OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 96 van 2.297 resultaten
    interview
    Personeelsmanagement
    23 maart 2011
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Iedere Nederlander kent de frustratie van het sjoelen, wanneer de stenen zich ophopen voor de poortjes en het enige dat nog zin lijkt te hebben, rammen is. Organisatieadviseur Maarten de Winter gebruikt dit beeld in zijn boek Het sjoelbaksyndroom om de almaar toenemende werkdruk in bedrijven te beschrijven. En ook daar geldt: rammen heeft geen zin.
    interview
    Algemeen management
    22 maart 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Met het boek ‘Be useful’ breken Salem Samhoud en Jeroen Geelhoed een lans voor meer ondernemerschap in Nederland. ‘Ondernemen is verantwoordelijkheid nemen.’
    interview
    Coaching en trainen
    21 maart 2011
    Pierre de Winter
    12-17 minuten leestijd
    Met Het Groot Coachboek publiceren Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen hun elfde boek in elf jaar. Met hun handelsmerk: praktische, goed doordachte werkvormen zijn de twee ondertussen behoorlijk succesvol. Tijd voor een nadere kennismaking.
    interview
    Non-profit
    16 maart 2011
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Het openbaar bestuur ligt onder vuur. Niet alleen wil het kabinet miljarden bezuinigen op ambtenaren en overheidsdiensten, ook is de burger steeds veeleisender over de dienstverlening. Hoe daarmee om te gaan? Adviseur Michiel Louweret denkt het antwoord te weten en schreef hierover het boek Met publiek elan. Ben Kuiken sprak de auteur.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    14 maart 2011
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Terugblikken en vooruitkijken zijn bezigheden waaraan we ons bij uitstek overgeven op oudejaarsavond, bij jubilea en tijdens een reünie. Het gaat dan vooral over successen en andere aangename herinneringen, en zelden over teleurstellingen, ambities die nooit werden gehaald of juist die dingen waarover we soms stiekem dromen. Dat vonden ze bij De Zindustrie en The Coaching Experience jammer, want je leert elkaar zoveel beter kennen als je dat wel zou doen. Daarom sloegen ze de handen ineen en ontwikkelden Terugblik & vooruitblik, een spel met 365+1 vragen die mensen uitnodigen niet alleen hun successen, maar ook tegenslagen, passies en dromen met elkaar te delen. M&L sprak met Cees Stegenga van The Coaching Experience over de achtergronden van dit opmerkelijke spel.
    interview
    Algemeen management
    10 maart 2011
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Met jezelf word je het vaak nog wel eens. Het met z’n tweeën ergens over eens worden, is al een stuk lastiger. En als er veel partijen in het spel zijn, multi-actor, stokken processen al snel. ‘We vinden het lastig om ons te verdiepen in anderen. Toch is juist dat de sleutel tot samen verbeterstappen zetten’, betoogt Henk Diepenmaat in zijn boek Multi-actor procesmanagement in theorie en praktijk. ‘Het draait om het samen ontwikkelen van multi-actor perspectief. Daarmee krijg je grip op samenhang.’
    interview
    Algemeen management
    4 maart 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Menig manager vindt houvast in geschreven en ongeschreven managementwetten. De wet van Murphy, van Pareto, van Covey, enzovoort. Marcel van Assen heeft er tachtig verzameld en gebundeld in Het Management Wetboek. Maar hoe serieus moeten we ze nemen? Anders dan in de natuurkunde zijn deze managementwetten op zijn minst soms discutabel. M&L vroeg het de auteur.
    interview
    Organisatiekunde
    1 maart 2011
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    Vakmanschap, vertrouwen en verbinding staan centraal in de Europese manier van organiseren. Die is veruit superieur aan het Anglo-Amerikaanse model dat de nadruk legt op het creëren van aandeelhouderswaarde. Jaap Peters en Jaap Jan Brouwer vertellen hoe dat komt en wat dat betekent.
    interview
    Economie
    25 februari 2011
    Annegreet van Bergen
    4-6 minuten leestijd
    Handels- en valutaperikelen die zo uit de hand lopen dat de VS een dertig procent superimporttarief leggen op Chinese producten. Een wereldhandel die zo goed als stil komt te liggen. DSM Nederland dat geen antibiotica uit zijn fabrieken in China geleverd krijgt. België dat bezwijkt onder zijn staatsschuld en failliet gaat. Particuliere spaartegoeden die daardoor niet meer veilig zijn. Een gewapend conflict tussen de VS en China om de toevoer van grondstoffen en energie veilig te stellen. Zie hier de ingrediënten van Het rampscenario van NRC-redacteuren Egbert Kalse en Daan van Lent. M&L vroeg de auteurs onder meer waarom een nieuwe crash onvermijdelijk is.
    interview
    Internet en social media
    23 februari 2011
    Ben Kuiken
    3-5 minuten leestijd
    Social media zijn hot! Wie nu nog niet op Twitter, Facebook of LinkedIn, zit, telt niet meer mee. Maar wat kun je als bedrijf eigenlijk met social media? Kun je er bijvoorbeeld geld mee verdienen? En zo ja, hoe doe je dat dan? Guerrilla-marketingexpert Cor Hospes schreef het vrolijke en praktische boekje Geld verdienen met sociale media.
