinvesteerder en voormalig ‘chief evangelist’ van computerbedrijf Apple Guy Kawasaki in Enchantment dat aanstonds in Nederlandse vertaling verschijnt onder de titel Betovering. Innemendheid, vertrouwenswekkendheid, en een fantastisch product zijn daarbij de sleutelwoorden. ‘Nobodies zijn de nieuwe somebodies.’
    interview
    Algemeen management
    21 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    We moeten naar een vorm van ‘triple A leiderschap’: altruïstisch, androgyn en authentiek. Dat is het pleidooi dat sociologe Iteke Weeda houdt in haar bijdrage aan De Leiderschapsbox. ‘Tegenpolen moeten elkaar versterken.’
    interview
    Verandermanagement
    18 oktober 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Verandertrajecten, welke organisatie kan er nog zonder? Organisaties veranderen zich suf en maken daarbij de nodige fouten. Te veel topdown, suffe communicatie die het doel voorbijschiet, met als gevolg woede en weerstand op de werkvloer. Maar ja, hoe moet het dan wel? Adviseur Frank van Elsdingen geeft een oplossingsrichting aan in zijn boek getiteld Verlangen naar zee.
    interview
    Algemeen management
    13 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Drie oud studiegenoten, nu min of meer succesvol leiders, hebben een weekend afgesproken in de Ardennen. Het verloopt anders dan ze vermoedelijk hadden verwacht. Dat is de setting van het boek Dienend leiderschap van Henk Jan Kamsteeg. Geheel opgebouwd in de traditie van Kenneth Blanchard, bijvoorbeeld de reeks ‘One Minute Manager’ of De orka award.
    interview
    Leiderschap
    7 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Leiders zijn griezels. Dominique Strauss Kahn is een geniaal leider. We moeten af van de allesverlammende focus op resultaat. De enkele visionairen die we de laatste jaren in Den Haag hebben voorbij zien komen, zijn bijna zonder uitzondering naarlingen geweest. Welkom in de wereld van filosoof René ten Bos. Gezien bovenstaande opvattingen is het niet heel wonderlijk dat zijn bijdrage aan De Leiderschapsbox als titel ‘de tegendraadse leider’ heeft meegekregen.
    interview
    Leiderschap
    7 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Waarom is de fusie tussen KLM en Air France wel een succes en ging het bij British Steel en Corus mis? Dat heeft alles te maken met cultuur. Niels Noorderhaven is hoogleraar Internationaal Management aan de Universiteit van Tilburg en zoomt in zijn bijdrage aan De Leiderschapsbox in op het fenomeen cultuur via de interculturele leider. Want wie als hedendaags leider de factor cultuur negeert, kan de plank wel eens fenomenaal misslaan.
    interview
    Leiderschap
    6 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Rudy Kor wordt een beetje narrig en brommerig van de hypes rond Het Nieuwe Werken en allerhande vormen van coachend-, authentiek-, visionair-, en spiritueel leiderschap. Tachtig procent van alledaagse taken moeten gewoon gemanaged worden. In zijn boek Managen = Gewoon Doen ontmythiseert hij leiderschap en houdt hij een pleidooi om management weer in ere te herstellen, ook als is management dan vaak ‘niet meer dan corvee’. Kor: ‘Management is nodig waar processen gecoördineerd moeten worden.’
    interview
    6 oktober 2011
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    Voormalig arbeidswetenschapper Hans Broekhuis (inmiddels alweer een tijdje ondernemer) schreef Het Freudiaans woordenboek voor managers, een verzameling aforismen voorafgegaan door een buitengewoon prikkelend essay over hoe de mens in het arbeidsproces langzaam verdwijnt achter cijfertjes en de neiging tot psychologiseren.
    interview
    Algemeen management
    30 september 2011
    Paul Groothengel
    11-16 minuten leestijd
    Organisatieadviseur, auteur, kenner van projectmanagement en organisatiekunde, begenadigd spreker. Naar eigen zeggen geen manager en gespeend van gevoel voor commercie. Rudy Kor, al jaren een van de boegbeelden van Twynstra Gudde. Een gesprek over onder meer het gedrag van managers, het omhoog delegeren van ellende, en menselijke constructiefouten als selectieve perceptie, groepsdruk en machodenken.
    interview
    Algemeen management
    29 september 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Ze wordt beschouwd als de moeder van empowerment en de grondlegster van het tokenisme. Maar de werkelijke onderzoeksthema's van Rosabeth Moss Kanter (68) zijn cultuur en transformatie. "Soms heb ik het gevoel dat ik keer op keer dezelfde boeken schrijf."
