OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 437 van 11.968 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    20 juni 2011
    Judy Bos - de Ruijter
    'Eerste hulp bij samenwerken' geeft inzicht in samenwerkingskunde, veertig modellen voor succesvolle samenwerkingsverbanden tussen organisaties. Samenwerken tussen organisaties, wat komt er allemaal bij kijken? Hoe maken we er een succes van waar alle partijen meerwaarde uit halen en hoe blijven we succesvol samenwerken? Robin Bremekamp neemt je mee aan de hand van tien sleutelvragen over samenwerkingsvraagstukken en geeft inzicht in wanneer welke modellen toepasbaar zijn. Je krijgt verschillende inspirerende brillen aangereikt om naar de werkelijkheid te kijken en concrete handvatten om succesvolle samenwerkingsverbanden aan te gaan.
    recensie
    Algemeen management
    20 juni 2011
    Mariska Fennema
    Misschien ken je de ervaring dat je heel doelbewust bezig bent, je je krachtig en positief voelt over dat wat je aan het doen bent en dat alles als vanzelf lijkt te gaan. Dat is wat Marshall Goldsmith verstaat onder 'Mojo'.
    recensie
    IT-management / ICT
    20 juni 2011
    Martin van Staveren
    Op de voorkant van het boek 'Creating value in organizations: waardecreatie dankzij ICT ' staat een wat nevelig en kaal herfstbos afgebeeld, in een bleek zonnetje. Goed gekozen, want zo voelde ik me eigenlijk ook, na het lezen van dit boek in de warme voorjaarszon. De auteurs Eli de Vries en Hilko Ploeger hebben met hun titel zwaar ingezet. Maken ze dit waar met de inhoud van hun boek?
    recensie
    Juridisch
    17 juni 2011
    Dick Bos
    Een taai boek over financieel toezicht en aansprakelijkheid in internationaal verband. Als uitkomst van een onderzoek absoluut zinvol voor de opdrachtgever, het Ministerie van Financiën, en ook als naslagwerk voor studenten en vakmensen, maar geen lectuur voor een gemiddeld geïnteresseerde.
    recensie
    Financieel management
    17 juni 2011
    Dick Bos
    'One strike and you're out!' Een boek dat kritische noten bevat over de huidige stand van zaken rond financieel toezicht, wetgeving en compliance. De gehanteerde schrijfstijl is levendig en dat maakt het boek prettig om te lezen. Jammer vind ik het alleen, dat de auteurs niet de moeite namen om een hoofdstuk te wijden aan hun geconsolideerde visie op de onderwerpen die zij in dit boek kritisch beschouwen.
    recensie
    Psychologie
    17 juni 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Computers zouden eigenlijk met een waarschuwing moeten komen: ‘Internetgebruik is schadelijk voor het denkvermogen’. Dat is althans de conclusie die zich opdringt na het lezen van Het ondiepe van de Amerikaanse technologie-journalist Nicholas G. Carr. Omdat het internet erop gericht is om de aandacht af te leiden, vinden we het steeds moeilijker om lange tijd geconcentreerd een tekst te lezen. De niet aflatende stroom van sociale en informatieve prikkels veroorzaakt kortsluiting in zowel ons bewustzijn als ons onderbewuste. Het gevolg is dat we minder informatie opnemen, een slechter geheugen krijgen, en minder in staat zijn om creatief te denken.
    recensie
    Algemeen management
    16 juni 2011
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Niet veel mensen wensen op hun sterfbed dat ze meer tijd aan hun werk besteed hadden. Moeten we de druk van het werk dan maar negeren en al onze tijd op belangrijke dingen richten? Er zijn maar weinig mensen die zich dat kunnen veroorloven. Daarom moet je zorgen dat het werk leuk is. Dat heeft natuurlijk met werkinhoud te maken, maar zeker ook met timemanagement. Daar gaat het boek 'Timemanagement volgens Covey' van Roger en Rebecca Merrill over.
