OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 375 van 12.062 resultaten
recensie
Internet en social media
17 september 2013
Annemarie van Groenesteijn
2-3 minuten leestijd
Manfred Spitzer is vastberaden en boos. Twee heerlijke ingrediënten waarmee hij een klemmend betoog schrijft tegen destructief gebruik van digitale media. Nee, een gezellig boek is het niet. Een grafisch weergegeven gezin met )-: gezichtjes staat centraal op de kaft. Daarboven prijkt de titel 'Digitale Dementie –hoe wij ons verstand kapot maken', als een dreigende donderwolk.
recensie
Psychologie
17 september 2013
Hilde Veraart-Maas
4-6 minuten leestijd
'Waarom gaat het nou nooit eens vanzelf? - De mythe van het leien dakje' is het vierde deel in een serie van vijf over automatische gedachten die je kunnen belemmeren in je functioneren. Dit deel gaat over lage frustratietolerantie (LFT): de mate waarin je kunt accepteren dat je voor een belangrijk deel van je leven moeite moet doen en dat het niet altijd gaat zoals je vooraf verwacht of gewild had. Je wilt snel krijgen wat je wilt, je denkt dat je geen moeite of tegenslag kunt verdragen, want die maken je boos of teleurgesteld.
recensie
Verandermanagement
17 september 2013
Martin van Staveren
Persoonlijke veiligheid, niet ziek worden van je werk. Al bijna 10 jaar zijn alle bedrijven met personeel wettelijk verplicht om de gezondheidsrisico's voor medewerkers in kaart te brengen én te beheersen. Hierover is recent een boek verschenen dat de mens in de organisatiecultuur centraal zet: 'Van risico-inventarisatie naar cultuurverandering'. Het is geschreven door Water Zwaard en Cecile van der Velde, beide ervaren adviseurs veiligheidskunde én meer dan gemiddeld geïnteresseerd in de factor mens.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 september 2013
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Zoals bij elk ‘Voor Dummies’-boek duizelt het je wanneer je Mindfulness voor Dummies openslaat. Overal iconen, kaders, tekeningen, checklists, opsommingen. Het langste stuk ononderbroken tekst beslaat nog geen halve bladzij. Alleen al van de aanblik van een willekeurige pagina fladdert je geest alle kanten op en versnelt je hartslag. En dan het gezwollen taalgebruik, zoals van de man die de oefeningen op de begeleidende CD inspreekt: hij is ‘vereerd’ dat hij zijn ‘passie’ voor mindfulness met ons mag delen.
recensie
Non-profit
16 september 2013
Het centrale thema van De Zorgval is de 'presentiebenadering'. Deze filosofie beoogt zorg die minder bepaald wordt door de mechanismen van het bedrijf en de spelregels van de beroepskrachten. Volgens de auteurs, Andries Baart en Christa Carbo, leidt dit ertoe dat de zorg in zijn eigen val loopt en kwetsbaren de dupe worden. Maar is iedere patiënt of cliënt per definitie kwetsbaar?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 september 2013
Louis Thörig
'The Pyramid Principle' (Piramide Principe) is een Amerikaanse bestseller. Helder en overtuigend communiceren is voor veel mensen een kunst die ze niet verstaan. Volgens de auteur Barbara Minto is dat te wijten aan de opbouw van hun betoog. Het gestructureerd verwerken en presenteren van informatie leidt tot verhoogde acceptatie bij de lezer. Barbara Minto wordt beschouwd als een communicatiefenomeen.
recensie
Marketing
16 september 2013
Joost Naafs
3-5 minuten leestijd
Bij het woord marketing denken veel mensen vooral aan het promoten en in de markt zetten van producten: de reclamefolder van de supermarkt, het t.v. spotje voor een product, het heeft allemaal met marketing te maken.
recensie
Marketing
16 september 2013
Max Kohnstamm
Neem met dit boek vandaag direct een voorsprong op je collega's en concurrenten. Paul Postma is er met 'Anatomie van de Verleiding - Neuromarketing succesvol toegepast' in geslaagd een uitstekend boek te schrijven.
recensie
Internet en social media
13 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.
recensie
Verandermanagement
11 september 2013
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Tien jaar lang was hun Handboek verandermanagement verplichte kost voor change agents en iedereen die dat wilde worden. Nu komen Willem J. Vrakking en Anton J. Cozijnsen met een opvolger: het Basisboek veranderkunde. Een systematische, integrale presentatie van de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
recensie
Coaching en trainen
10 september 2013
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
In 'Goh' beschrijven Albert de Vries en Thijs Schiphorst verrassende ontmoetingen met mensen met autisme. Het is een verademing om nu eens niet te lezen wat de beperkingen van mensen met autisme zijn en hoeveel geld de zorg voor deze mensen ons jaarlijks kost en dat deze kosten onbeheersbaar zijn. De afkorting 'goh' staat voor gelukte onverwachte handelingen.
