OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 372 van 12.062 resultaten
recensie
Marketing
19 november 2013
Louis Thörig
3-4 minuten leestijd
Een goede reputatie krijg je niet vanzelf. We leven in een uitdagende tijd. Het vertrouwen in organisaties en bestuurders staat meer dan ooit onder druk.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 november 2013
Marjolein Boeren-Hermans
'Sharing' lijkt een nieuw toverwoord. Zo kun je bij sommige organisaties gratis gebruik maken van een werkplek als je bereid bent sociaal kapitaal in te brengen. Veel mensen staan niet louter positief tegenover gratis weggeven: als ik mijn kennis en netwerk inzet, wat krijg ík er dan voor terug? Echt geven, zonder er iets terug voor te verwachten, blijkt moeilijk te zijn. Maar het kan je ook héél veel opleveren. Het addertje onder het gras? Het werkt alleen als je geeft vanuit je karakter: oprecht, betrokken en vanuit je passie. Dat is de boodschap van het boek 'Geven en Nemen, de verborgen dynamiek van succes' van Adam Grant. Maar hoe zet je je karakter om?
recensie
Marketing
19 november 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het is crisis, dus lopen winkeliers en andere aanbieders zich inmiddels de benen uit hun lijf voor de klant. Toch? Niets is minder waar, verzucht marketingadviseur Paul Moers in zijn boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud. Veel personeel ziet de klant alleen als een lastpost waar ze liever niet te veel energie in steken.
recensie
Organisatiekunde
18 november 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.
recensie
Werk en loopbaan
15 november 2013
Mark de Lange
Ondernemer of zzp'er? Het lijken verschillende begrippen, er is dan ook nog veel onduidelijkheid en spraakverwarring over wat het precies omvat en meer nog wat het precies betekent voor jou als toekomstig ondernemer. Juist voor iedereen die nog vraagtekens heeft bij zijn of haar ondernemerschap kansen en voorbereiding, heeft Karen Romme vanuit haar eigen ervaring het boek 'Creëer zelf je ideale baan' geschreven, een boek voor iedereen die overweegt ondernemer of zzp'er te worden.
recensie
Financieel management
15 november 2013
Hanneke Tinor-Centi
Auteurs Fons Huijgens en Bart Niesten zijn twee mannen die hun sporen in het bankwezen meer dan verdiend hebben. Sinds een aantal jaren zijn zij bankiers zonder bank. Vanuit hun eigen adviespraktijk helpen zij mkb-bedrijven bij het verkrijgen van bankkrediet. Met 'De bank de baas' bieden zij ondernemers (in spé) een uiterst heldere kijk op het bankwezen waar zij zoveel jaar werkzaam in zijn geweest. Zij schromen niet een kritische noot te kraken en maakten er een heldere en transparante handleiding van.
recensie
Strategisch management
15 november 2013
Robert Buisman
De eerste zin van dit boek is veelbetekenend: 'Wij zijn gefascineerd door organisaties die echt verschil maken voor klanten, aandeelhouders en medewerkers'. Het is de kern van het boek 'Briljante businessmodellen – Een bijzondere benadering voor betere business' van Kemperman, Geelhoed en Op 't Hoog. De auteurs hebben, met bijdragen van twaalf andere case-auteurs, een werk samengesteld dat zowel een conceptueel kader geeft als praktische verhalen biedt over succesvolle bedrijven.
recensie
Leiderschap
14 november 2013
Ronald van Domburg
'Clear Leadership' van Gervase Bushe is een van de beste boeken over leiderschap die ik ooit gelezen heb. Maar als ik probeer op papier te zetten, waarom ik hier zo door geraakt ben, is de tekst maar een slap aftreksel van wat ik voel en ervaar tijdens het lezen. Het boek spreekt zowel het denken, het waarnemen, het voelen als het verlangen aan en daarmee doet het precies wat de titel belooft: het tot stand brengen van Clear Leadership.
recensie
Financieel management
13 november 2013
Gonny de Wit
2-3 minuten leestijd
'Financiën voor ondernemers - Praktische handleiding voor kleine bedrijven' van Esther Schutte belicht de financiële kant van het ondernemen met vele administratieve & praktische financiële en belastingweetjes. De doelgroep is de ondernemer die geen scholing op administratief gebied heeft gehad en geen specifieke administratieve kennis heeft. Ook bespreekt Schutte een specifieke branche: de detail- en ambulante handel. Voor starters en kenniscentra met een ondernemerstraining een absolute aanrader!
recensie
Economie
12 november 2013
Wardy Poelstra
4-6 minuten leestijd
De oorspronkelijke titel van 'Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm' van Daron Acemoglu, James Robinson luidt, kernachtiger dan de Nederlandse: Why nations fail. Het antwoord op deze vraag zou je, vrij naar Bill Clinton, in één kort zinnetje kunnen samenvatten: 'It's the institutions, stupid!'
