OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 370 van 11.973 resultaten
recensie
Non-profit
27 september 2013
Voor auteur Annemarie van Dalen is 'Zorgvernieuwing - Over anders besturen en organiseren' het slothoofdstuk van haar zesjarige promotieonderzoek. Twee diepgaande antropologische casusbeschrijvingen vormen de basis van een 379 pagina's tellend boek. Naast Buurtzorg Nederland staat de gehandicapten-organisatie Esdége-Reigersdaal centraal. De sociaal-constructivistische benadering brengt een bijzonder perspectief op 'innovatie'. In hoeverre is er sprake van innovatie in het Nederlandse zorgsysteem?
recensie
Leiderschap
27 september 2013
Louis Thörig
Met 'Clear Leadership' maakt de Canadese auteur Gervase Bushe leiderschap toegankelijk voor iedereen. Het boek gaat over leren tijdens presteren en is gebaseerd op de nieuwste inzichten in menselijk gedrag binnen organisaties, psychologie en de inter-persoonlijke troebelheid (onderling gedoe), zoals Bushe dit laatste noemt. Volgens Bushe is inter-persoonlijke troebelheid een oorzaak van falende partnerships.
recensie
Internet en social media
25 september 2013
Marjolein Boeren-Hermans
3-5 minuten leestijd
Social Media zijn betrekkelijk jong, toch is er al veel over geschreven. Voor wie ondernemer is, bieden social media onverwachte kansen om met je klant in contact te komen. Een goede voorbereiding voorkomt veel tijdverlies en problemen. Immers, social media kunnen je zaak een enorme boost geven, maar ook zeker veel schade berokkenen.
recensie
Verandermanagement
24 september 2013
Kilian Bennebroek Gravenhorst
4-5 minuten leestijd
Als organisatieadviseur, onderzoeker en docent ben ik goed bekend met de publicaties van Jaap Boonstra. Ik was in eerste instantie verrast toen ik 'Verandermanagement in 28 lessen' in de brievenbus vond. Gaat Boonstra nu ook al op de populaire toer? Het lijkt namelijk een luchtige verzameling korte verhalen, maar als je het boek echt tot je neemt ontdek je dat het vol staat met essentiële kwesties uit het vak. Enerzijds heel toegankelijk opgeschreven, anderzijds vol stof tot nadenken en om je eigen handelen aan te spiegelen.
recensie
Algemeen management
24 september 2013
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
SHV is binnen de Nederlandse economie zo’n huishoudnaam dat je bijna zou vergeten je af te vragen waar die steenkolen en die handelsvereniging oorspronkelijk vandaan kwamen. Antwoorden op vragen die je jezelf nog nooit hebt gesteld, kunnen een heel boeiend verhaal opleveren, zo blijkt uit ‘Ik ben koopman’, het boek waarin Charles den Tex de geschiedenis van de familie Fentener van Vlissingen vertelt.
recensie
Reclame en verkoop
19 september 2013
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Sales hoort een van de kritieke succesfactoren van organisatiebeleid te zijn, stelt Robin van der Werf in zijn boek Praktisch sales- en accountmanagement. Daarom verdient sales een plaats in het strategisch hart. Voor de salesfunctie heeft dat belangrijke consequenties: aan commerciële mensen worden nieuwe, hogere eisen gesteld. Met zijn boek wil van der Werf het vak ‘sales’ de tools bieden om optimaal aan die eisen te kunnen voldoen.
recensie
Advisering
19 september 2013
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
Werken voor een opdrachtgever of manager is geen kwestie van ‘u vraagt, wij draaien’. De opdrachtgever aan het denken zetten en zo beter samenwerken, levert de organisatie en alle betrokkenen veel meer op. In Leidingnemen bieden Jan Willem van den Brink en Maarten van Os handvatten voor inhoudelijk deskundige professionals om met meer resultaat, plezier en vertrouwen samen te werken met hun opdrachtgevers en managers. Wat vinden de klanten van Managementboek van dit boek?
recensie
Algemeen management
18 september 2013
Wouter Fioole
3-4 minuten leestijd
Uw kantoor – en met name de processen in uw kantoor – zo inrichten dat het uw bedrijf in staat stelt te groeien? Processen zo inrichten dat ze – op magische wijze – zelfhelend zijn? Altijd op tijd uw werk terugsturen naar uw klant? En dat allemaal terwijl het kantoor werkt zonder management? HET KAN! Tenminste, als we de staf van The Institute for Operational Excellence – de schrijvers van het boek 'Het Kantoor dat uw bedrijf laat groeien' – mogen geloven. Dit is een doorbraak of onzin!
recensie
Verandermanagement
18 september 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Je zou er een aardig kwartetspel van kunnen maken. Mag ik van jou van de serie ‘business model fixeerders’ het geïmplodeerde Kodak? En heb jij voor mij dan IKEA, uit de serie ‘business model verfijners’? Doe mij dan van de ‘business model innoveerders’ DSM. De wijze waarop deze en andere bedrijven hun businessmodellen al dan niet aanpasten, komt uitgebreid aan bod in Re-inventing business (‘hoe bedrijven hun businessmodel innoveren’).