    recensie
    Organisatiekunde
    16 juni 2011
    Judy Bos - de Ruijter
    'Procesregie' van Dees van Oosterhout geeft inzicht in de verschillen tussen procesmatige en een projectmatige aanpak. Wat is de sleutel van het succesvol realiseren van complexe vraagstukken? Procesregie creëert eerst gedragen besluitvorming tussen de diverse samenwerkende organisaties voordat een projectmatige aanpak gestart kan worden. De verschillen in de rollen van de regisseur, projectleider en de opdrachtgever worden helder gemaakt. De focus van dit boek ligt bij vraagstukken van (semi) overheidsinstellingen die veelal te maken hebben met politieke besluitvorming.
    recensie
    Algemeen management
    15 juni 2011
    Claudia Broeke
    Trainer en trainingsacteur. Het gouden duo dat samen zorgt voor een leerzaam en geanimeerd programma voor de cursisten. Trainingsacteurs hebben vast al gehoord over de 'Toolbox voor trainingsacteurs' van Paul Devilee. Het is voor hen een handig boek met afwisselende werkvormen die verder gaan dan het traditionele naspelen van de situatie. De andere doelgroep van het boek is de trainer die regelmatig samenwerkt met trainingsacteurs. Het boek geeft goed inzicht in de meerwaarde die een trainingsacteur heeft. Om optimaal samen te werken biedt dit boekje veel aanknopingspunten.
    recensie
    Organisatiekunde
    15 juni 2011
    Carla Verwijs
    Slimmer werken en sociale innovatie zijn begrippen waar we de laatste tijd veel over lezen. Het wordt vaak genoemd in combinatie met arbeidsproductiviteit, maar het is niet altijd duidelijk wat de termen precies betekenen. Gaat het om nieuwe technologie? Nee, dat juist niet, zo leest u in 'Slimmer werken en sociale innovatie'. Slimmer werken is bovendien een aspect van sociale innovatie. Het wordt tijd dat deze vage begrippen nadere uitleg krijgen. Dat, en de stand van zaken in het Nederlandse bedrijfsleven, vormt de kern van 'Slimmer werken en sociale innovatie' van Peter Oeij, Luc Dorenbosch, John Klein Hesselink and Fietje Vaas.
    recensie
    Marketing
    15 juni 2011
    Brigitte Koehler
    Wat zijn precies de ingrediënten voor een succesvol merk? Martijn Arets bezoekt een twintigtal CEO's, oprichters of merkverantwoordelijken om hier achter te komen. Dus heb je altijd al willen weten hoe Mini, Duvel, Alessi en andere merken zijn ontstaan? Dan is dit 'Brand expedition' voor jou!
    recensie
    Juridisch
    15 juni 2011
    Belia van den Berg
    Wie heeft niet gehoord van Lucia de B.? Ze zat zes jaar onschuldig vast. Wat gebeurde er rond Lucia waardoor dit kon gebeuren? En waardoor duurde het nog eens zes jaar om Lucia vrij te krijgen? In 'Er werd mij verteld, over Lucia de B.' beschrijft klokkenluider Metta de Noo dit alles in een pakkend relaas, dat leest als spannende fictie. Voor geïnteresseerden in teams en teamdynamiek vormt dit boek een zeer interessante veldstudie.
    recensie
    Communicatie en media
    15 juni 2011
    Martin van 't Klooster
    Communicatiebeleid over infrastructurele plannen en projecten in gebied, regio of woonwijk verandert. Steeds minder volgen de initiatiefnemers de lijn; plannen achter het bureau voorbereiden, uitgewerkte plannen bekend maken en vervolgens in de verdediging en de plannen 'boven water' houden. In 'Gebiedscommunicatie als cocreatie' behandelen Renate Werkman en Dorien Bunt een deelaspect. Zij zetten voor communicatieadviseurs de keuzes op een rijtje om de vaak gecompliceerde processen te faciliteren.
    recensie
    Leiderschap
    15 juni 2011
    Dorien van Doorn
    'De mix van maat- en mantelpakken' is een pleidooi voor de mix van mannen en vrouwen aan de top. Inca van Uuden deed hier onderzoek naar en bewijst dat M/V-combinaties succesvoller zijn. Op een toegankelijke en praktische manier beschrijft zij haar onderzoek, gelardeerd met interviews.
