OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 409 van 11.970 resultaten
    recensie
    Internet en social media
    18 mei 2012
    Amber Zwartbol
    'Onze grootste armoede is wellicht dat we onze rijkdom niet eerlijk kunnen verdelen'. De eerste woorden die een van de auteurs, Roemen, tot zijn lezers richt, nog voordat 'Durftevragen' goed en wel is begonnen. Mijn interesse is gewekt. Delen om te vervolgens te vermenigvuldigen!
    recensie
    Algemeen management
    18 mei 2012
    Jan Jacob Bos
    Wat kunnen wij leren van de beroemde generaals uit de afgelopen millennia? De strategieën waarmee zij grote veldslagen gewonnen hebben, moeten toch ook bruikbaar zijn in het dagelijks leven, heeft Michel Janzen gedacht. Hij schreef daarom 'Denken als een generaal'. Hoewel het bereiken van bijzondere teamprestaties op kantoor wel iets anders is dan veldslag winnen, zijn er misschien toch meer overeenkomsten dan je op eerste gezicht zou denken.
    recensie
    Leiderschap
    18 mei 2012
    Lex Beijersbergen
    2-3 minuten leestijd
    Hoe krijg je de macht? Hoe behoud je macht en hoe kun je macht verliezen? Niccolò Machiavelli gaat hier uitvoerig op in in 'Il Principe'. Hoewel het boek 500 jaar geleden geschreven is, bevat het nuttige raadgevingen voor politieke verhoudingen.
    recensie
    Algemeen management
    18 mei 2012
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Voor besluitvorming en visieontwikkeling in teams, zo luidt de ondertitel van '52 Patroondoorbrekende denktechnieken voor managers' van Frank Groot. Een boek waar u in zult neuzen en al bladerend inspiratie opdoen. Om een goede mening te vormen heb ik het echter wel van voren naar achteren gelezen. Met plezier moet ik zeggen, en dat is positief voor een dergelijk boek.
    recensie
    Psychologie
    16 mei 2012
    Annegreet van Bergen
    2-3 minuten leestijd
    Een citaat over onze gezichtsspieren geeft de boodschap van Op het gevoel treffend weer: ‘The face has the only skeletal muscles of the body that are used, not to move ourselves, but to move others.’ De op ons gezicht afleesbare uitdrukkingen van onze gemoedstoestand zijn bedoeld om anderen in te beweging zetten. Ofwel: emoties bevatten belangrijke sociale informatie. Dat is de kern van het betoog van Gerben van Kleef, in april 2012 benoemd tot hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.
    recensie
    Communicatie en media
    16 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    De auteurs van 'Bedrijfscommunicatie voor de manager' stellen het eerste leerboek op communicatiegebied te hebben geschreven vanuit het perspectief van de manager en de bedrijfskundige. Dat is een stevige claim, die hoge verwachtingen wekt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    16 mei 2012
    Brigitte Koehler
    In zijn boek 'Present! - Dé 10 psychologische stijlen van personal branding' beschrijft auteur Cees Harmsen een uniek tienstappenmodel dat je helpt om zelf je eigen unieke personal brand te ontwikkelen. Iets dat absoluut noodzakelijk is in deze huidige netwerkeconomie.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 mei 2012
    José Otte
    1-2 minuten leestijd
    John Izzo schrijft zijn boeken op basis van verhalen die hij verzamelt. In 'Stepping Up' zijn dit verhalen van mensen die een stap extra hebben gezet. Hierdoor hebben zij voor soms grote veranderingen in de wereld gezorgd.
    recensie
    Algemeen management
    15 mei 2012
    Amber Zwartbol
    Als opleider en communicatietrainer bij een landelijk klantencontactcentrum ben ik altijd op zoek naar manieren om mijn cursisten de liefde voor de klant te laten voelen. Naast de inhoud van de opleidingen en trainingen, iets wat ik minstens net zo belangrijk vind. 'Op weg naar het hart van de klant' wilde ik graag lezen, omdat er 25 topmanagers aan het woord zijn die hun sporen intussen ruimschoots hebben verdiend in de wereld van telefonisch klantcontact. Ik was vooral benieuwd op welke manier zij mij verder kunnen inspireren.
