OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 363 van 12.062 resultaten
recensie
Algemeen management
13 maart 2014
Tim Dees
2-3 minuten leestijd
De titel ‘Advocaat van de duivel’ wekte meteen mijn interesse. Een blik op de inhoudsgave met onorthodoxe hoofdstuktitels hielp mij over de streep om dit boek te bestellen. Een kleine greep uit deze titels: ‘Vraag de bruid ten dans’, ‘Gebruik een advocaat als een condoom’ en ‘Wees een psychopaat’. Onorthodox is misschien wel de meest treffende omschrijving voor dit boek. Toch valt er meer over te zeggen.
recensie
Leiderschap
13 maart 2014
Sonja de Bruin
‘Nederland zoekt Leiders, de stap naar buitengewoon leiderschap’ van John Schrederhof is een mooi en wijs boek waarin leiderschap aan de hand van de leiderschapscyclus, een model voor persoonlijk leiderschap, wordt uitgelegd. In dit model zijn zowel de westerse als de oosterse leiderschapsfilosofieën vervat. De wereld zou, volgens mij, zoveel leefbaarder zijn als we de cyclus met z’n allen zouden omarmen.
recensie
Psychologie
13 maart 2014
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Met ‘Tem je geest’ heeft Ruby Wax niet alleen een humoristisch boek geschreven over depressie, maar vooral ook een zeer informatief boek over mindfulness, vol tips die je helpen om de kritische stemmetjes in je hoofd tot rust te manen. Zelden heb ik zo gelachen om een boek dat gaat over een ernstige ziekte zoals depressie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 maart 2014
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Wie in korte tijd letterlijk wil 'zien' hoe Dan Roams manier van problemen oplossen met behulp van tekeningen eruitziet heeft met 'Het uitgevouwen servet' een prima werkboek in handen. Je gaat letterlijk met pen en papier aan de slag en leert in vier dagen hoe je problemen kunt oplossen met behulp van het maken van tekeningen.
recensie
Marketing
12 maart 2014
Johan Bel RM
Nirmalya Kumar, professor marketing en mededirecteur van de Aditya Birla India Centre aan de London Business School, en Jan-Benedict Steenkamp, professor marketing aan UNC Kenan-Flagler, leveren een uitstekende prestatie met hun boek 'Brand breakout'. Het heeft de ondertitel 'Hoe merken uit opkomende markten de wereld veroveren'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 maart 2014
José Otte
1-2 minuten leestijd
In ‘De knikkers en het spel’ beschrijven Niels Klinkenberg en Erica Rietveld een alternatieve benadering. Onzekerheid wordt niet langer als probleem gezien, maar als een gegeven. Organisaties worden beschouwd als netwerken van mensen met verschillende ambities en opportunistisch gedrag. Dit maakt ‘De knikkers en het spel’ een inspirerend en uiterst praktisch boek voor managers.
recensie
Projectmanagement
11 maart 2014
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
‘Scrum voor managers’ van Rini van Solingen en Rob van Lanen is een overzichtelijk boek. Maar is het nu echt zo anders als goed uitgevoerd project- of programmanagement? Over de vormgeving is goed nagedacht. Het kiezen voor aansprekende foto’s en passende teksten versterken het effect van het daaropvolgende hoofdstuk en daarmee het boek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 maart 2014
Jont Groenendaal
De term ‘onderhandelen’ riep bij mij altijd twee associaties op, waar ik na het lezen van ‘Onderhandelen als het heet wordt’ van George van Houtem op teruggekomen ben.
recensie
7 maart 2014
Iris van Maurik
2-3 minuten leestijd
Een nieuw boek van de ZoZa’s! Het eerste boek, ‘Zo Zuidas’, las ik met veel plezier. Benieuwd was ik dan ook naar het tweede boek van deze drie jonge vrouwen uit de advocatuur en het bankwezen.
recensie
recensie
Psychologie
7 maart 2014
Louis Thörig
3-5 minuten leestijd
Daniel Goleman, vooraanstaand psycholoog, is wereldberoemd geworden met zijn baanbrekende boek ‘Emotionele intelligentie’. Maar het fundament van emotionele intelligentie is eigenlijk aandacht. Hij schreef er het boek ‘Aandacht’ over.
recensie
Organisatiekunde
6 maart 2014
Carla Verwijs
'Hoewel weinigen de noodzaak tot Operational Excellence betwisten, vinden veel organisaties het moeilijk om structureel te verbeteren en vooral de verbeteringen te borgen.' Met deze quote begint het boek 'Operational Excellence, van industrie tot dienstverlening' van Marcel van Assen. Bij Operational Excellence denken de meeste mensen aan Lean en Six Sigma. Dit zijn inderdaad belangrijke technieken die veel organisaties gebruiken bij het creëren van een excellente operationele organisatie, maar Marcel van Assen laat zien dat er nog meer is naast deze twee methoden.
