OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 5 van 104 resultaten
recensie
IT-management / ICT
12 juni 2015
Peter Streefkerk
Het aantal boeken over contractmanagement in het Nederlandse taalgebied is op één hand te tellen. De oogst is mager, terwijl de behoefte aan vakliteratuur groot is bij contractmanagers, inkopers en contractbeheerders, die een volgende stap willen zetten in hun eigen ontwikkeling en die van hun afdeling.
recensie
Psychologie
12 mei 2015
Peter Streefkerk
Waarom denken wij dat we gelijk hebben als wij feedback geven, terwijl het vaak verkeerd voelt als wij feedback krijgen. Wees eens eerlijk: we vragen vaak om feedback, maar we zijn tegelijkertijd bang om het te ontvangen. Terwijl het zoveel voordelen heeft als je er op de goede manier mee omgaat. Feedback ontvangen, een bijzonder fenomeen dat nu voor het eerst in 430 pagina’s van alle kanten wordt belicht door de auteurs Douglas Stone en Sheila Heen in hun boek ‘Feedback is een cadeautje’.
recensie
Organisatiekunde
20 april 2015
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
Waarom kopen we in? Omdat we producten of diensten nodig hebben voor onze bedrijfsvoering. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Toch maken we ook bij het inkopen de zaken soms ingewikkelder dan noodzakelijk is. We vergeten wat de oorspronkelijke bedoeling was van het inkopen. In het boek ‘Verdraaide organisaties’ dat Wouter Hart in samenwerking met Marius Buiting heeft geschreven wordt het raadsel opgelost waarom we af en toe de weg kwijt raken en hoe we die weer terug kunnen vinden.
recensie
Algemeen management
1 april 2015
Peter Streefkerk
Lifehacking klinkt op het eerste gezicht erg spannend. Door de regelmatig terugkerende aanvallen van hackers op internetsites heeft het begrip wellicht een negatieve lading gekregen. Alsof er bij lifehacking ingebroken wordt in je leven, maar dat is het niet.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 april 2015
Peter Streefkerk
Je kent dat wel als inkoper bij zowel interne als externe onderhandelingen. Alles goed voorbereid en dan gebeurt er net iets dat je niet van tevoren bedacht hebt. Weg ideale plan, weg goede voorbereiding, weg beoogd resultaat? Je zou het zo denken, maar niet als je het boek ‘Onderhandelen als het heet wordt’ van George van Houtem hebt gelezen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 maart 2015
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
Soms zijn er van die boeken die iets speciaals hebben. Boeken die je zowel hardop doen lachen als zachtjes huilen. Boeken die je iets meegeven om toe te passen in je dagelijks leven. Boeken die het waard zijn om weg te geven, aan familie, vrienden of relaties. Boeken die indruk maken. ‘Waar een wiel is, is een weg’ is zo’n speciaal boek. Een boek dat je gelezen moet hebben, al is het alleen maar om te weten wat een Carlos-momentje inhoudt en waarom dit boek geschreven is.
recensie
Internet en social media
6 maart 2015
Peter Streefkerk
LinkedIn is een van de meest succesvolle zakelijke sociale netwerken op het internet. Wereldwijd had het netwerk eind oktober vorig jaar 50 miljoen deelnemers. Inmiddels zal dat aantal weer enorm gegroeid zijn, want het laatste miljoen werd in 12 dagen gerealiseerd. Dat rechtvaardigt de vraag of je op LinkedIn aanwezig moet zijn en zo ja, of je alle mogelijkheden wel voldoende benut? In het boek ‘Hoe LinkedIn nu echt gebruiken’, gaat auteur Jan Vermeiren daar uitgebreid op in.
recensie
Algemeen management
6 maart 2015
Peter Streefkerk
3-4 minuten leestijd
Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar ‘Animal Firm’ als boektitel is slim gekozen. Het lijkt qua naam op het boek Animal Farm dat jarenlang op veel literatuurlijsten het meest voorkomende Engelstalige boek was. Niet omdat iedereen zo geïnteresseerd was in wat die dieren daar op de boerderij allemaal uitspookten. Nee, het was zo’n lekker dun boekje.
recensie
Advisering
5 maart 2015
Peter Streefkerk
4-5 minuten leestijd
Sprookjes bestaan niet en professionals op witte paarden ook niet. Of het zouden Jeroen Dubbeldam, Anky van Grunsven of Edward Gal moeten zijn, maar dan hebben we het over een andere tak van sport, over een andere kleur paard en over een echte sport.
