OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 387 van 12.062 resultaten
recensie
Economie
7 mei 2013
Jori Ebskamp
Waar in Amerika het genre van de politieke memoires floreert - met bijdrages van bijvoorbeeld George W. Bush en Bill Clinton - zijn de politieke memoires in Nederland op één hand te tellen. Zo schreef Ed van Thijn een boek over zijn korte ministerschap tijdens het kabinet Lubbers III en publiceert Frits Bolkestein zijn memoires in Elsevier. Met 'Politiek samenspel' voegt ook PvdA-politicus Dick Dolman zich in dit rijtje. Dolman was van 1979 tot 1989, in de rumoerige jaren na het kabinet-Den Uyl, voorzitter van de Tweede Kamer. Aan de hand van anekdotes over ruim 80 bekende en minder bekende personen beschrijft hij zijn loopbaan van student tot lid van de Raad van State.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 mei 2013
Linda Poort
2-3 minuten leestijd
'Stories That Move Mountains' is als boek en handleiding een echte parel. Je komt er niet in een dag doorheen, maar voor iedereen in het bedrijfsleven is deze titel een echte aanrader. Ook als je geen presentatie voor de deur hebt staan. Je leert eerst je boodschap helder te krijgen en je communicatie te verbeteren. Pas daarna begin je aan het creëren van een verhaal. 'Stories That Move Mountains' is naar mijn mening dan ook een onmisbaar handboek in de boekenkast van iedere (aankomend) leider, manager en 'changemaker'.
recensie
Leiderschap
7 mei 2013
Hennie de Haan
3-4 minuten leestijd
Wie in slechts 110 pagina's het STEUN-model voor authentiek en dienend leiderschap uitgelegd wil krijgen door Ken Blanchard en Mark Miller, leest de roman 'Het geheim van leiderschap'. In het boek wordt de heldere theorie in een zeer leesbare verhalende stijl gepresenteerd. De lezer wordt hierbij uitgedaagd zelf na te denken, net als de hoofdpersoon in het boek.
recensie
Marketing
7 mei 2013
Brigitte Koehler
In deze speciale editie 'Jos Burgers over klantgerichtheid' zijn drie boeken, 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!', 'Hondenbrokken' en 'Gek op gaten', van Jos Burgers integraal gebundeld. Na het zien en horen van Jos Burgers op het loopbaancongres van Noloc kan ik niet wachten om nu, in één keer, drie van zijn best erkochte boeken te lezen!
recensie
Algemeen management
7 mei 2013
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
In Het recht op een baas bindt Ward Grootens de strijd aan met het type leidinggevende dat hij de zoek-het-maar-uit-manager noemt, ook bekend als de one hour manager, vernoemd naar hét jaarlijkse contactmomentje met zijn werknemers, het functioneringsgesprek van hooguit een uurtje.
recensie
Algemeen management
6 mei 2013
Lodi Planting
Het boek 'MBA in één dag' van Ben Tiggelaar heb ik zeer graag gelezen. In het boek laat Tiggelaar de meest actuele en invloedrijke managementdenkers aan bod komen. Of zoals hij het zelf zegt: 'Een frisse blik op de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers.' Dit gegeven is een feit, maar laat u niet misleiden door de titel. U kunt onmogelijk 8 meter boeken leren in één dag!
recensie
Strategisch management
6 mei 2013
Martin van Staveren
'Innovatie is de laatste jaren een modewoord geworden.' Zo begint de introductie van 'Innoveren kun je leren - Een inleidend overzicht'. Dit aantrekkelijk compacte boek is geschreven door twee masterstudenten innovatie, Daniël Doorman en Paul Tuinenburg. Aan de hand van de inhoud ga ik er vanuit dat ze inmiddels met goed resultaat zijn afgestudeerd. Dit boek is namelijk een must read, om vervolgens eens creatief na te gaan wat er in je eigen werkomgeving te innoveren valt.
