OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 355 van 12.060 resultaten
recensie
Communicatie en media
29 juli 2014
Nico Jong
Een veelgehoorde vraag bij opdrachtgevers is wat communicatiemensen nu eigenlijk precies doen en wat zij aan waarde toevoegen? Gerald Morssinkhof is al enige tijd op zoek naar de professionele standaard van het communicatievak, naar antwoord op de vraag wanneer communicatieprofessionals het goed doen in de praktijk. Hij schreef een manifest en ging daarover in gesprek met mensen uit het vak. ‘Het fundament’ is de weerslag van zijn zoektocht. Een boek over de basis van het communicatievak, bedoeld om de professionals daarbinnen meer zelfbewustzijn te geven. Zodat zij vanuit een gezamenlijk fundament samen kunnen werken met opdrachtgevers en hun bijdrage kunnen leveren.
recensie
Organisatiekunde
28 juli 2014
Brigitte Koehler
Jony Ives samenwerking met Steve Jobs heeft een aantal ‘iConische’ producten opgeleverd zoals de iMac, MacBook, iPod, iPhone en de iPad. En toch is er maar weinig bekend over Apple’s Vicepresident Industrial Design. Hoog tijd dus dat Leander Kahney ons in zijn boek ‘Jony Ive: het genie achter de producten van Apple’ laat kennismaken.
recensie
Organisatiekunde
24 juli 2014
Richard van der Lee
3-4 minuten leestijd
Coaches, je hebt ze in alle soorten, maten en benamingen. In ‘Architect van je organisatie’ van Philippe Bailleur kom je de organisatiecoach tegen. Wanneer je over deze organisatiecoach leest dan lijkt dit op een persoon met een onbeperkt arsenaal aan fabelachtige kwaliteiten en brede deskundigheid. Denk bij deze kwaliteit en deskundigheid aan individuele coaching, veranderkunde, het herontwerpen van organisaties en ga nog maar even door.
recensie
Algemeen management
24 juli 2014
Bert Thiel
In de inleiding van Streetwize, Lessen van straatkinderen voor de manager van vandaag zet Arnoud Raskin de zaak meteen op scherp: Elke mens en organisatie kan leren van de winnaars op straat. Als je in moeilijke omstandigheden het verschil wilt blijven maken, moet je de straatattitude van een winnaar hebben. Over waarheid en formulering van deze observatie kun je, denk ik, een aardige boom opzetten.
recensie
Verandermanagement
24 juli 2014
Dick Bos
‘Vandaag doen wat morgen nodig is’, dat is de pakkende titel van het boek van Rob Fijlstra waarmee hij aandacht wil besteden aan het ‘ruimte maken voor sprongsgewijze organisatieverandering.’ Het huidige tijdgewricht vraagt om actieve verandering, want stilstaan is dodelijk. Een aardig boek om te lezen, naar mijn mening echter geen pageturner.
recensie
Marketing
23 juli 2014
Daniëlle de Jonge
‘Dit boek nodigt u uit om in actie te komen en de wereld waardevolle ideeën te presenteren’. Deze zin staat in de inleiding van het boek ‘De difference map’ van brandspecialist en auteur Bernadette Jiwa. En zo’n zin triggert mij enorm. Helemaal als ik de pagina omsla en daar de tien eigenschappen van denkers die het verschil maken zie staan. Gelukkig herken ik het merendeel daarvan in mijzelf en mijn bedrijf. Alle reden dus om er eens goed voor te gaan zitten om te zien hoe ik mijn business en marketing op eigentijdse wijze kan opfrissen.
recensie
Financieel management
23 juli 2014
Jan Hoogstra
3-4 minuten leestijd
De theorie rondom management accounting wordt in dit boek volledig op zijn kop gezet. Het traditionele sturen op cijfers wordt aan de hand van 24 bouwstenen vervangen door het sturen op waarden. Het boek ‘Van cijfers naar waarden, de nieuwe realiteit voor management accounting & control’ van dr. Kees Tillema probeert daarmee het vakgebied aan het denken te zetten om een volgende stap in de ontwikkeling te kunnen zetten.
recensie
Marketing
23 juli 2014
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
‘Islamic branding’. Is dat de islam als merk of hoe je als merk met de islam omgaat? De ondertitel luitdt: ‘Het mekka van kansen’. Het gaat dus over de mogelijkheden die deze bevolkingsgroep de marketeer biedt.
recensie
Leiderschap
21 juli 2014
Richard van der Lee
Leiderschap en bijvoeglijke naamwoorden. Tegenwoordig een onontkoombare combinatie. Denk aan leiderschap en de koppeling met persoonlijk, dienend, dictatoriaal, psychotisch, spiritueel, transformationeel en ga nog maar even door. De vraag is dus wat een boek van twee Engelse wetenschappers over ‘complementair leiderschap’ voor waarde toevoegt aan het bestaande assortiment. Het antwoord: David Pendleton en Adrian Furnham hebben met ‘Waarom je als leider niet alles hoeft te kunnen’ een zeer interessante titel opgeleverd dat als naslagwerk een prominente plek krijgt in mijn boekenkast.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 juli 2014
Yolanda van Heese
3-4 minuten leestijd
Dan Roam is bekend van het boek ‘Op de achterkant van een servet’: een standaardwerk op het gebied van visual notes en zakelijke tekeningen. In ‘Het uitgevouwen servet’ laat hij (letterlijk!) zien hoe je zelf met tekeningen aan de slag kunt om problemen op te lossen. Het is een heerlijk boek, dat je aanzet om zelf te gaan tekenen en zo complexe vraagstukken in kaart te brengen en op te lossen.
