OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 362 van 12.062 resultaten
    recensie
    Verandermanagement
    21 maart 2014
    Jan Hoogstra
    2-3 minuten leestijd
    In deze roerige economische tijden is verandering aan de orde van de dag. Zijn het geen reorganisaties dan moeten medewerkers wel marktgerichter worden. Het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ onder redactie van Rob van Es bevat een aantal praktijkvoorbeelden rondom verandering en het daarbij toepassen van het model veranderdiagnose. Interessante casussen waarbij echter de basis (het model) ontbreekt.
    recensie
    Strategisch management
    21 maart 2014
    José Otte
    ‘The essence of scenarios’ van Angela Wilkinson en Roland Kupers is een casestudie naar scenarioplanning bij Shell. Aan de hand van interviews met de belangrijkste betrokkenen onthullen de auteurs de principes die Shell hanteert. Ook laten ze zien waarom scenarioplanning zo invloedrijk is geweest in die organisatie.
    recensie
    Communicatie en media
    20 maart 2014
    Louis Thörig
    4-6 minuten leestijd
    Public affairs heeft alles te maken met communicatie. Het is een discipline binnen het communicatievak dat nu een aantal decennia bestaat en nog steeds in ontwikkeling is.
    recensie
    Psychologie
    20 maart 2014
    Peter de Roode
    ‘David & Goliath’ gaat over de wijze waarop we misleid worden over de aard van voordelen. Net zoals we dachten dat Goliath in het voordeel zou zijn tegen David, blijkt het dat we over veel zaken een ongenuanceerde opvatting hebben. Gladwell beschrijft die zaken en maakt inzichtelijk welke aannames mensen hierbij maken. Een goed boek voor iedereen die geïnteresseerd is in de psychologie van het menselijk gedrag.
    recensie
    Reclame en verkoop
    20 maart 2014
    Emma van Opstal
    2-3 minuten leestijd
    ‘Offertes schrijven in 90 minuten’ is de tweede contributie van Marc Draijer in de serie ‘in 90 minuten’. Een toegankelijk, vlot geschreven boek dat ons terugbrengt naar de basis. Wat is eigenlijk het doel van een offerte, en waar moet je rekening mee houden als je er een opstelt?
    recensie
    Psychologie
    20 maart 2014
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    ‘David en Goliath’ gaat over de wijze waarop we misleid worden over de aard van voordelen. Net zoals we dachten dat Goliath in het voordeel zou zijn tegen David, blijkt het dat we over veel zaken een ongenuanceerde opvatting hebben. Gladwell beschrijft die zaken en maakt inzichtelijk welke aannames mensen hierbij maken. Een goed boek voor iedereen die geïnteresseerd is in de psychologie van het menselijk gedrag.
    recensie
    Psychologie
    20 maart 2014
    Marloes Hoekman
    Economie gaat over keuzes maken. Dat was één van de eerste onderwerpen die ik me kan herinneren van mijn economielessen op de middelbare school. Iedereen moet kiezen omdat hij of zij beperkte middelen heeft en dus om moet gaan met schaarste. Mullainathan & Shafir doen hier in hun boek ‘Schaarste’ nog een schepje bovenop.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    20 maart 2014
    Hanneke Tinor-Centi
    2-3 minuten leestijd
    Onderhandelen is lastig. Dat ervaart elke onderhandelaar, telkens opnieuw. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat het verloop en de uitkomst van een onderhandeling zelden of nooit valt te voorspellen. Dat is dan ook meteen het geheim van toponderhandelaars. Zij weten dat de diverse factoren van een onderhandeling voortdurend veranderen.
    recensie
    Internet en social media
    20 maart 2014
    Alexander Knijff
    Sociale media hebben een revolutie veroorzaakt in ons gedrag. Uitwisseling van informatie gaat veel sneller dan voorheen en loopt over heel andere schijven. Klanten krijgen door sociale media steeds meer macht. Het is van groot belang dat organisaties daarop inspelen. Het boek ‘Sociale media strategie in 60 minuten’ van Jarno Duursma geeft daartoe een aanzet. Het boek is concreet genoeg om de inhoud in praktijk te kunnen brengen.
    recensie
    Projectmanagement
    20 maart 2014
    Dick Bos
    ‘Het perfecte project’ van Bart Flos is een boek naar mijn hart! Flos beschrijft daarin niet zozeer een projectmethodiek, maar wijst je op het belang van het testen van de volwassenheid van een project. Waar gaat het fout, op welk moment moet je niet instappen en waar moet je nadrukkelijk STOP zeggen? Je vraagt je af waarom er nog zo veel projecten fout gaan, als je dat zou kunnen voorkomen door - onder andere - dit boek te lezen.
    recensie
    Leiderschap
    20 maart 2014
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Dankzij de gedragseconomie is ons besluitvormingsproces de afgelopen jaren een stuk begrijpelijker geworden. Cognitieve psychologen als Daniel Kahneman en Dan Ariely hebben aangetoond aan dat de mens niet de rationele speler is zoals de economische theorie die jarenlang afbeeldde, maar vol zit met cognitieve illusies die tot voorspelbare fouten kunnen leiden. Dit heeft belangrijke inzichten opgeleverd op het gebied van consumentengedrag, beleggingspatronen, en openbaar beleid. Maar kunnen deze lessen ook worden toegepast op strategische beslissingen?
