OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 430 van 12.065 resultaten
    recensie
    Leiderschap
    3 november 2011
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Marketingadviseur Paul Moers schreef De kracht van passie, een boek over het belang van passie voor bedrijven. De stelling van Moers is dat goed geleide bedrijven hun medewerkers kunnen opzwepen tot bevlogenheid en dus tot betere prestaties. Logisch natuurlijk, omdat het altijd leuker is om te werken in een bedrijf dat het goed doet. Overigens is de auteur een levend bewijs van zijn eigen stelling, want dit boek blinkt vooral uit door de passie van Paul Moers zelf.
    recensie
    Werk en loopbaan
    3 november 2011
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    'Werk vinden via Twitter, zelfs zonder ervaring met dit medium? Het kan echt!' staat te lezen op de achterflap van het boek '#Twitter werkt!' van auteur Fiona Stoop. Als loopbaanadviseur, zonder twitterervaring, ben ik benieuwd hoe dit kan werken in de praktijk.
    recensie
    Internet en social media
    3 november 2011
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    'Get Social' van Jeanet Bathoorn neemt je mee langs verschillende online netwerken. Een praktisch boek voor iedereen die wel eens gehoord heeft van social media maar geen idee heeft hoe het precies werkt en wat je er mee kunt doen.
    recensie
    Internet en social media
    3 november 2011
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    'Get Social' van Jeanet Bathoorn neemt je mee langs verschillende online netwerken. Een praktisch boek voor iedereen die wel eens gehoord heeft van social media maar geen idee heeft hoe het precies werkt en wat je er mee kunt doen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    3 november 2011
    Sonja van Vuren
    Kun je Seth Godin zat worden? Het is een vraag die in me opkomt als ik zijn laatste boekje lees, 'Durf!'. Ik heb al veel gelezen van deze rasechte marketeer. Misschien te veel? Maar voor wie nog niet met Godin bekend is, is 'Durf!' een mooie introductie.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    3 november 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Wie geïnteresseerd is om meer achtergrondinformatie te vergaren bij de stelling: 'Wat de school onderdrukt, hebben we nodig in de 21e eeuw', raakt met 'Het element' van Sir Ken Robinson een aardig eind op weg. Het boek heeft als boodschap dat mensen op zoek moeten gaan naar die dingen waar ze passie voor hebben. Ze zijn dan volgens de auteur in hun 'element'. De school speelt daarbij volgens Robinson echter een negatieve rol. Het boek is goed onderbouwd, leest zeer prettig en is gelardeerd met de nodige humor.
    recensie
    Communicatie en media
    2 november 2011
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Volgens Ilse van Ravenstein en Guus Kok heeft de interne-communicatiefunctie in de meeste organisaties nauwelijks meerwaarde. De meeste professionals beperken zich tot het ‘low hanging fruit’: ze produceren communicatieplannen en de gebruikelijke bedrijfsjournalistieke producten. Niet uit gemakzucht, maar vooral omdat ze onvoldoende bagage hebben om een wezenlijke rol te spelen bij het beantwoorden van de grote uitdagingen waarvoor hun organisaties staan. Om hierin verandering te kunnen brengen, heeft de interne-communicatiefunctie een breder perspectief nodig: de communicatieprofessional moet een organisatieontwikkelaar worden. In IC in 3D beschrijven zij dat bredere perspectief en presenteren zij een diagnosetool waarmee de lezer onmiddellijk aan de slag kan.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 november 2011
    Bert Thiel
    3-4 minuten leestijd
    Wat een geweldig boek, 'Leraar in ontwikkeling' van Roel Huntink. Wat een frisse blik. Als wij leraren ergens goed in zijn, heb ik de afgelopen twintig jaar gemerkt, dan is het wel in het aanstrepen van fouten en het aangeven van tekortkomingen. Ook in onze eigen ontwikkeling. Daar moeten we vanaf, want: 'Einstein was een briljant geleerde, maar met mensen kon hij niet omgaan. Van Gogh was een meester in het schilderen, maar plat gezegd, zo gek als een deur. Deze mensen zijn groot geworden door hun talenten voorop te zetten. Niet hun tekortkomingen.'
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 november 2011
    Daniëlle de Jonge
    2-3 minuten leestijd
    Als u eerder boeken van Remco Claassen heeft gelezen, of hem al eens heeft horen spreken, dan weet u: deze man bruist van de energie. En dat is ook terug te vinden in zijn nieuwste boek 'Verbaal Meesterschap'. De energie spat in dit geval van het papier af. Met de nodige humor, rake opmerkingen en scherpe kantjes. Zaken die u aan het denken zetten, u er toe verleiden kritisch naar uw verbale uitingen te kijken en u inspireren. Want u leert buitengewoon veel van dit boek. Handig voor iedereen die geregeld voor groepen spreekt, en ook voor iedereen die de fijne kneepjes van het spreken verder wil ontwikkelen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 november 2011
    Peter de Roode
    1-2 minuten leestijd
    In 'Soorten Intelligentie' pleit Howard Gardner voor de benadering van 'meervoudige intelligentie'. Hij stelt dat intelligentie meer is dan 'het verbaal logische' en het 'linguïstische', twee vormen van intelligentie die dominant aanwezig zijn in de westerse maatschappij. Het zal de lezer niet verbazen dat de auteur de nodige kritiek heeft op de IQ-test. 'Intelligentie is te belangrijk om overgelaten te worden aan de intelligentietest'.