    recensie
    Algemeen management
    14 juni 2011
    Peter Vermeulen
    Zoals veel jongens wilde ook Bernard van de Weert straaljagerpiloot worden. In tegenstelling tot veel jongens werd Van de Weert dit ook. Zijn grote avontuur was begonnen! Het bleek echter van korte duur; anderhalf jaar na het opstijgen kwam Van de Weert letterlijk weer met beide benen op de grond te staan. Hij werd luchtziek. Hij besloot het bedrijfsleven in te gaan om van onderaan de ladder weer tot enorme hoogte te stijgen. Bernard van de Weert wist zich na jaren weer op hoog niveau te begeven en schopte het onder andere tot topmanager bij KPN. In 'We hebben een beller' beschrijft Van de Weert zijn soms spraakmakende ervaringen binnen KPN.
    recensie
    Strategisch management
    14 juni 2011
    Peter Vermeulen
    Dagelijks starten mensen een onderneming zonder zich soms te realiseren dat vanaf dat moment hun leven drastisch zal veranderen. Een deel hiervan neemt een bestaand bedrijf over van (on)bekenden of familie. Een fiks aantal potentiële ondernemers stapt relatief onvoorbereid in dit nieuwe avontuur. Voor Marjon De Stefano-Poulus reden om haar ervaring aan het papier toe te vertrouwen. Met 'De overname - een heldenreis' levert zij een praktisch inspiratie- en informatieboek voor iedereen die serieus overweegt om ondernemer te worden door middel van het overnemen van een bedrijf.
    recensie
    Organisatiekunde
    10 juni 2011
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    De manieren van werken die we als vanzelfsprekend beschouwen, verdwijnen in hoog tempo om plaats te maken voor nieuwe patronen. Thuis werken in plaats van op kantoor bijvoorbeeld, of lesgeven op afstand. Hoewel van eenduidigheid nog lang geen sprake is, als die er al ooit komt, hebben we er toch alvast een naam voor bedacht: Het Nieuwe Werken. Dat is handig, want dan kun je er in ieder geval over praten en schrijven. Het Nieuwe Werken Spel van Godfried Boogaard nodigt vooral uit tot dat eerste: met elkaar in gesprek gaan over een betere inrichting en bestuur van (vooral) het kenniswerk. What’s in it for us?
    recensie
    Psychologie
    10 juni 2011
    Sonja van Vuren
    Het boek van Yale-psycholoog Paul Bloom over het hoe en waarom van menselijk genot heeft in het Nederlands de titel 'Het geheim van genot' gekregen. Maar de Engelse titel dekt de lading beter: 'How pleasure works'. Er wordt namelijk geen geheim onthuld, maar vrijuit en gefundeerd gefilosofeerd over de oorsprong, uitwerking en bijwerkingen van genot.
    recensie
    Leiderschap
    8 juni 2011
    Marianne Eussen
    Zonder een handboek te willen zijn, geeft 'Organisatiecoaching in de praktijk' een beeld van het vak organisatiecoaching. De redacteuren Jos van Jaarsveld en Fer van den Boomen laten hierin zien hoe collega-coaches omgaan met de integratie van organisatieadvies en coaching. Briljant is dat ze de roep om een handboek hebben weten te weerstaan. Het boek is nu een goed voorbeeld van organisatiecoaching. Co-creatie, eigenaarschap, lerend vermogen... het zit er allemaal in. Dit besef nam mijn onbevredigend gevoel over het eerste hoofdstuk in één klap weg.
    recensie
    Algemeen management
    8 juni 2011
    Peter Vermeulen
    Wilt u een eigen zaak beginnen en vooral voor honderd procent zuiver zakendoen? Maar vreest u een businessplan te hebben dat niet rendabel en dus realiseerbaar is? Dan geeft 'Innocent' u een blik achter de schermen van een bijzonder succes dat ook onuitvoerbaar leek. Hierdoor is het een ideaal boek voor iedereen die voor zichzelf wil beginnen.

      Personen

        Trefwoorden