recensie
Verandermanagement
5 maart 2015
Peter Streefkerk
Hoe vaak heb je dit zelf wel niet uitgeroepen over de collega’s binnen je organisatie. Wat hebben ze nú weer bedacht. Terecht staan er in de titel een vraagteken en een uitroepteken.
recensie
Marketing
4 maart 2015
Peter Streefkerk
Klantrelaties vormen een essentieel element voor het goed functioneren van de inkoop binnen een bedrijf of organisatie. Technologie speelt daarbij een steeds belangrijkere rol.
recensie
Algemeen management
4 maart 2015
Peter Streefkerk
Bij het lezen van de boektitel ‘Zo simpel kan het zijn’ van Richard Engelfriet zullen inkopers niet direct denken ‘dat boekje ga ik kopen’.
recensie
Algemeen management
3 maart 2015
Peter Streefkerk
Goed kunnen samenwerken is essentieel voor de relatie tussen een inkoper en zijn of haar klanten. Het lijkt zo gemakkelijk en vanzelfsprekend, dat samenwerken. Toch valt het in de praktijk soms vies tegen. Waaraan ligt dat nu? Is het de klant met zijn onmogelijke eisen en wensen? Of zijn het toch de inkopers zelf die zich onvoldoende kunnen inleven in de positie van hun klanten? Met ‘Briljant samenwerken’ reiken Frank-Jan van Deijck en Harry Vos je een model aan om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2014
Peter Streefkerk
4-6 minuten leestijd
Wie wil het niet? Dat je gehoord wordt bij een presentatie. Dat er echt naar je geluisterd wordt in een vergadering. Dat de mensen voor wie je spreekt aan je lippen hangen. Niet voor een paar minuten, maar voor uren.
recensie
Algemeen management
4 april 2014
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ is in de eerste plaats interessant voor iedereen die bewuster wil leven. Niet een specifieke doelgroep dus. Behalve dat de principes uit het boek in je privéleven toepasbaar zijn, gelden ze ook voor je zakelijke leven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2014
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
Stel je jezelf als inkoper ook wel eens de vraag ‘ja, maar wat als alles lukt’? Dan ben je niet de enige. Het afgelopen jaar was schrijver Berthold Gunster al te gast bij twee NEVI-kringen met zijn ‘Ja-maar Omdenken show’. Twee keer leverde dat een uitverkochte zaal en enthousiaste reacties op. Berthold Gunster is de auteur van het boek ‘Ja-maar wat als alles lukt’. In Nederland inmiddels meer dan 30.000 keer verkocht. In het genre populaire psychologie is hij daarmee de best verkopende auteur.
recensie
Marketing
4 april 2014
Peter Streefkerk
Henri Ford zei ooit: ‘Als ik naar mijn klanten had geluisterd, dan hadden ze mij gevraagd een sneller paard te bouwen’. Gelukkig was Henri Ford eigenwijs. Hij werd zo de bedenker van de autoproductie via de lopende band en een van de meestverkochte auto’s ooit, de T-Ford. Jos Burgers borduurt voort op dat principe van begin vorige eeuw met zijn nieuwe boekje ‘Gek op gaten’.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
31 maart 2014
Peter Streefkerk
Als je inkopers vraagt wat ze het leukste vinden aan inkopen zal een groot deel ‘onderhandelen’ zeggen. Dit ondanks het feit dat iedere inkoper weet dat het resultaat tijdens een onderhandelingsfase veel kleiner is dan in de specificatiefase.
recensie
Inkoop en logistiek
31 maart 2014
Peter Streefkerk
De tijd dat duurzaam kopieerpapier de kleur had van toiletpapier ligt ver achter ons. Duurzaam inkopen is allang geen hype meer en de kinderschoenen ontgroeid. Van milieubewust inkopen midden jaren 90 vorige eeuw zijn we in de 21e eeuw aangeland bij maatschappelijk verantwoord inkopen. In het boek ‘Duurzaam inkopen: nu doen!’ schetst Jacques Reijniers samen met een aantal co-auteurs een beeld van wat er bij duurzaam inkopen nu allemaal komt kijken, welke ontwikkelingen er gaande zijn en welke voortgang we daarbij boeken.
recensie
Ondernemen
31 maart 2014
Peter Streefkerk
3-4 minuten leestijd
Inkoopactieplannen schrijven, het is niet de favoriete hobby van veel inkoopmanagers en inkopers. Daar zou wel eens verandering in kunnen komen na het lezen van het boekje ‘Businessplan op 1 A4’ waarin de OGSM-methodiek wordt beschreven.