OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 8 van 274 resultaten
recensie
Strategisch management
4 januari 2018
Sjors van Leeuwen
9-13 minuten leestijd
De blauwe oceaan sloeg in 2005 in als een bom. De strekking van het verhaal: je moet niet blijven concurreren in overvolle ‘rode oceanen’ maar op zoek gaan naar onontgonnen ‘blauwe oceanen’ waarin je het rijk alleen hebt. In het langverwachte vervolgboek Blue Ocean Shift schrijven Chan Kim en Renée Mauborge dan eindelijk hoe je dat in de praktijk doet.
recensie
Ondernemen
13 december 2017
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Bol.com is een van de weinige e-commercebedrijven die de internetbubbel aan het eind van de vorige eeuw wist te overleven. Inmiddels is het uitgegroeid tot de grootste online winkel van Nederland met in 2016 een jaaromzet van 1,2 miljard euro en miljoenen klanten in Nederland en België. Ex-directielid Michel Schaeffer legt in zijn boek uit wat het geheim van het succesvolle bol.com is.
recensie
Verandermanagement
22 november 2017
Sjors van Leeuwen
5-6 minuten leestijd
De wereld verandert voortdurend dus organisaties moeten mee veranderen. De ene verandering is nog niet afgerond of de andere reorganisatie dient zich al weer aan. Helaas mislukt een groot deel van deze organisatieveranderingen. Belangrijkste reden? De ‘harde’ en ‘zachte’ kant van de verandering zijn niet in balans, zo lezen we in Gelukkig veranderen.
recensie
Ondernemen
21 november 2017
Sjors van Leeuwen
6-9 minuten leestijd
Bedrijven moeten sneller, wendbaarder en innovatiever worden om te kunnen overleven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan zo leert de praktijk, dus hoe pak je dat aan? Eric Ries geeft het antwoord in De Startup Methode: door de organisatie te laten denken en werken als een startup met ondernemerschap op alle lagen in de organisatie als dé succesfactor.
recensie
Algemeen management
15 november 2017
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Succesvol zijn betekent mogelijkheden zien en kansen benutten. Daarvoor moeten we wel buiten bestaande kaders stappen en vastgeroeste denkpatronen loslaten. We moeten Groot Denken zo schrijft Adriaan Wagenaar in zijn nieuwste boek.
recensie
Internet en social media
7 november 2017
Sjors van Leeuwen
8-11 minuten leestijd
We zijn aanbeland in de derde fase van digitalisering waarin artificiële intelligentie (AI) en verregaande automatisering de hoofdrol spelen. Hierdoor verschuift de relatie tussen klant en bedrijf radicaal.
recensie
Internet en social media
25 oktober 2017
Sjors van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
Een goede ‘customer experience’ is een must voor het aantrekken en behouden van klanten. Met behulp van online, middelen, tools en data kun je de ‘customer journey’ in kaart brengen en de klantbeleving verbeteren. Dat schrijft Bart van der Kooi in het boekje De Customer Journey in kaart in 60 minuten.
recensie
Strategisch management
20 oktober 2017
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
De wereld verandert in rap tempo en dat heeft grote gevolgen voor organisaties van ‘vandaag’. Zaken als kunstmatige intelligentie en robotisering gaan ons leven ingrijpend veranderen. Die ontwikkeling is nu al aan de gang. Om te kunnen overleven moeten organisaties niet bezig zijn met vandaag of morgen, maar met The day after tomorrow zo schrijft Peter Hinssen in zijn gelijknamige boek.
recensie
Marketing
10 oktober 2017
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
De wereld verandert snel en markten en klanten veranderen mee. Dat heeft grote consequenties voor het marketingvak. In Marketing 4.0 beschrijft Philip Kotler, de grondlegger van de moderne marketing, een nieuwe manier om naar marketing en klanten te kijken.
