OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 373 van 12.062 resultaten
recensie
Coaching en trainen
29 oktober 2013
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
Een conflict op het werk (of waar dan ook) is zo geboren. Een collega die de kantjes ervan afloopt. Niet gehaalde doelen. Een verschil van inzicht of te kort geslapen. Deze opsomming kan pagina's lang worden uitgebreid. Wellicht herkenbaar. Hoewel de meeste mensen niet op een conflict zitten te wachten, komen ze toch vaak voor. Dit zien we op het werk, in een gezin, familie, in een land en op wereldniveau.
recensie
Financieel management
29 oktober 2013
Martin van Staveren
3-5 minuten leestijd
Risicomanagement: Vanuit het Dynamisch Business Model®. Laat je niet afschrikken door de titel van dit sterke boek van Lizanne Vroom. Misschien is dit momenteel wel het beste boek dat in het Nederlandse taalgebied over risicomanagement beschikbaar is. Saillant detail, het is een uitgave van NIBE-SVV. Dit is volgens de gelijknamige website hét kennisinstituut van de financiële wereld. Inderdaad, die sector waarin over risicomanagement de laatste jaren nogal wat te doen is.
recensie
Werk en loopbaan
29 oktober 2013
Dick Bos
Aan zo'n boek, daar heb je wat aan als beginnende ondernemer! Karen Romme leidt je op een boeiende wijze door het landschap van het 'beginnend ondernemerschap' in haar boek 'Creëer zelf je ideale baan!' In het boek wordt een reëel beeld geschetst van de uitdagingen, de valkuilen, de hoogtepunten maar ook de dieptepunten van het creëren van een/je ideale baan. Ik zou zeggen: neem de moeite om eerst dit boek te lezen voor je verder gaat met het najagen van je droom!
recensie
Coaching en trainen
24 oktober 2013
Carla Verwijs
Al na een paar pagina's lezen in 'De ontwikkelcirkel' van Rudy Vandamme, realiseer ik me dat ik een fout bega: ik ben begonnen in boek 3 uit een trilogie en ik heb de voorgaande boeken niet gelezen. Ik ben bang dat ik de nodige voorkennis mis. Gelukkig is dat gevoel van korte duur, want mocht ik al iets hebben gemist, Vandamme legt alles gedetailleerd uit.
recensie
Psychologie
23 oktober 2013
Carla Verwijs
Goliath is een grote man, zeg maar gerust een reus. En van top tot teen gepantserd en van handwapens voorzien. David is maar een schriel mannetje vergeleken bij deze enorme man en toch stapt hij naar voren als vrijwilliger om Goliath te bevechten. We weten hoe het verhaal verder gaat: terwijl Goliath naar voren stormt, pakt David zijn slinger en een steen. Hij raakt de reus op zijn hoofd met de steen, Goliath stort ter aarde en David ontdoet zich van zijn aanvaller door hem de keel door te snijden.
recensie
Psychologie
23 oktober 2013
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Goliath is een grote man, zeg maar gerust een reus. En van top tot teen gepantserd en van handwapens voorzien. David is maar een schriel mannetje vergeleken bij deze enorme man en toch stapt hij naar voren als vrijwilliger om Goliath te bevechten. We weten hoe het verhaal verder gaat: terwijl Goliath naar voren stormt, pakt David zijn slinger en een steen. Hij raakt de reus op zijn hoofd met de steen, Goliath stort ter aarde en David ontdoet zich van zijn aanvaller door hem de keel door te snijden.
recensie
Coaching en trainen
23 oktober 2013
Dick Bos
'Iets meer dan honderd bladzijden voor een boek met een onderwerp dat eigenlijk voor zichzelf spreekt!' dat zou mijn conclusie kunnen zijn van het boek 'Fouten maken (mag) moet' van Remko van der Drift. Toch is het in al zijn eenvoud treffend en een leuk boek om te lezen.
recensie
Marketing
23 oktober 2013
Johan Bel RM
Registermarketeers Eric van Arendonk, Adriaan Polderman en Karel Smit leveren na twee jaar studie hun boek 'Neuromarketing, maximale impact met marketing en communicatie' op. Het is volledig gewijd aan deze nieuwe discipline. Neuromarketing zal marketeers veel beter in staat stellen om het klantengedrag te voorspellen en zal zeer waarschijnlijk een enorme invloed gaan krijgen op marketingstrategie, marktonderzoek, productmanagement, merkenbouw en communicatie. En daarmee is dit boek een must voor marketeers die hun vak serieus nemen.
recensie
Algemeen management
23 oktober 2013
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
In de advieswereld is het al jaren een gevleugelde uitspraak: ‘Je kunt niet ontslagen worden voor het inhuren van McKinsey.’ Het Amerikaanse consultancybureau geldt al bijna negentig jaar als hét orakel voor topbestuurders die worstelen met managementkwesties. Duff McDonald schreef een mooi en indringend boek over De firma.
