OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 364 van 11.974 resultaten
recensie
Communicatie en media
8 januari 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het gros van zowel managers als medewerkers houdt hun mond stijf dicht over alles wat hun organisatie aangaat. Kritiek wordt hooguit stiekem gedeeld bij de koffieautomaat. Mark Blok beschrijft in Kop dicht, mond open hoe je die desastreuze stilte effectief kunt doorbreken.
recensie
Verandermanagement
7 januari 2014
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
Organisatieontwikkeling moet je goed managen, anders komt er niks van terecht. Tenminste, dat is wat de literatuur ons wil doen geloven. Maar wat, vraagt Thijs Homan zich af in Het et-cetera-principe - Het nieuw perspectief op organisatieontwikkeling als bij nadere beschouwing het management amper invloed op het resultaat blijkt te hebben? Wat, als er in de praktijk van alledag hele andere dynamieken aan het werk zijn?
recensie
Algemeen management
3 januari 2014
Mieke Schepens
'De ondergang van SNS Bank' geschreven door Hetty van de Laar is een pakkende titel. Ook de ondertitel 'Klokkenluider tegen wil en dank' is veelbelovend. De auteur wil ons informeren over de gebeurtenissen die ons allemaal aangaan en zeker interessant zijn voor alle mensen die ooit bij een bank gewerkt hebben of daar nog werken. Er komen een heleboel zaken boven tafel die zonder dit boek niet bekend zouden worden. Wij, belastingbetalers, hadden hier dan niets over geweten. Maar of dit allemaal positief is...
recensie
Algemeen management
3 januari 2014
Margreet Noordanus
Beginnende ondernemer? Of ben je net begonnen en zie je het even niet meer zitten? Twijfel je of je wel of niet voor jezelf zult beginnen? 'Ondernemen met Passie!' is geschreven door Elaine Romein, Karlijn Smeets-Van Basten Batenburg in samenwerking met Lorraine Vesterink. Het boek is een mooie start tijdens de zoektocht naar antwoorden op vragen als: Wil ik eigenlijk echt wel ondernemer worden?, Heb ik het in me om ondernemer te zijn en te blijven? En Wat moet je kunnen als je ondernemer bent?
recensie
Leiderschap
3 januari 2014
Brigitte Koehler
3-4 minuten leestijd
Soms komen verschillende interesses wel heel dicht bij elkaar, zoals in mijn geval bij het lezen van 'Mickonomics', het nieuwe boek van Flip Vuijsje. Een heerlijk managementboek dat 9 slimme managementlessen bevat die worden verduidelijkt aan de hand van het verhaal van een van dé grootste rockbands ooit - 'de Rolling Stones'. En dan in het bijzonder aan de hand van de inzichten van Sir Mick Jagger. Een dergelijk boek kan ik níet laten liggen.
recensie
Marketing
3 januari 2014
Angelina Hammond
De titel van het boek ' Het no-nonsenseboek over merken bouwen' van Suzanne van Gompel dekt de lading volledig. Het is een duidelijk, makkelijk leesbaar boek dat bovendien ook veel amusante en leerzame illustraties bevat. Geen zware theoretische verhandelingen over marketing en branding, maar direct de praktische uitvoering van branding toegelicht. Zonder vakjargon, inderdaad no-nonsense. Een boek naar mijn hart, mag ik wel zeggen.
recensie
Coaching en trainen
3 januari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
'Trainen met resultaat' is bestemd voor trainers die meer willen dan alleen een training draaien. Hoe beoordelen lezers dit boek?
recensie
Leiderschap
2 januari 2014
Claudia Broeke
2-3 minuten leestijd
Dale Carnegie schreef zijn boek 'How to win friends and influence people' al in 1936. Wereldwijd zijn er meer dan 15 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan en het is één van de best verkochte boeken aller tijden. In 2013 is de (licht herziene) versie door uitgever Pearson in Nederland uitgebracht onder de titel 'Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed'. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Zou een boek dat bijna 80 jaar geleden verscheen nog actueel kunnen zijn?
recensie
Strategisch management
2 januari 2014
Rob van Nes
Portfoliomanagement is een onderwerp dat ten onrechte is onderbelicht in het strategisch denken van ondernemers en managers. Net zoals in de managementliteratuur. Er zijn wel modellen die in generieke handboeken over corporate strategy opduiken en de BCG-matrix doet het goed in de marketingopleidingen, maar echte diepgangontbreekt. Blij verrast was ik dus met het verschijnen van het boek 'Succesvolle portfolio's' van Martijn Laar, Klaas de Gier, Wouter de Wolf.
recensie
Verandermanagement
2 januari 2014
Louis Thörig
Het vakgebied veranderkunde heeft een historie van ongeveer 65 jaar, maar heeft lange tijd in haar ontwikkeling stilgestaan. Het was geen échte wetenschap. Het is tijd om veranderkunde in een nieuw perspectief te plaatsen en dat doet Anton Cozijnsen in zijn nieuwste boek 'De 7 V's van verandermanagement'. Volgens de auteur zijn veranderaanpakken pas te ontwikkelen als de relevante kritische risicofactoren of faalfactoren in detail in kaart zijn gebracht en je daarop gaat sturen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 januari 2014
Annett Keizer
Gevers helpen anderen zonder dat ze er iets voor terug verwachten. Iets wat in goede huwelijken en vriendschappen vaak gebeurt, maar op de werkvloer niet. Daar draait het vaak om macht, status, ego en assertiviteit. In 'Geven en nemen' wil hoogleraar Psychologie Adam Grant bewijzen dat gevers op de lange termijn toch succesvol kunnen zijn.