recensie
Juridisch
11 november 2013
Joke Verplanke
4-6 minuten leestijd
'Arbeidsrecht en mediation' van de hand van Eva Knipschild en Anika Bongers is bedoeld voor iedere professional die zich met arbeidsrecht bezighoudt. Het boek geeft kennis en inzicht over mediation in de juridische context. Het boek beperkt zich tot individuele arbeidsconflicten met een (potentieel) juridisch kader.
recensie
Algemeen management
8 november 2013
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Alle bekende managementdenkers komen aan bod in MBA in een dag'. Hun meest inspirerende ideeën, superscherp samengevat en glashelder geordend. Met tal van voorbeelden, checklijsten en praktische tips. Wat vinden de klanten van Managementboek van dit boek van Ben Tiggelaar?
recensie
Projectmanagement
7 november 2013
Peter Jansen
3-4 minuten leestijd
Projecten worden niet alleen ingezet bij de ontwikkeling van een nieuw product, maar ook bijvoorbeeld in de bouw, de invoering van een nieuw systeem, een evenement organiseren of bij een reorganisatie. Het boek 'Projectaanpak in zes stappen' van Roel Grit (eveneens schrijver van de bestseller 'Projectmanagement') beschrijft een 6-stappenmethode en is een zeer handig en laagdrempelig naslagwerk voor een ieder die wel eens betrokken is bij een project in een professionele omgeving.
recensie
Leiderschap
6 november 2013
Peter de Roode
'True North' van Peter Sims is een zeer lezenswaardig boek dat de theorie en de praktijk van authentiek leiderschap helder beschrijft. Sims heeft veel CEO's geïnterviewd, hun verhalen opgetekend en die aan de lezer voorgelegd. Niet als vaststaande theorie maar als voorbeeld hoe mensen wel of niet vasthielden aan hun 'True North'. Uit de verhalen ziet de lezer zelf de patronen naar voren komen en aan de hand daarvan kan hij zich afvragen in welke mate dat ook voor hem relevant is. Maar Sims tekent niet alleen op, hij biedt ook een kader, een framework om vast te stellen wat authentiek leiderschap nu eigenlijk inhoudt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 november 2013
Joep Vesters
Auteur Adam Grant is hoogleraar psychologie aan Wharton alsmede onderzoeker en docent. In zijn boek 'Geven en nemen' beantwoordt hij de vraag waarom sommige mensen zoveel voor elkaar krijgen en anderen niet. Hij komt tot de conclusie dat degenen die het meeste bereiken, gevers zijn. Voor mij is dit een management-mensen boek. Hoewel ik benieuwd ben hoe duurzaam deze theorie is in een andere dan de Amerikaanse cultuur.
recensie
Communicatie en media
5 november 2013
Louis Thörig
Ben Warner is auteur en communicatieadviseur en heeft 40 jaar ervaring in public relations voor het bedrijfsleven. Daarnaast heeft hij diverse organisatorische functies bekleed bij bijzondere evenementen. Met name de bouw, energie (aardgas) en de bankensector zijn Warner's expertisegebieden. Ook in het communicatieonderwijs heeft Warner zijn sporen verdiend. Nu komt hij met 'Communicatie, een allemanszaak tussen strategie en gelegenheidsdenken'.
recensie
Internet en social media
5 november 2013
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Moet je een bullebak zijn om een goed bedrijf op te richten? Wie Steve Jobs de biografie van Walter Isaacson leest, zou het bijna denken. De oprichter van computerbedrijf Apple was weliswaar een creatief genie, maar wist zijn visie slechts te verwezenlijken met een managementstijl die dreef op intimidatie en vernedering.
recensie
Marketing
1 november 2013
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Wat hebben marketeers eigenlijk aan neuro-onderzoek? Deze vraag was voor Adriaan Polderman, Karel Smit en Eric van Arendonk de aanleiding om zich te verdiepen in de wereld van Neuromarketing. Anderhalf jaar lang verdiepten ze zich in literatuur, spraken ze met collega’s en interviewden ze experts.
recensie
Verandermanagement
31 oktober 2013
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
Wetenschappelijk onderzoek naar veranderprocessen levert veel kennis op waar de praktijk zijn voordeel mee kan doen. Dat gebeurt ook wel, maar nog lang niet genoeg - vinden Steven ten Have en Wouter ten Have. Met hun nieuwste boek Veranderkracht willen zij managers inspireren om de lat een stukje hoger te leggen, voor zichzelf en voor hun organisaties.
recensie
Leiderschap
30 oktober 2013
Nico Jong
Zingeving krijgt in organisaties niet de aandacht en verzorging die zij nodig heeft. Stelt iemand in een formele situatie de vraag waarom we iets doen of willen, dan wordt hij meestal afgeserveerd met de opmerking dat het wel goed komt, dat het iets is voor later.