OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 94 van 2.297 resultaten
    interview
    Coaching en trainen
    9 mei 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    ‘Zit je wel goed in je vel?’ Het is ongetwijfeld een van de meest gebruikte coachingszinnen. Roger Lenssen van de Smart Group (onderdeel van Randstad) ontkent niet dat ‘goed in je vel zitten’ belangrijk is anno 2011, maar daarmee gaan we wel voorbij aan iets fundamentelers. In zijn boek Smart resultaat- en functiegericht coachen houdt hij een pleidooi voor de terugkeer van het oude gilde.
    interview
    Organisatiekunde
    6 mei 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Het besluit rond de Noord-Zuidlijn in Amsterdam had beter gekund. En ook ABN AMRO had niet in de problemen hoeven komen. Als ze maar op de juiste manier de besluitvorming hadden ingericht. In het boek Een goed besluit is het halve werk, met als ondertitel ‘Van politieke spelletjes tot excellente besluitvorming’, houdt auteur Martin Hetebrij een pleidooi voor meritocratisch organiseren van besluitvorming.
    interview
    Algemeen management
    4 mei 2011
    Jeroen Ansink
    6-9 minuten leestijd
    In ReWork gooit internetondernemer David Heinemeier Hansson alle wetten van management en ondernemerschap overboord. Een gesprek met een naar Amerika geëmigreerde Deen die niets liever wil dan klein blijven. ‘Fortune 500 bedrijven zijn doorgaans te stom om te veranderen.’
    interview
    Organisatiekunde
    3 mei 2011
    Joep Schrijvers
    8-11 minuten leestijd
    Bij sommige mensen voel je je direct vertrouwd. Er is geen stemmetje dat je waarschuwt dat er iets niet pluis is. Zo iemand is Ralf Knegtmans. Hij is innemend, alert en praat met gepaste scherts. Je zou je overdonderd kunnen voelen, maar zijn ogen nemen het minste geringste daarvan weg. Daarvoor kijkt hij te vrolijk en te nieuwsgierig de wereld in: alles oké! Doe ik het goed? We zitten in de zonnige vergaderkamer aan de voorkant van zijn kantoor. Het uitzicht kan niet Amsterdamser. Het pand van zijn bedrijf heeft de aangebouwde vleugel van het Concertgebouw als overbuurman. Het is druk op straat. Het is vrijdagmiddag. We zijn onmiskenbaar in Oud-Zuid.
    interview
    Organisatiekunde
    3 mei 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Over de lerende organisatie is de afgelopen jaren veel gezegd en geschreven. Maar hoe krijg je een organisatie waarin medewerkers continu leren? Estinea, een zorgonderneming in het Oosten van het land, ging met zelfsturend leren aan de slag en doet van haar ervaringen verslag in het boek Wat je wordt, bepaal je zelf. Een van de auteurs, Hans Bax, licht toe.
    interview
    Coaching en trainen
    2 mei 2011
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Coaching is van nature een behoorlijk verbale bezigheid. Luisteren en vragenstellen: dat zijn zo’n beetje de belangrijkste vaardigheden die je als coach moet ontwikkelen. En dat doe je bij voorkeur in een gesprekssituatie. De laatste jaren verschijnen er echter steeds meer instrumenten die coaching een extra dimensie kunnen geven. En dan zowel voor de coachee als voor de coach zelf. Want ook die laatste blijft natuurlijk leren. Vooral spellen lijken zich daar bijzonder goed voor te lenen. Zoals Leve de competente coach van Silvia van Schaik-Kuijer dat gebaseerd is op de competenties die de Stichting Registratie (ST!R) als de basis voor iedere professionele coach beschouwt. Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden.