    interview
    Verandermanagement
    22 februari 2011
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Als verandermanagers hun energie minder richten op het reduceren van weerstand dan op het overwinnen ervan, is de kans veel groter dat zij complexe veranderingsprocessen in organisaties succesvol kunnen doorvoeren, schrijven Erwin Metselaar en Anton Cozijnsen in hun boek Van weerstand naar veranderingsbereidheid dat voor het eerst in 1997 verscheen. Veertien jaar later is het boek nog steeds leverbaar, ondanks de hausse aan titels die sindsdien over verandermanagement is gepubliceerd. De gebruikswaarde ervan is blijkbaar nog steeds onomstreden. Toch verschijnt binnenkort een volledig herziene editie, waarin de auteurs, aangevuld met Peter van Delft, hun inzichten ook een wetenschappelijke basis hebben gegeven. Deze editie ‘Van weerstand naar veranderingsbereidheid’ die begin april op de schappen ligt, moet het begin worden van ‘Evidence Based Verandermanagement’.
    interview
    Organisatiekunde
    18 februari 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Wie overspoeld wordt door informatie en daardoor bijvoorbeeld hoofd- en bijzaken niet meer weet te scheiden, kan baat hebben bij het zogenaamde ‘mindmappen’. Niet alleen geeft een mindmap meer overzicht en inzicht maar het leidt volgens Hans Buskes ook tot sneller en succesvoller zakendoen. M&L vroeg de auteur van Meer inzicht en overzicht met mindmappen om een korte maar overzichtelijke uitleg.
    interview
    Marketing
    15 februari 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Op internet is elk bedrijf even groot, namelijk net zo groot als een beeldscherm. In een notendop is dat de essentie van Calimeromarketing. Na de editie uit 2004 en een herziene versie in 2009 - Calimeromarketing 2.0 - is er nu ook een speedversie van 64 bladzijden – Calimeromarketing 2.0 in een eierdop - dat je in een stiefuurtje hebt gelezen. M&L sprak in lijn met die speedversie even met de auteur van dit alles, Karen Romme.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    9 februari 2011
    Ben Kuiken
    5-6 minuten leestijd
    Op school hebben we het niet geleerd, en het zit ook al niet in onze cultuur: spreken in het openbaar. Toch heeft ons land een aantal Meestersprekers voortgebracht waar elke beginnende spreker van kan leren. Van Hans Wiegel en Hedy d’Ancona tot Ben Tiggelaar en Jos Burgers: allemaal delen ze hun lessen met ons in het boek Meestersprekers. Een gesprek met een van de auteurs, Farah Nobbe.
    interview
    8 februari 2011
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Ik ben gek op verticale wetenschappers. Die term behoeft een kleine toelichting. Ik bedoel mensen die zich met het grootste gemak in universitaire kringen bewegen maar zich ook als een vis in het water van de hardnekkige praktijk voelen. Willem Mastenbroek, naar wie ik toe ga op deze stormachtige middag, is zo iemand. Hij heeft zijn sporen verdiend in de advieswereld, op de universiteit en met zijn initiatief ManagementSite. Zijn naam is voor veel mensen gekoppeld aan ‘onderhandelen’, ‘veranderkunde’ maar bovenal aan ‘sturen op verantwoordelijkheid.’ Wie is die Mastenbroek?
    interview
    Algemeen management
    8 februari 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    In het boek Rijk zakendoen beschrijft consultant Désirée Murk-Scholten hoe ondernemen schijnbaar moeiteloos kan gaan. Als onder- en bovenwereld synchroon met elkaar in de pas lopen, wil het universum nog wel eens de helpende hand reiken.
    interview
    Algemeen management
    8 februari 2011
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Al in 1987 maakte Apple een toekomstfilm waarin je met een vinger over een tabletachtig scherm kon vegen. De voorloper van de smartphone touch. Nokia had dus kunnen weten dat dat een mogelijk scenario was, maar liet zich als marktleider toch verrassen. Hadden ze het Handboek Scenarioplanning - Een strategisch instrument voor het managen van onzekerheid van Mario van Rijn en René van der Burgt maar gelezen.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    7 februari 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Het lijkt met elkaar in tegenspraak, maar in onze sterk geïndividualiseerde samenleving is erbij horen nog net zo belangrijk als vroeger. De moderne mens is een kuddedier en wil maar wat graag weten hoe anderen over hem denken. En terecht, want de spiegel die mensen elkaar gevraagd en ongevraagd voorhouden, laat meestal een genuanceerder, eerlijker beeld zien dan wat iemand zich in zijn eigenwaan verbeeldt. Het Spiegelspel, ontworpen door wetenschapper Pieternel Dijkstra, wil daarbij een handig hulpmiddel zijn. Feedback geven en ontvangen op een speelse manier, maar met een o zo serieuze ondertoon.
    interview
    IT-management / ICT
    2 februari 2011
    Erik de Vries
    3-5 minuten leestijd
    IT is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Toch lijkt gedegen kennis over dit onderwerp voorbehouden aan de branche. In IT voor Managers, een laagdrempelig en inspirerend boekje, legt Patty Muller de basics uit van IT en, belangrijker, maakt ze duidelijk waarom iedere leidinggevend over deze kennis moet beschikken.
    interview
    Marketing
    1 februari 2011
    Rick Nieman
    12-17 minuten leestijd
    Zeg eens eerlijk, beste marketeer, detaillist of dienstverlener: bent u heimelijk ook wel eens bang dat u op gigantische wijze de boot mist? Dat u links en rechts wordt gepasseerd door wéér een nieuwe internetaanbieder van uw productcategorie of dienst? Dat het allemaal veel te vlug gaat en u het eigenlijk niet meer snapt?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden