OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 95 van 2.297 resultaten
interview
Advisering
14 april 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In Great to Cool heeft ‘brain agent’ René Boender, tegenwoordig een veelgevraagd spreker, zijn beste ideeën verzameld. Op het omslag heeft hij alvast vermeld dat het een bestseller is, iets dat hij als kleine jongen leerde van Jan Cremer. Het cijfer 100.000 springt meteen in het oog. Alleen de oplettende lezer ziet dat er ‘Op verzoek van 100.000 keynote-bezoekers’ staat. ‘De oertechniek van Vance Packard’, stelt Boender. ‘De klassiekers zijn wij ten onrechte vergeten.’
interview
Leiderschap
14 april 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Management by walking around mag dan nog steeds gelden als een bijzonder effectieve manier van leidinggeven, in de dagelijkse praktijk wordt er door managers toch vooral gepraat, heel veel gepraat. Tussen het eerste selectiegesprek en het moment waarop medewerkers weer vertrekken, is er onder meer over arbeidsvoorwaarden gesproken, persoonlijke en professionele ontwikkeling, prestaties en salarisverhoging. En ten slotte was er dan het exitgesprek. Oefening baart kunst, zou je zeggen, maar zo is het toch niet. Veel gesprekken leiden niet tot het beoogde resultaat. Daarom hebben Jacco van den Berg en Mecheline Klijs Het GROTE Gesprekkenboek geschreven, om HR-professionals en lijnmanagers een praktische leidraad te bieden voor het voeren van gesprekken die wel werken.
interview
Leiderschap
13 april 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Bestuurders laten zich te veel leiden door materiële prikkels, zegt de Indiaas-Amerikaans denker Deepak Chopra. Dat gaat ten koste van hun eigen geluk en het engagement van hun werknemers, betoogt hij in De ziel van leiderschap. Beter is om te leiden vanuit de ziel: ‘We gaan naar een tijdperk van survival of the wisest.’
interview
Marketing
13 april 2011
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Terwijl je doodgegooid wordt met reclamefolders en de aanbiedingen je om de oren vliegen, komt Jos Burgers doodleuk met een nieuw boek onder de titel: Geef nooit korting! ‘Korting geven heeft alleen maar nadelen’, zo stelt de auteur. Zou na Klanten zijn eigenlijk nét mensen! en Hondenbrokken ook dit boek een nieuwe bestseller van Burgers worden?
interview
Leiderschap
8 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek Slim en doortastend verbeteren schreef Paul van Scherpenseel een praktisch, laagdrempelig boek. ‘Managers moeten leren de werkelijkheid van hun medewerkers te zien.’
interview
Algemeen management
4 april 2011
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Duurzaam werken in ketens en netwerken, dat is het onderwerp van het boek Ketensamenwerking. Het bestaat uit bijdragen van maar liefst achttien auteurs, die allemaal actief zijn op het kennisplatform waar het naar vernoemd is. Een van hen is Teun Hardjono, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management. Zijn overtuiging: ‘Niet alleen de resultaten van het geheel tellen, maar ook het resultaat dat elke afzonderlijke speler wil realiseren.’
interview
Algemeen management
4 april 2011
Joep Schrijvers
8-12 minuten leestijd
Ze weet alles van middenmanagers. Over hun werk en hun valkuilen. Ze zoekt naar praktische handvatten. Schrijft over weerstand en loyaliteitsconflicten in het hart van de organisatie. Haar belangrijkste vraag is steeds: hoe dan? Hoe ga je het doen? Ze zingt en is moeder van vier jonge kinderen. Maar bovenal is ze adviseur, schrijfster en procesbegeleider. Vandaag bij de boekenkast: Annemarie Mars.
interview
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2011
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Met zijn trainingsbureau Networking Coach is Jan Vermeiren door LinkedIn gevraagd om de wereldwijde trainingspilot onder de naam LinkedIn Live verzorgen. ‘We komen met LinkedIn in de tweede fase terecht’, zegt hij. Zijn twee bestsellers, Let’s Connect! en Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken, zijn nu samen met een Quick start guide, een werkboek en een luistercd samengebracht in De netwerkbox, die ook nog eens zes maanden opvolging belooft.
interview
Psychologie
4 april 2011
Rick Nieman
12-17 minuten leestijd
De zakenwereld wordt steeds gecompliceerder, maar tegelijkertijd is er een toename van het aantal middelen dat de moderne manager voorhanden heeft. Real-time informatievoorziening, veelomvattende computermodellen, bewezen businesstheorieën van zakelijke goeroes. Slimme zakenmensen kunnen dus hun eigen lot bepalen, en de toekomst naar hun hand zetten. Onzin, zeggen de van INSEAD afkomstige auteurs van het nieuwe boek Dans met Kans; meer zekerheid door minder controle. Pas wie de illusie van controle opgeeft, krijgt daadwerkelijke controle, beweren zij.
