OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 407 van 12.065 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    16 augustus 2012
    Bertrand Weegenaar
    Met dit schitterend getekende boek werken auteur Caleb Melby en artstudio Jess3 een klein maar belangrijk stukje van het leven van Steve Jobs uit: zijn relatie met Zenmeester Kobun. Een relatie die duurde van 1971 als de jonge Steve Jobs de net in Californië gearriveerde Zenmeester Kobun ontmoet, tot diens tragische dood in 2002. De rol van Kobun op het leven van Jobs is minder bekend, de rol van het boeddhisme op het leven en werk van Jobs is duidelijk terug te vinden in zijn vormgevingsconcepten en zijn streven naar perfectie.
    recensie
    Werk en loopbaan
    16 augustus 2012
    Linda Poort
    Vorig jaar was Joost Veldman met zijn 175 droombanen in 365 dagen al een aantal keer in het nieuws. Wat begon als een leuk idee, groeide snel uit tot een fulltime project waar ook direct het boek 'Doe je droombaan!' uit voortrolde. Dit boek is geenszins een kopie van de blog waar Veldman na elke droombaandag een verslag plaatste van zijn ervaringen. De ondertitel 'De geheimen van mensen met een droombaan onthuld', geeft de insteek van 'Doe je droombaan!' al iets beter weer.
    recensie
    Leiderschap
    15 augustus 2012
    Jan Boerstra
    Hoe breng je een lastige boodschap over op andere mensen? Soms is het nodig collega's of vrienden ronduit te zeggen wat ze verkeerd hebben gedaan of dat ze afspraken niet zijn nagekomen. Maar hoe doe je dat zonder de relatie te verslechteren? Een goede voorbereiding is ook in dit soort situaties het halve werk. Het boek 'Crucial confrontations' helpt daarbij met een heldere, stapsgewijze methode voor het voeren van lastige gesprekken. De kern van deze aanpak is: veroordeel niet, zoek de verbinding, houd vast aan je doel en help de ander. Het is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar het levert veel op.
    recensie
    Leiderschap
    14 augustus 2012
    Arjan Vermeulen
    'Modern' leiderschap aan de top van een organisatie, daarover gaat 'De schijf van vijf' door Olivier Sprangers. Met modern leiderschap bedoel ik leidinggeven mét en op basis van gevoel. Dit thema kan snel vervelen omdat auteurs en sprekers soms doorslaan en de realiteit uit het oog verliezen. In dit boek is dat zeker niet het geval. De kracht ervan ligt vooral in de vele doorverwijzingen naar recente theorieën en boeken van anderen waarbij meneer Sprangers zijn persoonlijke interpretatie, verbanden en eigen mening weergeeft.
    recensie
    Economie
    10 augustus 2012
    Rob van Nes
    'Boomerang' heb ik geselecteerd op basis van de omschrijving op Managementboek.nl. Hoewel het boek lezenswaardig is, moet gezegd worden dat men er heel erg goed in is geslaagd om de inhoud bondig samen te vatten. Alle hoogtepunten zijn in die omschrijving in enkele zinnen benoemd.
    recensie
    Communicatie en media
    10 augustus 2012
    Nico Jong
    Het industriële tijdperk heeft een stijl van denken, organiseren en managen voortgebracht die uitgaat van lineaire maakbaarheid met behulp van instrumenten. Daaruit is ook de nog altijd veel gesignaleerde actievisie op (interne) communicatie ontstaan. Prima geschikt voor een productiecontext met voorspelbare processen in een stabiele omgeving. Maar niet voor complexe problemen in een turbulente context, waar de meeste communicatiemensen tegenwoordig mee moeten werken. Daar is een procesaanpak voor nodig omdat een instrumentele, actiegerichte communicatieaanpak niet werkt. Erik Reijnders pleit in 'Wat vinden we er nou écht van?' voor een interactievisie op interne communicatie.
    recensie
    Leiderschap
    10 augustus 2012
    Joke Verplanke
    3-4 minuten leestijd
    Socratisch coachen is volgens Hilde Veraart-Maas, auteur van 'Socratisch coachen voor leidinggevenden en HRM', coachen volgens de RET (Rationeel Emotieve Therapie) methode met een toefje oplossingsgericht coachen. De RET-methode gaat ervan uit dat gebeurtenissen gedachten genereren en gedachten op hun beurt gevoel.
    recensie
    Leiderschap
    9 augustus 2012
    Dorien van Doorn
    De meeste boeken over diversiteit zijn geschreven vanuit de vrouw. 'Op glad ijs' geeft heel objectief adviezen aan de organisatie en dat is meteen het sterke eraan. Annemarie van Iren, Lizzy Venekamp en Sandra Doelman geven adviezen over hoe diversiteit werkt en hoe een organisatie er mee kan omgaan. Zeer goed opgezet boek vanuit een nieuw perspectief.
    recensie
    Economie
    9 augustus 2012
    Rob van Nes
    Veel boeken informeren. 'Moesson' heeft mij rijker gemaakt. Een van de topboeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Als strateeg op het gebied van international business development ben ik goed op de hoogte van de situatie in de landen rond de Indische Oceaan. Dank zij 'Moesson' begrijp ik beter waarom zaken zijn zoals ze zijn.
    recensie
    Organisatiekunde
    7 augustus 2012
    Jan Jacob Bos
    2-3 minuten leestijd
    Op het eerste gezicht lijkt 'Great by Choice' wel wat overeenkomsten te hebben met 'Good to Great'. In beide gevallen gaat het om een empirisch onderzoek naar wat bedrijven zo geweldig maakt. Schijn bedriegt gelukkig: Jim Collins heeft na negen jaar onderzoek weer een nieuw meesterwerk afgeleverd.