    interview
    Organisatiekunde
    29 september 2011
    Jeroen Ansink
    10-15 minuten leestijd
    Toekomstplannen van bedrijven hebben vaak een averechts effect, zeggen de Amerikaanse hoogleraren Karl Weick en Kathleen Sutcliffe in Management van het onverwachte. Organisaties doen er beter aan om zich een cultuur van opmerkzaamheid aan te meten, waarbij de negatieve gevolgen van het onverwachte kunnen worden ingedamd. ‘Bijna niemand beseft hoeveel werk het kost om niets te laten gebeuren.’
    interview
    Marketing
    29 september 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    De winkelier anno nu kan het internet niet meer negeren. Want dan is hij ten dode opgeschreven. Maar hoe pak je zo’n webstrategie aan als winkelier? Daarover schreef adviseur en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar het boek Het einde van winkels?
    interview
    Verandermanagement
    29 september 2011
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    Heel veel verandertrajecten mislukken. Maar liefst zeventig procent, zo wil de mare. De oorzaak ligt bijna altijd buiten het management, zo weet het management. Vergeet dat maar, zo zegt Arend Ardon. Een belangrijke oorzaak voor het niet slagen van veranderingen zijn juist de verantwoordelijke managers. Zonder het te beseffen, blokkeren zij de verandering die ze zo graag tot stand willen brengen. Ardon schreef er een boek over, Doorbreek de cirkel!, dat weer een gepopulariseerde versie is van het proefschrift waarop Arend Ardon in 2009 promoveerde. Een ontluisterend boek, maar wel een boek met perspectief omdat het ook laat zien hoe je de valkuilen kunt ontlopen.
    interview
    Coaching en trainen
    27 september 2011
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Voor een vaardigheidstraining moet je absoluut oefenen, maar de meeste cursisten vinden dat doodeng. Vooral met het woord ‘rollenspel’ jaag je gemakkelijk een hele groep in de stress. Dat is helemaal niet nodig, vindt Karin de Galan, en zij kan het weten. Niet alleen heeft zij inmiddels ruim twintig jaar ervaring als trainer, ze heeft ook een aantal zeer succesvolle boeken over vaardigheidstrainingen geschreven. Maar het onderwerp ‘rollenspellen’ krijgt daarin nog niet de aandacht die het nodig heeft, vond ze, en daarom schreef zij opnieuw een boek. Deze keer uitsluitend over hoe je het roemruchte fenomeen zo kunt gebruiken dat weerstand voorgoed tot het verleden behoort én je er als trainer een optimaal leerrendement uit haalt: Werken met de successpiraal.
    interview
    Organisatiekunde
    27 september 2011
    Pierre Spaninks
    5-6 minuten leestijd
    In veel organisaties werken tegenwoordig wel drie of vier generaties naast elkaar. Dat stelt bijzondere eisen aan het leiderschap, meent bedrijfskundige Marjolein Risseeuw. ‘We hebben verbinders nodig die al die generaties van talenten kunnen faciliteren en inspireren.’ Een uitdagend idee, dat zij uitwerkt in haar boek Zo X! dat 10 oktober verschijnt. MbM sprak haar alvast.
    interview
    Organisatiekunde
    23 september 2011
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Bedrijven zouden net zo veel tijd moeten besteden aan hun gezondheid als aan hun prestaties, betoogt de Britse McKinsey-consultant Colin Price in de mondiale bestseller Beyond Performance. Voorwaarde is een cultuur waarin gezondheid continu gemeten wordt, en commissarissen die hun directies daarvoor verantwoordelijk houden. ‘Hoe meer leiderschap gaat lijken op een monarchie, hoe groter de kans op een royal screwup.’
    interview
    Economie
    21 september 2011
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Tijdens het onderzoek voor zijn boek De schuldenberg, met als niet mis te verstane ondertitel ‘Hoe de wereldwijde schuldenlast ons allemaal gaat raken’ viel Jaap van Duijn van de ene verbazing in de andere. Het beeld was veel slechter dan de voormalige Robeco-topman en hoogleraar economie had gedacht. Nederlanders blijken helemaal niet zo’n degelijk en spaarzaam volk te zijn als we dachten. Tegenover onze torenhoge hypotheken staan dalende huizenprijzen. Als gezinnen daardoor in de problemen komen, kunnen ze niet zomaar de BTW op kunstuitingen verhogen om hun inkomsten te vergroten.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden