OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 99 van 2.297 resultaten
interview
Algemeen management
18 november 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In haar boek Adieu Secretaresse, Hello Assistant beschrijft Annemarie De Martines-van Schoonhoven de ontwikkeling van het vak waarin zij 25 jaar geleden haar carrière begon. Het beroep is toe aan een nieuwe functieomschrijving, vindt ze: de benaming secretaresse is gedevalueerd en door de opkomst van ICT en het Nieuwe Werken is de verhouding met de manager aan grote veranderingen onderhevig.
interview
Algemeen management
11 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Het boek Integraal klachtenmanagement van Kees Ahaus en Eric de Haan is precies wat het belooft te zijn: een standaardwerk over klachtenmanagement. Aan TNO-directeur Kees Ahaus de vraag waarom bedrijven, hoewel ze weten dat er enorm veel waarde schuilt in goed klachtenmanagement, er maar niet in slagen die wetenschap in daden om te zetten.
interview
Advisering
9 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek En? De essentie van professioneel adviseren zet Edwin Schouten een serie technieken uiteen die het werk van de adviseur effectiever maken. Schouten houdt niet van geleuter, zo blijkt uit een interview met Management & Literatuur.
interview
Coaching en trainen
5 november 2010
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Professionele coaches hebben tegenwoordig een gevarieerd instrumentarium tot hun beschikking. Boeken, cd’s, dvd’s, waaiers, kalenders en een toenemend aantal spellen. Sinds kort is er ook een ‘boekspel’ beschikbaar, Het verhaal van de held, verzorgd door Sheila van de Sande en Vincent van Reusel. Het is een combinatie van boek en spelkaarten die in eendrachtige samenwerking de gecoachte inspireren zijn eigen ‘heldenverhaal’ te creëren. M&L ging op zoek naar de achtergronden van dit bijzondere speeltuig en sprak Sheila van de Sande.
interview
Organisatiekunde
2 november 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
interview
Reclame en verkoop
1 november 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In zijn boek ‘De verkoopmaffia’ veegt marketingjournalist Erwin Wijman de vloer aan met de zogenaamde klantvriendelijkheid waar veel bedrijven zich op laten voorstaan. Bedrijven zouden zich niet moeten toeleggen op het zo efficiënt mogelijk incorporeren van customer care centers in hun bedrijfsvoering, maar hun klanten nu eens echt hoffelijk moeten gaan bejegenen.
interview
Strategisch management
29 oktober 2010
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
De A4 bij Delft. De kabinetsformatie. De discussie over de AOW-leeftijd. De komst van de Olympische Spelen of het WK-voetbal. De Betuwelijn. De hypotheekrenteaftrek. De Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Allemaal voorbeelden van onderhandelingssituaties over grote projecten met op zijn minst discutabele resultaten. Dat kan anders, is de stelling in het Handboek strategisch omgevingsmanagement (SOM) van Twynstra Gudde adviseur Marc Wesselink.
interview
Communicatie en media
26 oktober 2010
Rob Hartgers
5-7 minuten leestijd
Zonder goede reputatie hebben bedrijven geen waarde, stelt Paul Stamsnijder. Bovendien wordt het imago van de organisatie steeds meer verbonden aan die van de CEO. Hij schreef er een boek over onder de titel De vent is de tent. De boodschap? ‘Reputatiemanagement is de verantwoordelijkheid van de top.’
interview
Inkoop en logistiek
22 oktober 2010
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Wie Supply Chain Management (SCM) goed toepast, kan op minimaal tien procent meer winst rekenen. SCM wordt door de business ook wel onderkend als een belangrijk vakgebied, maar toch hangt het er in veel organisaties ‘nog altijd een beetje bij’. Er is onderling wantrouwen en de inkoop- of verkoopmanager vindt het vervelend om macht aan de supply chain manager over te dragen. Omdat er dus nog wel wat te winnen is, is het boek Praktijkboek Supply Chain Management geschreven. Voor de niet-logistiek geschoolde manager.
interview
Coaching en trainen
20 oktober 2010
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Spellen voor het vergroten van teameffectiviteit waren er al, maar hoe je een team moet coachen, leerde je tot voor kort voornamelijk uit boekjes of in de praktijk. Dat laatste gaat vaak gepaard met vallen en opstaan en dat geeft dan weer niet voldoende veiligheid om volhardend voort te gaan met je leerproces. Bij sommige mensen althans. Daarom ontwikkelde Marijke Lingsma samen met Theo Maris het spel De competente teamcoach. Niet bedoeld voor een gezellig avondje met vrienden, maar voor een effectieve training in het vergroten van je teamcoachcompetenties.