    interview
    Psychologie
    29 april 2011
    Rick Nieman
    12-17 minuten leestijd
    De manier waarop wij omgaan met moderne informatietechnologie – hoe we vrijwel continu verbonden zijn met het internet via computers, laptops, smartphones en tablets, en hoe we zo goed als permanent met elkaar in verbinding staan via e-mail, sms, WhatsApp, BlackBerry Messenger, Twitter en Facebook – heeft verregaande invloed op de manier waarop wij denken. Het verandert onze hersenen. En niet alleen als we online zijn, nee, permanent. Vooral diep en geconcentreerd denken, kunnen we niet meer. Dat schrijft Nicholas Carr in Het ondiepe – Hoe onze hersenen omgaan met internet. En, zegt Carr, dat is gevaarlijk. Want als je niet écht kunt denken, kun je geen complexe problemen oplossen en geen originele gedachten formuleren.
    interview
    Marketing
    28 april 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Het vertrouwen in merken is in vijftien jaar gehalveerd. Merken eroderen. Auteur van het boek De merkmotor, René Herremans, geloof desondanks heilig in merken. Maar dan moet je wel anders met merken omgaan. Daarbij draait het voor hem vooral om de woorden dialoog en relatie.
    interview
    Leiderschap
    28 april 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Je moet er toch niet aan denken: brekebeen Olivier B. Bommel als geboren leider. Toch denkt Rolf Mulder daar fundamenteel anders over. In zijn boekje ’t Wordt tijd dat ik de leiding neem, bombardeert hij Bommel tot ultiem leiderspersoon. ‘Hij denkt in teams.’
    interview
    Psychologie
    27 april 2011
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Psychologe Jannie Ligthart heeft vaak lange wachtlijsten. Ligthart wilde die wachtende cliënten graag iets geven waarmee ze zelf alvast aan de slag kunnen gaan. Daarom zette ze een aantal dingen op papier over hoe spanning zich manifesteert en hoe je zelf stress kunt verminderen. De lijst met aandachtspunten dijde zo uit dat Ligthart besloot er een boek van te maken. Ontdek je gebruiksaanwijzing is een boek vol praktische handvatten geworden. Het is een waardevolle aanvulling binnen het nog steeds groeiende aanbod van anti-stressboeken.
    interview
    Coaching en trainen
    26 april 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In Het Groot Coachboek doen Angela Talen en Sasja Dirksche-Hulscher zestig werkvormen uit de doeken die iedereen die met coaching bezig is of wil zijn, makkelijk kan toepassen. Managementboek Magazine sprak beide auteurs, en leerde dat ‘aansluiten bij iemands natuurlijke leerstijl de grote kunst is’.
    interview
    Leiderschap
    24 april 2011
    Eline Crijns
    8-12 minuten leestijd
    Paulien Assink is een vrouw met een missie. Ze straalt een rotsvast vertrouwen uit als ze vertelt over haar idealen: ‘Ik wil zo veel mogelijk omgevingen creëren waarin mensen bij hun authentieke leiderschap kunnen komen en het leven van hun dromen kunnen gaan leiden en zo bijdragen aan een betere wereld.’ Assink creëert deze omgevingen en coacht en begeleidt leiders. Op basis van deze ervaring gaat ze binnenkort een school oprichten om mensen op te leiden die CALL-programma’s kunnen begeleiden. CALL staat voor de Community for Authentic Leadership and Learning, waar inmiddels een paar honderd leiders deel van uitmaken. Ook haar goedlopende boeken blijken verrassend goed bij te dragen aan het realiseren van haar missie.
    interview
    Strategisch management
    21 april 2011
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    De term zesjescultuur mag dan uit het onderwijs komen, in het bedrijfsleven kunnen ze er ook wat van. Willen de financiers tien procent rendement zien? Dan proberen we daar een beetje in de buurt te komen. Een procentpuntje minder is ook geen ramp. Dan vullen we gewoon wat vacatures niet op, knijpen we onze toeleveranciers nog wat verder af, en voilà: we kunnen weer een jaartje vooruit. Als Leo van de Voort ergens een hekel aan heeft, dan is het wel aan die risicoloze manier van managen. Ondernemen wil hij het niet eens noemen. En voor consultants die daar in meegaan heeft hij al evenmin een goed woord over. Voor hem is ondernemen: tot het gaatje gaan. In zijn boek Nooit meer strategiepijn schetst hij nut en noodzaak van houdbare waardecreatie.
