OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 2 van 46 resultaten
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
1-2 minuten leestijd
Veel boeken op het gebied van e-marketing zijn van (zeer) matige kwaliteit. De auteurs vluchten in lange verhalen over de vele online instrumenten en zien door al die online bomen het strategische bos niet meer. Bovendien ontbreekt het de meeste e-marketing auteurs aan historisch besef en doen zij alsof de traditionele marketingliteratuur niet langer relevant is. Van Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-Marketing aan de EUR, mag je hopen dat hij dit soort fouten niet maakt. Dat is gelukkig ook geenszins het geval. Er zijn verschillende redenen om '(e)Marketing' aan te raden.
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Eind 2009 verscheen 'Het nieuwe winkelen; Shoppen, internet of beide' van Cor Molenaar. Molenaar weet op een fraaie wijze de historische lijn op te pakken. Hij maakt duidelijk hoe sociologische, technologische en economische ontwikkelingen effect hebben op het consumentengedrag en dus ook op het gedrag tijdens het winkelen.
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
In 2007 won The Trade Marketing Dimension de PIM literatuurprijs. En dat was een wijs besluit van de PIM jury. Dat kan bepaald niet over alle besluiten van de PIM jury worden gezegd, maar dit terzijde.
recensie
Financieel management
9 april 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Roger Peverelli en Reggy de Feniks hebben een bijzonder ambitieuze titel voor hun boek bedacht: 'Reinventing Financial Services'. De afgelopen jaren is op pijnlijke wijze duidelijk geworden dat er buitengewoon veel mis is in de financiële wereld. Het lijkt welhaast onmogelijk om een boek te schrijven dat dit probleem in een keer oplost. Bovendien moet dan voor een boek gevreesd moeten worden dat alleen actuarissen kunnen snappen.
recensie
Internet en social media
9 april 2013
Max Kohnstamm
Erwin Boogert heeft een praktisch en lekker toegankelijk boekje geschreven. Verwacht geen diepgravende analyses. 'Scoren met social media' is duidelijk gericht op 'social media starters' en zeker voor deze groep is het een prima boek.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'Empowered' verdient onze aandacht, want auteur Josh Bernoff is niet bepaald de eerste de beste. Hij publiceerde 'Groundswell', een boek dat in januari 2010 door de AMA (American Marketing Association) verkozen is tot beste marketingboek van 2009. Groundswell wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende boeken op het gebied van Social media. 'Empowered' kan eigenlijk beschouwd worden als 'Groundswell deel 2'. Deel 1 gaat voornamelijk over het groeiende belang van Social media. De Nederlandse vertaling van het Engelse woord 'Groundswell' is 'vloedgolf'. De auteurs omschrijven het begrip als: 'a social trend in which people use technologies to get the things they need from each other, rather than from traditional institutions like corporations.'
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
In 2010 zorgde Steven van Belleghem van InSites Consulting met 'The Conversation Manager' voor het marketingboek van het jaar. Dit jaar komt Joeri Van den Bergh, Steven's collega en mede oprichter van Insites Consulting met 'How cool brands stay hot, Branding to Generation Y'. Dit boek schreef hij samen met Mattias Behrer van MTV. Een veelbelovende combinatie van auteurs, die over opmerkelijk veel kennis over 'jongerenmarketing' beschikken. Weten de auteurs hun kennis ook te gebruiken voor het schrijven van een boek dat waardevol is voor de beroepspraktijk? Maakt Joeri de reputatie van InSites Consulting waar? Of verschijnt er een boek dat lijkt op een kruising van een company brochure van InSites en een sponsored magazine van MTV?
