OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 434 van 11.969 resultaten
    recensie
    Leiderschap
    19 juli 2011
    Louis Thorig
    1-2 minuten leestijd
    In 'Het Leiderschapsboek' beschrijft auteur Mark Anderson in staccatovorm en in tien delen (die weer onderverdeeld zijn in 4 tot 8 hoofdstukken) wat er zoal voor nodig is om een effectieve leider van een team te zijn of te worden. 'Het Leiderschapboek' is slechts een leidraad en geen gedetailleerde bibliografie. De thema's in zijn boek zijn niet onderbouwd met uitgebreid eigen onderzoek, maar zijn gebaseerd op lessen uit de praktijk van een ervaren manager.
    recensie
    Algemeen management
    19 juli 2011
    Dorien van Doorn
    1-2 minuten leestijd
    Het spel 'Twynstra Gudde kaarten' bevat 57 kaarten met foto's erop en 1 uitlegkaart. Daarop staat 1 zin. Het spel is dus heel simpel te spelen. En toch kan de inhoud en de bijdrage aan een project enorm zijn. De spelers bepalen hoe het spel gespeeld wordt en dat maakt het heel persoonlijk, boeiend, interessant en oneindig speelbaar.
    recensie
    Algemeen management
    19 juli 2011
    Dorien van Doorn
    Tegenwoordig heeft eigenlijk elke manager wel een opleiding management gehad. En toch wordt er weleens met termen gesmeten, (niet in het minst door consultants) waar een manager niet bekend mee is. 'Het zwarte boekje voor managers' van Suzanne Turner maakt daar op gepaste wijze korte metten mee. Niet op de wijze van de 'dummies', maar netjes met een pagina uitleg per techniek of methode.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    19 juli 2011
    Mady Meijer
    Raymond ter Horst heeft in zijn boek 'Go by Bus' een methode beschreven om jezelf naar een hoger plan van zelfmanagement te tillen. Het woord BUS staat voor de 3 lagen in zijn piramide, Be connected, Use the toolkit en Share the jackpot. De methode is makkelijk toepasbaar en de auteur heeft het ontwikkeld en getest bij het onderwijs van moeilijk opvoedbare kinderen. En als het voor deze doelgroep werkt, zou het ook moeten werken voor de gemotiveerde manager?!
    recensie
    Psychologie
    19 juli 2011
    Mady Meijer
    Cordelia Fine heeft zich in het boek 'Waarom we allemaal van Mars komen' gewaagd aan een moeilijk onderwerp, namelijk de overeenkomsten en verschillen tussen mannen en vrouwen. De titel verwijst met een kwinkslag naar de serie boeken over het zelfde onderwerp waarvan de titel suggereert dat mannen en vrouwen van verschillende planeten komen. Het boek wordt veel geprezen en zou eindelijk een juist licht werpen op neuroseksisme.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 juli 2011
    Martin van Staveren
    Het boek 'Leidinggeven aan overtuigingen' verschijnt in een periode van forse bezuinigingen, vooral in de publieke sector. Voor het omgaan met dergelijke grote veranderingen geeft het boek een krachtige benadering, op minimalistische wijze. Het nodigt uit tot effectiever werken met de mogelijkheden die er al zijn in een organisatie, met communicatie als uitgangspunt. Wat, inmiddels een versleten begrip, communicatie? Volstrekt niet! Peter Stam heeft een van de beste managementboeken van de laatste tien jaar geschreven.
    recensie
    Economie
    13 juli 2011
    Mady Meijer
    2-3 minuten leestijd
    Soms is de prijs die men moet betalen voor een vermeende droomcarrière simpelweg te hoog. Dat is wat Alex Preston in zijn boek 'Deze bloedende stad' op een rauwe en doordringende wijze laat zien. 'Deze bloedende stad' schetst het leven van een jonge man die zijn dromen vanuit zijn studietijd najaagt en een grootse carrière in de financiële wereld ambieert. Als hij eenmaal werkzaam is in deze harde zakenwereld, betaalt hij een hoge prijs voor zijn succes. Zijn liefdesleven, vriendschappen en toekomstdromen staan onder druk. Biedt de financiële crisis hem een uitweg uit deze wereld of is zijn leven al te veel verweven met het financiële wereldje in de City?
