OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 91 van 2.297 resultaten
interview
Economie
21 september 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Elke beslissing wordt bepaald door een economische afweging, stelt New York Times-journalist Eduardo Porter in Alles heeft een prijs. Hoewel ondernemingen de basisdynamiek daarvan begrijpen, raken ze bij elke nieuwe schok in het systeem het spoor bijster. ‘Mijn eigen industrie heeft spectaculair geblunderd.’
interview
Leiderschap
20 september 2011
Linda Huijsmans
8-11 minuten leestijd
Waarom was Jeroen van der Veer precies de leider die Shell nodig had na het oliereserveschandaal? Waarom vergeten we liever dat de nu zo verguisde Rijkman Groenink tot Nederlander van het jaar werd uitgeroepen? Omdat iedere tijd om zijn eigen leider vraagt, stellen de historici Sjoerd Keulen en Ronald Kroeze.
interview
Algemeen management
19 september 2011
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
De vragen van deze tijd kunnen organisaties niet alleen oplossen. Samenwerken is noodzakelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Robin Bremekamp ontdekte dat hij en zijn collega’s van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde (TG) veel vragen van klanten kregen hoe zij efficiënt en succesvol kunnen samenwerken. De modellen die ze bij deze vragen gebruikten, verzamelden ze in wat zij dachten dat een intern document over succesvol samenwerken moest worden. Het resultaat verscheen echter onlangs bij Reed Business onder de titel Eerste hulp bij Samenwerken.
interview
Economie
19 september 2011
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Jan Jonker heeft genoeg van al die doemscenario’s die worden geschetst als we het over duurzaamheid hebben. Het nieuwe boek Duurzaam Denken Doen gaat uit van een positieve kijk op duurzaamheid en wil vooral inspiratie bieden aan de hand van vele concrete ideeën. Jan Jonker, initiatiefnemer van het boek en hoogleraar Duurzaam Ondernemen: ‘Laten we duurzaamheid zien als een geweldige kans!’
interview
Inkoop en logistiek
16 september 2011
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij heeft alle grote ontwikkelingen in zijn vak meegemaakt. Cohorten studenten leerden van hem de eerste beginselen. Hij bekleedt nog steeds vele bestuursfuncties, publiceerde met anderen diverse vakboeken. Zijn kennis van de bedrijfseconomie, de logistiek en supply chain is indrukwekkend. Toch is hij altijd de doener, de practicus gebleven met een grote liefde voor de werkvloer. Hij is als Drent geboren en gemaakt uit turf, jenever en achterdocht, naar eigen zeggen. Hij was ooit de kroonprins van het familiebedrijf totdat alles anders liep. Dit keer bij de boekenkast de nestor van de logistiek in Nederland: prof. dr. Ad van Goor.
interview
Economie
15 september 2011
Annegreet van Bergen
5-7 minuten leestijd
Nooit kreeg een president van de Nederlandsche Bank zo de wind van voren als de op 1 juli teruggetreden Nout Wellink. Nooit ook was de financiële en monetaire wereld zo onstuimig en onberekenbaar als in de laatste jaren van Wellinks presidentschap. In Wellink aan het woord van voormalig NRC-journalist Roel Janssen blikt Wellink terug op deze laatste roerige jaren en vertelt hij over de achtergronden van het beleid van de centrale bank. Managementboek Magazine had een gesprek met de journalist die het verhaal boekstaafde van de centrale bankier ‘die een systeemdenker en analyticus is en die weigert schurken aan te wijzen’.
interview
Werk en loopbaan
14 september 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het belangrijkste criterium voor een baan is de juiste geesteshouding, zegt de Amerikaanse carrièrespecialist Paul Stoltz in Put Your Mindset to Work. Vaardigheden kunnen altijd nog worden aangeleerd, maar een goede instelling is tijdloos. ‘Nee betekent niet altijd nee.’
interview
Strategisch management
13 september 2011
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Op pagina 88 van zijn boek Corporate Effectuation wordt de lat hoog gelegd voor auteur Thomas Blekman. Daar schrijft een manager van Heineken International dat ‘Corporate Effectuation een paradigmaverschuivend boek is en zeker een serieuze kandidaat voor de titel van Managementboek van het Jaar…’ Dan moet het wel heel bijzonder zijn.
interview
Strategisch management
13 september 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Hoe benut je kansen van opkomende markten? Hoe moet je reageren op een prijsverlaging van de concurrent? Als je een innovatief product hebt, maar je weet er geen succes van te maken, hoe los je dat op? De consultancymethode van Marc Baaij geeft antwoord op deze en andere vragen. Zoals op die van Ronald Buitenhuis. Wat grote consultants doen, kunt u met dit boek (deels) zelf ook.
interview
Algemeen management
12 september 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Van een reclamelul en dictator naar een meaningful profit ondernemer. Het zijn woorden die Ben Steenstra zelf gebruikt in zijn boek IK BEN niet alleen op de wereld. Een eerlijk levensverhaal waarin de directeur van het reclamebureau Quince op zoek is naar een ‘derde weg’. Een weg waar geld verdienen en goed doen voor het individu en de wereld, hand in hand gaan. Een zoektocht die nog niet is afgerond.
