OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 98 van 2.297 resultaten
interview
Organisatiekunde
28 december 2010
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Shared service centers zijn een blijvertje en geen voorbijgaande hype, voorspelt managementconsultant Hans Strikwerda in zijn Shared service centers II. En niet louter als cost center, maar steeds vaker met een erkende bijdrage aan de concurrentiepositie. Het ssc is niet langer een appendix van de unitorganisatie, maar een essentieel element in de multidimensionale organisatie. Positiegebonden macht in de organisatie gaat daarmee plaatsmaken voor macht gebaseerd op creativiteit en samenwerking.
interview
Economie
28 december 2010
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
De opkomst van de markteconomie was allesbehalve een natuurlijk proces. Vaak waren er overheidsmaatregelen nodig, soms zelfs met geweld, om de vrije markt te creëren. Het huidige marktdenken heeft alle kenmerken van een utopie, meent filosoof Hans Achterhuis. Inclusief de kwalijke gevolgen in de praktijk.
interview
Leiderschap
28 december 2010
Ronald Buitenhuis
9-13 minuten leestijd
Wat maakt de samenwerking tussen KLM en Air France succesvol? Wat maakt Arcadis tot een internationaal ingenieursbedrijf waar Nederland trots op mag zijn? Hoe komt het dat de NS elk jaar haar dienstverlening verbetert? ‘Bedrijven die erin slagen de interne cultuur te veranderen, hebben nooit het woord cultuur of cultuurprogramma in de mond genomen’, concludeert Jaap Boonstra in zijn nieuwste boek Leiders in cultuurverandering; hoe Nederlandse organisaties succesvol hun cultuur veranderen en strategische vernieuwing realiseren.
interview
Non-profit
28 december 2010
Hans de Bruijn
9-12 minuten leestijd
Het meten van prestaties van mensen en organisaties is complex. Prestatiemeting geeft een incompleet beeld, legt het accent al snel op kwantiteit, is command & control-achtig en doet geen recht aan het werk van professionals. Klopt allemaal, zegt Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Maar er is ook zoiets als zinnige prestatiemeting. Meet met mate en praat over de werkelijkheid áchter de cijfers.
interview
Organisatiekunde
28 december 2010
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Zijn volgers op Twitter weten het al. Zijn boek komt er. Hij stelt er vragen, vertelt over zijn schrijfproces en laat mensen meedenken over de titel. Hij voldoet prefect aan de managementwijsheid practice what you preach. Zijn boek gaat dan ook over sociale media en hun invloed op organisaties: Connect! Het is een groot succes. Dit keer bij de boekenkast de ‘jongste’ managementboekenschrijver van eigen bodem: Menno Lanting.
interview
Persoonlijke effectiviteit
28 december 2010
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Als Hans Wopereis ergens van overtuigd is, dan is het van het vermogen van mensen om het verschil te maken. Als je het lef hebt om te laten zien wat je in huis hebt en uit te spreken waar je voor staat, kun je op je omgeving een bezielende invloed uitoefenen. Dat is de boodschap van Het licht en de korenmaat. Optimistisch? Zeker. Reëel? Voor wie wil.
interview
Organisatiekunde
28 december 2010
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Wat is de impact van de nieuwe generatie medewerkers en nieuwe technologieën op organisaties? Met deze vraag stuurde de Stichting Management Studies Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter van HR-adviesbureau Bright & Company op pad. Het resultaat is een nuchter boek over ‘het nieuwe werken’, getiteld Het nieuwe werken ontrafeld. M&L spreekt met Ruurd Baane over het misschien wel meest gehypte thema van dit moment. Baane: ‘Organisaties die hier niet mee aan de slag gaan, missen uiteindelijk de boot.’
interview
Leiderschap
28 december 2010
Erik de Vries
3-5 minuten leestijd
Managementliteratuur voor wetenschappelijk of hoger geschoolde leidinggevenden is er in overvloed. Voor de laag daaronder is het aanbod karig. Jack de Waard en Bart Godding voorzien in een leemte met hun boeken Coaching aan de lopende band en Coaching zonder grenzen. De laatste kan tevens gelezen worden als een handleiding voor multicultureel management. M&L sprak met Bart Godding.
interview
Leiderschap
28 december 2010
Jeroen Ansink
6-9 minuten leestijd
Bestsellerauteur Stephen Covey raadt iedereen aan om dringende zaken die niet belangrijk zijn te negeren. Deze benadering stelt mensen in staat om hun productiviteit drastisch op te schroeven. ‘Ik werk momenteel aan elf boeken tegelijk.’
interview
Verandermanagement
25 december 2010
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
In het boek Grootmeester in veranderen proberen Herman Van den Broeck en coauteur Dave Bouckenooghe ons bij te brengen dat veranderprocessen lang niet zo veel weerstand uit hoeven te lokken als iedereen denkt. ‘Mensen komen graag in actie, maar leidinggevenden lijken dat massaal te zijn vergeten.’