recensie
Algemeen management
18 juli 2014
Esther van der Hoorn
Met ‘Klanthelden in de 9+ organisatie. Excelleren in emotionele klantbeleving’ laten de auteurs: Berry Veldhoen en Stephan van Slooten zien hoe je een onderscheidende plaats krijgt in de belevingseconomie met klanthelden die de klant raken op het emotionele vlak. Dit vervolg op ‘De 9+ organisatie. Van marketshare naar mindshare’ voegt veel toe op het gebied van de emotionele klantbeleving.
recensie
Algemeen management
18 juli 2014
Zinzi Stasse
We leven in een tijdperk waarbin we met minder budget en bronnen, kwalitatief hoogwaardigere resultaten moeten leveren. Zowel de overheid als de markt voelt noodzaak te vernieuwen. Het moet allemaal efficiënter en duurzamer. Kosten moeten bespaard worden en impact op maatschappij en milieu verbeterd. Steeds vaker zoeken de markt en overheid elkaar op om gezamenlijk succes te bereiken.
recensie
Psychologie
17 juli 2014
Daniëlle de Jonge
Meer sporten, wat gezonder eten in drukke tijden en timemanagement nu eens echt goed onder de knie krijgen: stuk voor stuk doelen die ik mezelf met enige regelmaat stel. En vele met mij zo hoor en lees ik wel eens. Wat maakt het toch zo lastig om zo’n doel dan fluitend te bereiken? De waan van de dag, dat stemmetje dat zegt ‘ah joh, kan nu wel even zo’ of….?
recensie
Algemeen management
17 juli 2014
Ingrid Snijders
‘Customer Delight in vijf stappen’ van Jean-Pierre Thomassen is allesbehalve stoffig, gericht op (alleen) feitelijkheden, cijfers en controle. Het voorwoord belooft veel goeds: Vooral praktijkgerichte zaken die mij inzicht bieden in customer delight. Dat triggert me tot verder lezen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 juli 2014
Nienke van Oeveren
Karel Witteveen helpt je in ‘Creatief schrijven’ om je eigen schrijfstijl te ontdekken en om manieren te verkennen om creatiever te schrijven. ‘Gebruik concrete en specifieke woorden’, is een van zijn tips. En ik ben ook wel benieuwd welke pen van de pennen van De Bono ik heb.
recensie
Verandermanagement
17 juli 2014
Louis Thörig
1-2 minuten leestijd
In haar boek ‘Leading through change’ dat in het Engels is geschreven, beschrijft Carla Schnitker, internationaal expert op het gebied van leiderschap en communicatie, zes principes van effectief leiderschap bij een veranderingsproces.
recensie
Marketing
17 juli 2014
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Het is inmiddels alweer de zesde druk van dit indrukwekkende leerboek over dienstenmarketing en management. Nu heb ik de vorige edities van ‘Dienstenmarketingmanagement’ niet gelezen dus ik kan deze zesde druk niet vergelijken met de vorige. Maar ik kan wel wat vinden van het boek an sich.
recensie
Leiderschap
16 juli 2014
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
In Jerzy Kosinski’s roman Being there (1971) is tuinman Chance de hoofdpersoon. Hij erft plotsklaps een fortuin van zijn werkgever en moet vanuit zijn beschutte wereld de wijde wereld in. Door zijn puntige uitspraken die allemaal gerelateerd zijn aan het tuinieren, schopt Chance het tot president van Amerika. Het is een satire en Ronald Reagan moest nog gekozen worden tot president!
recensie
Strategisch management
16 juli 2014
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Middenmanagers vinden onvoldoende houvast in de veranderkundige literatuur. Tot die conclusie komt Alexander Groth nadat hij zich jarenlang verdiept heeft in veranderingsprocessen, en dan met name in de rol die daarin voor leidinggevenden in het middenkader is weggelegd. Met zijn boek Leiding geven aan verandering (‘Handboek voor de middle manager’) wil hij daarin verandering brengen. ‘Concreet change leadership’, daarover gaat het. Ofwel: hoe kun je in ingrijpende veranderingsprocessen effectief met gevoelens omgaan?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 juli 2014
Margreet Noordanus
Loopt het werk je oren uit? Ben je niet te stoppen terwijl je eigenlijk toch aan het einde van je latijn bent? Vraag je je af of je ooit nog uit de sleur van opstaan, ontbijten, naar het werk, werken, naar huis, avondeten, koffie drinken, tv kijken en weer slapen gaan komt?