    interview
    Marketing
    21 april 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    We leven in een wereld waarin wij alles wat we willen onder handbereik hebben. Voor ons geluk zijn wij daarom afhankelijk van de dingen die wij nog niet kunnen krijgen, stelt de Zweedse marketingprofessor Micael Dahlén. Zie hier de gedachte achter zijn boek Nextopia, waarin hij uitlegt waarom producten als de iPhone en de iPad al zo populair zijn voordat ze te koop zijn.
    interview
    Advisering
    21 april 2011
    Annegreet van Bergen
    12-17 minuten leestijd
    Léon de Caluwé is inmiddels 35 jaar werkzaam in de veranderkunde, en heeft het vakgebied in die tijd sterk zien veranderen. Toch zegt hij dat zijn manier van werken grotendeels hetzelfde is gebleven. ‘Je moet leren omgaan met de situatie zoals hij zich aan je voordoet. Die houding sluit ook aan bij hoe een veranderkundige zich naar mijn mening moet opstellen.’ Een gesprek over de ontwikkelingen in de veranderkunde, en over Léon de Caluwé’s nieuwe boeken Leren adviseren en Mensen veranderen.
    interview
    Projectmanagement
    20 april 2011
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Waarom doen we dit eigenlijk? van Michiel van der Molen is een boek over de businesscase als succesfactor voor projecten. En dan bedoelt de auteur niet het lijvige document waarin het project tot in detail staat beschreven, maar een heldere oneliner over het waarom van het project. ‘Een document van twintig pagina’s kun je niet uitdragen.’
    interview
    Verandermanagement
    19 april 2011
    Eline Crijns
    9-12 minuten leestijd
    Steven ten Have laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. Een poging daartoe leidt tot de kwalificaties jong, onverschrokken, serieus, ambitieus, sportief, toegewijd vader en maatschappelijk betrokken. Voor zichzelf legt hij de lat in ieder geval hoog, of het nu gaat om het geven van onderwijs, promovendi begeleiden, boeken en artikelen schrijven, zijn advieswerk of zijn gezin. Zijn track record heeft ook iets weg van een diesel die onverstoorbaar doorgaat op de koers die hij voor zichzelf heeft uitgezet. Daarbij wordt hij onlosmakelijk geflankeerd door zijn broer, Wouter ten Have, waarmee hij het adviesbureau Ten Have Change Management runt en het ambitieuze en succesvolle Het veranderboek schreef.
    interview
    Organisatiekunde
    18 april 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In hun nieuwe boek Nieuw Europees Organiseren proberen Jaap Peters en Jaap Jan Brouwer een model te formuleren voor hoe bedrijven zich op een moderne Europese wijze kunnen organiseren. Anders dus dan het overheersende Angelsaksische managementdenken dicteert. Of het gelukt is, vraagt Managementboek Magazine aan Jaap Jan Brouwer.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    15 april 2011
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Creatief denken is een essentiële aanvulling op logisch denken, stelt Rineke Rust. Daarom schreef ze met twee coauteurs het boek Lenig denken. ‘Wie in staat is tot lenig denken, is beter in staat om met veranderingen om te gaan,’ zegt ze. Bovendien wordt het leven een stuk leuker voor wie in staat is met verbeeldingskracht naar de wereld te kijken.
    interview
    Algemeen management
    15 april 2011
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    In Iedereen CEO gebruikt Menno Lanting sociale media als metafoor voor de nieuwe structuur, de nieuwe houding, de nieuwe kennis en vaardigheden die nodig zijn om ons definitief los te maken van het industriële tijdperk. Een gesprek over netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden