OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 369 van 11.973 resultaten
recensie
Verandermanagement
21 oktober 2013
Robert Paul Schwippert
Over verandertrajecten zijn al boekenkasten vol geschreven. En ook niet- rationele factoren zoals emoties en onderbuik gevoel worden hierbij in de literatuur vaak genoemd. Maar hoe zit het nou eigenlijk met rol van ons brein? Welke krachten prikkelen ons brein en hoe bepalen deze ons gedrag? Simon Sijbrand leert ons in de Trigger Zone door middels van een cocktail van neurowetenschappen, psychoanalyse en veranderkunde wat de invloed is van deze factoren in de praktijk van alle dag.
recensie
Leiderschap
18 oktober 2013
Richard van der Lee
'Hoochie Coochie Man | Blues & Leiderschap' van Ruud Vreeman heeft een originele insteek. Vreeman benadert lessen in leiderschap vanuit een muziekstroming, en dat is weer eens iets anders dan het gebruikelijke managementboek, waarbij de lezer om de oren wordt geslagen met 'de waarheid'.
recensie
Organisatiekunde
15 oktober 2013
Maarten Fijnaut
Operational Excellence (OpX) is voor veel organisaties belangrijker dan ooit. In veel branches wordt gevraagd om meer te doen met minder mensen en middelen. Dan is het handig als er een 'handboek' is dat duidelijk uitlegt hoe organisaties beter kunnen presteren tegen minder kosten. Operational Excellence van Marcel van Assen biedt die handvatten.
recensie
Psychologie
14 oktober 2013
Jan Boerstra
Een boek over helpen, wie zit daarop te wachten? Het geven en ontvangen van hulp is immers een alledaags aspect van het menselijk leven. Edgar Schein laat in zijn boek 'Helpen met impact' zien dat hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, ingewikkelder is dan het op eerste gezicht lijkt. Het is gebaseerd op culturele waarden en gedragscodes en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. En tegelijkertijd levert het zowel voor de helpende als de geholpene veel op.
recensie
Werk en loopbaan
11 oktober 2013
Daniëlle de Jonge
De cover, de schrijfstijl, de tips: alles aan 'Hoe word ik een powervrouw' van Janette Sybrandy schreeuwt om actie. Door u te ondernemen actie wel te verstaan, want zonder het zetten van de nodige stappen is het bereiken van de 'powervrouw-status' niet zo makkelijk. En die stappen variëren van simpel toepasbaar tot grondig denk- en uitzoekwerk. Groot voordeel: auteur Janette Sybrandy weet alle informatie in 'Hoe word ik een powervrouw' met veel enthousiasme over te brengen. Bovendien is het boek lekker overzichtelijk ingedeeld, zodat alle poweraspecten voorbij komen. Dit maakt het tot een compleet naslagwerk voor iedere vrouw die zichzelf het waard vindt om stralend en succesvol in het leven te staan.
recensie
Algemeen management
11 oktober 2013
Daniëlle de Jonge
1-2 minuten leestijd
Een succesvol bedrijf en een gelukkig leven tegelijkertijd. Het kan – waarom ook niet? – en er zijn maar 65 strategieën voor nodig om het te bereiken. Die strategieën staan op enthousiasmerende wijze uiteengezet in het boek 'Winning without Losing' van Bjergegaard en Milne.
recensie
Projectmanagement
10 oktober 2013
Sipke Wagenaar
3-4 minuten leestijd
Steeds vaker zien we om ons heen dat organisaties op een projectmatige manier gaan werken. Daar is ook veel voor te zeggen, want een project bestaat uit 'vooraf omschreven, gezamenlijk te verrichten werkzaamheden, leidend tot een eindproduct' (van Dale), waarbij er dus o.a. een bepaalde afbakening in tijd en geld is. Zeker in crisistijd goed om hiervoor kaders te stellen.
recensie
Werk en loopbaan
9 oktober 2013
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Els Ackerman maakt korte metten met 30 mythes over werk en loopbaan in 'Ik zoek mijn passie'. De eerste druk dateert van 2010. Een aantal verhalen, vragen en columns is eerder gepubliceerd op de website van Intermediair. Helaas is het boek wat verouderd en niet erg vernieuwend.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek The connected company; 16 oktober verschijnt de Nederlandse vertaling.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Richard van der Lee
2-3 minuten leestijd
Na het lezen van het boek 'Slow banking' is de eerste vraag die bij mij opkwam of auteur Hans Kwakman de doelgroep voor zijn boek wel juist heeft ingeschat door met deze titel te werken. De beschreven en herkenbare worsteling, in relatie tot begrippen als verbinding, vertrouwen en controle, is namelijk niet alleen zichtbaar in bankenland maar ook bij talloze andere organisaties in de publieke en private sector.
recensie
Coaching en trainen
8 oktober 2013
Annett Keizer
Iedereen maakt fouten. Meestal balen we daarvan en hebben we het gevoel dat we falen. Remko van der Drift leert ons anders aankijken tegen het maken fouten. Fouten maken is namelijk onvermijdelijk. Sterker nog, fouten maken is relatief en nuttig. Daarom is het van belang om onze mindset te veranderen en ons lerend vermogen vergroten. Niet makkelijk, wel noodzakelijk om succesvol te kunnen zijn. Niet voor niets luidt de ondertitel van dit inspirerende boek 'Durf het beste uit jezelf en je team te halen'.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Louis Thörig
Waarom zijn zoveel organisaties vandaag de dag continu overbelast? Hoe ga je om met een overdosis aan informatie en krijg je een beter inzicht hoe bestaande bedrijfsmiddelen, energie en tijd efficiënt te verdelen? Hoe herken je stapelgedrag? Hoe kun je in vijf stappen organisatiecapaciteit vrijmaken en benutten? Dit zijn thema's waar auteur Frans van Loef met zijn boek 'Stoppen met stapelen' een antwoord op probeert te geven.
recensie
Marketing
4 oktober 2013
Johan Derrez
We belanden in een nieuw tijdperk waarin kennis en creativiteit de belangrijkste productiefactoren zijn. Daarin kenmerkt zich ondernemerschap door onderscheidend vermogen, opvallen, out-of-the-box denken en een gigantische invloed van de digitale wereld op ons handelen en denken, beweert Jack Braeken in de inleiding van 'Commercieel excelleren in een digitale wereld'. De ondernemer en spreker belooft in te gaan op een aantal trends en inzichten om zelf trends te voorspellen.
recensie
Ondernemen
4 oktober 2013
Roel Beugels
1-2 minuten leestijd
Als bankier ben ik iedere dag in gesprek met ondernemers. Daarbij zijn de diverse gespreksitems vaak terug te herleiden tot onderwerpen als betalingsverkeer, overtollige spaargelden of financieringsverzoeken. Dit laatste heeft bijvoorbeeld betrekking op vervangings- of uitbreidingsinvesteringen, extra werkkapitaal of op geheel nieuwe initiatieven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 oktober 2013
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Commercieel succesvol zijn is geen gave, maar een vaardigheid die geleerd kan worden. Wie zijn effectiviteit als verkoper wil verbeteren, heeft dan ook een ruime keus aan cursussen, trainingen en boeken waarin precies uit de doeken gedaan wordt hoe dat gaat: een commercieel contact tot een goed einde brengen. Scoren dus. Commerciële vaardigheden van Johan van Kooten is de jongste bijdrage aan deze rijke verzameling.
recensie
Verandermanagement
3 oktober 2013
Sietse Rauwerdink
2-3 minuten leestijd
'Verandermanagement in 28 lessen' is een onmisbaar en uniek werk in de wereld van verandermanagement. Verwacht geen wetenschappelijke onderbouwing, maar wel een complete en persoonlijke inkijk in de veranderpraktijk van één van Neerlands meest ervaren veranderexperts: Jaap Boonstra.
recensie
Projectmanagement
3 oktober 2013
Martin Walraven
Veel projecten slagen niet. Nicoline Mulder verwijt dat aan het feit dat men in die projecten gebruik maakt van een aanpak die niet geschikt is voor dat type project. Juist vage, complexe, innovatieve projecten hebben baat bij een andere manier van projecten leiden. Value-based Project Management biedt die andere manier, belooft ze in haar gelijknamige boek. Alleen zullen we nog veel ervaring met Value-based Project Management moeten opdoen om deze manier van werken tot gemeengoed te maken.
recensie
Organisatiekunde
1 oktober 2013
Joost Naafs
Gebrek aan kwaliteit herkennen we vrij gemakkelijk, bijvoorbeeld een niet schone hotelkamer of onvriendelijke bediening in een restaurant, maar kwaliteit precies definiëren is des te moeilijker. Gaat het bijvoorbeeld om de kwaliteit, de technische levensduur, van een product of stellen we de waarde voor de gebruiker veel meer centraal? Dat laatste is in de loop der jaren steeds nadrukkelijker op de voorgrond getreden. Kwaliteit is dan het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat is het uitgangspunt van 'IKZ - Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement'
recensie
Leiderschap
1 oktober 2013
Dick Bos
'Het venijn van dit boek zit in de staart!' Dat klinkt negatief maar is absoluut niet zo bedoeld. Het kost tijd om door het boek heen te komen en de essentie ervan te begrijpen. In de laatste hoofdstukken valt de puzzel echter in elkaar. 'Hoera! Energie' van Bert Arons, is dan ook een interessant boek om te lezen, vooral waar het gaat om energievreters en energiegevers. Ofwel hoe breng je daar balans in aan? De uitvoering van het boek is prachtig, maar daar alleen mag de kracht niet in liggen!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 september 2013
Joke Verplanke
3-4 minuten leestijd
Het is een boek met een even aanlokkelijke als intrigerende titel: Ik ben OK, jij bent een sukkel. Berthold Gunster is van huis uit theatermaker en regisseur. Hij heeft een aantal boeken geschreven over het fenomeen 'om-denken'. Dat is een manier van denken waarbij je kijkt naar wat er is, en niet naar wat er zou móeten zijn. Hiermee maak je de omslag van 'ja-maar'- gedrag naar 'ja-en'-gedrag. Het boek is bedoeld om patronen (van 'ja-maar') te onderkennen en om te draaien. Doel is om echt contact te krijgen met iemand, om verbinding te maken.