OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 405 van 12.065 resultaten
recensie
Verandermanagement
21 september 2012
Arie Buvens
3-4 minuten leestijd
'Spanning in en rond organisaties' in 15 hoofstukken schrijven 31 auteurs over spanningen. Spanningen die ontstaan als organisaties gaan samenwerken, spanningen die worden veroorzaakt door organisatieveranderingen en over spanningen die aanwezig zijn in teams en tussen individuele mensen.
recensie
Communicatie en media
21 september 2012
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Mensen die de voorkeur geven aan luisteren boven praten, die nieuwe dingen uitvinden en creëren maar liever niet hun eigen ideeën pitchen. Introverte mensen hebben het moeilijk in een concurrentiemaatschappij waarin extraversie als de norm beschouwd wordt.
recensie
Coaching en trainen
19 september 2012
Amber Zwartbol
2-4 minuten leestijd
Intervisie is een veelgebruikte samenwerkingsvorm om van en met elkaar te leren in organisaties. Marijke Lingsma en Ger van Doorn bespreken zowel werkinhoudelijke zaken door de deelnemers als meer persoonlijke zaken als samenwerking of persoonlijke drijfveren in hun boek 'Intervisiecoaching'.
recensie
Coaching en trainen
19 september 2012
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Met 'The skilled facilitator' biedt Schwarz een gedegen handboek ten behoeve van het faciliteren, ongeacht of je manager, consultant, coach of trainer bent. Het boek is gebaseerd op een set van kernwaarden, aannames en principes opgezet vanuit een systeembenadering. De premisse van dit boek is dat het proces van faciliteren een positieve bijdrage levert aan de prestaties van het team.
recensie
Algemeen management
18 september 2012
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Managers worden verleid tot veel halve waarheden. In 'Hard Facts, Dangerous Half-Truths, and Total Nonsense' worden heel wat heilige huisjes en conventionele wijsheden afgebroken of ter discussie gesteld. Jeffrey Pfeffer en Robert Sutton pleiten voor een werkwijze gebaseerd op 'feiten': Evidence Based Management. Niet de zoveelste managementtrend, maar een manier van denken en doen die toekomst en realiteit goed verbindt. Niet het 'nieuwe' zou centraal moeten staan, maar de zoektocht of iets 'waar' is. Een uitstekend boek voor alle betrokkenen in een organisatie die geïnteresseerd zijn in het doorbreken van patronen.
recensie
Financieel management
18 september 2012
Joost Naafs
2-3 minuten leestijd
'Basisboek bedrijfseconomie' viert (bijna) z'n 25-jarig jubileum. Vanaf 1988 verschenen er negen drukken. Zelf leerde ik 'het vak' (financieel management) met de vierde druk van 1995. Inmiddels zijn we dus bij druk 9 en is er natuurlijk wel wat veranderd. Maar opvallend is toch wel de grote mate van continuïteit bij dit boek, met name wat betreft de indeling en de duidelijke en overzichtelijke presentatie van de leerstof. De hoofdindeling van het boek is altijd ongewijzigd gebleven.
recensie
Marketing
18 september 2012
Mariska Fennema
John Hegarty, auteur van 'Hegarty over reclame', is van oorsprong een creative director en één van de oprichters van het bekende internationale reclamebureau BBH (Bartle Bogle Hegarty). De ondertitel van zijn boek luidt: 'Een idee transformeren tot magie', wat volgens de auteur het kenmerk is van het succesvolste werk van BBH. Dit boek is het verhaal over zijn loopbaan in de reclame met daarbij een reflectie op reclamecampagnes en de succesfactoren daarvan. Het biedt een interessante inkijk in de ontwikkeling van de reclamewereld vanaf circa de zeventiger jaren tot heden en zet de huidige ontwikkelingen in perspectief.
recensie
Strategisch management
18 september 2012
Jefte de Bruin
'Groeimodellen' gaat, zoals de naam doet vermoeden, in op hoe organisaties nieuwe business kunnen creëren. Anders dan andere boeken over dit onderwerp tracht 'Groeimodellen' de nadruk te leggen op het 'hoe' van deze vraag. De auteurs stellen ten doel de lezer te inspireren aan de hand de eigen adviespraktijk. Het resultaat is een frisse mix van bestaande modellen en een eigen model: het Businessmodelwiel, dat bestaat uit 12 submodellen.
recensie
Reclame en verkoop
18 september 2012
Veerle Blajic-Kik
2-3 minuten leestijd
Een boek over alle aspecten van klantencontact. Fijn! Na zes jaar zelf in klantencontact te werken, meen ik er wat over te kunnen zeggen. Mijn ervaring valt echter in het niet in vergelijking met die van Jos Mittelmeijer, die zijn kennis in 'Klantcontact voor Dummies' met ons deelt. Hij leidt de lezer door (open) deuren en legt uit wat zich daarachter bevindt. De typische 'Voor Dummies'-stijl maakt het overzichtelijk en gemakkelijk te hanteren.
recensie
Economie
18 september 2012
Marjolein Boeren-Hermans
3-4 minuten leestijd
'DE CRISIS' is al enkele jaren een substantieel onderdeel van de economische berichtgeving. Vele boeken over oorzaak en oplossing zijn intussen op de markt verschenen. De meesten daarvan richten zich op de vraag hoe we het geld anders zouden moeten verdelen en beheersen. Bovendien heeft iedereen een mening over hoe de politieke agenda zou moeten worden ingericht ten gunste van die verdeling.