interview
Strategisch management
4 april 2011
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Bij Performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om met bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn boek Best Practices in Performance Management dat hij samen met Koen Knapen schreeft (vervolg op Performance Management, samen met Dave Vanhoudt). ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
interview
Algemeen management
3 april 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Veel ondernemingen weten hun werknemers niet optimaal te motiveren, stelt de Amerikaanse auteur Daniel Pink in Drive. Mensen in de creatieve beroepen blijken niet gedreven te worden door externe prikkels, maar door intrinsieke motivatie. ‘Er is een kloof tussen wat de wetenschap weet en wat het bedrijfsleven doet.’
interview
Verandermanagement
3 april 2011
Joep Schrijvers
8-12 minuten leestijd
Hij is de nestor van de veranderkunde. Adviseren, doceren en schrijven zijn z’n lust en z’n leven. Hij kent de wereld van organisatieverandering als geen ander. Zowel in de profit- als in de non-profitsector. Hij schreef erover maar vooral: hij deed het ook. Practice what you preach. Dit keer bij de boekenkast: professor Willem Vrakking.
interview
Marketing
3 april 2011
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Doorbraak! van marketeer en blogger Niels Aalberts bestaat uit twee delen: een jongensboek over zijn belevenissen als manager van hiphopsensatie Kyteman en zijn Hiphop Orkest. Het tweede deel is een marketingboek over de lessen die hij gedurende die periode heeft geleerd. ‘We stonden niet in De Wereld Draait Door omdat Matthijs van Nieuwkerk ons zo goed vond, maar omdat hij goede televisie wil maken. Onze doelstellingen kwamen voor één minuut overeen.’
interview
Algemeen management
2 april 2011
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Ze noemt zichzelf een gymnasium bètameisje. Komt uit Twente uit een gereformeerd gezin. Gooide de kont tegen de krib en deed de hogere hotelschool, vertrok naar Venezuela en kwam weer terug. Met haar sterke analytische gaven deed ze aan process redesign en kwam er achter dat, om impact te hebben als adviseur, minstens even veel aandacht nodig is voor de menselijke kant. Ze schrijft boeken, onder andere samen met Marijke Lingsma en stond aan de wieg van de Coachingskalender. Deze keer bij de boekenkast… Aty Boers.
interview
Persoonlijke effectiviteit
2 april 2011
Annegreet van Bergen
6-9 minuten leestijd
Wie dacht dat denken iets is wat je de hele dag doet als je bij bewustzijn bent, heeft het over een ander soort denken dan waarover de auteurs van Helder denken – De Routeplanner voor je brein’ in hun boek schrijven. Een van de auteurs, Suzanne Weusten, zegt in een interview met M&L dat de term ‘denken’ uit de titel van hun boek slaat op ‘het proces dat zich in je hoofd afspeelt vóór je een beslissing neemt.’
interview
Leiderschap
1 april 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Nieuw leiderschap: er wordt veel over gezegd en geschreven. Maar wat is het eigenlijk? En waarom is het nu meer nodig dan ooit? Met de managementfabel Wol proberen Cassandra Vugts en Joop Weesie de essentie van nieuw leiderschap te duiden en de lezer te doordringen van het belang ervan. MBM sprak beide auteurs.
interview
31 maart 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Gedeelde passie organiseren! Dat is volgens de auteurs van het boek P&O als businesspartner. Het managen van geluk de nieuwe taak van de personeelsmanager. Hij is ‘als weinig anderen in de positie om de toestand van gedeelde inspiratie, van gelukkig samenwerken, dichterbij te brengen’. MBM sprak Rolf Baarda, een van de auteurs van deze interessante uitspraak.
interview
Werk en loopbaan
30 maart 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Een groot deel van onze dagen is gevuld met werk. Werk zou dus een essentiële bijdrage moeten leveren aan ons persoonlijk geluk. Maar of dat zo is, is nog maar de vraag. Hoe zit het arbeidzame Utopia er dan wel uit? Hoe komen we tot zingeving tijdens onze dagelijkse worsteling op kantoor? Nina Lazeron en Wim Galjee geven antwoord op die vragen in het boek Ik werk dus ik besta. Managementboek werkte zich met Lazeron in kort bestek door het boek heen.
interview
Internet en social media
28 maart 2011
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Dankzij internet is onze vrije tijd een hulpbron geworden die we kunnen aanwenden voor een sociaal goed, zo stelt de Amerikaanse onderzoeker Clay Shirky in zijn nieuwe boek Slimmer. Dat heeft ook grote gevolgen voor het bedrijfsleven. ‘Samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen en amateurs zullen dramatisch toenemen.’ Managementboek Magazine zocht de auteur in New York even op en sprak met hem.
interview
Algemeen management
25 maart 2011
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
Hoe kan een artistiek en filosofisch ingestelde miljardair die voor de buitenwereld een imago van maatschappelijke betrokkenheid cultiveert, zakelijk zo succesvol zijn? Hoe is het mogelijk dat je zo weinig hoort van machtige families als de Fentener van Vlissingens terwijl ze overal met hun vingers in zitten? Dit soort vragen tracht Mathijs Smit te beantwoorden in Filosoof-miljardair, ‘de ongeautoriseerde biografie van Paul Fentener van Vlissingen (1941-2006)’ zoals de ondertitel luidt. Managementboek sprak met de auteur.