    recensie
    Organisatiekunde
    7 augustus 2012
    Carla Verwijs
    3-4 minuten leestijd
    Jim Collins onderzoekt al vele jaren stukjes van de puzzel hoe bedrijven succesvol worden. Over die onderzoeken heeft hij verschillende boeken geschreven, die minstens zo succesvol zijn als de bedrijven die hij onderzoekt. Het nieuwste boek van Jim Collins, geschreven in samenwerking met Morten Hansen, is opnieuw zo'n puzzelstukje. In 'Great by Choice' wordt gekeken naar hoe het komt dat sommige bedrijven gedijen in turbulente en onzekere tijden: wat maakt dat ze overeind blijven en zelfs groeien?
    recensie
    Algemeen management
    7 augustus 2012
    Dick Bos
    '
    recensie
    Algemeen management
    7 augustus 2012
    Peter van der Wel
    2-3 minuten leestijd
    'Handboek scenarioplanning' is een wat saaie maar tegelijkertijd veelbelovende titel. Maakt dit boek zijn belofte waar? Het boek is geschreven door twee hbo-docenten (Mario van Rijn en René van der Burgt) en dat is aan alles te merken. Mooi vormgegeven en verhelderende schema's en overzichten, een zeer duidelijke en logische structuur en opzet, maar tegelijkertijd allemaal net iets te veel aan de oppervlakte en te theoretisch.
    recensie
    Algemeen management
    3 augustus 2012
    Nico Jong
    Managers doen er – net als andere professionals – goed aan de ontwikkelingen op hun vakgebied bij te houden. Door de snelle veranderingen om hen heen wordt het nog belangrijker om inzicht te hebben in de verschillende theorieën en modellen die de fundamenten het vak management vormen. Zij kunnen er namelijk inspiratie aan ontlenen om vervolgens op een doordachte manier met de uitdagingen die zij op hun pad vinden om te gaan. Echter, managers zijn doeners. Alles moet snel en zijn hebben weinig tijd. 'What Every Manager Needs to Know' biedt mogelijk soelaas.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    3 augustus 2012
    Brigitte Koehler
    In 'Hoezo, mijn mensen?' laat Katinka Velthuijs aan de hand van voorbeelden, de persoon van manager Michiel en medewerker Marjan, en met oefeningen zien hoe je je als medewerker kunt wapenen tegen de lijstjesmentaliteit van veel managers. Het boek leert je het heft weer in eigen hand te nemen in de omgang met je leidinggevende. Hoe? Door weerbaarder te worden.
    recensie
    Organisatiekunde
    1 augustus 2012
    Peter de Roode
    Een kostelijk boekje om te lezen, met vlotte voorbeelden en aansprekende theorieën. Wie kent niet de metaforen 'reizen en trekken' die in dit boekje worden gebruikt? In menige leergang over veranderkunde worden die opgevoerd als 'need to know'. Het boekje leest als een trein maar is toch geen eenvoudige kost. Toch had ik na het dichtslaan van 'In plaats van reorganiseren' het gevoel dat ik de inhoud al eens eerder had gelezen.
    recensie
    Algemeen management
    31 juli 2012
    Wardy Poelstra
    Een 'prestatiedoorbraak', wat zou dat zijn? Paul van Schaik omschrijft het in zijn gelijknamige boek in elk geval als iets wat de beoogde lezer zelf kan bewerkstelligen. Die beoogde lezer is een manager (m/v) die, zoals de grote meerderheid van werkend Nederland, het gevoel heeft dat hij niet alles uit zijn team en zijn werk haalt wat erin zit. Gesprekken met 'doorbraakmanagers' overtuigden Van Schaik ervan dat excellent presteren in principe wel degelijk voor iedereen is weggelegd - maar dat je daar wel wat voor moet doen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    30 juli 2012
    Dorien van Doorn
    1-2 minuten leestijd
    Een boek geschreven recht uit het hart van de schrijfster Judith Webber. Zij stelt zich heel kwetsbaar op in 'Laat jezelf zien!' en laat echt veel van zichzelf zien. Dit werkt aanstekelijk.
    recensie
    Leiderschap
    30 juli 2012
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Simon Sinek werd bekend door zijn presentatie op het internet bij de zogenaamde TED speeches. Zijn inzichten heeft hij nu aan het papier toevertrouwd. De vraag is: 'Heeft 'Begin met het waarom' meer te bieden dan de tien minuten zendtijd die hij reeds heeft opgeëist?' Ja en nee. 'Ja' wat betreft de beschrijving van datgene waarmee hij bekend is geworden: de uitleg van zijn 'gouden'cirkel' . Die is zeer instructief. 'Nee' wat betreft het uitmelken van het gehele concept en de traagheid die dat in het boek teweegbrengt.
    recensie
    Algemeen management
    30 juli 2012
    Tim Dees
    2-4 minuten leestijd
    Wellicht kent u het. U komt ergens niet uit en vraagt hulp aan een collega voor een oplossing van het probleem. Uw collega, uiteraard welwillend, geeft een oneindige reeks oplossingen voor het probleem. En toegegeven, die collega heeft verstand van zaken en raakt uiteenlopende zaken. Toch heeft het antwoord niet de diepte die jouw vraag nodig heeft. U bent niet per definitie ongelukkig met dit antwoord, maar echt nuttig is het niet. Dit gevoel had ik bij en na het lezen van 'No guts, no story' van Simone Driessen en Niek Karsmakers.

      Personen

        Trefwoorden