recensie
Verandermanagement
6 maart 2014
Marthe van der Molen
Vermoeid van een dag skiën lig ik in bed. Er is geen televisie op de kamer en ik voel mij genoodzaakt toch maar te beginnen aan dat managementboek over organisatieontwikkeling wat ik graag wilde recenseren. In de waan van de dag is dat blijven liggen. Het einde van 'Het et-cetera-principe' blijkt gelijktijdig geruststellend en frustrerend...
recensie
Algemeen management
6 maart 2014
Iris van Maurik
Een opvallende titel: ‘Een goede manager zaait verwarring’. In de huidige werkcultuur verwachten we van managers toch vooral dat zij zorgen dat doelen gerealiseerd worden. Fayol beschreef zelfs in zijn managementtheorie dat ‘controleren en beheersen’ één van de vijf functies van een manager is. De ondertitel van het boek, Waarom elk bedrijf beter wordt van een beetje chaos, laat zien dat contoleren en beheersen niet past binnen de gedachten van de auteurs Ori Brafman en Judah Pollack.
recensie
Organisatiekunde
6 maart 2014
Gilles Hofman
‘Zo doen we dat hier’, een zin waar ik als jonge adviseur al bekend mee ben. Het is de titel van een boek over bestuurders en integriteit. De term integriteit heeft bij mij een negatieve lading, maar dit gevoel baseer ik voornamelijk op de kranten die de laatste jaren bol stonden van integriteitkwesties als zelfverrijking, fraude en mismanagement. Het moest anders en beter. Hoe diep geworteld zijn de problemen? Hoe gaan bestuurders tegenwoordig met deze kwesties om? Hebben ze wel een oplossing? Benieuwd naar de verdiepende verhalen achter de krantenkoppen besluit ik ‘Zo doen we dat hier’ van Niels-Ingvar Boer en Albert Jan Stam te bestellen.
recensie
Communicatie en media
6 maart 2014
Yvette Bartholomée
2-3 minuten leestijd
Het nieuws is overal en altijd beschikbaar: op je pc, telefoon of tablet, op tv, of gewoon in de krant. Nú belangrijk, en daardoor ook de ultieme afleiding. Alain de Botton doet in zijn boek ‘Het nieuws: een gebruiksaanwijzing’ precies wat hij in de titel belooft. Hij geeft een handleiding die je kan helpen de niet aflatende stroom informatie die op je af komt te hanteren, te duiden en zelfs te gebruiken om je leven beter te maken.
recensie
5 maart 2014
José Otte
3-4 minuten leestijd
‘Verandermanagement’ van Henk Kleijn en Fred Rorink is een praktische handleiding voor managers en studenten in het hoger onderwijs. Met in de 3e editie een vereenvoudigd en duidelijker model van verandermanagement, meer praktijkvoorbeelden en geactualiseerde cases.
recensie
Werk en loopbaan
5 maart 2014
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Bij het uitkomen van ‘Lean In’ kwam de naam Sheryl Sandberg me vaag bekend voor, maar echt veel wist ik niet van haar. Na verschijning leek Sandberg (in elk geval hier in Noord-Amerika) overal op te duiken. Samen met Marissa Mayer is Sandberg als COO van Facebook een voorbeeld van een van de weinige vrouwen die de top in het bedrijfsleven wist te bereiken. De vraag waarom topmanagement uit slechts een klein percentage vrouwen bestaat, houdt velen bezig. Sheryl Sandberg geeft in ‘Lean In’ haar perspectief en deelt haar ervaringen.
recensie
Werk en loopbaan
5 maart 2014
Carla Verwijs
Bij het uitkomen van ‘Lean In’ kwam de naam Sheryl Sandberg me vaag bekend voor, maar echt veel wist ik niet van haar. Na verschijning leek Sandberg (in elk geval hier in Noord-Amerika) overal op te duiken. Samen met Marissa Mayer is Sandberg als COO van Facebook een voorbeeld van een van de weinige vrouwen die de top in het bedrijfsleven wist te bereiken. De vraag waarom topmanagement uit slechts een klein percentage vrouwen bestaat, houdt velen bezig. Sheryl Sandberg geeft in ‘Lean In’ haar perspectief en deelt haar ervaringen.
recensie
Algemeen management
5 maart 2014
Peter de Roode
‘Compliance management’ van Peter van den Broeke is een zeer lezenswaardig boek over een onderwerp dat veel organisaties in zijn greep houdt. Vanuit verschillende perspectieven nemen de diverse auteurs de lezer mee op hun verkenningstocht om het compliance-landschap inzichtelijk te maken.