recensie
Marketing
17 september 2013
Johan Bel RM
'Klanten komen altijd van rechts' is het eerste boek van schrijfster Maria Boelens-Zweep. Dit boek is volledig gewijd aan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid in de detailhandel.
recensie
Algemeen management
17 september 2013
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wie het boek 'De zwarte zwaan' met veel interesse heeft gelezen, kan niet om dit meesterwerk van Nassim Taleb heen. Hij beschouwt 'Antifragile' zelf als zijn belangrijkste werk en daar is ook alle reden toe. De inzichten uit zijn vorige boeken komen op een prettige manier terug en er zijn veel nieuwe aspecten toegevoegd. In dit boek stelt Taleb voor om onze huidige visie op voorspellen en risicomanagement radicaal te veranderen.
recensie
Internet en social media
17 september 2013
Annemarie van Groenesteijn
2-3 minuten leestijd
Manfred Spitzer is vastberaden en boos. Twee heerlijke ingrediënten waarmee hij een klemmend betoog schrijft tegen destructief gebruik van digitale media. Nee, een gezellig boek is het niet. Een grafisch weergegeven gezin met )-: gezichtjes staat centraal op de kaft. Daarboven prijkt de titel 'Digitale Dementie –hoe wij ons verstand kapot maken', als een dreigende donderwolk.
recensie
Psychologie
17 september 2013
Hilde Veraart-Maas
'Waarom gaat het nou nooit eens vanzelf? - De mythe van het leien dakje' is het vierde deel in een serie van vijf over automatische gedachten die je kunnen belemmeren in je functioneren. Dit deel gaat over lage frustratietolerantie (LFT): de mate waarin je kunt accepteren dat je voor een belangrijk deel van je leven moeite moet doen en dat het niet altijd gaat zoals je vooraf verwacht of gewild had. Je wilt snel krijgen wat je wilt, je denkt dat je geen moeite of tegenslag kunt verdragen, want die maken je boos of teleurgesteld.
recensie
Verandermanagement
17 september 2013
Martin van Staveren
Persoonlijke veiligheid, niet ziek worden van je werk. Al bijna 10 jaar zijn alle bedrijven met personeel wettelijk verplicht om de gezondheidsrisico's voor medewerkers in kaart te brengen én te beheersen. Hierover is recent een boek verschenen dat de mens in de organisatiecultuur centraal zet: 'Van risico-inventarisatie naar cultuurverandering'. Het is geschreven door Water Zwaard en Cecile van der Velde, beide ervaren adviseurs veiligheidskunde én meer dan gemiddeld geïnteresseerd in de factor mens.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 september 2013
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Zoals bij elk ‘Voor Dummies’-boek duizelt het je wanneer je Mindfulness voor Dummies openslaat. Overal iconen, kaders, tekeningen, checklists, opsommingen. Het langste stuk ononderbroken tekst beslaat nog geen halve bladzij. Alleen al van de aanblik van een willekeurige pagina fladdert je geest alle kanten op en versnelt je hartslag. En dan het gezwollen taalgebruik, zoals van de man die de oefeningen op de begeleidende CD inspreekt: hij is ‘vereerd’ dat hij zijn ‘passie’ voor mindfulness met ons mag delen.
recensie
Non-profit
16 september 2013
Het centrale thema van De Zorgval is de 'presentiebenadering'. Deze filosofie beoogt zorg die minder bepaald wordt door de mechanismen van het bedrijf en de spelregels van de beroepskrachten. Volgens de auteurs, Andries Baart en Christa Carbo, leidt dit ertoe dat de zorg in zijn eigen val loopt en kwetsbaren de dupe worden. Maar is iedere patiënt of cliënt per definitie kwetsbaar?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 september 2013
Louis Thörig
'The Pyramid Principle' (Piramide Principe) is een Amerikaanse bestseller. Helder en overtuigend communiceren is voor veel mensen een kunst die ze niet verstaan. Volgens de auteur Barbara Minto is dat te wijten aan de opbouw van hun betoog. Het gestructureerd verwerken en presenteren van informatie leidt tot verhoogde acceptatie bij de lezer. Barbara Minto wordt beschouwd als een communicatiefenomeen.
recensie
Marketing
16 september 2013
Joost Naafs
3-5 minuten leestijd
Bij het woord marketing denken veel mensen vooral aan het promoten en in de markt zetten van producten: de reclamefolder van de supermarkt, het t.v. spotje voor een product, het heeft allemaal met marketing te maken.
recensie
Marketing
16 september 2013
Max Kohnstamm
Neem met dit boek vandaag direct een voorsprong op je collega's en concurrenten. Paul Postma is er met 'Anatomie van de Verleiding - Neuromarketing succesvol toegepast' in geslaagd een uitstekend boek te schrijven.
recensie
Internet en social media
13 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.