    recensie
    Algemeen management
    2 november 2011
    Carla Verwijs
    Wonen in het buitenland heeft me erg bewust gemaakt van het feit dat ik Nederlander ben en de Nederlandse cultuur meedraag. Wat zo gewoon is in Nederland is dat niet in een ander land. Soms kunnen dat hele kleine dingen zijn, maar ze kunnen leiden tot onbegrip of botsingen. Culturele verschillen kunnen ook verwarrend zijn. Toen ik in Canada ging werken bij een internationaal bedrijf, vroeg ik me soms af of iets Canadees was, de cultuur van het bedrijf of een persoonskenmerk.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Veranderen is een vaardigheid die door iedereen kan worden aangeleerd, zeggen de Amerikaanse consultants Joseph Grenny, David Maxfield, Kerry Patterson, Ron McMillan en Al Switzler in Change Anything. De eerste stap: vergeet het idee dat succes afhankelijk is van wilskracht.
    recensie
    Leiderschap
    28 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    Met Steve Jobs de biografie heeft Walter Isaacson vooral een biografie geschreven over de producten van Apple. De man erachter blijft echter een mysterie.
    recensie
    Coaching en trainen
    27 oktober 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Een schat aan instrumenten aan om als coach op te kunnen treden in 'Coachen vanuit een veelzijdig perspectief'. De instrumenten zijn alle afkomstig uit het NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) waarin Robert Dilts inmiddels zijn sporen dik verdiend heeft. Zijn docent Gregory Bateson heeft hem in zijn denken behoorlijk beïnvloed en dat zie je in dit boek duidelijk terug. Geen gemakkelijk boek qua inhoud maar wel een boek dat de lezer de nodige diepgang kan bieden, mits hij zich kan vinden in de onderliggende uitgangspunten.
    recensie
    Algemeen management
    27 oktober 2011
    Peter de Roode
    Van 'leren in het werk' weten we het minst, hoewel dat het meeste voorkomt, aldus Leontine Bibo, Karin Derksen en Sjors van der Heide. Zij willen daar graag verandering in brengen en pleiten in 'Leren? Ik werk liever' voor het zogenaamde 'werkleren'. De organisatieadviseurs van bureau EMC beschrijven hoe zij performancevraagstukken van hun klanten vertaalden naar 'leren in het werk'. De vraag is of ze in hun aanpak geslaagd zijn.
    recensie
    Algemeen management
    27 oktober 2011
    Jelger Spijkerboer
    3-4 minuten leestijd
    Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.
    recensie
    Psychologie
    27 oktober 2011
    Jelger Spijkerboer
    Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset, de weg naar een succesvol leven' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.
    recensie
    Strategisch management
    27 oktober 2011
    Martin Walraven
    3-4 minuten leestijd
    Nederland streeft naar een plek in de top 5 van de wereld als kenniseconomie. Dat lijkt steeds moeilijker te lukken door allerlei factoren. En dan zijn er ook nog de kenniswerkers en hun managers zelf. Die leren graag, maar niet van elkaar, aldus Paul Kloosterboer. Hij schreef 'Expeditie naar waarde', een proefschrift waarin hij een methodische ontdekkingsreis beschrijft op zoek naar waarde voor klanten en professionals. Hij vond geen receptenboek, maar een nuttig interventiekader waarmee de veranderaar aan de slag kan.
    recensie
    Algemeen management
    26 oktober 2011
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Een organisatie is een integraal systeem waarvan alle relevante aspecten met elkaar in balans moeten zijn, schrijft Peter Stoppelenburg in High Performance 3.0. Die gedachte op zich is niet nieuw en toch lukt het nog steeds maar teleurstellend weinig organisaties daadwerkelijk te excelleren. Stoppelenburg weet wel hoe dat komt: ze zijn onvoldoende ‘fit for human beings’. Met andere woorden: de factor mens krijgt in de meeste verbeterprogramma’s te weinig aandacht. Met dit boek wil hij laten zien hoe het anders moet, en hij laat ter adstructie in acht meer en minder bekende cases zien hoe het anders kan.
    recensie
    Leiderschap
    25 oktober 2011
    Paul Groothengel
    1-2 minuten leestijd
    De klassieke, piramidale organisatie loopt op zijn eind. Gelukkig maar, want dit type organisatie is in staat mensen te doden. Dit schrikbeeld komen we tegen in het boek De atomiumorganisatie van de hand van managementadviseur Eric Koenen. Hij pleit voor een heel ander type organisatie dat wat structuur betreft nog het meeste doet denken aan het Atomium in Brussel.

      Personen

        Trefwoorden