OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 382 van 12.062 resultaten
recensie
IT-management / ICT
5 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
2-3 minuten leestijd
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Dit boek heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2005 heeft hij in navolging van zijn eigen advies – dus op basis van een gebruikerstest – een tweede editie uitgebracht. Op basis van de uitkomsten van dezelfde gebruikerstest heeft hij ook een tweede boek uitgebracht in 2010 met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit tweede boek leert je om zelf usability tests uit te voeren. Beide boeken kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
recensie
Algemeen management
4 juni 2013
Dick Bos
In een periode waarin veel boeken worden geschreven over allerlei vormen van managen, krijg je dan opeens een boek in handen van Ward Grootens: 'Het recht op een baas'. Als subtitel staat er op de kaft: 'Afscheid van de zoek-het-maar-uit manager'. Het is een heerlijk boek om te lezen, met tal van herkenbare situaties. Waar het op neerkomt, is dat werknemers – in alle opzichten – recht hebben op een 'betrokken' manager.
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2013
Amber Zwartbol
Het wordt vaak gezegd op de werkvloer: 'Je collega's kies je niet uit'. Dit is uiteraard tot op zekere hoogte waar en toch zullen de meeste mensen regelmatig in teamverband moeten werken. Mark van den Broek en Sebastiaan Villhaber, de bedenkers van de 'Teamontwikkelingskaarten', spreken van 'slagvaardige teams'. In zulke teams wordt aan concrete doelen gewerkt en zijn de succesfactoren, rollen en verantwoordelijkheden goed gedefinieerd. Het uitspreken van de waarden en normen die daarbij belangrijk zijn is daarbij cruciaal.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 juni 2013
Jori Ebskamp
1-2 minuten leestijd
'Feedback geven, dat is toch iemand genuanceerd eens lekker de waarheid zeggen?' of 'Als ik feedback krijg, dan kaats ik de bal altijd even terug'. Dit zijn twee opmerkingen die ik een tijdje geleden zo had kunnen maken. Aan feedback kleefde voor mij iets negatiefs. In 'Kleintje Feedback' beschrijft Annemieke Nijman dat feedback, wanneer volgens de regels gegeven, niet negatief is maar de ander juist kan helpen.
recensie
Psychologie
4 juni 2013
Jasper van Dorp
Het multiculturele karakter van de Nederlandse samenleving is al decennia een feit. Op dit moment wonen er zo'n 3,5 miljoen allochtonen in het land; een aanzienlijk deel van de bevolking behoort dus tot een cultuur die anders is dan de Nederlandse. Verschillende culturen introduceren ook verschillen in gedrag, denkwijze en leefstijl.
recensie
IT-management / ICT
4 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
1-2 minuten leestijd
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Deze bestseller heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2010 volgde (eindelijk!) de opvolger met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit boek laat zien wat usability tests kunnen opleveren en leert je vervolgens via een compleet en gedetailleerd stappenplan om deze zelf uit te voeren. Beide boeken van Krug kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
recensie
Verandermanagement
3 juni 2013
Hennie de Haan
3-4 minuten leestijd
Veranderingen binnen bedrijven die stagneren en blokkeren, lijken last te hebben van roest. In het boek 'Roestvrij, breek met barrières die vernieuwing blokkeren' geven Rita van Dijk en Alex Straathof inzicht in het ontstaan van roest, alsook interventiemethodes voor mensen in de praktijk om het te helpen oplossen.
recensie
Organisatiekunde
3 juni 2013
Martin van Staveren
4-5 minuten leestijd
Af en toe kom je een boek tegen dat je eerst in één adem uitleest, en dat daarna blijft nadreunen. Jugaad Innovatie is zo'n boek. Het is geschreven door drie innovatiestrategen uit India. Zij leren westerse bedrijven al jarenlang hoe kostenefficiënter te innoveren, vanuit een andere mindset op basis van zes principes. Jugaad lezen is net zo confronterend als in de scheerspiegel kijken. Zo'n spiegel in de badkamer van hotels, waarin wat je niet wilt zien wordt uitvergroot…
recensie
Strategisch management
3 juni 2013
Martin van Staveren
Af en toe kom je een boek tegen dat je eerst in één adem uitleest, en dat daarna blijft nadreunen. Jugaad Innovatie is zo'n boek. Het is geschreven door drie innovatiestrategen uit India. Zij leren westerse bedrijven al jarenlang hoe kostenefficiënter te innoveren, vanuit een andere mindset op basis van zes principes. Jugaad lezen is net zo confronterend als in de scheerspiegel kijken. Zo'n spiegel in de badkamer van hotels, waarin wat je niet wilt zien wordt uitvergroot…
recensie
Coaching en trainen
29 mei 2013
Maarten Fijnaut
Kortgezegd is 'De coach als regisseur' een verzamelwerk van filmfragmenten waar Rozemarijn Dols en Belia van den Berg erg intensief aan gewerkt moeten hebben. In dit boek komen talloze fragmenten naar voren waarin een veelheid aan thema's worden behandeld. Thema's die ook in trainingen of coachingssessies voorkomen.