interview
Marketing
18 oktober 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Ondernemingen worden steeds meer afgerekend op hun normen en waarden, stelt de Amerikaanse marketinggoeroe Philip Kotler in zijn nieuwe boek ‘Marketing 3.0’. Managers moeten dan ook gaan denken vanuit een stakeholdersmodel met verschillende marketingstrategieën. ‘De wereld een betere plek maken kan heel winstgevend zijn.’
interview
Economie
16 oktober 2010
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Voor het eerst sinds de jaren zeventig dreigen wij weer een lange periode van inflatie tegemoet te gaan, betoogt de macro-econoom en journalist Edin Mujagić in zijn nieuwe boek ‘Het inflatiespook. Waarom de inflatie in Nederland gaat toeslaan en hoe u uw vermogen kunt beschermen’. Tenzij de centrale banken zich weten te ontworstelen aan de invloed van de politiek, zullen de gevolgen dramatisch zijn.
interview
Algemeen management
15 oktober 2010
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
Marijke Lingsma en Aty Boers presteren het weer. Vanaf het moment dat hun Coachingskalender 2011 Scheur je los! op de markt kwam, eiste die onmiddellijk de nummer 1 positie van de bestsellerslijst op. Ook andere boeken van Lingsma worden goed verkocht. Het verschijnen van de negende editie van de scheurkalender is een goede aanleiding om eens door te vragen waarom haar werkwijze zo aanslaat.
interview
Personeelsmanagement
12 oktober 2010
Annegreet van Bergen
5-7 minuten leestijd
John Vollenbroek is organisatieadviseur. Zijn specialisme: het terugdringen van menselijke fouten en het verbeteren van prestaties. In zijn boek Van beginner tot uitblinker legt hij uit hoe mensen leren en vertelt hij waarom niet alle medewerkers experts hoeven te zijn. Daarnaast vertelt hij waarom de meeste bedrijven niet kunnen zonder een aantal experts, volleerde vaklui. Zijn boek is een pleidooi voor de herwaardering van vakmanschap.
interview
Algemeen management
8 oktober 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Warren Buffett’s Management Secrets analyseert ex-schoondochter Mary Buffett de leiderschapskwaliteiten van de op een na rijkste man ter wereld. ‘Hij blinkt boven alles uit in mensenkennis.’
interview
Coaching en trainen
6 oktober 2010
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Volgens Marcolien Huybers zijn veel trainers onbekend met de ‘harde’ kanten van hun vak: het bepalen van leerbehoeften, het ontwerpen van een didactische structuur en het kiezen van de juiste werkvormen. Heel wat leertrajecten zijn vooral gebaseerd op intuïtie. Daarom besloot zij haar kennis als trainer-van-trainers voor een breder publiek beschikbaar te stellen. Het resultaat: het Hoe-boek voor de trainer. M&L sprak met haar over het trainersvak en over de achtergronden van haar boek.
interview
Marketing
4 oktober 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Six Pixels of Separation betoogt de Canadese marketinggoeroe Mitch Joel dat bedrijven hun online verbondenheid beter moeten gebruiken. ‘Grote kans dat de eerste indruk van jouw bedrijf een digitale is.’
interview
Marketing
1 oktober 2010
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Sjef Kerkhofs schreef samen met Martijn Planken, Maurice Beerthuyzen en Jan Adriaanse het boek Social marketing strategie. Van experiment naar succes. Het boek geeft antwoord op de vraag hoe de moderne marketeer effectief gebruik kan maken van social media.
interview
Reclame en verkoop
28 september 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Jan Willem van den Brink en Maarten van Os van Dreamfactory schreven een boek over acquireren voor professionals, Opdrachtgever gezocht. ‘Professionals hebben het gevoel dat ze zich opdringen als ze iets proberen te verkopen, maar dat is niet terecht. Zij hebben juist de beste contacten met klanten.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
14 september 2010
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Een goed boek over persoonlijke effectiviteit: ga maar eens op zoek en je raakt gegarandeerd de weg kwijt. Alleen de backlist van deze website telt al ruim vijftienhonderd titels en toch blijkt er nog steeds plaats voor nieuwe. Zoals het boek Ik (k)en mijn ikken over Voice Dialogue bijvoorbeeld, een methode die ontwikkeld werd in de jaren zeventig van de vorige eeuw en waarover tot voor kort in Nederland nog niet was gepubliceerd. Geen oude wijn in nieuwe zakken dus. M&L sprak met de auteurs van dit boek, Judith Budde, Berry Collewijn en Karin Brugman, drie ervaren begeleiders van de stoelendans die mensen op indringende wijze in gesprek brengt met hun zelf.