OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 374 van 12.062 resultaten
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Louis Thörig
Waarom zijn zoveel organisaties vandaag de dag continu overbelast? Hoe ga je om met een overdosis aan informatie en krijg je een beter inzicht hoe bestaande bedrijfsmiddelen, energie en tijd efficiënt te verdelen? Hoe herken je stapelgedrag? Hoe kun je in vijf stappen organisatiecapaciteit vrijmaken en benutten? Dit zijn thema's waar auteur Frans van Loef met zijn boek 'Stoppen met stapelen' een antwoord op probeert te geven.
recensie
Marketing
4 oktober 2013
Johan Derrez
We belanden in een nieuw tijdperk waarin kennis en creativiteit de belangrijkste productiefactoren zijn. Daarin kenmerkt zich ondernemerschap door onderscheidend vermogen, opvallen, out-of-the-box denken en een gigantische invloed van de digitale wereld op ons handelen en denken, beweert Jack Braeken in de inleiding van 'Commercieel excelleren in een digitale wereld'. De ondernemer en spreker belooft in te gaan op een aantal trends en inzichten om zelf trends te voorspellen.
recensie
Ondernemen
4 oktober 2013
Roel Beugels
1-2 minuten leestijd
Als bankier ben ik iedere dag in gesprek met ondernemers. Daarbij zijn de diverse gespreksitems vaak terug te herleiden tot onderwerpen als betalingsverkeer, overtollige spaargelden of financieringsverzoeken. Dit laatste heeft bijvoorbeeld betrekking op vervangings- of uitbreidingsinvesteringen, extra werkkapitaal of op geheel nieuwe initiatieven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 oktober 2013
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Commercieel succesvol zijn is geen gave, maar een vaardigheid die geleerd kan worden. Wie zijn effectiviteit als verkoper wil verbeteren, heeft dan ook een ruime keus aan cursussen, trainingen en boeken waarin precies uit de doeken gedaan wordt hoe dat gaat: een commercieel contact tot een goed einde brengen. Scoren dus. Commerciële vaardigheden van Johan van Kooten is de jongste bijdrage aan deze rijke verzameling.
recensie
Verandermanagement
3 oktober 2013
Sietse Rauwerdink
2-3 minuten leestijd
'Verandermanagement in 28 lessen' is een onmisbaar en uniek werk in de wereld van verandermanagement. Verwacht geen wetenschappelijke onderbouwing, maar wel een complete en persoonlijke inkijk in de veranderpraktijk van één van Neerlands meest ervaren veranderexperts: Jaap Boonstra.
recensie
Projectmanagement
3 oktober 2013
Martin Walraven
Veel projecten slagen niet. Nicoline Mulder verwijt dat aan het feit dat men in die projecten gebruik maakt van een aanpak die niet geschikt is voor dat type project. Juist vage, complexe, innovatieve projecten hebben baat bij een andere manier van projecten leiden. Value-based Project Management biedt die andere manier, belooft ze in haar gelijknamige boek. Alleen zullen we nog veel ervaring met Value-based Project Management moeten opdoen om deze manier van werken tot gemeengoed te maken.
recensie
Organisatiekunde
1 oktober 2013
Joost Naafs
Gebrek aan kwaliteit herkennen we vrij gemakkelijk, bijvoorbeeld een niet schone hotelkamer of onvriendelijke bediening in een restaurant, maar kwaliteit precies definiëren is des te moeilijker. Gaat het bijvoorbeeld om de kwaliteit, de technische levensduur, van een product of stellen we de waarde voor de gebruiker veel meer centraal? Dat laatste is in de loop der jaren steeds nadrukkelijker op de voorgrond getreden. Kwaliteit is dan het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat is het uitgangspunt van 'IKZ - Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement'
recensie
Leiderschap
1 oktober 2013
Dick Bos
'Het venijn van dit boek zit in de staart!' Dat klinkt negatief maar is absoluut niet zo bedoeld. Het kost tijd om door het boek heen te komen en de essentie ervan te begrijpen. In de laatste hoofdstukken valt de puzzel echter in elkaar. 'Hoera! Energie' van Bert Arons, is dan ook een interessant boek om te lezen, vooral waar het gaat om energievreters en energiegevers. Ofwel hoe breng je daar balans in aan? De uitvoering van het boek is prachtig, maar daar alleen mag de kracht niet in liggen!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 september 2013
Joke Verplanke
3-4 minuten leestijd
Het is een boek met een even aanlokkelijke als intrigerende titel: Ik ben OK, jij bent een sukkel. Berthold Gunster is van huis uit theatermaker en regisseur. Hij heeft een aantal boeken geschreven over het fenomeen 'om-denken'. Dat is een manier van denken waarbij je kijkt naar wat er is, en niet naar wat er zou móeten zijn. Hiermee maak je de omslag van 'ja-maar'- gedrag naar 'ja-en'-gedrag. Het boek is bedoeld om patronen (van 'ja-maar') te onderkennen en om te draaien. Doel is om echt contact te krijgen met iemand, om verbinding te maken.
recensie
Non-profit
27 september 2013
3-4 minuten leestijd
Voor auteur Annemarie van Dalen is 'Zorgvernieuwing - Over anders besturen en organiseren' het slothoofdstuk van haar zesjarige promotieonderzoek. Twee diepgaande antropologische casusbeschrijvingen vormen de basis van een 379 pagina's tellend boek. Naast Buurtzorg Nederland staat de gehandicapten-organisatie Esdége-Reigersdaal centraal. De sociaal-constructivistische benadering brengt een bijzonder perspectief op 'innovatie'. In hoeverre is er sprake van innovatie in het Nederlandse zorgsysteem?