recensie
Algemeen management
29 mei 2013
2-3 minuten leestijd
Is ondernemen iets dat in je bloed zit? Je hebt het of je hebt het niet? Nee dus. Het is een kans zien, dan uitwerken en herhaalbaar, kopieerbaar en overdraagbaar maken zodat anderen het uitvoeren. Vooral hard werken en goed managen dus. Het boek 'De ondermersmythe' is onlangs bijgewerkt en opnieuw uitgebracht. Hoe zorg je voor meer omzet, minder kosten en een verbeterde klanttevredenheid? Michael Gerben laat praktisch zien hoe je een bedrijf opbouwt dat werkt.
recensie
Algemeen management
29 mei 2013
2-3 minuten leestijd
Is ondernemen iets dat in je bloed zit? Je hebt het of je hebt het niet? Nee dus. Het is een kans zien, dan uitwerken en herhaalbaar, kopieerbaar en overdraagbaar maken zodat anderen het uitvoeren. Vooral hard werken en goed managen dus. Het boek 'De ondermersmythe' is onlangs bijgewerkt en opnieuw uitgebracht. Hoe zorg je voor meer omzet, minder kosten en een verbeterde klanttevredenheid?
recensie
29 mei 2013
Annemarie van Groenesteijn
1-2 minuten leestijd
In navolging van 'Taal is zeg maar echt mijn ding' (2009) heeft cabaretière en columniste Paulien Cornelisse een nieuwe bundeling korte teksten uitgebracht onder de titel 'En dan nog iets'. De teksten verschenen eerder in NRC next, 'Klare taal' of als ingesproken column op de radio. Met een opzettelijke naïviteit ontrafelt Cornelisse de hedendaagse Nederlandse taal. Ze gaat hierbij in op o.a. (voorbije) trends, nieuwe woorden, jongerentaal, vrouwen- en mannentaal, politiek geneuzel, gezegdes en beeldspraken.
recensie
Organisatiekunde
29 mei 2013
Jefte de Bruin
1-2 minuten leestijd
'It is the long history of humankind (and animal kind, too) those who learned to collaborate and improvise most effectively have prevailed' - Charles Darwin. Deze zin, overigens afkomstig uit het boek zelf, vind ik de beste weergave van de rode draad van '(R)evolutie van werk'. De voornaamste indruk die het boek hiermee op mij achterlaat, is iets in het midden tussen een nadrukkelijke waarschuwing en een scenarioanalyse van wat ons te wachten staat, zowel als organisatie als individu. Daarmee zet Bas van de Haterd aan tot het ondernemen van actie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 mei 2013
Marthe van der Molen
2-3 minuten leestijd
Onderweg in de auto hoorde ik op de radio Anton Philips enthousiast vertellen over zijn boek: 'De kracht van motivatie'. Hij vertelde een aantal anekdotes over Philips en hoe volgens hem regelmatig de verkeerde personen op bepaalde leidinggevende functies werden gezet. Zijn verhaal sprak mij aan en ik besloot dat het volgende boek wat ik ging lezen het zijne zou zijn.
recensie
Organisatiekunde
29 mei 2013
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Waarom presteert het ene bedrijf jaar in jaar uit bovengemiddeld, en lukt het een ander bedrijf maar niet om uit de gevarenzone te geraken? Wat is het geheim van deze zogenaamde ‘witte raaf in een landschap bevolkt met zwarte raven’. Een standvastige blik op de lange termijn en duurzaam leiderschap, zo betoogt Adstrat adviseur Gerard Brockhoff in Witte raven. En dat niet op basis van gangbaar literatuuronderzoek of het extrapoleren van een succesverhaal, maar uit omvangrijk onderzoek onder veel Nederlandse bedrijven.
recensie
Psychologie
28 mei 2013
Mady Meijer
1-2 minuten leestijd
Gordon Livingston, een zeer bekende psychiater met vele boeken en columns op zijn naam, heeft een nieuw boek geschreven: 'Leren te leven'.
recensie
Algemeen management
24 mei 2013
Dirk Houtgraaf
1-2 minuten leestijd
Pretentieus, innovatief, stimulerend en verwarrend. Hamel heeft een boek geschreven met vergezichten, 'voor dromers en doeners', die vandaag aan de wereld van morgen willen beginnen. Want op voorhand: het is een boek van vergezichten. 'Het einde van management zoals wij het kennen' is geen praktisch boek.
recensie
Algemeen management
24 mei 2013
Dirk Houtgraaf
1-2 minuten leestijd
Pretentieus, innovatief, stimulerend en verwarrend. Hamel heeft een boek geschreven met vergezichten, 'voor dromers en doeners', die vandaag aan de wereld van morgen willen beginnen. Want op voorhand: het is een boek van vergezichten. 'The Future of Management' is geen praktisch boek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 mei 2013
Sonja de Bruin
1-2 minuten leestijd
Kan een boek je leven veranderen? Dat is wel erg veel gevraagd, maar dit boek kan je zeker helpen om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je belangrijk vindt in het 'leven' en welke doelen je wilt stellen.