OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 359 van 12.062 resultaten
recensie
Economie
26 mei 2014
Simone Wevers
Groen is hip. Ieder zichzelf respecterend bedrijf claimt tegenwoordig allerlei maatregelen om zuiniger te worden of minder afval te produceren. Nog afgezien van de vraag of het wel oprecht is, heb ik me regelmatig afgevraagd: helpt het eigenlijk allemaal wel? Kunnen we de klimaatcrisis oplossen als we overstappen op groene energie en waterbesparende toiletten? Dat is toch nooit voldoende? En als dit het niet is, wat moeten we dan wel? Kan ik zelf iets doen, iets dat verder gaat dan afval scheiden en doneren aan het WNF, of zijn we afhankelijk van de goodwill van grote bedrijven?
recensie
Projectmanagement
26 mei 2014
Milou Engelaer
Na een intensieve training Projectmatig Werken, een workshop van een goeroe op dit vlak en een kijkje in de keuken bij verschillende projecten, liep ik met de vraag hoe het kan dat iets dat in de boeken zo simpel lijkt, in het echt toch nog zo vaak problemen oplevert. Net op dat moment kwam het boek ‘Het Perfecte Project’ van Bart Flos op mijn pad.
recensie
Communicatie en media
26 mei 2014
Nico Jong
Communicatie mislukt vaak. Zeker als je ervan uitgaat dat het de ontvanger is die uiteindelijk betekenis aan een communicatieboodschap geeft. En dat is nogal eens een andere betekenis dan de zender bedoelt. Er kan veel mis gaan in de interactie tussen mensen, vooral als communicatieprofessionals blijven doen wat ze al jaren doen en de ontwikkelingen in en rond hun vakgebied niet bijhouden en gebruiken. Reden voor Harrie van Rooij een boek te schrijven met de prikkelende titel ‘Stop met communiceren!’
recensie
Verandermanagement
26 mei 2014
Nico Jong
In onze economie zit al langdurig geen beweging en er is steeds minder sprake van dienstbaarheid en durf. Het aantal fraudegevallen neemt schrikbarend toe. Wij lijken te kampen met een mentale energiecrisis, veroorzaakt door een gebrek aan gemeenschapszin, verbeeldingskracht, realiteitszin en moed.
recensie
Algemeen management
23 mei 2014
Dick Bos
‘Het geheim van groeikracht’ van René Savelberg is een heerlijk boek om te lezen. Hier is een schrijver aan het woord met een schat aan ervaring en met een heel duidelijke boodschap: ‘De klant is geen onderdeel van je werk, de klant is je werk!’ Een boek dat je gelezen moet hebben!
recensie
Marketing
23 mei 2014
Iris van Maurik
Allemaal komen we dagelijks in aanraking met reclamespotjes en marketingcampagnes. De ene campagne is sterker dan de andere, de een blijft beter hangen dan de ander. Zo blijft momenteel het (irritant) vrolijke deuntje van ‘Autotaalglas’ gemakkelijk in mijn hoofd hangen. Ik kan het inmiddels van begin tot eind helemaal meezingen. Dat reclames de interesse van veel mensen hebben blijkt ook wel uit de tentoonstelling ‘100 jaar reclame’ in de Beurs van Berlage die onlangs nog, wegens succes, is verlengd.
recensie
Leiderschap
23 mei 2014
Douwe Hatenboer
Een paar dagen geleden stond ik na een lange werkdag in de file op weg naar huis. Een ‘lange’ werkdag, omdat die dag een nieuwe rapportagestructuur was geïntroduceerd. Dit leverde veel weerstand op bij projectleiders in de organisatie. Kortom, het was een dag van vragen beantwoorden, brandjes blussen en te proberen de weerstand weg te nemen.
recensie
Marketing
23 mei 2014
Robbert Timman
3-4 minuten leestijd
Dat de klant de spil is waar alles om draait, is anno 2014 toch wel bekend. Maar doen we hier dan ook iets mee, halen we hier wel het optimale uit? Het boek ‘Customer Experience in de praktijk’ van Manfred van Gurchom, geeft handvatten over het formuleren van een optimale klantenstrategie en klantbediening.
recensie
Algemeen management
22 mei 2014
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat.
recensie
Marketing
21 mei 2014
Victor Blom
Met ‘The Excellent Customer Journey Experience’ heeft Mike Hoogveld een boek geschreven dat een prettige mix is van theorie en praktijk. Het kan goed gebruikt worden als naslagwerk, want alle beschikbare informatie over marketingcampagnes, doelgroepen, en marketingkanalen wordt zeer gestructureerd aangeboden.