recensie
Verandermanagement
10 september 2013
Carla Derijck
In 'Systemisch performance management' is de kruisbestuiving tussen infrastructuur, informatietechnologie en systeemdenken beschreven. Dit combineren Dries van Nieuwenhuyse, Simonne Vermeylen en Philippe Devos met het streven naar duurzame verandering. De drie auteurs én zeventien gastauteurs verstaan de kunst om deze onderwerpen zo te verbinden dat het hout snijdt. Dit levert een helder, gedegen, gestructureerd en inspirerend werkstuk op.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 september 2013
Annett Keizer
Als mens communiceren we het sterkst via ons non-verbale gedrag. Daarvan zijn de schrijvers overtuigd en ik sluit mij, als communicatiecoach en vaardigheidstrainer, daar helemaal bij aan. Het boek belooft 'het meest complete Nederlandstalige handboek' te zijn voor lichaamstaal. In het eerste hoofdstuk schetsen de schrijvers overtuigend hun visie: 'Kennis van lichaamstaal helpt je om je bewust te worden van wat iemand echt voelt en is het kompas bij uitstek in elk gesprek'. Vol verwachting begin ik dan ook te lezen.
recensie
Marketing
9 september 2013
2-3 minuten leestijd
'Zorgmarketing in de praktijk deel 2' is een vlot geschreven boek met scherpe kanten. Het boek van auteur Sjors van Leeuwen is een tijdsdocument in de dynamische tijd waarin de zorgsector zich bevindt en ontwikkelt naar een gereguleerde zorgmarkt. Wetenschappelijke theorieën wisselen af met de vele 'verzamelde' praktijkvoorbeelden. Hierin zit tegelijk het risico dat voorbeelden bij elkaar geraapt zijn en zich in het vervolg van het boek tegenspreken.
recensie
Internet en social media
9 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.
recensie
Coaching en trainen
6 september 2013
Maarten Fijnaut
3-4 minuten leestijd
Gitta & Lenneke Overmaat introduceren in 'Multifocus' een nieuwe methode. Een manier die de 'beoefenaar' van deze techniek helpt om gemakkelijk te schakelen tussen zienswijzen. De deuren worden geopend om anders tegen zaken aan te kijken en meer begrip te kweken voor andere standpunten. Dit geeft individuen, teams en organisaties de mogelijkheid om met ander gedrag ook andere resultaten te bereiken. Het kleurrijke boek en de beloftes ogen op het eerste gezicht als weer een nieuwe toevoeging aan de wereld van tools om 'in te delen naar kleuren'. Waar bij andere modellen het gevaar voor 'hokjesdenken' op de loer ligt, helpt Multifocus juist om de blik te verruimen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 september 2013
Annett Keizer
Voor iedereen die een goed gesprek met zijn of haar klant wil voeren is 'Commercieel luisteren. Over oenen, kampioenen en strandballen'van Marc van Katwijk een aanrader. Niet omdat het volstaat met nieuwe informatie, maar omdat het in een notendop de essentie van goed luisteren en contact maken schetst. In simpel taalgebruik met korte krachtige adviezen tot de kern komen waar het in effectieve communicatie om draait. Daar gaat het in dit boek allemaal om.
recensie
Marketing
5 september 2013
Johan Bel RM
Paul Moers stort zich met zijn 'Dienstbaar zijn is het nieuwe goud' op het onderwerp dienstbaarheid. Dat lijkt uitgekauwd, maar de schrijver maakt je al snel duidelijk dat dit niet het geval is. Met wat mooie oneliners weet hij de lezer vanaf het begin al te prikkelen: '8 stappen om je klant te verdienen' en 'verras de klant, voordat deze jou verrast'.
recensie
Leiderschap
4 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Het zijn geen makkelijke tijden voor leiders, zegt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in het uitstekende The end of leadership. Het vertrouwen van burgers in hun politici is lager dan ooit, topbestuurders worden om de haverklap weggezet als graaiers, artsen krijgen steeds vaker te maken met opstandige patiënten, en onderwijzers verliezen in toenemende mate het respect van hun leerlingen.
recensie
Non-profit
3 september 2013
Elske Verbeek
De auteurs van het boek 'Koplopers in de Zorg' zijn, niet onterecht, gevallen over het feit dat de Nederlandse gezondheidszorg er niet voldoende in slaagt om zichzelf goed over het voetlicht te brengen. Incidenten beheersen de beeldvorming; wanneer er een medische fout wordt gemaakt of zowel patiënten als zorgverleners per ongeluk met een virus worden besmet staan de kranten er vol mee. Het is dan ook een mooie gedachte om eens een boek uit te geven dat bol staat van succesverhalen. Waar is de gezondheidszorg nu eigenlijk goed in? Waar innoveren zij, stijgen zij boven zichzelf en anderen uit?