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
In 2010 zorgde Steven van Belleghem van InSites Consulting met 'The Conversation Manager' voor het marketingboek van het jaar. Dit jaar komt Joeri Van den Bergh, Steven's collega en mede oprichter van Insites Consulting met 'How cool brands stay hot, Branding to Generation Y'. Dit boek schreef hij samen met Mattias Behrer van MTV. Een veelbelovende combinatie van auteurs, die over opmerkelijk veel kennis over 'jongerenmarketing' beschikken. Weten de auteurs hun kennis ook te gebruiken voor het schrijven van een boek dat waardevol is voor de beroepspraktijk? Maakt Joeri de reputatie van InSites Consulting waar? Of verschijnt er een boek dat lijkt op een kruising van een company brochure van InSites en een sponsored magazine van MTV?
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'This is Service Design Thinking' is een buitengewoon leuk boek over een bloedserieus onderwerp. Het boek zorgt voor een nieuwe en bredere kijk op dienstenmarketing, een bijzonder relevante discipline binnen ons vakgebied. Bovendien is het boek op vernieuwende wijze vormgegeven. Op deze wijze wordt 'design thinking' ook direct in de praktijk toegepast. Want hoe tastbaar een boek ook moge zijn, uiteindelijk levert ook dit 'studieboek' in essentie een dienst. En de dienst van dit boek over dienstenmarketing is: hoe kan ik beter diensten verlenen. Een soort Droste effect, dus eigenlijk.
recensie
Internet en social media
9 april 2013
Max Kohnstamm
De vierde editie van 'Internet Marketing' is al in 2009 verschenen, maar blijft tot dusverre vrijwel het enige boek dat het gehele terrein van internet marketing behandelt. Op internationaal gebied is het zonder meer het bekendste boek op dit terrein. Het Nima heeft het boek dan ook terecht op de verplichte literatuurlijst voor het nieuwe Nima e Marketing B examen gezet. Kortom er zijn voldoende goede redenen het boek alsnog te recenseren. De belangrijkste vraag hierbij is: Kan 'Internet Marketing' nu ook als de Kotler van online marketing worden beschouwd? Is dit het boek dat alle traditionele marketeers moeten lezen om bijgepraat te worden?
recensie
Organisatiekunde
9 april 2013
Max Kohnstamm
Patrick Barwise en Seán Meehan wonnen met 'Simply Better' in 2005 de Amerikaanse Marketing literatuur prijs. Beide auteurs zijn naast hun activiteiten als marketing professionals als hoogleraar marketing verbonden aan prestigieuze Business Schools (respectievelijk de London Business School en het IMD in Lausanne). Blijken de auteurs van 'Simply Better' met 'Beyond the Familiar' op nieuw in staat een waardevolle bijdrage te leveren aan het vakgebied marketing?
recensie
Marketing
9 april 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Mark Woerde heeft een bijzonder boek geschreven. De auteur predikt met passie voor een fundamentele ommezwaai in het marketingdenken. Het boek is een pleidooi voor 'prosocial behaviour' van bedrijven, ofwel een pleidooi voor 'prosociale merken'. Nu zult u misschien denken: leuk allemaal, maar wat levert 'prosociaal gedrag' mij in dit hedonistische tijdperk op? De hedendaagse consument is toch alleen uit op zijn eigen genot, naar directe lustbevrediging in de stijl van DSK, dus hoe zo leuk 'prosociaal' merkje spelen? L'Oreal because you deserve it, dat werkt pas goed!
recensie
Marketing
29 maart 2013
Max Kohnstamm
Robert van Meer en Tim Meuleman hebben een bijzonder interessant boek over crowdsourcing geschreven. Crowdsourcing is een modieus onderwerp, met alle gevaren van dien. Opgewonden stellen op de achterflap van hun boek: 'De economie is drastisch aan het veranderen en een nieuwe markt is ontstaan: De C2B markt. Hier is het de consument die meedenkt, meeproduceert, en zelfs de marketingmix van elke organisatie omgooit, op manieren die traditioneel gezien onmogelijk lijken. Steeds meer organisaties ondervinden de kracht van deze beweging, van het ontwerpen van logo's tot het oplossen van de wereldwijde hongersnood.'