recensie
Algemeen management
21 mei 2014
Henk van Tent Becking
Ellen van Bodegom geeft in ‘Moestuinmanagement’ haar persoonlijke belevingen van een organisatieadviseur in haar moestuin. Een bijzonder boek, fraai vormgegeven, waarin
een moestuinmoment wordt gevolgd door ondersteunende theorie en een gesprek met een leidinggevende over dit onderwerp. Deze combinatie maakt dat ‘Moestuinmanagement’ zeker de moeite van het lezen waard is.
recensie
Algemeen management
21 mei 2014
Peter Bosma
3-5 minuten leestijd
‘A3 methodiek’ van Henk Doeleman, Lucian van Heumen en Manon Diepenmaat biedt een uiteenzetting van de methode en doet recht aan de meedenkende en participerende medewerker van nu.
recensie
Organisatiekunde
20 mei 2014
Louis Thörig
In ‘Handboek Organisatieontwikkeling’ onderneemt Marcel van Marrewijk een zoektocht naar en ontwikkeling van een integraal bedrijfskundig raamwerk dat hij de Cubrix noemt en in hoofdstuk 2 introduceert. Daarmee zijn contexten en situaties van organisaties te structureren. Het boek is een aanwinst.
recensie
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 mei 2014
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
‘Druk, druk, druk’ is een veelgehoorde uitspraak tegenwoordig, als je aan iemand vraagt hoe het gaat. En de momenten die nog niet gevuld zijn worden vaak opgeslokt door social media, tablet of smartphone. Daardoor ga je je afvragen wie wél nog tijd heeft tegenwoordig.
In zijn boek ‘Ik heb de tijd’ geeft Paul Loomans een handleiding Tijdsurfen, om ons de tijd weer terug te geven.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Carla Verwijs
Met dank aan technieken als Lean Six Sigma zijn veel bedrijven efficiënt geworden. Het heeft echter ook tot starheid geleid, waardoor ideeën en innovatie geen ruimte meer krijgen. Ori Brafman gaat op bezoek bij het Amerikaanse leger om ‘beteugelde chaos’ aan te brengen. Zijn bevindingen beschrijft hij in ‘Een goede manager zaait verwarring’. Niet alleen het leger, maar ook uw organisatie zal van wat chaos profiteren.
recensie
Leiderschap
20 mei 2014
Roy van den Anker
3-4 minuten leestijd
In mijn studententijd kreeg ik na afloop van een eenmalig college van een Zuid-Afrikaanse docent de aanbeveling om een specifiek boek te bemachtigen van Stephen Covey: ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar was dusdanig onder de indruk van het college dat ik direct doorgelopen ben naar de lokale boekhandel om het boek te bemachtigen.
recensie
Leiderschap
20 mei 2014
Roy van den Anker
3-4 minuten leestijd
In mijn studententijd kreeg ik na afloop van een eenmalig college van een Zuid-Afrikaanse docent de aanbeveling om een specifiek boek te bemachtigen van Stephen Covey: ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar was dusdanig onder de indruk van het college dat ik direct doorgelopen ben naar de lokale boekhandel om het boek te bemachtigen.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Daniel Ofman heeft naam gemaakt met zijn boeken over de kernkwadranten (De kernkwaliteiten van het Enneagram, Bezieling en kwaliteit in organisaties). Boeken waar ik veel plezier aan heb beleefd. Bij het verschijnen van zijn nieuwste boek ‘Inspiratie en inzet in organisaties’ was ik dus sowieso al geïnteresseerd. Ik werd verder aangemoedigd door de ondertitel; ‘als harder werken niet meer werkt’. Een gezegde naar mijn hart. Harder werken is altijd maar een tijdelijke oplossing. Slimmer werken is efficiënter en je wordt er minder moe van.
recensie
Mens en maatschappij
20 mei 2014
Martin van Staveren
2-3 minuten leestijd
Via een aflevering van VPRO’s Tegenlicht maakte ik kennis met de Amerikaan Douglas Rushkoff. Hij is mediatheoreticus, waar ik nog nooit van had gehoord. Zijn laatste boek Present shock brengt je met een schok in onze (digitale) realiteit. De mediatheoreticus blijkt zeer praktisch te kunnen schrijven. Met vele voorbeelden overtuigt het boek dat zowel verleden als toekomst steeds meer in het heden plaats vinden. Is dit wennen? Dit is de present shock en we zitten er midden in.