recensie
Verandermanagement
21 oktober 2013
Robert Paul Schwippert
Over verandertrajecten zijn al boekenkasten vol geschreven. En ook niet- rationele factoren zoals emoties en onderbuik gevoel worden hierbij in de literatuur vaak genoemd. Maar hoe zit het nou eigenlijk met rol van ons brein? Welke krachten prikkelen ons brein en hoe bepalen deze ons gedrag? Simon Sijbrand leert ons in de Trigger Zone door middels van een cocktail van neurowetenschappen, psychoanalyse en veranderkunde wat de invloed is van deze factoren in de praktijk van alle dag.
recensie
Leiderschap
18 oktober 2013
Richard van der Lee
'Hoochie Coochie Man | Blues & Leiderschap' van Ruud Vreeman heeft een originele insteek. Vreeman benadert lessen in leiderschap vanuit een muziekstroming, en dat is weer eens iets anders dan het gebruikelijke managementboek, waarbij de lezer om de oren wordt geslagen met 'de waarheid'.
recensie
Organisatiekunde
15 oktober 2013
Maarten Fijnaut
Operational Excellence (OpX) is voor veel organisaties belangrijker dan ooit. In veel branches wordt gevraagd om meer te doen met minder mensen en middelen. Dan is het handig als er een 'handboek' is dat duidelijk uitlegt hoe organisaties beter kunnen presteren tegen minder kosten. Operational Excellence van Marcel van Assen biedt die handvatten.
recensie
Psychologie
14 oktober 2013
Jan Boerstra
Een boek over helpen, wie zit daarop te wachten? Het geven en ontvangen van hulp is immers een alledaags aspect van het menselijk leven. Edgar Schein laat in zijn boek 'Helpen met impact' zien dat hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, ingewikkelder is dan het op eerste gezicht lijkt. Het is gebaseerd op culturele waarden en gedragscodes en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. En tegelijkertijd levert het zowel voor de helpende als de geholpene veel op.
recensie
Werk en loopbaan
11 oktober 2013
Daniëlle de Jonge
De cover, de schrijfstijl, de tips: alles aan 'Hoe word ik een powervrouw' van Janette Sybrandy schreeuwt om actie. Door u te ondernemen actie wel te verstaan, want zonder het zetten van de nodige stappen is het bereiken van de 'powervrouw-status' niet zo makkelijk. En die stappen variëren van simpel toepasbaar tot grondig denk- en uitzoekwerk. Groot voordeel: auteur Janette Sybrandy weet alle informatie in 'Hoe word ik een powervrouw' met veel enthousiasme over te brengen. Bovendien is het boek lekker overzichtelijk ingedeeld, zodat alle poweraspecten voorbij komen. Dit maakt het tot een compleet naslagwerk voor iedere vrouw die zichzelf het waard vindt om stralend en succesvol in het leven te staan.
recensie
Algemeen management
11 oktober 2013
Daniëlle de Jonge
1-2 minuten leestijd
Een succesvol bedrijf en een gelukkig leven tegelijkertijd. Het kan – waarom ook niet? – en er zijn maar 65 strategieën voor nodig om het te bereiken. Die strategieën staan op enthousiasmerende wijze uiteengezet in het boek 'Winning without Losing' van Bjergegaard en Milne.
recensie
Projectmanagement
10 oktober 2013
Sipke Wagenaar
3-4 minuten leestijd
Steeds vaker zien we om ons heen dat organisaties op een projectmatige manier gaan werken. Daar is ook veel voor te zeggen, want een project bestaat uit 'vooraf omschreven, gezamenlijk te verrichten werkzaamheden, leidend tot een eindproduct' (van Dale), waarbij er dus o.a. een bepaalde afbakening in tijd en geld is. Zeker in crisistijd goed om hiervoor kaders te stellen.
recensie
Werk en loopbaan
9 oktober 2013
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Els Ackerman maakt korte metten met 30 mythes over werk en loopbaan in 'Ik zoek mijn passie'. De eerste druk dateert van 2010. Een aantal verhalen, vragen en columns is eerder gepubliceerd op de website van Intermediair. Helaas is het boek wat verouderd en niet erg vernieuwend.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek The connected company; 16 oktober verschijnt de Nederlandse vertaling.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Richard van der Lee
2-3 minuten leestijd
Na het lezen van het boek 'Slow banking' is de eerste vraag die bij mij opkwam of auteur Hans Kwakman de doelgroep voor zijn boek wel juist heeft ingeschat door met deze titel te werken. De beschreven en herkenbare worsteling, in relatie tot begrippen als verbinding, vertrouwen en controle, is namelijk niet alleen zichtbaar in bankenland maar ook bij talloze andere organisaties in de publieke en private sector.
recensie
Coaching en trainen
8 oktober 2013
Annett Keizer
Iedereen maakt fouten. Meestal balen we daarvan en hebben we het gevoel dat we falen. Remko van der Drift leert ons anders aankijken tegen het maken fouten. Fouten maken is namelijk onvermijdelijk. Sterker nog, fouten maken is relatief en nuttig. Daarom is het van belang om onze mindset te veranderen en ons lerend vermogen vergroten. Niet makkelijk, wel noodzakelijk om succesvol te kunnen zijn. Niet voor niets luidt de ondertitel van dit inspirerende boek 'Durf het beste uit jezelf en je team te halen'.