    recensie
    Algemeen management
    13 juli 2011
    Maarten Fijnaut
    'Nu al een klassieker' staat te lezen op de omslag van 'Het geroosterde speenvarken' van Jos Hannan en Kees-Jan van Wees. Een klassieker vanwege de vele oude bekende metaforen, parabels en interessante verhalen. Eigenlijk zijn het dus vele bestaande klassiekers samengevat in één bundel. Handig voor professionals die graag metaforen (willen) hanteren om een punt duidelijk te maken of anderen aan wil zetten tot nadenken. In dit boek staan er veel, eenvoudig geschreven en gerangschikt naar thema, dat is precies wat dit boek zo enorm interessant maakt, maar of het boek zelf daarom een klassieker wordt? Mijns inziens wel, want er is meer…
    recensie
    Algemeen management
    13 juli 2011
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    'Eerlijke winst' van Jeffrey Hollender en Bill Green is een boek dat aan de hand van praktijksituaties laat zien hoe bedrijven als bijvoorbeeld Nike, Timberland en Seventh Generation hun bedrijfsvoering ombuigen naar meer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een paar jaar geleden was maatschappelijk verantwoord ondernemen een manier om je als bedrijf te kunnen onderscheiden. Tegenwoordig zul je als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen om te blijven groeien en misschien wel te overleven. Consumenten willen namelijk weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe die goedkope T-shirts zijn gemaakt. Eerlijke Winst laat zien hoe bedrijven hier mee omgaan.
    recensie
    Werk en loopbaan
    13 juli 2011
    Eric van Arendonk
    'Stress, vriend & vijand. De aanpak van stress, thuis en op het werk' is de titel van het stressboek van Theo Compernolle. Ik ben benieuwd hoe stress ook een vriend kan zijn, want tot op heden heb ik dat nog niet zo mogen ervaren. Het boek beleeft inmiddels zijn elfde druk en ik moet zeggen, nu ik het boek gelezen heb, terecht. Ik heb het boek in een ruk uitgelezen ondanks dat het een dikke 300 pagina's telt. Het boeide me vanaf de eerste bladzijde. Ongelofelijk, denk ik dan, dat ik dit boek bij toeval tegengekomen ben, ik ben toch een fervent lezer van managementliteratuur. Dit boek al ligt dus al sinds 2006 onopgemerkt. Een verborgen pareltje heet dat, geloof ik.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 juli 2011
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Sietse Bakker (1984) kan wel iets. Op zijn negentiende startte hij zijn eigen communicatiebureau, twee jaar geleden werd hij door een tijdschrift uitgeroepen tot een van de meest veelbelovende jonge ondernemers en hij vervult een belangrijke rol in de organisatie van het Eurovisie Songfestival. Nu, op zijn 27e, heeft hij een boek geschreven waarin hij zijn levenshouding uiteen zet: How to live wow!?
    recensie
    Inkoop en logistiek
    11 juli 2011
    José Otte
    1-2 minuten leestijd
    De drie fabrieken van Alex Rogo worden bedreigd met sluiting. Eliyahu Goldratt beschrijft in 'Het is geen toeval' hoe Alex zijn fabrieken redt. Wederom in de vorm van een verhaal leidt de auteur ons verder in de geheimen van zijn Theory of Constraints (TOC). We pakken de draad op met dezelfde spelers zoals we die in 'Het doel' hebben leren kennen.