recensie
Algemeen management
4 september 2017
Sjors van Leeuwen
5-7 minuten leestijd
We worden overspoeld met managementideeën. Van Total Quality Management (TQM) tot zelfsturing, van Balanced Scorecard (BSC) tot Agile en van Customer Relationship Management (CRM) tot Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
recensie
Leiderschap
31 augustus 2017
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
De wereld wordt steeds complexer en dat stelt managers voor nieuwe uitdagingen. Die complexiteit kan alleen met eenvoud bestreden worden. Met de juiste mindset, inzichten en ideeën. Dat schrijft Mickey Huibregsten in het boek Management made simple.
recensie
Ondernemen
11 augustus 2017
Sjors van Leeuwen
3-5 minuten leestijd
Sebastiaan Hooft was een succesvolle ondernemer tot hij volledig crashte en bijna alles kwijtraakte. Hij krabbelde weer op en besloot het volledig anders te doen. In het boek APK voor ondernemers deelt hij graag zijn ervaringen en zijn aanpak voor duurzaam ondernemerschap.
recensie
Strategisch management
4 augustus 2017
Sjors van Leeuwen
6-8 minuten leestijd
De klimaatverandering zet zich onverminderd door. De temperatuurstijging in de wereld kan het beste worden afgeremd door sneller gebruik te maken van duurzame energie. Daarvoor is een nieuwe economie nodig gebaseerd op Slim en groen. In het gelijknamige boek lees je hoe zo’n Economie 4.0 er uitziet.
recensie
Algemeen management
26 juli 2017
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
We lezen en horen het overal: bedrijven moeten sneller, wendbaarder en innovatiever worden om te kunnen blijven bestaan. De traditionele manier werken schiet steeds vaker tekort. Door te denken als een startup kun je slimmer, creatiever en innovatiever worden. Dat is de boodschap van Mike Hoogveld in het boek Denk als een startup.
recensie
Marketing
19 juli 2017
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
Over klantgericht ondernemen wordt veel geschreven, net als over de heilige graal van big data. Het boek De relatie-economie combineert beide werelden. De auteurs doen dat op uitstekende wijze met een schat aan praktische inzichten en handvatten. De relatie-economie is een aanrader voor iedereen die met behulp van data-analyse zijn relaties met klanten wil versterken.
recensie
Algemeen management
30 juni 2017
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons bestaan. We posten, kijken, liken, reageren, kopen en klagen dat het een lieve lust is op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en al die andere sociale netwerken. Bedrijven en instellingen moeten serieus met sociale media aan de slag. Om dat goed aan te kunnen pakken is er nu het boek Social Media Management.
recensie
Personal finance
13 juni 2017
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
De berichten in de media zijn duidelijk: we hebben het beste pensioenstelsel van de wereld. Op het eerste oog lijkt dat misschien ook zo. Maar wie verder kijkt dan zijn neus lang is ziet een pensioenstelsel dat op instorten staat en in rap tempo afstevent op een faillissement. Waarbij jongere generaties het gelag betalen. Dat is de boodschap van het boek de Pensioenmythe.
recensie
Marketing
1 juni 2017
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
Consumenten zijn kritischer, de concurrentie wordt heviger en producten, diensten en formules leven korter. Als je in deze turbulente tijden wilt overleven is niets doen geen optie. Bedrijven moeten sneller en vaker hun waardepropositie nieuw leven in blazen of compleet vernieuwen. Anders krijgen ze volgens Paul Moers te maken met De wet van de paracetamol.
recensie
Algemeen management
30 mei 2017
Sjors van Leeuwen
7-10 minuten leestijd
Het is een van de modewoorden van deze tijd: disruptie. Hippe startups die hele markten ontwrichten met nieuwe slimme toepassingen. Denk aan Airbnb en Uber.
recensie
Marketing
26 mei 2017
Sjors van Leeuwen
5-6 minuten leestijd
Platforms zijn de nieuwe multinationals. Denk aan Amazon, Airbnb, Uber en Facebook. Bedrijven moeten mee in deze platformontwikkeling om te kunnen overleven. Het is buigen of barsten. Dat schrijft Cor Molenaar in zijn boek De kracht van platformstrategie.