OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 419 van 11.970 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 januari 2012
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Succes is leven met pieken en dalen en leren van de dalen zodat u kunt pieken. Succes is op uw bek gaan en weer opstaan, ervan leren en doen wat u wilt doen. 'Opkrabbelen - Nadat je op je bek bent gegaan' van Karin Ramaker staat vol oefeningen en praktisch tips om letterlijk weer optekrabbelen uit de put.
recensie
Organisatiekunde
20 januari 2012
Tanja Beugelsdijk
Het boek 'De zes kernen van een organisatie, een integrale visie op identiteitmanagement' beoogt zowel de breedte als de diepte van het begrip 'identiteit' bloot te leggen. Daarin slagen de auteurs. Ze benaderen het grillige onderwerp als professionals, zo benadrukken zij in de inleiding. Dat is ten dele waar. Het boek leest prettig maar neigt naar een academische benadering. Een benadering die wél een welkome aanvulling vormt op de reeds beschikbare literatuur op dit vlak.
recensie
Leiderschap
19 januari 2012
Brigitte Koehler
Met zijn boek 'Steve Jobs de biografie' lijkt Walter Isaacson dé biografie over Steve Jobs te hebben geschreven en misschien ook wel hét boek waar het meest over gesproken wordt op dit moment. 'Steve Jobs de biografie' is gebaseerd op meer dan veertig gesprekken die Isaacson in de loop van twee jaar met Steve Jobs heeft gehouden. Daarnaast heeft hij interviews met meer dan honderd familieleden, vrienden, concurrenten en collega's gehouden. Zo ontstaat een beeld van het leven en de intense persoonlijkheid van Steve Jobs, een creatieve ondernemer wiens passie voor perfectie en tomeloze energie zes industrieën compleet op zijn kop hebben gezet: pc's, films, muziek, telefoons, tablet-pc's en de uitgeefwereld.
recensie
Verandermanagement
19 januari 2012
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Ken Blanchard is geen onbekende schrijver van managementboeken. Ik heb zijn eerdere publicaties ook gelezen en ik weet dus eigenlijk wel aan wat voor boek ik begin. Ook 'Van weten naar doen' is in zijn, inmiddels bekende, losse stijl geschreven. Zijn boeken kenmerken zich door hun eenvoud, soms op het kinderlijke af, maar voornamelijk op de zeer toegankelijke boodschap. Dunne boeken die je in een uur uitleest. Licht van opzet en altijd in een verhaalvorm.
recensie
Algemeen management
19 januari 2012
Rob van Nes
3-4 minuten leestijd
Met enige regelmaat verschijnen er boeken of publicaties rond het thema internationaal ondernemen, die met elkaar gemeen hebben dat ze vol staan met praktische tips hoe in den vreemde zaken te doen. 'Hoe spreek ik mijn Duitse zakenpartner aan?', 'Moet ik een relatiegeschenk van een Rus meteen uitpakken?' of 'Hoe overhandig ik een visitekaartje aan een Aziatische klant?'
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 januari 2012
Amber Zwartbol
4-6 minuten leestijd
'Waar mensen met elkaar omgaan of samenwerken, ontstaan meningsverschillen en conflicten. Dit hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog: een meningsverschil of conflict is een prima middel om bepaalde meningen, ideeën, werkwijzen etc. met elkaar te delen en vervolgens te proberen overeenstemming met elkaar te bereiken', aldus Gerard de Bruin, auteur van 'Agressie? Het doet mij (n)iets!' Wanneer een meningsverschil echter niet meer op een fatsoenlijke manier bespreekbaar is, kan grensoverschrijdend gedrag of zelfs agressie ontstaan.
recensie
Financieel management
19 januari 2012
Rob van Nes
Veel ondernemers en managers krijgen in hun loopbaan op enig moment te maken met fusies of overnames. Soms door zelf het heft in handen te nemen en op jacht te gaan, maar evengoed kan het zijn dat zij - al dan niet ongewild - het doelwit zijn van M&A-activiteit van anderen. In welke vorm de betrokkenheid ook is of zal zijn, het is dan zeer aan te bevelen om enigszins verdiept te zijn in de theorieën, het metier en de praktijk van fusies en overnames. 'Applied Mergers & Acquisitions' van Robert Bruner staat wereldwijd bekend als een toonaangevend handboek en is dan ook een uitstekend startpunt.
recensie
Internet en social media
19 januari 2012
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
De grens tussen de reële en de virtuele wereld vervaagt. We communiceren steeds vaker en sneller via sociale media. Toch lijken we minder tijd en oprechte interesse voor elkaar te hebben. Zelfs op kwetsbare levensgebieden als liefde, opvoeding en zorg winnen digitale communicatiemiddelen en sociale robots steeds meer terrein. MIT-onderzoeker en klinisch psycholoog Sherry Turkle doet in 'Alone Together' indrukwekkend verslag van haar onderzoek onder de bewoners van het digitale universum. Ze waarschuwt voor de emotionele verschaling als gevolg van het toenemend gebruik van elektronische surrogaten voor het intieme en betrokken menselijke contact.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 januari 2012
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Wie echte en langdurige invloed wil hebben moet anderen niet overtuigen maar betoveren. Maar de kunst van het betoveren is slechts weinigen van nature gegeven. Steve Jobs kon het als geen ander. Voormalig chief evangelist van Apple Guy Kawasaki weet ook wat betoveren is en wil het graag delen. In zijn boek 'Betovering' doet hij talloze praktische tips aan de hand.