recensie
Organisatiekunde
2 mei 2013
Martin van Staveren
'Vensters op organisaties' van Adriaan Bekman is in vele opzichten een bijzonder en eigenzinnig boek. Het biedt maar liefst 60 verschillende raamwerken voor het verbeteren, veranderen en vernieuwen van organisaties. Dit zijn raamwerken in verschillende betekenissen. Je kunt ze letterlijk zien als modellen, om gestructureerd mee te reflecteren op zowel organisatie- als persoonlijke vraagstukken. Het zijn ook ramen waar je figuurlijk door heen kunt kijken, naar nieuwe werelden die daar achter verscholen liggen. Klinkt dit alles wat wazig? Dan is het tijd om de ramen te lappen!
recensie
Advisering
1 mei 2013
Dick Bos
'De ondernemende professional' van Frank Kwakman en Cris Zomerdijk is een boek dat je als ondernemer helpt de juiste accenten te leggen. Of je nu begint of al onderweg bent. Aandacht wordt ook besteed aan schuivende markten en de wijze waarop je daarop in kunt spelen. Hoewel het een boek is dat gelardeerd wordt met voorbeelden uit de praktijk is het soms 'gortdroog' om doorheen te komen.
recensie
IT-management / ICT
1 mei 2013
Tanja Beugelsdijk
1-2 minuten leestijd
Dit is geen IT boek, waarschuwt Dré de Man. 'IT Leaks – Alles wat je liever niet over IT wilt weten' gaat over de gevaren van IT en hoe het zover gekomen is. Vanuit de geschiedenis van de IT legt De Man uit hoe het komt dat projecten zo vaak mislukken, waarom er miljoenen verspild worden én hij geeft suggesties hoe het anders kan. De Man weet waar hij het over heeft. In anekdote/columnstijl buitelen feiten en wetenswaardigheden over elkaar heen.
recensie
Strategisch management
26 april 2013
Mark Hooftman
In deze tijden van reorganisaties was ik op zoek naar een boek dat me kon helpen met vragen die spelen rondom het ontstaan van een nieuwe afdeling. Hoe organiseren we werkstromen tussen nieuwe teams, wie gaat zich bezig houden met welke doelen, en hoe houden al met al de sfeer constructief? Niet voor het eerst besloot ik te rade te gaan bij de uitvinders van het organiseren: militairen.
recensie
IT-management / ICT
25 april 2013
Daniëlle de Jonge
Al een tijdje ben ik voor mijn bedrijf aan het bekijken wat de cloud voor ons kan doen. Niet meer voortdurend documenten heen en weer mailen, altijd een actuele versie en bovendien overal beschikbaar waar we op internet kunnen. En dan blijkt al snel dat er de keuze is uit twee belangrijke aanbieders van online programma's. Office en Google. Enigszins fan van de vele mogelijkheden die Google toch al biedt, ben ik met het boek 'Scoren met Google Apps' eens in de wereld van het werken in de cloud gedoken. Het boek geeft wat dat betreft precies waar ik naar op zoek was: duidelijkheid in de mogelijkheden en onmogelijkheden en alles heel begrijpelijk uitgelegd.
recensie
Non-profit
24 april 2013
Tim Dees
1-2 minuten leestijd
Werkt u bij een zorgverlener, welzijnsorganisatie, energieleverancier, telecomaanbieder, internetprovider, gemeente, ministerie, verzekeraar, vervoersonderneming, agentschap, zbo of een andere organisatie die geregeld post of emails verstuurt aan grote groepen mensen? Dan moet u 'De brievenbus van Mevrouw de Vries' van Stephan Steinmetz lezen, want...