    recensie
    Projectmanagement
    11 juli 2011
    Projectleider-Worden.nl
    'De businesscase'. Geen andere term is de afgelopen jaren zo sterk in opkomst geweest in project- en programmaland als 'de businesscase'. Geen andere term heeft de afgelopen jaren projectmanagers en opdrachtgevers aangezet tot het produceren van complete boekwerken, al dan niet 'geholpen' door een template. Want, een goede businesscase is dé succesfactor voor een project. Maar, projecten falen nog steeds. Klaarblijkelijk snappen we er niets van. We hadden nu toch 'een businesscase'? Dagen hebben we gespendeerd aan het invullen van die template! Michiel van der Molen schiet verward Nederland te hulp. In zijn boek 'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hij niet alleen wat een goede businesscase is, maar vooral ook hoe je de businesscase tot een echte succesfactor van jouw project maakt. Een prima en makkelijk toegankelijk standaardwerk is geboren.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 juli 2011
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    Van kledingvoorschriften en tafelmanieren tot omgaan met e-mail en Twitter. 'Businessetiquette 3.0' van Roel Wolbrink is een boek dat hele praktische antwoorden geeft op een breed scala aan etiquettevragen. Met dit boek haal je een handboek in huis waarmee je elk zakelijk en ethisch dilemma kunt aanpakken.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 juli 2011
    Michel Hoetmer
    Klagen lijkt zo'n beetje een nationale hobby in Nederland. Er gaat geen dag voorbij of u hoort iemand mopperen of klagen. Misschien hoort u zelfs uzelf wel eens zeuren. Auteur Bart Flos belooft zijn lezers in 'Het anti-klaagboek' eerste hulp bij zeuren en zaniken.
    recensie
    Leiderschap
    11 juli 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Een fascinerend boek waarin de lezer wordt meegesleept in de diepere psychologische krochten van de dagelijkse praktijk tussen leidinggevende en medewerker. In 'The set up to fail syndrome' geven Jean-Francois Manzoni en Jean-Louis Barsoux antwoord op de vraag hoe het komt dat goede managers soms het slechtste uit hun mensen weten te halen. En het antwoord mag er zijn: een pijnlijk herkenbaar en zeer confronterend beeld, op onderzoek gebaseerd. De lezer blijft niet gedesillusioneerd achter, want aan het eind laten de auteurs zien hoe je deze beklemmende patronen kunt doorbreken.
    recensie
    Leiderschap
    11 juli 2011
    Peter de Roode
    Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.
    recensie
    Algemeen management
    8 juli 2011
    Guus Hustinx
    5-7 minuten leestijd
    In één adem uitgelezen. Spannend, vlot geschreven, een boek naar mijn hart. Coach Wassili Zafiris en ondernemer Ben Steenstra starten samen een zoektocht. 'IK BEN niet alleen op de wereld' beschrijft een proces van zes jaar, waarin Steenstra zijn veranderende inzichten over zichzelf met vallen en opstaan ook in zijn onderneming probeert toe te passen. Dit is nu eens een keer niet een 'how to'- of 'zeven stappen naar'-boek, maar eerder een getuigenis van een ondernemer, een pamflet, gelardeerd met wijsheden, theoretische stukjes, bespiegelingen van de coach.
    recensie
    Leiderschap
    8 juli 2011
    Dorien van Doorn
    2-3 minuten leestijd
    Vrouwen vertrouwen te vaak op de meritocratie (opgemerkt worden omdat je je best doet). Meritocratie werkt namelijk niet in de praktijk. Er moet hard gewerkt worden aan de drie P's performance, power en promotie. In 'De zijderoute naar de top' beschrijft Mirella Visser kort en krachtig hoe de ontwikkeling van deze P's in het carrièrepad verlopen. Een nuttig boek voor alle vrouwen boven de 30 die aan meer dan vier mensen leidinggeven.
    recensie
    Psychologie
    8 juli 2011
    Dorien van Doorn
    Hoe verhoudt zich de gezamenlijke intelligentie met de individuele intelligentie? Welke factoren spelen een rol in zwermen en last but not least, zijn deze processen te digitaliseren? Len Fisher beschrijft in 'Zwermintelligentie' het gedrag van zwermen en de werking binnen zwermen, zowel in de natuur als de analogie naar de maatschappij en het bedrijfsleven... het boek is bijna in romanstijl geschreven. Hij wil een veelheid aan wetenschappelijke werkingen delen met een groter publiek, met name over zwermen. Telkens trekt hij de vergelijking met groepen mensen en met de maatschappij.

      Personen

        Trefwoorden