    recensie
    Verandermanagement
    20 maart 2014
    Sipke Wagenaar
    2-3 minuten leestijd
    Voor Jaap Boonstra is het veranderen van organisaties een avontuur, net als een tocht door een onbekend berglandschap. In zijn ‘Verandermanagement in 28 lessen’ neemt hij je mee op een denkbeeldige reis door een ruw landschap. In 7 etappes laat Jaap Boonstra zien wat er allemaal bij een veranderavontuur komt kijken. Hij weet op boeiende wijze de aandacht van de lezer vast te houden, waardoor het boek, naast heel informatief en leerzaam, ook nog eens een lust is om te lezen. Wil je niet de gehele reis meemaken? Stap dan gewoon onderweg in en geniet van datgene dat jou interesseert.
    recensie
    Strategisch management
    20 maart 2014
    Johan Bel RM
    David Taylor is stichter en managing partner van Brandgym. Als expert in merken schreef hij het Boek ‘Grow the core’ met als ondertitel ‘Laat je merk groeien vanuit de kern’. Zijn pleidooi in dit boek is om in tijden van crisis juist te focussen op de kern en van daaruit groei te zoeken, in plaats van nieuwe markten aan te boren of nieuwe producten te ontwikkelen.
    recensie
    Algemeen management
    20 maart 2014
    Nico Jong
    Managers scheppen orde, zij zorgen voor richting en structuur in de organisatie, maken plannen en proberen werkprocessen te beheersen en de medewerkers in het gelid te houden. Zij stellen alles in het werk om chaos te voorkomen: een toestand van volledige verwarring en wanorde. En dan verschijnt er een boek met als ondertitel ‘Waarom elk bedrijf beter wordt van een beetje chaos.’ Wat moeten zij daar nu mee?
    recensie
    Algemeen management
    19 maart 2014
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Innovatie in het onderwijs is al jaren gebaseerd op externe vergelijking van resultaten. Op rankings dus. Dit leidt tot meer controle van overheidswege, met als gevolg een grote mate van vervreemding onder leraren en leidinggevenden. Volgens Dolf van den Berg is er een nieuwe manier van leidinggeven nodig die minder nadruk legt op beheersbaarheid, maar meer op zingeving. In het onderwijs moet weer ruimte komen voor inspiratie, creativiteit en betrokkenheid.
    recensie
    Financieel management
    18 maart 2014
    Martin van Staveren
    3-5 minuten leestijd
    De nieuwe realiteit voor management accounting en control. Dit is de ondertitel van een baanbrekend boek. Als u nu meteen denkt, ‘ik ben geen controller en heb eigenlijk niets met cijfers’, lees vooral verder. Bent u accountant of controller? Lees dan óók verder. Dit boek is namelijk voor u beiden essentieel. In Van Cijfers naar Waarden brengt Kees Tillema de schijnwereld van cijfers en controle met een luide knal, dwars door de geluidsbarrière, terug in de realiteit.
    recensie
    Algemeen management
    14 maart 2014
    Roy van den Anker
    Voor veel mensen is het pad naar ondernemerschap een droom. De zelfstandigheid en vrijheid verleiden elk jaar weer veel mensen om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en al dan niet parttime als ondernemer aan de slag te gaan. Eén van de belangrijkste zaken die bepaalt of succes volgt is de achterliggende drijfveer. Het motief om van start te gaan, en vooral door te zetten bij tegenwind is van groot belang. In het boek(je) ‘Ondernemen met Passie’ - geschreven door Elaine Romein en Karlijn Smeets-Van Basten Batenburg- vertellen 20 ondernemers wat hun drijfveer was en delen ze praktische tips met de lezers.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    14 maart 2014
    John Manschot
    Dagelijks zeggen we het of horen we het: ‘Veel succes!’ Vooral als dat succes tot stand komt in een complexe professionele omgeving is het niet altijd direct duidelijk wat dat succes nu precies is, laat staan hoe dat succes gerealiseerd kan worden. Helaas worden we niet veel wijzer van het boek van Frans Wijngaarden met de veelbelovende titel ‘Veel succes! Handboek voor het behalen van resultaten.’
    recensie
    Strategisch management
    14 maart 2014
    Joost Hagenaar
    Elke onderneming of organisatie moet keuzes maken in haar strategie, organisatie en klanten. In het boek ‘Klantgestuurde businessmodellen, innoveren tot in het hart van de organisatie’, geschreven door Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers, wordt vanuit de Klant en Klantvoordelen toegewerkt naar een businessmodel met Kernstrategie, Klantcontacten, Strategische bronnen van de organisatie en het Waardenetwerk.
    recensie
    Marketing
    13 maart 2014
    Esther van der Hoorn
    ‘De staatsgreep van de klant’ is de waarschuwende titel van dit boek. Dat klinkt als slecht nieuws, maar dat is het niet. In dit boek vind je stappenplannen en tips om je klanten extreem centraal te stellen. Zo kun je als ‘shining star’ het beste omgaan met deze nieuwe wereld. Echt nieuwe oplossingen staan er niet in, maar het geeft wel praktische handvatten om aan de slag te gaan en heldere methoden om toe te passen.

      Personen

        Trefwoorden