interview
Communicatie en media
7 september 2011
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Cees van Riels Identiteit& Imago geldt al bijna twintig jaar als het standaardwerk over corporate communication, in Nederland en (ver) daarbuiten. Het boek werd namelijk ook vertaald en is daardoor niet alleen toegankelijk voor studenten in Nederland maar ook die in het Angelsaksisch taalgebied, de Spaanstalige landen, China, Indonesië en Korea. Zeven jaar geleden werd de tekst voor het laatst geactualiseerd. Sindsdien is er op het vakgebied veel veranderd en daarom besloot de auteur dat een nieuwe druk een ‘geheel herziene’ druk moest worden. Managementboek Magazine sprak met de auteur over de achtergronden van deze remake.
interview
Organisatiekunde
6 september 2011
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Medewerkers die samen regelen wat er gedaan moet worden en problemen zelf oplossen, dat is de kern van zelfsturing. Gertie Eikenaar en Diny Leppers gaan in ‘Zelfsturing -Een nieuwe kijk op organisaties in op de praktische toepassing van dit concept. Ze zijn respectievelijk communicatie- en HR-manager bij SCA. Bij deze producent van onder andere de papieren zakdoekjes van Tempo, Edet toiletpapier en Libresse maandverband, is zelfsturing al jaren het devies.
interview
Psychologie
6 september 2011
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Het is het zoveelste breinboek. Toch voegt psycholoog en managementtrainer Juni Daalmans met zijn boek De breingids wel degelijk wat toe aan de groeiende stapel boeken die gaan over de werking van ons brein. Daalmans legt heel precies uit welke functies waar gelokaliseerd zijn in ons brein, en welke invloed die hebben op ons dagelijks handelen.
interview
Organisatiekunde
2 september 2011
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Vandaag wordt het nieuwe boek van Rob van Es, Professionele Ethiek, de waardige opvolger van het gelauwerde Veranderdiagnose, officieel gepresenteerd. Een boek dat met ‘Marikogate’ onbedoeld actueler dan ooit is. Ronald Buitenhuis had al eerder een kort gesprek met de auteur: ‘We moeten als leiders en managers veel eerder na gaan denken, wanneer er ethische vragen in het spel zijn, welke beslissingen we dan moeten nemen.’
interview
Personeelsmanagement
30 augustus 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Intervisie is een mooi woord voor leren door onder collega's over ‘het vak’ te praten. Met het boek Oplossingsgerichte intervisie schreef Levi van Dam een herziene versie van zijn eerdere boek over hetzelfde onderwerp uit 2007: Het reflecting-team intervisiemode. Wat dat model is, wat het effectief maakt en waarom deze herziene versie, wil hij ons graag vertellen.
interview
Financieel management
25 augustus 2011
Jeroen Ansink
13-18 minuten leestijd
Een engineer tussen de academici. Harvard-professor Robert S. Kaplan probeert met zijn Balanced Scorecard-oeuvre al twintig jaar de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. ‘De meeste wetenschappers publiceren alleen maar voor zichzelf en hun collega's.’ Een interview gevolgd door een beredeneerd oeuvre-overzicht!
interview
IT-management / ICT
24 augustus 2011
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
ICT is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het zorgt voor een onderscheidend en concurrerend vermogen voor organisaties, mits goed ingevoerd en gebruikt. Maar daar gaat het nogal eens mis. Volgens sommige onderzoeken mislukt maar liefst 70 procent van alle ICT-projecten. Over hoe het wel moet, schreven Eli de Vries en Hilko Ploeger het boek Creating value in organizations. Een gesprek met een van de auteurs, Eli de Vries.
interview
Leiderschap
22 augustus 2011
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Petra Sevinga en Joost Crasborn zetten een stevige visie en concrete doordenkers en tips over coachend leidinggeven neer. In Het grote boek over coachend leidinggeven gaan ze uitgebreid in op het spanningsveld tussen coachen en leidinggeven. ‘Het is mijn stellige overtuiging dat coachend leidinggeven op de langere termijn goed is voor organisaties, omdat je op die manier het beste uit mensen haalt en zij het beste uit de organisatie’, zegt Joost Crasborn.
interview
Leiderschap
19 augustus 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Leiden met een stap achter, denken vanuit oplossingen in plaats vanuit problemen, er zijn veel manieren om naar een situatie te kijken: dit zijn enkele principes van oplossingsgericht werken, een praktisch model om effectiever en prettiger te werken en samen te werken. Fredrike Bannink schreef er een boek voor managers over, Oplossingsgericht leidinggeven, met meer dan honderd tips voor optimaal samenwerken.
interview
Algemeen management
17 augustus 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Van management-by-objectives tot management-by-Attilah-the-Hun. Wouter Fioole en Vincent van der Windt hebben uit ergernis over de wildgroei aan managementmethodes een boek geschreven waarin ze er op studentikoos-humoristische wijze 45 uit de doeken doen. Daarmee is Management by het boekje! vooral bedoeld om managers bewust te maken van het feit dat ze niet achter elke mode aan hoeven te rennen, maar zelf hun werkwijze dienen te kiezen.