OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 418 van 11.970 resultaten
recensie
Psychologie
20 februari 2012
Aart G. Broek
3-5 minuten leestijd
Daniel Kahneman verwijst in 'Ons feilbare denken' nergens naar de bancaire crisis van enkele jaren terug noch naar de teloorgang van Enron en Eastman Kodak. Ook de huidige financieel-economische rampspoed blijft ongenoemd. Tóch krijgen we zicht op datgene wat aan deze en tientallen andere bedrijfs- en beleidsfiasco's ten grondslag ligt: ons feilbare denken.
recensie
Communicatie en media
17 februari 2012
Linda Poort
Netwerken doen we allemaal. Maar niet iedereen is hier even goed in. Rob Tol vertelt in zijn boek gepassioneerd hoe je netwerken het beste kunt aanpakken én waarom netwerken ook zo leuk is. 'Het netwerkboek' is een grote verzameling van tips, uitspraken, ideeën en opdrachten. Het is een doeboek voor iedereen die (beter) wil leren netwerken.
recensie
Leiderschap
13 februari 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Menno Molendijk verwijst met de titel van zijn boek Leiderschap op een A4’tje niet zozeer naar het veelgebruikte papierformaat als wel naar de vier A’s die volgens hem vereist zijn voor goed leiderschap: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken en Afrekenen. In die volgorde!
recensie
Leiderschap
10 februari 2012
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
Je zou kunnen klagen en zeuren over de bijna chronische ondervertegenwoordiging van vrouwen op hoge posities. Maar dat heeft Inca van Uuden (managing partner van hr-adviesbureau Higher & Company) niet gedaan. Haar boek De mix van maat- en mantelpakken is een blij en kleurrijk boek over de manier waarop vrouwen en mannen elkaar aanvullen. Maar beter is het te zeggen: elkaar kúnnen aanvullen. Want wil je gebruik maken van de verschillen tussen mannen en vrouwen (van ‘gender diversity’), dan moet je je bewust zijn van je eigenheid en de kwaliteiten van iemand die anders is dan jijzelf.
recensie
Algemeen management
10 februari 2012
Paul Schollaardt
3-4 minuten leestijd
'Het groot management modellenboek' bundelt 70 zeer uiteenlopende modellen die volgens onderzoek van de auteurs veel gebruikt worden. Modellen zijn nuttig als checklist en communicatiemiddel. Sommige modellen gaan verder en kunnen direct dienen als leidraad of structureringsmiddel voor processen.
recensie
Organisatiekunde
9 februari 2012
Arie Buvens
3-5 minuten leestijd
Een samenwerking is kansrijk als mensen en organisaties zich met elkaar weten te verbinden in een betekenis gevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. De grote opgave is om daar de juiste condities voor te scheppen. Dat is de centrale boodschap van 'Leren samenwerken tussen organisaties'. Daarbij worden vijf cruciale invalshoeken van samenwerking behandeld: ambitie, belangen, relaties en groepsdynamica, organisatie en samenwerkingsproces.
recensie
Leiderschap
8 februari 2012
José Otte
2-3 minuten leestijd
De meest effectieve leiders altijd investeren in talent. Dit is een van de vier uitkomsten van Tom Rath en Barry Conchie in 'Strengths based Leadership'.
recensie
Organisatiekunde
7 februari 2012
Rosemarie Mijlhoff
5-7 minuten leestijd
Begin december 2011 was Joost Kampen een van de sprekers op het Jaarcongres Verandermanagement. Gefascineerd heb ik naar hem geluisterd.
recensie
Psychologie
6 februari 2012
Amber Zwartbol
4-5 minuten leestijd
Beloftes die je jezelf doet, maar waar je je niet aan houdt. 'Uitstelgedrag' gaat ook over doelen die je jezelf stelt, maar vervolgens laat schieten, omdat je er de motivatie niet voor kunt opbrengen. Piers Steel, zelf een notoire uitsteller, is hoogleraar aan de Haskayne School of Business in Calgary (Canada) en doet al ruim tien jaar onderzoek naar uitstelgedrag. Volgens Steel staat stoppen met uitstellen bovenaan de lijst met 's werelds meest begeerde doelen.
recensie
Organisatiekunde
6 februari 2012
Joost van Driessen
Het boek 'Bouwstenen van Management en Organisatie' geeft een goede introductie op het vak management en organisatie en heeft een heldere structuur. Dat vindt de uitgever, want dat staat op de achterkant van het boek van Jan Eppink, Gert-Jan Melker en Peter Tack. De uitgever legt de lat daarmee lekker hoog. De vraag is natuurlijk of het boek die pretenties waarmaakt.
recensie
Internet en social media
3 februari 2012
Linda Poort
'Durftevragen' is een enorm inspirerend naslagwerk voor iedereen die fan is van de kracht van sociale overwaarde. Tegelijkertijd is het ook een zeer goede omschrijving van durftevragen voor iedereen die nog niet met dit internetfenomeen bekend is. Met behulp van sociale media als Twitter en de hashtag #durftevragen worden vraag en antwoord aan elkaar geknoopt. Als je met ideeën, problemen of niet van de grond komende plannen rondloopt, weet je na het lezen van dit boek zeker weer welke kant je uit moet.