interview
Leiderschap
24 december 2010
Pierre Spaninks
8-11 minuten leestijd
Managers die echt iets willen bereiken met hun team, hebben niet veel aan de abstracte modellen en de dure woorden waar organisatieadviseurs zo graag mee schermen. Die benemen je alleen maar het zicht op de werkelijkheid, vindt ontwikkelingspsycholoog en bedrijfskundige Marc Oskam. Als alternatief construeerde hij ‘het Kompas’: een pretentieloos instrument dat de manager helpt om door de bomen het bos te blijven zien. Niet meer, maar zeker ook niet minder.
interview
Persoonlijke effectiviteit
24 december 2010
Jeroen Ansink
9-13 minuten leestijd
Er wordt beroerd gecommuniceerd in het bedrijfsleven, zegt de Amerikaanse organisatieadviseur Joseph Grenny. Dat komt omdat mensen zowel biologisch als cultureel zijn ontworpen om lastige onderwerpen te mijden. In het onlangs in het Nederlandse vertaalde Crucial conversations legt Grenny uit hoe onze belangrijkste gesprekken zowel respectvol als effectief kunnen zijn.
interview
Organisatiekunde
24 december 2010
Jeroen Ansink
12-16 minuten leestijd
Met zijn baanbrekende onderzoek naar wat een bedrijf groots maakt, schaarde Jim Collins zich onder ‘s werelds meest invloedrijke managementdenkers. In How the Mighty Fall geeft hij zich over aan de dark side: de redenen waarom ondernemingen ten onder gaan. Een gesprek over bergbeklimmen, het beheersen van angst en het gevaar van charismatische leiders.
interview
Financieel management
21 december 2010
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
Roger Peverelli en Reggy de Feniks zijn strategieadviseurs bij respectievelijk VODV in Leusden en het Spaanse 9senses. Zij schreven Reinventing Financial Services waarin ze banken en verzekeraars de weg terug naar de consument wijzen. De financiële crisis is niet in de consumentenmarkt ontstaan. Maar als burger en belastingbetaler hebben klanten wel het gelag moeten betalen. Dat heeft mede geleid tot een relatiecrisis. M&L spreekt met Peverelli en De Feniks over de manier waarop de financiële sector het vertrouwen kan herstellen en de klant weer centraal stelt.
interview
Internet en social media
17 december 2010
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Ondanks de enorme invloed van Google verscheen er in Nederland nog nooit een grondige analyse. Dus schreef internetjournalist Peter Olsthoorn De macht van Google. In een goed onderbouwd betoog prijst hij Google voor de terughoudende manier waarop het met alle mogelijke data omgaat, en wijst hij tegelijkertijd op de gevaren die de dominante positie van de zoekmachine met zich meebrengt.
interview
Organisatiekunde
10 december 2010
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Patronen en mechanismen in organisaties leren zien en vervolgens beïnvloeden. Dat is wat Steven de Groot ons wil leren met zijn nieuwe boek Hun zien het verkeerd. Hij maakt daarbij gebruik van zogenaamde CMO-configuraties, waarbij de C staat voor Context, de M voor Mechanisme en de O voor Outcome.
interview
Strategisch management
1 december 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Elke manager heeft plannen en ambities. Om die plannen gerealiseerd te krijgen, moet hij anderen ervan overtuigen en ze mee krijgen in de uitvoering ervan. Bij deze implementatie gaat het vaak mis, constateert adviseur Wilma van ‘t Kruijs. Zij ontwikkelde de hoofd-, hart- en handenaanpak en schreef daarover het boek Verdraaid ‘t werkt!
interview
Organisatiekunde
29 november 2010
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
De overheid moet niet als een Don Quichote vechten tegen al lopende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals marktwerking, maar deze juist faciliteren en kanaliseren. Theo Poiesz en Jo Caris laten met hun boek Ontwikkelingen in de zorgmarkt zien hoe je vechten tegen windmolens kunt voorkomen. Een boeiende verkenning.
interview
Algemeen management
26 november 2010
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Freek Vermeulen, de veertigjarige associate professor strategic & international management aan de London Business School, nam een sabbatical om Business Exposed te schrijven. Hierin haalt hij een aantal hardnekkige mythes en gewoontes in management en bedrijfsleven onderuit. Dat doet hij met het plezier dat veel wetenschappers eigen is: met behulp van talloze onderzoeken uit alle uithoeken van de academische wereld beschrijft hij ‘The naked truth about what really goes on in the world of business’, zoals de ondertitel luidt.
interview
Algemeen management
19 november 2010
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
In Iedereen coach!, een praktijkboek voor alledag en overal zoals de ondertitel luidt, laat Jef Clement zien hoe de mens beter gebruikmaakt van zijn natuurlijke neiging om anderen te helpen en te adviseren. ‘Stel eens een vraag, in plaats van direct advies te geven’, luidt één van zijn stelregels. M&L sprak met hem over de verschijning van Iedereen coach!