recensie
Marketing
19 januari 2012
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Wie echte en langdurige invloed wil hebben moet anderen niet overtuigen maar betoveren. Maar de kunst van het betoveren is slechts weinigen van nature gegeven. Steve Jobs kon het als geen ander. Voormalig chief evangelist van Apple Guy Kawasaki weet ook wat betoveren is en wil het graag delen. In zijn boek 'Betovering' doet hij talloze praktische tips aan de hand.
recensie
Marketing
17 januari 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Direct marketing zit al vele jaren in de toolkit van iedere marketeer en gaat steeds zwaarder wegen. Zeker in tijden van crisis, als de CFO van de marketingdirecteur wil weten wat het marketingbudget nu concreet heeft opgeleverd. Daarbij komt: databasesoftware wordt steeds slimmer, en de direct marketeer heeft de vergaande mogelijkheden van social media ontdekt. Vooral vanwege dat laatste besloot marketingadviseur Paul Postma zijn in 2007 gepubliceerde ‘Handboek Direct Marketing 2.0’ herzien, en dat heeft geresulteerd in het logische vervolg Handboek Direct Marketing 3.0.
recensie
Psychologie
16 januari 2012
Carla Verwijs
Een hoogleraar zei eens tegen mij: 'Wat hoogleraren kenmerkt, is niet dat ze alles weten; ze weten waar de informatie te vinden.' Hij was zijn tijd ver vooruit, besef ik nu. Dit was een uitspraak van vóór het internettijdperk. Het lijkt echter uitstekend te passen in de huidige tijd. Alles staat op internet, waarom zouden we nog moeite doen iets te onthouden? Zoeken is belangrijker geworden dan leren en weten. In 'Het ondiepe' onderzoekt Nicholas Carr hoe internet onze hersenen verandert en zet ons aan het denken met zijn antwoorden.
recensie
Verandermanagement
16 januari 2012
Arie Buvens
Welke managementprocessen maken het verschil tussen organisaties die 'heel goed' en 'goed' presteren? Wouter ten Have deed er jarenlang onderzoek naar en beschrijft zijn bevindingen in het proefschrift 'Weg van verandering'. Je moet er even voor gaan zitten, maar de inhoud ervan is van belang.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 januari 2012
Jasper van Dorp
3-4 minuten leestijd
Het werk van filosofen is altijd belangrijk geweest en zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook altijd blijven. Van politieke kwesties tot vraagstukken in de wiskunde en natuurwetenschappen; filosofie heeft sinds de oudheid altijd een belangrijke rol gespeeld in het vinden van oplossingen voor complexe problemen en het brengen van nieuwe inzichten.
recensie
Strategisch management
13 januari 2012
Mark Hooftman
1-2 minuten leestijd
Het is eigenlijk verbazingwekkend dat veel management- en organisatieliteratuur over strategie niet teruggrijpt op de bakermat van strategisch denken: de krijgskunde. Een schat aan ervaring van enkele millennia ligt voor het oprapen. Toch is 'Krijgskunde en ondernemingsstrategie' van Robert Ogilvie het eerste boek dat ik onder ogen krijg, waarin de koppeling tussen de militaire en de commerciële wereld zo expliciet gemaakt wordt.
recensie
Leiderschap
12 januari 2012
Richard van der Lee
2-3 minuten leestijd
Het ontwikkelen en benutten van het talent van mensen is de komende jaren het belangrijkste strategische item voor organisaties. Organisaties beschikken vaak over een ongekend potentieel aan talent alleen missen leidinggevenden vaak de tijd en praktische handvatten om dit potentieel goed in te zetten ten behoeve van klant, organisaties en werknemer. Om menskracht tot bloei te laten komen, is een andere stijl van leidinggeven noodzakelijk. In 'Menskracht' geeft Kuipers vanuit zijn dagelijkse praktijk tips en tools voor een ieder die talent een warm hart toedraagt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 januari 2012
Linda Poort
2-3 minuten leestijd
Door niet alleen woorden, maar ook beelden te gebruiken, kun je duidelijker en levendiger communiceren. Dit probeert Dan Roam uit te leggen in 'Blah Blah Blah'. Maar voor iemand die belooft ons te leren hoe je meer kunt zeggen met minder woorden, is deze schrijver aardig lang van stof.
recensie
Organisatiekunde
11 januari 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Innovatie 3.0 gaat niet alleen over hoe je beter kunt innoveren, het boek is daarnaast een innovatie op zich. Het is namelijk geschreven door een hoogleraar (Henk Volberda) en een journalist (Menno Bosma). Een zeldzame combinatie die overigens wel schreeuwt om navolging.
recensie
Psychologie
11 januari 2012
Amber Zwartbol
2-3 minuten leestijd
Altijd al willen weten hoe het voelt om een neus als Pinocchio te hebben of het gezicht uit te wissen van je collega of baas tijdens een oersaaie vergadering? Heb je je wel eens afgevraagd waarom de terugweg van een vakantie toch vaak langer lijkt te duren dan de heenweg? Of je lichtelijk geïrriteerd afgevraagd waarom dat ene liedje toch al dagen in je hoofd zit? In 'Breinfabels en hersenkronkels' geeft Reinoud de Jongh je antwoord op al deze vragen en meer!
recensie
Marketing
11 januari 2012
Huib van der Harst
Een economische crisis heeft gelukkig ook zijn goede kanten. Het biedt kansen voor vernieuwing en veranderingen die anders niet mogelijk waren. Eén van die veranderingen die nog steeds maar niet echt wil doorbreken, is hoe organisaties in plaats van marktgedreven echt klantgedreven gaan denken en werken. Jack D'Angelo beschrijft in het boek 'En waar blijft de klant?' dat het nu echt anders moet. Het boek is bedoeld om te inspireren om in gesprek te gaan met je klanten.