recensie
Leiderschap
27 september 2013
Louis Thörig
Met 'Clear Leadership' maakt de Canadese auteur Gervase Bushe leiderschap toegankelijk voor iedereen. Het boek gaat over leren tijdens presteren en is gebaseerd op de nieuwste inzichten in menselijk gedrag binnen organisaties, psychologie en de inter-persoonlijke troebelheid (onderling gedoe), zoals Bushe dit laatste noemt. Volgens Bushe is inter-persoonlijke troebelheid een oorzaak van falende partnerships.
recensie
Internet en social media
25 september 2013
Marjolein Boeren-Hermans
3-5 minuten leestijd
Social Media zijn betrekkelijk jong, toch is er al veel over geschreven. Voor wie ondernemer is, bieden social media onverwachte kansen om met je klant in contact te komen. Een goede voorbereiding voorkomt veel tijdverlies en problemen. Immers, social media kunnen je zaak een enorme boost geven, maar ook zeker veel schade berokkenen.
recensie
Verandermanagement
24 september 2013
Kilian Bennebroek Gravenhorst
4-5 minuten leestijd
Als organisatieadviseur, onderzoeker en docent ben ik goed bekend met de publicaties van Jaap Boonstra. Ik was in eerste instantie verrast toen ik 'Verandermanagement in 28 lessen' in de brievenbus vond. Gaat Boonstra nu ook al op de populaire toer? Het lijkt namelijk een luchtige verzameling korte verhalen, maar als je het boek echt tot je neemt ontdek je dat het vol staat met essentiële kwesties uit het vak. Enerzijds heel toegankelijk opgeschreven, anderzijds vol stof tot nadenken en om je eigen handelen aan te spiegelen.
recensie
Algemeen management
24 september 2013
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
SHV is binnen de Nederlandse economie zo’n huishoudnaam dat je bijna zou vergeten je af te vragen waar die steenkolen en die handelsvereniging oorspronkelijk vandaan kwamen. Antwoorden op vragen die je jezelf nog nooit hebt gesteld, kunnen een heel boeiend verhaal opleveren, zo blijkt uit ‘Ik ben koopman’, het boek waarin Charles den Tex de geschiedenis van de familie Fentener van Vlissingen vertelt.
recensie
Reclame en verkoop
19 september 2013
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Sales hoort een van de kritieke succesfactoren van organisatiebeleid te zijn, stelt Robin van der Werf in zijn boek Praktisch sales- en accountmanagement. Daarom verdient sales een plaats in het strategisch hart. Voor de salesfunctie heeft dat belangrijke consequenties: aan commerciële mensen worden nieuwe, hogere eisen gesteld. Met zijn boek wil van der Werf het vak ‘sales’ de tools bieden om optimaal aan die eisen te kunnen voldoen.
recensie
Advisering
19 september 2013
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
Werken voor een opdrachtgever of manager is geen kwestie van ‘u vraagt, wij draaien’. De opdrachtgever aan het denken zetten en zo beter samenwerken, levert de organisatie en alle betrokkenen veel meer op. In Leidingnemen bieden Jan Willem van den Brink en Maarten van Os handvatten voor inhoudelijk deskundige professionals om met meer resultaat, plezier en vertrouwen samen te werken met hun opdrachtgevers en managers. Wat vinden de klanten van Managementboek van dit boek?
recensie
Algemeen management
18 september 2013
Wouter Fioole
3-4 minuten leestijd
Uw kantoor – en met name de processen in uw kantoor – zo inrichten dat het uw bedrijf in staat stelt te groeien? Processen zo inrichten dat ze – op magische wijze – zelfhelend zijn? Altijd op tijd uw werk terugsturen naar uw klant? En dat allemaal terwijl het kantoor werkt zonder management? HET KAN! Tenminste, als we de staf van The Institute for Operational Excellence – de schrijvers van het boek 'Het Kantoor dat uw bedrijf laat groeien' – mogen geloven. Dit is een doorbraak of onzin!
recensie
Verandermanagement
18 september 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Je zou er een aardig kwartetspel van kunnen maken. Mag ik van jou van de serie ‘business model fixeerders’ het geïmplodeerde Kodak? En heb jij voor mij dan IKEA, uit de serie ‘business model verfijners’? Doe mij dan van de ‘business model innoveerders’ DSM. De wijze waarop deze en andere bedrijven hun businessmodellen al dan niet aanpasten, komt uitgebreid aan bod in Re-inventing business (‘hoe bedrijven hun businessmodel innoveren’).
recensie
Marketing
17 september 2013
Johan Bel RM
'Klanten komen altijd van rechts' is het eerste boek van schrijfster Maria Boelens-Zweep. Dit boek is volledig gewijd aan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid in de detailhandel.
recensie
Algemeen management
17 september 2013
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wie het boek 'De zwarte zwaan' met veel interesse heeft gelezen, kan niet om dit meesterwerk van Nassim Taleb heen. Hij beschouwt 'Antifragile' zelf als zijn belangrijkste werk en daar is ook alle reden toe. De inzichten uit zijn vorige boeken komen op een prettige manier terug en er zijn veel nieuwe aspecten toegevoegd. In dit boek stelt Taleb voor om onze huidige visie op voorspellen en risicomanagement radicaal te veranderen.