recensie
Marketing
29 maart 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Joe Pine is niet bepaald de eerste de beste. Hij schreef in 1999 samen met Jim Gilmore het boek 'The Experience Economy'. Dit boek werd een enorm succes. Pine & Gilmore behoren sindsdien als auteurs, adviseurs en sprekers zonder meer tot de Champions League op het gebied van marketing & innovatie. In 2009 schreven zij 'Authenticity', dat lang niet zo vernieuwend was als het eerste boek van de auteurs. Vanaf 2008 stortte Pine zich op The Multiverse, een model dat de fysieke en diverse virtuele werelden koppelt. Het heeft even geduurd, maar nu is er dan 'Infinite Possibility, creating customer value on the digital frontier', dat Joseph Pine samen met Kim Korn heeft geschreven.
recensie
Leiderschap
29 maart 2013
Max Kohnstamm
'Steve Jobs, de biografie' geeft heel veel inzicht in de marketingstrategie van Apple. En daarmee zorgt deze biografie voor een fascinerende inkijk in het denken en handelen van het meest succesvolle bedrijf van de afgelopen 25 jaar. Ik begin dan ook met mijn conclusie: u moet dit boek lezen, dit is het meest waardevolle boek over marketingstrategie van deze eeuw (tot nu toe).
recensie
28 maart 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Wie kan zich nog permitteren al het schrijfwerk aan tekstschrijvers over te laten? Dat kon alleen in het tijdperk dat communiceren met de buitenwereld nog strikt voorbehouden was aan de afdeling communicatie. Geen drukwerk de deur uit zonder uitgebreide controle door deze afdeling.
recensie
Strategisch management
28 maart 2013
Max Kohnstamm
3-4 minuten leestijd
Joan Magretta is al bijna twintig jaar verbonden aan het Institute for Strategy and Competiveness op Harvard. Dit instituut wordt geleid door Michael Porter, de belangrijkste auteur op het gebied van strategie ter wereld. Van Joan Magretta had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Al googelend word je niet veel wijzer. Ze behoort bepaald niet tot het rijtje beroemde managementauteurs en in het lezingencircuit is ze onvindbaar. Joan lijkt op de foto een beminnelijke vrouw op leeftijd, die het passen op kleinkinderen tot haar belangrijkste taak ziet. Maar schijn bedriegt!
recensie
Strategisch management
28 maart 2013
Max Kohnstamm
Joan Magretta is al bijna twintig jaar verbonden aan het Institute for Strategy and Competiveness op Harvard. Dit instituut wordt geleid door Michael Porter, de belangrijkste auteur op het gebied van strategie ter wereld. Van Joan Magretta had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Al googelend word je niet veel wijzer. Ze behoort bepaald niet tot het rijtje beroemde managementauteurs en in het lezingencircuit is ze onvindbaar. Joan lijkt op de foto een beminnelijke vrouw op leeftijd, die het passen op kleinkinderen tot haar belangrijkste taak ziet. Maar schijn bedriegt!
recensie
Marketing
28 maart 2013
Max Kohnstamm
3-5 minuten leestijd
Paul Postma heeft zijn Handboek Direct Marketing aangepast aan de vele ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Met name de spectaculaire evolutie op online gebied heeft geleid tot een ingrijpend herziene druk met als titel: Het Handboek Direct Marketing 3.0.
recensie
Marketing
28 maart 2013
Max Kohnstamm
Steven van Belleghem publiceerde in 2010 'De Conversation Manager'. Het boek was een doorslaand succes en van Belleghem werd in recordtijd een veelgevraagd spreker en adviseur op het gebied van social media. Eind 2010 won van Belleghem ook nog eens de marketingliteratuurprijs. Steven van Belleghem heeft zichzelf niet de tijd gegund om op zijn lauweren te rusten, integendeel. Dit voorjaar verschijnt 'De Conversation Company'. De vraag is natuurlijk of de auteur er in is geslaagd het niveau van zijn vorige boek vast te houden.