recensie
Organisatiekunde
24 april 2013
Richard van der Lee
'The Fuzzy Firm' is een interessant boek. De auteur A. van den Born schetst op heldere wijze de mogelijke bouwstenen voor toekomstige organisatievormen en dan specifiek voor kennisorganisaties. Dit gebaseerd op zaken als de ontwikkelingen in de markt en samenleving, de invloed van technologie, de rol van het menselijk kapitaal en leiderschap en bijvoorbeeld het fenomeen van de klusseneconomie. Leesadvies: Interessant boek voor een ieder die de durf heeft vooruit te denken en niet wil blijven hangen in de ingeslepen denk- en gedragspatronen, wanneer het gaat over de ontwikkeling van de mens, leiderschap en organisatievormen!
recensie
Internet en social media
24 april 2013
Peter Jansen
Bedrijven besteden meer en meer van hun tijd en budget aan social media. Maar om welke reden gebruiken zij social media eigenlijk? Zijn social media een doel op zich? Op welke wijze pakt men social media aan? Is de wijze waarop social wordt ingezet media effectief? Of komt het bedrijf er een jaar na het opzetten achter dat het budget eigenlijk in een bodemloze put is gegooid? Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin geven in het boek 'Social Media Marketing – Van strategie naar operatie' een zeer goede handleiding voor het opzetten van een social media strategie, zodat deze vervolgens succesvol in praktijk kan worden gebracht.
recensie
Algemeen management
24 april 2013
Sven Laudy
2-3 minuten leestijd
'Het geheim van Teamwork' is een parabel over een team dat je meeneemt op haar zoektocht naar de sleutel van teamsucces. De hoofdpersoon Daphne heeft ervaring met werken in teams en krijgt de grootste uitdaging uit haar loopbaan: maak van de teams in ons bedrijf excellerende teams. Dat is geen kleine opgave, aangezien de organisatie waar Daphne voor werkt wereldwijd vestigingen heeft. Daphne moet hiervoor heel wat weerstanden overwinnen en nautuurlijk eindigt de parabel met een daverend succes. Wat kunnen wij hiervan leren?
recensie
Economie
24 april 2013
Has Bakker
3-4 minuten leestijd
Een nieuw perspectief op globalisering. Dat was het thema van de jaarlijkse Marchantlezing van de Hans van Mierlo Stichting die ik eind 2012 bijwoonde. Spreker was Pankaj Ghemawat, een Amerikaan, geboren in India en woonachtig in Barcelona waar hij doceert aan de IESE Business School.
recensie
Organisatiekunde
24 april 2013
Yolanda van Heese
De maatschappij is in beweging - door onder andere globalisatie en technologische ontwikkelingen. Voor organisaties heeft dit fundamentele gevolgen: de structuur, werkwijze en cultuur van organisaties komt er anders uit te zien dan we de afgelopen jaren gewend waren. In 'The Fuzzy Firm' legt Arjan van den Born op een heldere manier uit hoe organisaties zich zullen ontwikkelen. Een aanrader voor iedere leidinggevende die zich daarop wil voorbereiden.
recensie
Verandermanagement
23 april 2013
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Joop Swieringa en Jacqueline Jansen houden niet van ingewikkeld doen. Zijn er problemen, dan moeten we daar niet omheen draaien. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Op tafel ermee en uitpraten, is hun devies. Kortom: Gedoe op tafel.
recensie
Leiderschap
22 april 2013
Hennie de Haan
2-3 minuten leestijd
Wie op een verfrissende wijze nieuwe inzichten wil krijgen in de ware betekenis van leiderschap, het nut en de noodzaak van middenmanagement en de rol die relaties daarbij spelen, leest: 'De leider voor wie we het doen', van Arnold Blits. Het boek geeft een kennismaking met het gedachtegoed van de auteur wat hij al vele jaren in trainingen en adviestrajecten in het bedrijfsleven succesvol toepast. De verhalen zijn uitvergrotingen van praktijkvoorbeelden en staan haaks op regerende managementopvattingen. Het boek is in korte hoofdstukken opgedeeld die elk een thema behandelen, het leest prettig en is voorzien van bijpassende illustraties.