recensie
Organisatiekunde
2 januari 2014
Carla Verwijs
Inmiddels heb ik heel wat boeken gelezen over groepstechnieken, interventies, creatieve oefeningen. 'Toolkit procesregie' van Dees van Oosterhout en Thea Draijer is anders. Geen brainstormtechnieken om zoveel mogelijk ideeën te genereren of een lijst van ijsbrekers, de een nog flauwer dan de ander. Niet vaak heb ik het gevoel dat een groepsoefening (echt) bij zal dragen aan een doel. En geschikt is voor groepen van gevarieerde samenstelling. In 'Toolkit procesregie' had ik dat gevoel wel; het boek staat vol met oefeningen waarvan ik denk dat ik die goed kan gebruiken in allerlei situaties.
recensie
Reclame en verkoop
30 december 2013
Peter de Roode
Over afsluittechnieken zijn al veel boeken geschreven. Ook trainingen over dit onderwerp zijn erg populair. Het (af)sluiten van een deal, de afronding van het verkoopgesprek wordt gezien als een cruciale fase. Gesprekken voeren waarbij niet naar een doel wordt toegewerkt, zal er immers toe leiden dat de verkoper niet zal slagen in het realiseren van zijn targets. Met 'Sluit de deal!' biedt Michel Hoetmer handreikingen om op een slimme manier en op het juiste moment afsluittechnieken in te zetten.
recensie
Internet en social media
27 december 2013
Hans van der Loo
4-5 minuten leestijd
Don Tapscott en medeauteur Anthony D. Williams stellen in hun boek 'Wikinomics' dat nieuwe vormen van virtuele samenwerking de economie in snel tempo op zijn kop zetten. Als lichtend voorbeeld van de eigentijdse 'wikinomics' (het woord 'wiki' is afkomstig uit Hawaï en betekent 'snel') is 'Wikipedia', een enorme uit ruim vijf miljoen artikelen bestaande kenniscontainer waar meer dan 75 000 mensen op vrijwillige basis aan hebben bijgedragen.
recensie
Internet en social media
27 december 2013
Hans van der Loo
4-5 minuten leestijd
Don Tapscott en medeauteur Anthony D. Williams stellen in hun boek 'Wikinomics' dat nieuwe vormen van virtuele samenwerking de economie in snel tempo op zijn kop zetten. Als lichtend voorbeeld van de eigentijdse 'wikinomics' (het woord 'wiki' is afkomstig uit Hawaï en betekent 'snel') is 'Wikipedia', een enorme uit ruim vijf miljoen artikelen bestaande kenniscontainer waar meer dan 75 000 mensen op vrijwillige basis aan hebben bijgedragen.
recensie
Personeelsmanagement
27 december 2013
Peter de Roode
Dit boek gaat over duurzame inzetbaarheid op het werk. Het is fijn dat dit boek er nu is en dat er duidelijkheid begint te komen waar 'duurzame inzetbaarheid' eigenlijk voor staat. 'Een leven lang inzetbaar?' van Annet de Lange en Beatrice van der Heijden is een zeer goed gedocumenteerd en wetenschappelijk verantwoord boek, dat handvatten biedt voor onder andere bestuurders, leidinggevenden en medewerkers.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 december 2013
Sonja de Bruin
1-3 minuten leestijd
'Verbaal meesterschap' heeft mijn kijk op communicatie, en in het bijzonder op presentaties, voorgoed veranderd (in positieve zin). Waar ik me voorheen angstvallig beperkte tot het gebruik van een beamer en een aantal slides, zonder er echt goed over na te denken wat ik wilde bereiken, heb ik nu echt zin gekregen om het volkomen anders aan te gaan pakken en de tips en trucs die Remco Claassen aandraagt, uit te gaan proberen. Dus om er voor te zorgen dat mijn publiek iets gaat doen, iets gaat laten of iets nooit meer vergeet.
recensie
Marketing
27 december 2013
Eric van Arendonk
'Nieuwe online verkoopstrategieën in B2B' dat is de ondertitel van 'Brainbound marketing'. Eindelijk eens een benadering vanuit B2B, dat was de eerste gedachte die bij me opkwam toen ik het boek van Paul Hassels Mönning voor de eerste keer onder ogen kreeg. Nu ben ik best wel sceptisch over de scheidingslijn tussen B2B- en B2C-marketing, voor mij is die namelijk flinterdun. Daarom is het goed om een marketingboek te lezen dat alleen vanuit een B2B-bril geschreven.
recensie
Werk en loopbaan
27 december 2013
Ingrid Spruit
2-3 minuten leestijd
De baan van je leven is vaak niet verder dan drie 'hand shakes' van je verwijderd. In 'Netwerken werkt' laten Rob van Eeden en Els Nijssen zien wat je kunt doen om de juiste handen te vinden. Voor (beginnende) netwerkers en loopbaanbegeleiders is dit een basisboek: netwerken doet iedereen, bewust of onbewust. Wil je er werk van maken, dan geven Van Eeden en Nijssen, met blijk van actuele ontwikkelingen, je een gedegen methode mee. Tegelijkertijd maken ze korte metten met het idee dat netwerken moeilijk en arrogant is
recensie
Marketing
23 december 2013
Ingeborg van Buiten
In het boek 'Prikkel de Koopknop' neemt auteur Carin Frijters de uitdagingen waar de retailsector voor staat onder de loep. Op praktische wijze laat ze ons zelf op zoek gaan naar 'de kansen voor het fysieke winkelspel in 2020'. Een praktisch maar vooral positief boek dat ons laat zien dat er nog volop kansen zijn.