recensie
Communicatie en media
1 februari 2012
Tanja Beugelsdijk
4-6 minuten leestijd
'ValueFraming' van Floor de Ruiter leest als een zeer onderhoudend college. De auteur schuwt niet zijn persoonlijke ervaringen in te zetten om u als lezer te raken. Daarin slaagt hij met vlag en wimpel.
recensie
1 februari 2012
Dorien van Doorn
1-2 minuten leestijd
Als je een avondje echt wilt lachen, dan verzamel je een groep bekenden, het mag familie zijn, en speel je 'Het familiespel'. Dit spel kan ik iedere groep aanbevelen die elkaar langer of goed kent.
recensie
Leiderschap
1 februari 2012
Marianne Eussen
3-4 minuten leestijd
Als u niet lekker in uw vel zit op uw werk, dan doet u uzelf en uw collega's tekort. Dat is de kern van het boek 'Gelukkig werken' in één zin. Gelukkige mensen zijn leergieriger, productie-ver en beter bestand tegen stress en veranderingen. Onno Hamburger en Ad Bergsma houden zich al jaren bezig met geluk. In dit praktische werkboek hebben zij al hun kennis gebundeld. Op basis van het geluksKOMPAS en de persoonlijke ervaringen van Hamburger, gaat u werken aan uw eigen werkgeluk.
recensie
Algemeen management
27 januari 2012
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Be Useful' met als subtitel 'De kracht van authentiek ondernemerschap' staat op de longlist van het Managementboek van het Jaar 2012. De beide auteurs, Jeroen Geelhoed en Salem Samhoud, zijn partner en oprichter van adviesbureau '&Samhoud', dat doorbraken realiseert door het inspireren en verbinden van mensen. Dit is hun derde boek.
recensie
Communicatie en media
26 januari 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Studenten vanuit een breder perspectief naar bedrijfskundige thema’s leren kijken: met die ambitie maakte Concept (voormalig onderdeel van NCOI Opleidingsgroep) vorig jaar een doorstart als zelfstandige educatieve uitgeverij. Volgens uitgever Jolijn van Eunen is integraal management het beste antwoord op de uitdagingen waarvoor leidinggevenden zich van hoog tot laag gesteld zien en die opvatting vormt dan ook het perspectief van waaruit de boeken die zij uitgeeft, geschreven zijn. Onlangs verscheen ‘deel’ vijf: Bedrijfscommunicatie voor de manager, van Arno van Doorn cum suis.
recensie
Coaching en trainen
24 januari 2012
Sven Laudy
2-3 minuten leestijd
Ik ben geen professionele coach. Toch coach ook ik met enige regelmaat tijdens mijn consultancyactiviteiten. Ik kan dan ook geen oordeel vellen over 'U lijkt mij een vrij hopeloos geval' op basis van het feit dat ik een expert ben in coachen, want dat ben ik niet. Wat is er dan aardiger dan met dit boek van Adélka Vendl de proef op de som nemen en te proberen hoe provocatief coachen voor mij uitpakt?
recensie
Psychologie
23 januari 2012
Mark Scheijde
Met 'De jeugd is tegenwoordig' willen Pedro De Bruyckere en Bert Smits inzicht geven in een nieuwe generatie. Ze hebben namelijk de overtuiging dat het belangrijk is om de nieuwe generatie te leren begrijpen omdat het ook helpt om te begrijpen in welke richting de samenleving beweegt. Ze slagen daarin zonder de jeugd van tegenwoordig in een hokje te duwen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 januari 2012
Amber Zwartbol
4-6 minuten leestijd
Ongetwijfeld heb je je weleens afgevraagd waarom jij, je collega's, je cursisten, je medewerkers of je baas toch steeds maar blijven doen wat ze doen, ook al weten jij en alle andere dat het anders zou moeten en kunnen. In 'Van weten naar doen' van Blanchard, Meyer en Ruhe wordt een van de meest wezenlijke vragen die op de werkvloer spelen besproken. 'Hoe komt het toch dat mensen vaak weten wat ze moeten doen, maar het uiteindelijk niet uitvoeren? '
recensie
Verandermanagement
20 januari 2012
Amber Zwartbol
4-6 minuten leestijd
Ongetwijfeld heb je je weleens afgevraagd waarom jij, je collega's, je cursisten, je medewerkers of je baas toch steeds maar blijven doen wat ze doen, ook al weten jij en alle andere dat het anders zou moeten en kunnen. In 'Van weten naar doen' van Blanchard, Meyer en Ruhe wordt een van de meest wezenlijke vragen die op de werkvloer spelen besproken. 'Hoe komt het toch dat mensen vaak weten wat ze moeten doen, maar het uiteindelijk niet uitvoeren? '