recensie
Marketing
14 september 2012
Eric van Arendonk
Door de ondertitel; 7 stappen & 19 praktijkvoorbeelden van Crowdsourcing, belooft 'De C2B revolutie' een heel praktisch boek te zijn. Heel klein staat ook nog vermeld dat de redactie gevoerd is door Rogier van Kralingen, bekend om zijn praktische boeken. Je zou vermoeden dat dat wel goedkomt, en dat komt het ook. Dit boek is een zeer praktisch boek wat alle ins en outs op het gebied van crowdsourcing beschrijft en toelicht.
recensie
Werk en loopbaan
14 september 2012
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Wie al onder de indruk was van het boek 'Business model generatie', zal opnieuw versteld staan van de rijkdom aan informatie die 'Business Model You' biedt. Was het eerste boek gericht op de business, het tweede boek gaat over persoonlijke ontwikkeling. 'Een methode om je carrière opnieuw uit te vinden op één A4-tje', zoals de auteurs Timothy Clark, Alexander Osterwalder en Yves Pigneur het stellen.Wederom een inspirerend boek dat fraai is vorm gegeven en uitnodigt tot handelen.
recensie
Coaching en trainen
14 september 2012
Jasper van Dorp
3-4 minuten leestijd
Doordat Neurolinguïstisch Programmeren (NLP) zo effectief is in veranderingsprocessen, is het een geliefd instrument bij coaching. Het boek 'Coachen met NLP voor dummies' van Kate Burton is bedoeld als inleiding voor mensen die interesse hebben om NLP-coach te worden, of NLP-technieken willen gebruiken in hun bestaande coachings- of managementrol. Burton is zelf een NLP Master Coach en heeft jarenlange ervaring als coach in de bedrijfscommunicatie en IT.
recensie
Projectmanagement
14 september 2012
Bertrand Weegenaar
Een App voor een smartphone, een game voor een iPad. Het zijn voorbeelden van IT-projecten waarvan er dagelijks duizenden starten. Projecten die snel klaar moeten zijn en binnen een strak budget. Ze worden uitgevoerd door kleine teams met grote autonomie en in direct contact met de opdrachtgever om precies dat te bouwen wat de opdrachtgever vraagt. Een populaire projectmethode hiervoor is Scrum. Interessant is dat Elizabeth Woodward, Steffan Surdek en Matthew Ganis met het schrijven van 'A practical Guide to Distributed Scrum' de methode meteen in praktijk brachten!
recensie
Advisering
14 september 2012
Rob van Nes
Een interessante lezing van René Boender was de aanleiding voor het lezen van zijn boek 'Great to Cool'. Al snel bekroop mij daarbij het bioscoop/boek-gevoel. Moet je de film zien als je het boek hebt gelezen en/of andersom.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 september 2012
Marjolein Boeren-Hermans
2-3 minuten leestijd
Lastige gesprekken zijn een dankbaar onderwerp voor communicatietrainingen. Gerelateerd aan werk kun je dan denken aan een ontslaggesprek, een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek. Als leidinggevende dien je in dit soort gesprekken rekening te houden met de persoon die tegenover je zit, maar ook met je eigen drijfveren, emoties en gewoontes.
recensie
Psychologie
14 september 2012
Jan Jacob Bos
Wie slim is zorgt dat hij een hoog RQ (risico quotiënt) krijgt. Je hoeft namelijk geen hoog IQ te hebben om een hoge risico-intelligentie te ontwikkelen. Dylan Evans laat zien dat je met een hoog RQ wel slimme beslissingen kunt nemen. Hij vertelt ook nog eens hoe je je RQ kunt verhogen. Met succesverhalen van de beursvloer, paardenraces maar ook uit het dagelijks leven klinkt dit bijna te mooi om waar te zijn. Een kritische blik.
recensie
13 september 2012
Joost Naafs
Scholieren en studenten, maar zij zeker niet alleen, gaan bij het schrijven van een werkstuk er nogal eens vanuit dat hoe meer er op papier staat, des te beter het (cijfer) wordt. De verleidingen van de vele informatie op het internet zijn moeilijk te weerstaan en de stelregel 'schrijven is schrappen' wordt genegeerd. In 'Rapportagetechniek' beschrijven Rien Elling, Bas Andeweg, Jaap de Jong en Christine Swankhuisen hoe je met je tekst je doel bereikt.
recensie
Marketing
13 september 2012
Eric van Arendonk
Marketing voor hbo-onderwijs, dat is de beoogde doelgroep van 'Modern marketingmanagement' van de hand van Gert-Jan Scheers. Het boek zit goed in elkaar en is eindelijk een keer niet volgens het aloude marketingplanningsmodel ingedeeld, maar gewoon per onderwerp.
recensie
Economie
13 september 2012
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
De economie is ontspoord, vindt Tomáš Sedlácek. Niet alleen de reële economie maar ook de economie als wetenschap. Tegenover de bestaande economie van rijk en arm stelt hij De economie van goed en kwaad. De bronnen daarvoor vindt hij niet in de wiskunde en de econometrie maar in de literatuur en de kunst. ‘Economie is geen waardenvrije wetenschap, maar een product van onze beschaving.’