    recensie
    Algemeen management
    14 mei 2012
    Aart G. Broek
    De aanhoudende stroom van bedrijfs- en beleidsfiasco's levert een fascinerend 'zwartepieten' op. Welke actoren zijn schuldig aan het falen van onder meer woningcorporaties, supermarktketens en banken? Al enige tijd wordt ingezoomd op de Raad van Commissarissen (RvC). Deze toezichthouders dragen tenslotte een eindverantwoordelijkheid die lang niet altijd naar behoren inhoud krijgt. In 'Drama in de boardroom' duikt John van der Starre in de mogelijkheden en beperkingen van toezicht.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 mei 2012
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    Wie meer wil weten over het effectief inzetten van social media kan zo langzamerhand kiezen uit een waar woud aan titels. Natuurlijk vertonen deze boeken onderling de nodige overlap, en valt het aanbod grofweg in twee categorieën op te splitsen: de theoretische boeken die feitelijk gaan over personal branding, tot uitdrukking gebracht middels het fenomeen social media. Hiernaast staan de praktische titels, die de software zelf ontleden en analyseren ten behoeve van de eindgebruiker.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    10 mei 2012
    Amber Zwartbol
    Een compliment is snel gegeven, maar minstens zo snel weggewuifd of zelfs vergeten. Zonde, want met het krijgen van een compliment krijg je de kans om te groeien en iets te leren over jezelf! Wat maakt het toch zo moeilijk om een complimentje te ontvangen en hoe kun je als gever van een compliment, dit zo geven dat de ontvanger er iets mee kan? Het 'Dynamisch complimentenspel' helpt je op weg.
    recensie
    Communicatie en media
    10 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Taalpuristen zullen huiveren bij de nieuwe titel uit de stal van de Rotterdamse hoogleraar Cees van Riel. Alignment is een nieuw begrip in het gestaag groeiende lexicon van de communicatieprofessional. Het vervelende is dat deze Engelse term bij vertaling sterk inboet aan kracht en betekenis. Daar komen omschrijvingen uit als 'zaken op één lijn brengen', of 'partijen gelijkrichten'. 
    recensie
    Organisatiekunde
    9 mei 2012
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Veel beginnende hbo-studenten hebben onvoldoende inzicht in wat een bedrijf is. Ze maken kennis met diverse facetten van het bedrijfsleven, leren alles over HRM, commerciële economie of bedrijfsadministratie, maar een integrerend kader ontbreekt. Tenzij ze voor een studie bedrijfskunde kiezen dat zo’n kader wel biedt. Dat heeft onmiskenbaar gevolgen voor de praktische bruikbaarheid van het geleerde. Met Wat is een bedrijf? wil hbo-docent Rienk Stuive in dat gemis voorzien. Het boek wordt uitgegeven volgens het beproefde Noordhoff-concept. Er is dus ook een ondersteunende website beschikbaar.
    recensie
    Strategisch management
    8 mei 2012
    Jefte de Bruin
    1-2 minuten leestijd
    Het boek 'Ondernemingsstrategie' van Sytse Douma biedt een heldere definitie van strategie, maar is bovenal een dwarsdoorsnede van de bestaande managementliteratuur over strategie. Het boek geeft helaas geen antwoord op de vragen achterop de omslag: hoe bepaal je de juiste strategie en hoe zorg je dat die strategie ook wordt uitgevoerd?
    recensie
    Leiderschap
    8 mei 2012
    Aart G. Broek
    De gesprekken in 'Succes & crisis' van Frans van Schijndel en Michiel Zonneveld gaan allemaal over het als topmanager onderuitgaan én weer opkrabbelen. Op het eerste gezicht lijken uit de fascinerende interviews in 'Succes & crisis' geen lessen te trekken. Dat is maar schijn.
    recensie
    Communicatie en media
    7 mei 2012
    Louis Thorig
    3-4 minuten leestijd
    Organisaties hebben een grotere kans op succes wanneer sprake is van volledige steun van de belangrijkste stakeholders binnen en buiten het bedrijf of de instelling. Dat is de stelling van Cees van Riel in 'De alignment-factor'. Alignment is volgens deze auteur een wederzijds lonende relatie tussen een onderneming en haar belangrijke stakeholders, waarmee het bedrijf zijn doelstellingen kan realiseren en zijn bestaanswaarde aantoont.
    recensie
    Algemeen management
    7 mei 2012
    Richard van der Lee
    2-3 minuten leestijd
    Wat moet ik vinden van het boek 'Alle kikkers in de kruiwagen' van de auteur Ellen Budde? Enerzijds kan het dienen als steuntje in de rug voor diverse managers. Anderzijds worden heel veel open deuren ingetrapt. Daarnaast ben ik het inhoudelijk lang niet met alles eens, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Voor de beginnende leidinggevende kan het interessant zijn om dit boek eens door te nemen.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Bij de meeste organisaties werken betrokken en gemotiveerde mensen. De manier waarop die organisaties zijn ingericht, maakt het voor hen vaak moeilijk klanten optimaal te bedienen. Dit komt door regels die in de weg zitten, door informatie die ontbreekt en door slecht op elkaar afgestemde werkzaamheden. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    4 mei 2012
    Richard van der Lee
    3-4 minuten leestijd
    Het boek 'De ongeschreven regels' van de Amerikaanse Managementadviseur John Beeson, met een voorwoord van Ralf Knegtmans, is er één in de serie van 'eens even rustig te laten bezinken'. Het roept vragen op en kan een bijdrage leveren aan persoonlijke reflectie. Het boek is interessant voor leidinggevenden en HR-adviseurs met als doel (h)erkennen wat de ongeschreven regels op dit gebied zijn in de eigen organisatie.

      Personen

        Trefwoorden